Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Darren Aronofsky
‹Pi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPi
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2000
ReżyseriaDarren Aronofsky
Scenariusz
ObsadaSean Gullette, Mark Margolis, Stephen Pearlman
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania85 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS ES; format 4:3
WWW
GatunekSF, thriller
EAN5908223774072
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DVD: Pi
[Darren Aronofsky „Pi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat.

Konrad Wągrowski

DVD: Pi
[Darren Aronofsky „Pi” - recenzja]

"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat.

Darren Aronofsky
‹Pi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPi
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2000
ReżyseriaDarren Aronofsky
Scenariusz
ObsadaSean Gullette, Mark Margolis, Stephen Pearlman
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania85 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS ES; format 4:3
WWW
GatunekSF, thriller
EAN5908223774072
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat. Opowiada o Makse Cohenie, genialnym matematyku, który przypadkiem odkrył liczbę opisującą boskie prawa rządzące światem i z tego powodu jest ścigany zarówno przez grupę powiązaną z nowojorską giełdą, jak i tajemniczą sektę Chasydów. Czarno-biały, sugestywny, trudny i wieloznaczny film Darrena Aronofsky′ego musi zrobić duże wrażenie. Co jest właściwie jego głównym tematem? Z jednej strony można go traktować jako odmienną wizualnie i koncepcyjnie wersję "Pięknego umysłu". Przy wszystkich ewidentnych różnicach obydwa te filmy opowiadają o schizofrenii. W "Pięknym umyśle" objawia się ona jedynie poprzez omamy dręczące bohatera, "Pi" kreuje cały osobny świat widziany przez chory umysł, przywodząc tym na myśl ekspresjonistyczny "Gabinet doktora Caligarego". Tu jest to świat rozchwiany, pełen ostrych kontrastów i mrocznych wizji, zwłaszcza w porażających scenach ataków nękających głównego bohatera. Drugim tematem staje się matematyka - magia liczb, zrozumiała tylko dla tych którzy spróbowali się jej poddać. Matematyka widziana jest tu jako język opisujący cały otaczający świat. Dzięki niej i tylko dzięki niej można odkryć prawa nim rządzące. Trzecia interpretacja - to wymowa religijna filmu. Nieprzypadkowo bowiem liczba jest także imieniem Boga. Sięgnięcie po nią porównywalne jest do chęci zerwania owocu z Drzewa Wiadomości Dobrego i Złego, uzurpowania sobie boskiej mocy - za co należy się kara. Ten kto chce poznać boskie zasady, jest jak patrzący na słońce - musi zostać porażony. Aronofsky i reszta ekipy pokazują tu swoje niemałe możliwości. Film jest świetnie wyreżyserowany, zagrany, dobrze zmontowany, o fascynujących zdjęciach. Ale nie jest to kino dla wszystkich.
Dodatki (70%):
Z pozoru dodatki nie są interesujące. To kilka wyciętych scen, z których niewiele wynika i krótki reportaż z planu. Ale na filmie jest jeden materiał na pewno wart uwagi - arcyinteresujący komentarz reżysera. Prawidłowa kolejność: obejrzeć film, obejrzeć film drugi raz z komentarzem Darrena Aronofsky′ego, po czym, będąc uzbrojonym w nową wiedzę, obejrzeć film po raz trzeci.
koniec
1 grudnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Czarny łabędź
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2014 (1)
— Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Piotr Dobry

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Źródła
— Grzegorz Fortuna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.