Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Darren Aronofsky
‹Pi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPi
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2000
ReżyseriaDarren Aronofsky
Scenariusz
ObsadaSean Gullette, Mark Margolis, Stephen Pearlman
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania85 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS ES; format 4:3
WWW
GatunekSF, thriller
EAN5908223774072
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DVD: Pi
[Darren Aronofsky „Pi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat.

Konrad Wągrowski

DVD: Pi
[Darren Aronofsky „Pi” - recenzja]

"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat.

Darren Aronofsky
‹Pi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPi
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2000
ReżyseriaDarren Aronofsky
Scenariusz
ObsadaSean Gullette, Mark Margolis, Stephen Pearlman
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania85 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS ES; format 4:3
WWW
GatunekSF, thriller
EAN5908223774072
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat. Opowiada o Makse Cohenie, genialnym matematyku, który przypadkiem odkrył liczbę opisującą boskie prawa rządzące światem i z tego powodu jest ścigany zarówno przez grupę powiązaną z nowojorską giełdą, jak i tajemniczą sektę Chasydów. Czarno-biały, sugestywny, trudny i wieloznaczny film Darrena Aronofsky′ego musi zrobić duże wrażenie. Co jest właściwie jego głównym tematem? Z jednej strony można go traktować jako odmienną wizualnie i koncepcyjnie wersję "Pięknego umysłu". Przy wszystkich ewidentnych różnicach obydwa te filmy opowiadają o schizofrenii. W "Pięknym umyśle" objawia się ona jedynie poprzez omamy dręczące bohatera, "Pi" kreuje cały osobny świat widziany przez chory umysł, przywodząc tym na myśl ekspresjonistyczny "Gabinet doktora Caligarego". Tu jest to świat rozchwiany, pełen ostrych kontrastów i mrocznych wizji, zwłaszcza w porażających scenach ataków nękających głównego bohatera. Drugim tematem staje się matematyka - magia liczb, zrozumiała tylko dla tych którzy spróbowali się jej poddać. Matematyka widziana jest tu jako język opisujący cały otaczający świat. Dzięki niej i tylko dzięki niej można odkryć prawa nim rządzące. Trzecia interpretacja - to wymowa religijna filmu. Nieprzypadkowo bowiem liczba jest także imieniem Boga. Sięgnięcie po nią porównywalne jest do chęci zerwania owocu z Drzewa Wiadomości Dobrego i Złego, uzurpowania sobie boskiej mocy - za co należy się kara. Ten kto chce poznać boskie zasady, jest jak patrzący na słońce - musi zostać porażony. Aronofsky i reszta ekipy pokazują tu swoje niemałe możliwości. Film jest świetnie wyreżyserowany, zagrany, dobrze zmontowany, o fascynujących zdjęciach. Ale nie jest to kino dla wszystkich.
Dodatki (70%):
Z pozoru dodatki nie są interesujące. To kilka wyciętych scen, z których niewiele wynika i krótki reportaż z planu. Ale na filmie jest jeden materiał na pewno wart uwagi - arcyinteresujący komentarz reżysera. Prawidłowa kolejność: obejrzeć film, obejrzeć film drugi raz z komentarzem Darrena Aronofsky′ego, po czym, będąc uzbrojonym w nową wiedzę, obejrzeć film po raz trzeci.
koniec
1 grudnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wąż zwany Hydrą
Jarosław Loretz

27 I 2020

Jednym z telewizyjnych filmów, które tajemniczym zrządzeniem losu trafiły u nas na płyty DVD, jest „Hydra”. Szczęśliwie jej seans nie jest jakimś szczególnie traumatycznym przeżyciem…

więcej »

Pół-wampiry i pół-Niemcy
Jarosław Loretz

23 I 2020

Przy szerszej dystrybucji „Siostry wampirki” stanowiłyby zapewne całkiem interesującą rozrywkę dla młodszego widza. A tak – są raczej archeologiczną niespodzianką, na którą z rzadka można się natknąć podczas przeglądania pudeł z rynkowymi odrzutami DVD.

więcej »

„A planety szaleją, szaleją, szaleją…”
Sebastian Chosiński

13 I 2020

Kiedy trafiacie na film (bądź serial) dokumentalny z logo BBC Earth na okładce – nie zastanawiajcie się ani chwili. Obojętnie jakiego tematu będzie on dotyczył, otrzymacie produkt najwyższej jakości. Nie inaczej jest w przypadku ubiegłorocznego miniserialu „Planety”, w którym profesor Brian Cox przybliża tajemnice Układu Słonecznego. Ogląda się go – jak najlepszy thriller – z zapartym tchem.

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2014 (1)
— Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Piotr Dobry

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Źródła
— Grzegorz Fortuna

Tegoż autora

Wiedźmin #3: Więc to całe twoje życie? Potwory i pieniądze?
— Konrad Wągrowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Kronika wypadków ojcowskich
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin, odcinek 2: Grosza rzuć wiedźminowi
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin, odcinek 1: Mając do wyboru mniejsze i większe zło, wolę nie wybierać wcale
— Konrad Wągrowski

Skywalker na sterydach
— Konrad Wągrowski

Klasyczny whodunit w nowej szacie
— Konrad Wągrowski

Kochankowie z przeciwnych biegunów
— Konrad Wągrowski

Here’s Danny!
— Konrad Wągrowski

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.