Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Simon Kinberg
‹X-Men: Mroczna Phoenix›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men: Mroczna Phoenix
Tytuł oryginalnyDark Phoenix
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery30 października 2019
ReżyseriaSimon Kinberg
ZdjęciaMauro Fiore
Scenariusz
ObsadaSophie Turner, Evan Peters, Jennifer Lawrence, Jessica Chastain, Michael Fassbender, James McAvoy, Tye Sheridan, Nicholas Hoult
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
CyklX-Men
Czas trwania109 min
EAN5903570162015
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
[Simon Kinberg „X-Men: Mroczna Phoenix” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pomysł pokazania na ekranie, jak młoda i sympatyczna, mocno introwertyczna Jean Grey przeobraża się w najpotężniejszego na planecie superzłoczyńcę na pewno zasługiwał na uwagę. Niestety, ani reżyser, ani wcielająca się w główną bohaterkę aktorka nie udźwignęli ciężaru. W efekcie „X-Men: Mroczna Phoenix” Simona Kinberga to spektakularna, choć nosząca znamiona ambitnej, porażka.

Sebastian Chosiński

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
[Simon Kinberg „X-Men: Mroczna Phoenix” - recenzja]

Pomysł pokazania na ekranie, jak młoda i sympatyczna, mocno introwertyczna Jean Grey przeobraża się w najpotężniejszego na planecie superzłoczyńcę na pewno zasługiwał na uwagę. Niestety, ani reżyser, ani wcielająca się w główną bohaterkę aktorka nie udźwignęli ciężaru. W efekcie „X-Men: Mroczna Phoenix” Simona Kinberga to spektakularna, choć nosząca znamiona ambitnej, porażka.

Simon Kinberg
‹X-Men: Mroczna Phoenix›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men: Mroczna Phoenix
Tytuł oryginalnyDark Phoenix
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery30 października 2019
ReżyseriaSimon Kinberg
ZdjęciaMauro Fiore
Scenariusz
ObsadaSophie Turner, Evan Peters, Jennifer Lawrence, Jessica Chastain, Michael Fassbender, James McAvoy, Tye Sheridan, Nicholas Hoult
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
CyklX-Men
Czas trwania109 min
EAN5903570162015
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po latach eksponowania głównie męskich bohaterów, kino spod znaku superhero dostrzegło w końcu potencjał tkwiący w kobietach. Na pierwszy ogień poszła Diana Prince, czyli Wonder Woman (2017), następnie dołączyła do niej Carol Danvers, to jest Kapitan Marvel (2019), a jako trzecia zameldowała się na pokładzie – czytaj: doczekała się samodzielnego filmu na swój temat – Jean Grey, przeobrażająca się na ekranie z sympatycznej, aczkolwiek mocno straumatyzowanej dziewczyny we wzbudzającą postrach Mroczną Phoenix. A wszystko to za sprawą – do tej pory związanego z uniwersum X-Menów jedynie jako producenta – Brytyjczyka Simona Kinberga.
Kinberg, będący także scenarzystą filmu, cofa się w swej narracji aż do dzieciństwa Jean, do tragicznego w skutkach wypadku samochodowego, w wyniku którego giną rodzice dziewczynki. To wtedy właśnie trafia ona do szkoły dla mutantów prowadzonej przez profesora Charlesa Xaviera (po raz piąty wcielił się w tę postać James McAvoy), który stara się zapanować nad jej niezwykłymi mocami. Udaje się to przez wiele lat – do momentu, gdy podczas kosmicznej misji dorosła już Grey (drugie podejście Sophie Turner), ratując innych, przyjmuje na siebie działanie tajemniczej i wyjątkowo złowrogiej siły. To za jej sprawą traci następnie nad sobą kontrolę, przepoczwarzając się w tytułową Mroczną Phoenix. Oczywiście dużą winę ponosi tutaj również Profesor X, który kierując się dobrem Jean, zataił przed nią ważne informacje dotyczące jej krewnych.
W efekcie dochodzi do buntu mutantki. Jest on tym groźniejszy dla świata, że obecnie posiada ona siłę, która przewyższa moce pozostałych X-Menów. A to wcale nie największy problem, przed jakim stają Xavier i jego najbliżsi współpracownicy – od Mystique (Jennifer Lawrence) po Quicksilvera (Evan Peters), od Bestii (Nicholas Hoult) po Cyclopsa (Tye Sheridan). Mroczną Phoenix stara się bowiem wykorzystać do swoich celów przybyła z kosmosu, reprezentująca pradawną i potężną rasę, Vuk (Jessica Chastain). Mając po swojej stronie Jean, bez większych problemów byłaby w stanie zrealizować swoje niecne zamiary wobec Ziemian. Jakkolwiek banalnie to wszystko brzmi, film Simona Kinberga wcale nie był skazany na porażkę. A może raczej: nie byłby, gdyby za jego realizację wzięła się inna ekipa. I gdyby w poprzednich odcinkach serii (począwszy przynajmniej od „Pierwszej klasy”) zadbano o konsekwentną budowę fundamentów całego uniwersum.
Jean, która po raz pierwszy w tej wersji (Famke Janssen odstawiamy na bok) pojawiła się dopiero w „X-Men: Apocalypse” (2016), gdzie była zresztą figurą z drugiego planu, zwyczajnie nie zdążyła zapuścić korzeni, nawiązać bliższych relacji z innymi mutantami, zyskać sympatii widza. I nagle urosła do roli głównej bohaterki. Powie ktoś: ale przecież z Kapitan Marvel było podobnie. Owszem, tyle że opowieść o Carol Danvers przybrała postać prequelu całej serii, a historia Mrocznej Phoenix jest kontynuacją wcześniejszych filmów i powinna fabularnie bezpośrednio z nich wynikach i wchodzić z nimi w interakcję. Jedynym takim momentem jest scena, w której Xavier spotyka przebywającego na dobrowolnym wygnaniu Magneto (Michael Fassbender). A to zdecydowanie za mało.
Nie da się też ocenić „Mrocznej Phoenix” bez porównania jej z dwoma ostatnimi filmami o Avengersach. Na ich tle obraz Kinberga wypada, delikatnie mówiąc… ubogo. Finałowa scena, w której ważą się losy świata, może zrobiłaby wrażenie jeszcze dziesięć, piętnaście lat temu, ale na pewno nie po tym, co Marvel Studios pokazało w „Czarnej Panterze” (2018), „Wojnie bez granic” (2018) i „Końcu gry” (2019).
koniec
26 maja 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ale co z tą papugą?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 VI 2020

