Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Nolan
‹Mroczny Rycerz›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMroczny Rycerz
Tytuł oryginalnyThe Dark Knight
Dystrybutor Galapagos, Warner Bros
Data premiery8 sierpnia 2008
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Heath Ledger, Michael Caine, Gary Oldman, Maggie Gyllenhaal, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Monique Curnen, Cillian Murphy, Chin Han, Eric Roberts, Anthony Michael Hall, Keith Szarabajka, Melinda McGraw, Nathan Gamble, Michael Jai White, William Fichtner, Edison Chen, Tom "Tiny" Lister Jr., Nicky Katt
MuzykaJames Newton Howard, Hans Zimmer
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
CyklMroczny Rycerz
Czas trwania152 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czas Nietoperza
[Christopher Nolan „Mroczny Rycerz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie chcę pisać kolejnej recenzji „Mrocznego Rycerza” – o tym filmie napisaliśmy już chyba wszystko. Pozwólcie jednak z okazji wydania DVD na garść niezbornych refleksji i ocenę samego wydania, z pewnością przeboju sezonu świątecznego. Bo kto wzgardzi pod choinką jednym z najlepszych filmów roku?

Konrad Wągrowski

Czas Nietoperza
[Christopher Nolan „Mroczny Rycerz” - recenzja]

Nie chcę pisać kolejnej recenzji „Mrocznego Rycerza” – o tym filmie napisaliśmy już chyba wszystko. Pozwólcie jednak z okazji wydania DVD na garść niezbornych refleksji i ocenę samego wydania, z pewnością przeboju sezonu świątecznego. Bo kto wzgardzi pod choinką jednym z najlepszych filmów roku?

