Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Kathryn Bigelow
‹The Hurt Locker. W pułapce wojny›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Hurt Locker. W pułapce wojny
Tytuł oryginalnyThe Hurt Locker
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery12 marca 2010
ReżyseriaKathryn Bigelow
ZdjęciaBarry Ackroyd
Scenariusz
ObsadaJeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty, Guy Pearce, Ralph Fiennes, David Morse, Evangeline Lilly
MuzykaMarco Beltrami, Buck Sanders
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
Gatunekdramat, thriller, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Między piekłem i piekłem
[Kathryn Bigelow „The Hurt Locker. W pułapce wojny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Najgłębiej w pamięci po seansie „W pułapce wojny” Kathryn Bigelow zostają nie poszczególne sceny, lecz przesłanie: piekło na żołnierzy czeka nie tylko na froncie, ale również po powrocie do domów.

Krzysztof Czapiga

Między piekłem i piekłem
[Kathryn Bigelow „The Hurt Locker. W pułapce wojny” - recenzja]

Najgłębiej w pamięci po seansie „W pułapce wojny” Kathryn Bigelow zostają nie poszczególne sceny, lecz przesłanie: piekło na żołnierzy czeka nie tylko na froncie, ale również po powrocie do domów.

Kathryn Bigelow
‹The Hurt Locker. W pułapce wojny›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Hurt Locker. W pułapce wojny
Tytuł oryginalnyThe Hurt Locker
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery12 marca 2010
ReżyseriaKathryn Bigelow
ZdjęciaBarry Ackroyd
Scenariusz
ObsadaJeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty, Guy Pearce, Ralph Fiennes, David Morse, Evangeline Lilly
MuzykaMarco Beltrami, Buck Sanders
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
Gatunekdramat, thriller, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„W pułapce wojny” w większym stopniu jak o wojnie opowiada o pułapce, w jaką wpadają walczący na froncie żołnierze. Tą pułapką jest uzależnienie od silnych emocji – nałóg jak każdy inny, nieróżniący się od uzależnienia od narkotyków, hazardu czy seksu. Z każdą kolejną dawką potrzebna jest następna – tyle że mocniejsza. Właśnie dlatego saper James (w tej roli Jeremy Renner), po rozbrojeniu bomby staje się dziwnie spokojny: nieśpiesznie zapala papierosa, a Czynność ta urasta do rangi rytuału. Dostarczył bowiem organizmowi niezbędnej „działki” adrenaliny – „narkotyku”, przez który jest zniewolony.
Na celowniku reżyserki znajduje się człowiek. Wszystko inne, jak polityczne aluzje czy egzystencjalne metafory, o ile w ogóle się pojawiają, mają znaczenie trzeciorzędne. Ważniejsze od tego, co żołnierze robią na wojnie jest to, co z żołnierzami robi wojna. Powiedzieć, że wykańcza ich psychicznie byłoby truizmem, jednak u Bigelow banał ten staje się zaskakująco świeży. Tu naprawdę każdy może zginąć, co oddaje również fakt, że głośne nazwiska pokroju Guya Pearce’a czy Ralpha Fiennesa znikają ze sceny szybko i niespodziewanie. Każdy kolejny dzień na froncie może okazać się dla wszystkich bez wyjątku dniem ostatnim.
W realizacji tego zamysłu reżyserka odnajduje sprawnego partnera w postaci odtwórcy głównej roli. Jeremy Renner koncertowo wygrywa dwuznaczności i wewnętrzne sprzeczności Jamesa. Gdzie kończy się konieczne ryzyko, jakie trzeba podjąć, aby rozbroić bombę a gdzie zaczyna groźna brawura? Kiedy przeradza się ona w szaleństwo? Granica wydaje się płynna. Co więcej, bohater nie czeka biernie na śmierć, można rzec – sam ją prowokuje, rzuca jej wyzwanie; bez wahania patrzy śmierci prosto w oczy. Zdaje się mówić: „Okej, mogę zginąć, ale jeśli ma to nastąpić, niech przynajmniej będzie to śmierć na moich warunkach”.
„W pułapce wojny” chwyta za gardło już od pierwszej sceny i nie zwalnia uścisku aż do samego finału. Nieustannie trzyma w niepewności, napięcie dawkuje precyzyjnie, a od strony dramaturgicznej to prawdziwe arcydzieło. Podobnie jak u Henri-Georgesa Clouzota w „Cenie strachu”, gdzie grupka europejskich emigrantów podjęła się samobójczego zadania przewiezienia ciężarówkami ładunku nitrogliceryny, tak i u Bigelow do rangi śmiertelnego zagrożenia urastają drobne rzeczy. U Clouzota szalenie niebezpieczne okazywały się zwykłe dziury na drodze, ponieważ każdy większy wstrząs mógł spowodować eksplozję. U Bigelow – szary przechodzień z telefonem komórkowym, gdyż może się okazać rebeliantem szykującym się do odpalenia bomby.
Naprawdę przerażające jest jednak to, że po powrocie do kraju na żołnierzy czeka kolejne piekło – codzienność. Odcięci od czynności powodujących podniesienie poziomu adrenaliny we krwi, myślą tylko o tym, żeby wrócić na front. W rozgrywającej się w hipermarkecie sceną Bigelow stawia kropkę nad i. To jeden z najtrafniej oddających poczucie bezradności momentów w historii kina. A że bohater jest bezsilny wobec prozaicznej czynności, jaką są zwykłe zakupy – tylko jego bezradność potęguje. „W pułapce wojny” w starciu z faworyzowanym „Avatarem” wcale nie stoi na straconej pozycji – przywodzi bowiem na myśl pojedynek Dawida z Goliatem. A wszyscy pamiętamy, jaki był jego finał…
Recenzja nadesłana na konkurs „Esensji”.
koniec
1 marca 2010

