Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Maciej Barczewski
‹Mistrz›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMistrz
Dystrybutor Galapagos
Data premiery8 grudnia 2020
ReżyseriaMaciej Barczewski
Scenariusz
ObsadaPiotr Głowacki, Grzegorz Małecki, Marcin Bosak, Marian Dziędziel, Piotr Witkowski, Rafał Zawierucha, Marcin Czarnik, Jan Szydłowski, Marek Kasprzyk, Kamil Szeptycki, Marianna Pawlisz
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiPolska
Gatunekbiograficzny, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Ciosy i uniki
[Maciej Barczewski „Mistrz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wielu reżyserów wybiera na swój debiut temat bezpieczny. Po to, by nakręcić film, który pozwoli zyskać doświadczenie, a jednocześnie nie zostanie uznany za falstart. Maciej Barczewski, kręcąc „Mistrza”, wiele ryzykował. Swoim bohaterem uczynił bowiem postać legendarną – pięściarza Tadeusza Pietrzykowskiego. Na dodatek postanowił opowiedzieć o jego najdramatyczniejszym epizodzie w biografii – trzyletnim pobycie w Auschwitz.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Ciosy i uniki
[Maciej Barczewski „Mistrz” - recenzja]

Wielu reżyserów wybiera na swój debiut temat bezpieczny. Po to, by nakręcić film, który pozwoli zyskać doświadczenie, a jednocześnie nie zostanie uznany za falstart. Maciej Barczewski, kręcąc „Mistrza”, wiele ryzykował. Swoim bohaterem uczynił bowiem postać legendarną – pięściarza Tadeusza Pietrzykowskiego. Na dodatek postanowił opowiedzieć o jego najdramatyczniejszym epizodzie w biografii – trzyletnim pobycie w Auschwitz.

Maciej Barczewski
‹Mistrz›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMistrz
Dystrybutor Galapagos
Data premiery8 grudnia 2020
ReżyseriaMaciej Barczewski
Scenariusz
ObsadaPiotr Głowacki, Grzegorz Małecki, Marcin Bosak, Marian Dziędziel, Piotr Witkowski, Rafał Zawierucha, Marcin Czarnik, Jan Szydłowski, Marek Kasprzyk, Kamil Szeptycki, Marianna Pawlisz
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiPolska
Gatunekbiograficzny, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przyznam, że był dla mnie sporym zaskoczeniem fakt, że za film o temacie tak ważnym, co do którego była pewność, że zostanie on poddany wnikliwej ocenie krytyków, historyków i widzów, zabrał się debiutant. Tym większy żywię szacunek dla Macieja Barczewskiego, że zdecydował się opowiedzieć o obozowych losach pięściarza Tadeusza Pietrzykowskiego, potocznie nazywanego „Teddym”. Zwłaszcza że w ostatecznym rozrachunku należy ocenić jego dzieło pozytywnie. A mierzył się, biorąc pod uwagę mnogość obrazów fabularnych o KL Auschwitz, z nie byle kim: począwszy od Wandy Jakubowskiej i Andrzeja Munka, po Krzysztofa Zanussiego (by pozostać przy polskiej kinematografii). Do tego trzeba wspomnieć o dwóch – zbliżonych tematycznie – produkcjach zagranicznych: słowackim „Bokserze i śmierci” (1969) Petra Solana oraz amerykańskim „Triumfie ducha” (1989) Roberta M. Younga.
Akcja „Mistrza” rozgrywa się pomiędzy 1940 a 1943 rokiem. Ramy czasowe wyznaczają przybycie Pietrzykowskiego do Auschwitz (w pierwszym transporcie) oraz jego odesłanie do hamburskiego obozu Neuengamme. To, co wydarzyło się w ciągu tych trzech lat, skomasowane zostało w dziewięćdziesięciu minutach opowieści. Oczywistością było więc, że Barczewski, będący jednocześnie scenarzystą filmu, musiał dokonać sporych skrótów, chcąc jeszcze na dodatek – oprócz faktów historyczno-biograficznych (których kośćcem są rozgrywane w obozie walki bokserskie z udziałem „Teddy’ego”) – wypełnić go atrakcyjną dla współczesnego widza fabułą. Stąd pojawienie się dwóch wątków pobocznych związanych z postaciami Janka (Jan Szydłowski), któremu Pietrzykowski chce pomóc przetrwać w oświęcimskim piekle, oraz… rapportführera Gerharda (świetny Grzegorz Małecki), który po osobistym dramacie przechodzi wewnętrzną przemianę. Owszem, ktoś może stwierdzić, że to ostatnie to spore nadużycie, że wśród wysokich rangą obozowych urzędników taka metamorfoza byłaby nierealna, ale pamiętajmy, że mimo wszystko mamy do czynienia z dziełem artystycznym. Poza tym doświadczywszy piekła, także ci, którzy pomagali je stworzyć, zmieniali swoje postawy.
Na plan pierwszy wybija się jednak w „Mistrzu” postać „Teddy’ego”, którego perfekcyjnie zagrał Piotr Głowacki. To zresztą kolejna jego bardzo wyrazista rola, która tym razem wymagała solidnego przygotowania nie tylko aktorskiego, ale i sportowego. Wywiązał się z tego zadania z podziwu godnym oddaniem. Gdy wychodzi na ring, to nie po to, aby wcielić się w Pietrzykowskiego, on się nim po prostu staje – i jest to, bez wątpienia, przykład najwyższego kunsztu aktorskiego. Kunsztu, który jednocześnie pozwala zapomnieć o typowych dla tego typu dzieł uproszczeniach i skrótach fabularnych. Bo jakby nie było, to jest jednak obraz, który powstał ku chwale i – w pewnym sensie – ku pokrzepieniu. Ale co najistotniejsze, mimo że niesie nadzieję – nie spłyca tematu i pozwala odczuć grozę miejsca, w jakim rozgrywa się akcja „Mistrza”.
koniec
27 grudnia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Bezpieczna przystań na pustyni
Sebastian Chosiński

3 I 2022

Wbrew pozorom, to nie Clint Eastwood, jak mogłoby się wydawać, jest tytułowym „macho”. I dobrze. Bo w ponad dziewięćdziesięcioletniego twardziela trudno byłoby widzom uwierzyć, nawet gdyby miał on twarz postarzałego Harry’ego Callahana. Eastwood, zdając sobie doskonale sprawę ze swoich ograniczeń, w „Cry Macho” wciela się w człowieka, który przed śmiercią chce spłacić długi i znaleźć bezpieczną przystań.

więcej »

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.