Christopher Nolan
‹Mroczny Rycerz›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMroczny Rycerz
Tytuł oryginalnyThe Dark Knight
Dystrybutor Galapagos, Warner Bros
Data premiery8 sierpnia 2008
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Heath Ledger, Michael Caine, Gary Oldman, Maggie Gyllenhaal, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Monique Curnen, Cillian Murphy, Chin Han, Eric Roberts, Anthony Michael Hall, Keith Szarabajka, Melinda McGraw, Nathan Gamble, Michael Jai White, William Fichtner, Edison Chen, Tom "Tiny" Lister Jr., Nicky Katt
MuzykaJames Newton Howard, Hans Zimmer
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
CyklMroczny Rycerz
Czas trwania152 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Heath Ledger. Rzeczywiście łyknął Nicholsona bez popijania. Podejrzewam, że jeszcze bardzo długo nie będzie tak doskonałej roli w kinie popularnym. Jego Joker to nie tylko komiksowa postać, to seryjny zabójca jak najbardziej z innego świata. Skalą porównania powinien tu być Hannibal Lecter, a nie kabotyński Nicholson.
Ale przecież nie można też oddać całej chwały samemu Ledgerowi. To zapewne nie on wymyślił, by makijaż jego twarzy nie był starannie namalowaną maską klauna (jak to bywało we wcześniejszych ekranizacjach), lecz chaotycznym i rozmazanym nałożeniem farby, nadającym mu naprawdę szaleńczy wygląd. To bywało już w komiksach, ale w filmach do tej pory nie. A w ten sposób Joker nabierał realizmu.
Oczywiście zamiarem twórców było spowodowanie, by postać ta powracała – dlatego nie zostaje uśmiercona. Jak się okazało, ocalenie Jokera w filmie nie wystarczyło, nie udało mu się przeżyć w naszym świecie… Czy więc ta postać powróci? Moim zdaniem raczej nie. Paradoksalnie, wyklucza to genialność kreacji Ledgera. O ile przecież nie było problemów, by zastąpić Katie Holmes przez Maggie Gyllenhaal, to w tym wypadku byłoby to mierzenie się z legendą. Skazane od razu na porażkę. W uniwersum Batmana roi się od ciekawych superłotrów, na wiele następnych filmów z pewnością wystarczy. Nie próbowałbym na miejscu twórców próbować podmieniać twarzy pod maską Jokera.
Niedługo Oscary, „Mroczny Rycerz” na pewno zaistnieje tam przynajmniej dzięki Ledgerowi. Jednak nie wątpię, że i w kategoriach technicznych ma duże szansę. Murowane zwycięstwo ma moim zdaniem w kategorii montażu. Bo przecież to nie tylko fenomenalne sceny akcji, to niesamowicie dynamiczne prowadzenie kilku wątków, to doskonała, pełna napięcia sekwencja potrójnego zamachu. Majstersztyk.
Nie popełnijmy jednak błędu niedocenienia scenariusza. Chwała jego twórcom, że zrezygnowali z typowego dla takiego kina (w tym wersji burtonowsko-schumacherowskich) schematu – pojawia się superłotr, zagraża miastu, Batman musi go powstrzymać. Nie, to nie jest takie proste. Batman (wraz z Gordonem i Dentem) prowadzi osobną walkę ze światem przestępczym Gotham. Joker jest tu elementem dodatkowym, niespodziewanym. Dodatkową kartą w talii, która wywraca wszystko do góry nogami, która niweczy przewidywalność. Joker też nie działa sam – umiejętnie wykorzystuje innych, widać, że psychopatyczny umysł połączony jest z ponadprzeciętną inteligencją. W ten sposób pod względem fabuły tu również uzyskaliśmy nową jakość w gatunku.
Muszę jednak wspomnieć o szczypcie dziegciu, która nie pozwala mi przyznać maksymalnej oceny tej beczce miodu. A myślę tu o… charakteryzacji Denta-Dwie Twarze. Cały czas jesteśmy przekonywani, że oglądamy w gruncie rzeczy dość realistyczne kino gangsterskie, w którym jeden z bohaterów ma taką przypadłość, że przebiera się za nietoperza. Tymczasem gdy zniszczeniu ulega połowa twarzy bohatera, jego charakteryzacja jest, no… rodem z komiksu. Ilekroć patrzyłem na oblicze Denta, gubiłem owo wrażenie realizmu. Być może też z tego powodu jego przemiana – w końcu jeden z kluczowych motywów filmu – nie była w pełni przekonująca.
Ale to, tak jak wspomniałem, tylko jeden mały zgrzyt w tym kapitalnym filmie. Filmie, do którego na pewno warto wracać wielokrotnie, by poukładać sobie treść dość skomplikowanej intrygi kryminalnej, by odkrywać kolejne smaczki w roli Jokera, by czuć przypływ adrenaliny w scenach akcji czy nawet zaśmiać się, gdy Morgan Freeman mówi „A więc uważasz, że twój pracodawca, jeden z najbogatszych ludzi na ziemi, jest jednocześnie zamaskowanym mścicielem, pokonującym przestępców gołymi rękami, i chcesz go szantażować? Powodzenia”.
Wydanie DVD (80%)
Pomijam już Batpody czy maski, będące dodatkiem do DVD – ważne, że film otrzymujemy w wydaniu dwupłytowym z potężną partia materiałów dodatkowych. Na początek sześć filmów obrazujących różne aspekty produkcji – kręcenie sceny napadu na bank, eksplozja szpitala, pościg uliczny, nowy kostium Batmana, realizacja Batpoda, kręcenie IMAX. Wszystko dalekie od nudnych reportaży z planu. Nie ma tu gadających głów – wszystkie komentarze są z offu. Interesujących szczegółów multum, wszystko zilustrowane scenami z preprodukcji i filmu. Bardzo ciekawy materiał, zwłaszcza że w tej produkcji nie było wiele CGI i większość scen akcji wykonywano za pomocą starej dobrej kaskaderki (nawet moment, gdy wielka ciężarówka robi niesamowity „przewrót w przód” na ulicach Gotham/Chicago). Mnie jednak zapadło w pamięć przede wszystkim jedno stwierdzenie: „Jeździmy po świecie, robimy wariackie eksplozje, rozbijamy samochody. Gdybym, mając 12 lat, wiedział, jaka mnie czeka praca, chyba oszalałbym ze szczęścia”. Pomyślcie: grupa dorosłych, inteligentnych i utalentowanych ludzi pielęgnuje każdy drobiazg, robi wszystko, by ekranizacja komiksu zrobiła na widzach jak największe wrażenie. Czy można się dziwić, że kino popularne zza oceanu nie ma żadnej konkurencji?
Wróćmy jednak do dodatków. Bardzo ciekawym pomysłem jest seria filmów z programu telewizyjnego „Gotham Tonight”. To fragmenty programów telewizyjnych z Gotham City, w których mowa o kampanii wyborczej Harveya Denta, przedstawia się sylwetki Jima Gordona (uwaga do tłumacza – lieutenant to porucznik, a nie pułkownik) i Bruce’a Wayne’a, rozmawia na temat przestępczości (ostatni raport mówi o napadzie na bank). Wszystko to wypełnia lukę między filmem „Batman: Początek” a „Mrocznym Rycerzem” i daje ciekawe tło sytuacji w Gotham City (zwróćcie uwagę na pasek newsów z Gotham, cały czas pokazywany na dole).
Materiały dodatkowe uzupełnia 6 kluczowych scen filmu w wersji IMAX, projekty i szkice koncepcyjne, galeria kart Jokera i obowiązkowy zestaw zwiastunów i spotów telewizyjnych. W sumie całkiem zacne wydanie.
koniec
23 grudnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W pogoni za Lisem
Sebastian Chosiński

17 II 2021

Im głębiej w las, tym więcej drzew. Co w kontekście miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” można sparafrazować następująco: im więcej zachodu wokół tropienia bandy, tym większa zuchwałość przestępców. A już na szczyty bezczelności wznosi się niejaki Foks. Jewgienij Foks!

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Mroczny Rycerz: A ty?
— Michał R. Wiśniewski

Mroczny Rycerz: Czarno na czarnym
— Urszula Lipińska

Mroczny Rycerz: Mrok nad Gotham
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Gdzie twój dom, Ziemianinie?
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

#occupygotham
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.