Komentarze

01 III 2010   08:08:23

Świetny film, świetna recenzja. Tak trzymać!

01 III 2010   16:47:54

Spoko, wszystkie komentarze mile widziane :)

12 III 2010   15:28:20

Świetny, niedługi (bez niepotrzebnych bajdurzeń) tekst! Praktycznie wyciśnięta esensja z filmu pani Bigelow :) Interesujące porównania z \"Ceną strachu\", trafne puenty, jedynie niezbyt potrzebne zdanie na końcu o \"Avatarze\" (ktoś czytający Esensję za powiedzmy 5 lat może nie zrozumieć i nie pamiętać aluzji ;) Tak trzymać!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie lekceważ kulawego detektywa!
Sebastian Chosiński

17 I 2022

Wdzięczni bądźmy J.K. Rowling, że po dekadzie poświęconej Harry’emu Potterowi (1997-2007) postanowiła odstawić go na boczny tor i zajęła się pisaniem powieści realistycznych. W przeciwnym wypadku nie doczekalibyśmy się serii kryminałów z prywatnym detektywem Cormoranem Strikiem w roli głównej (publikowanych pod pseudonimem Robert Galbraith). I tym samym nie powstałby tak dobry miniserial, jak „Zabójcza biel”.

więcej »

Krótko o filmach: Bezpieczna przystań na pustyni
Sebastian Chosiński

3 I 2022

Wbrew pozorom, to nie Clint Eastwood, jak mogłoby się wydawać, jest tytułowym „macho”. I dobrze. Bo w ponad dziewięćdziesięcioletniego twardziela trudno byłoby widzom uwierzyć, nawet gdyby miał on twarz postarzałego Harry’ego Callahana. Eastwood, zdając sobie doskonale sprawę ze swoich ograniczeń, w „Cry Macho” wciela się w człowieka, który przed śmiercią chce spłacić długi i znaleźć bezpieczną przystań.

więcej »

Krótko o filmach: Ciosy i uniki
Sebastian Chosiński

27 XII 2021

Wielu reżyserów wybiera na swój debiut temat bezpieczny. Po to, by nakręcić film, który pozwoli zyskać doświadczenie, a jednocześnie nie zostanie uznany za falstart. Maciej Barczewski, kręcąc „Mistrza”, wiele ryzykował. Swoim bohaterem uczynił bowiem postać legendarną – pięściarza Tadeusza Pietrzykowskiego. Na dodatek postanowił opowiedzieć o jego najdramatyczniejszym epizodzie w biografii – trzyletnim pobycie w Auschwitz.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Balet mechaniczny
— Tomasz Rachwald

Tegoż twórcy

Znaleźć i zabić
— Konrad Wągrowski

Ruscy są fajni
— Łukasz Kustrzyński

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.