Większość filmów Marvela ma to do siebie, że można je oglądać bez końca, niezależnie, czy zostały nakręcone rok czy dekadę temu. Poza tym przez dziesięć lat dorosło nowe pokolenie widzów, dlaczego więc „Iron Man II” nie miałyby dostać nowej recenzji?

więcej »

Do kraju tego, w którym zmarli nie mają spokoju…
Sebastian Chosiński

12 VI 2020

Zwykło się mówić, że to polskim życiem politycznym od lat „rządzą dwie trumny” – Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego. Nie inaczej jest w Serbii i Chorwacji, które wciąż nie mogą (i nie chcą) wyzwolić się z cienia oskarżanych o zbrodnie wojenne prezydentów Slobodana Miloševicia i Franjo Tuđmana. O ich wpływie na życie współczesnych Serbów i Chorwatów opowiada tragikomedia Vinko Brešana „Stan wyjątkowy”.

więcej »

Może być tylko gorzej
Sebastian Chosiński

5 VI 2020

To jeden z tych filmów, które ogląda się ze ściśniętymi zębami. Które sprawiają, że trudno potem zasnąć. Obraz bejruckich slumsów i ich znajdujących się na społecznym marginesie mieszkańców pokazany został przez libańską reżyserkę Nadine Labaki z chirurgiczną wręcz precyzją i naturalistyczną drobiazgowością. Po obejrzeniu „Kafarnaum” długo nie dojdziecie do siebie!

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.

Do sedna:

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Finał poniżej oczekiwań
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Finał poniżej oczekiwań
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Muzyka czasów pandemii
— Sebastian Chosiński

Uralski realizm zepsuty przez magię
— Sebastian Chosiński

Czasami lepiej widzieć mniej (lub nic)
— Sebastian Chosiński

Niektórych marzeń lepiej nie spełniać
— Sebastian Chosiński

Na tropie Bucky’ego i Red Skulla
— Sebastian Chosiński

Do kraju tego, w którym zmarli nie mają spokoju…
— Sebastian Chosiński

Na zesłaniu w Piekle
— Sebastian Chosiński

Jeśli Bóg maczał w tym palce…
— Sebastian Chosiński

Może być tylko gorzej
— Sebastian Chosiński

Bóg, heros, karzeł i wojowniczka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.