Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jonathan Mostow
‹Surogaci›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSurogaci
Tytuł oryginalnySurrogates
Data premiery25 września 2009
ReżyseriaJonathan Mostow
ZdjęciaOliver Wood
Scenariusz
ObsadaBruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, Boris Kodjoe, James Francis Ginty, James Cromwell, Ving Rhames, Jack Noseworthy, Devin Ratray
MuzykaRichard Marvin
Rok produkcji2009
Czas trwania89 min
WWW
Gatunekakcja, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Samotny brzydal wśród pięknych manekinów
[Jonathan Mostow „Surogaci” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Surogaci” wzbudzili po premierze sporo kontrowersji, co widać choćby po publikowanych w „Esensji” recenzjach i opiniach tetryków. Jedna frakcja chwali solidny występ Bruce’a Willisa i intrygujący, chwytliwy pomysł, podczas gdy druga skupia się nielogicznościach fabuły i mdłej reżyserii Jonathana Mostowa. Prawda zapewne leży gdzieś pośrodku, ale nie sposób nie przyznać, że na małym ekranie „Surogaci” praktycznie nie tracą względem seansu kinowego.

Jakub Gałka

Samotny brzydal wśród pięknych manekinów
[Jonathan Mostow „Surogaci” - recenzja]

„Surogaci” wzbudzili po premierze sporo kontrowersji, co widać choćby po publikowanych w „Esensji” recenzjach i opiniach tetryków. Jedna frakcja chwali solidny występ Bruce’a Willisa i intrygujący, chwytliwy pomysł, podczas gdy druga skupia się nielogicznościach fabuły i mdłej reżyserii Jonathana Mostowa. Prawda zapewne leży gdzieś pośrodku, ale nie sposób nie przyznać, że na małym ekranie „Surogaci” praktycznie nie tracą względem seansu kinowego.

Jonathan Mostow
‹Surogaci›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSurogaci
Tytuł oryginalnySurrogates
Data premiery25 września 2009
ReżyseriaJonathan Mostow
ZdjęciaOliver Wood
Scenariusz
ObsadaBruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, Boris Kodjoe, James Francis Ginty, James Cromwell, Ving Rhames, Jack Noseworthy, Devin Ratray
MuzykaRichard Marvin
Rok produkcji2009
Czas trwania89 min
WWW
Gatunekakcja, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Oczywiście przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, że film Mostowa nie był typową superprodukcją nastawioną na komputerowe efekty specjalne i szalony montaż scen akcji. Owszem, jak przystało na porządny obraz z Bruce’em Willisem, znalazło się tu miejsce na pościgi i wybuchy, ale równie ważne były sceny bardziej stateczne, choć o znaczącej sile wyrazu. Sztuczni ludzie kładący się pokotem po ich odłączeniu od sieci, zmizerowani, brzydcy śmiertelnicy spędzający większość życia w kapsułach sterujących robotami, do przesady wyidealizowane wizerunki surogatów – to wszystko robi wrażenie również na małym ekranie, zwiększając siłę wyrazu zaczerpniętej z komiksu wizji.
To ostatnie jest największą zaletą „Surogatów” mimo dość oczywistej umowności, jaka cechuje świat, w którym ludzie zaszyli się w domach, by żyć życiem zdalnie sterowanych surogatów – swoich wyidealizowanych, mechanicznych wersji. Na tej podstawie Mostow odmalowuje świat przyszłości w ciemnych barwach, skutecznie zarażając widza swoim pesymizmem za pomocą coraz to nowych zabiegów. Ponurą konstatacją jest przecież odkrycie, że roboty pomyślane początkowo jako ułatwienie dla niepełnosprawnych zostały błyskawicznie zaakceptowane przez całe społeczeństwo jako sposób leczenia kompleksów i walka z fobiami. Jednak jeszcze większe wrażenie robi wizualna prezentacja skutków takiego podejścia – kontrast między rzeczywistym wyglądem niedbających o siebie, zapuszczonych ludzi a ich wygładzonymi, idealnymi surogatami jest piorunujący. Jeśli dodać do tego napędzający intrygę pomysł na broń, która niszcząc surogata, zabija też jego użytkownika, robi się naprawdę niewesoło.
Rzecz jasna film Mostowa to nie ponury dramat, ale wciąż w jakimś stopniu pozycja rozrywkowa. A szkoda! Gdyby skupić się na analizie wyalienowanego społeczeństwa, na psychologii zachowań zakompleksionych ludzi, którzy będąc przecież zupełnie normalnymi, często atrakcyjnymi homo sapiens, dążą do wyimaginowanej doskonałości kryjąc się za sztucznymi kopiami, wyszłoby to filmowi tylko na dobre. Zwłaszcza że „Surogaci” nie zamykają się też na bardziej współczesne interpretacje – do myślenia daje zwłaszcza scena boleśnie uświadamiająca anonimowość wiążącą się z elektronicznymi sposobami porozumiewania zachęcającymi do oszustw w tym zakresie. Tymczasem Mostow postawił jednak w dużej mierze na łatwo przyswajalne kino sensacyjne – z głupawym obrazem hakerów klepiących w klawiaturę z prędkością karabinu maszynowego, z cudownie zdeterminowanym, napędzanym nie wiadomo czym i nieśmiertelnym bohaterem, a przede wszystkim z dość przewidywalną intrygą. Szkoda, zwłaszcza że Mostow jakimś wirtuozem reżyserii nie jest i w sferze kina rozrywkowego nie jest w stanie wybić się ponad poprawną przeciętność. Dobrze, że udało mu się chociaż dobrze uwiarygodnić umowny świat filmu takimi smaczkami jak inspirowane surogatami słownictwo (prawdziwy człowiek to tutaj obraźliwie „meatbag”, a jeśli przychodzi osobiście, to wszyscy się dziwią, że przychodzi „in the flesh”) czy drobne gadżety i scenki w tle (np. nawiązujący do pokazywanych często w kinie futurystycznych walk na śmierć i życie plakat meczu futbolowego – robot, surogat jednego z zawodników, trzyma na nim oderwaną głowę innego gracza-androida).
Niestety, sporo do życzenia pozostawia też wydanie DVD. Dobry obraz i dźwięk, ładne opakowanie i intrygująco zaprojektowane, klimatyczne menu to jedyne atrakcje, jakimi ucieszy widza ta płytka. Ciężko bowiem nazwać spektakularnymi dodatkami zwiastuny filmowe, raczej kiepski teledysk czy standardową możliwość oglądania filmu z komentarzem reżysera. Zwłaszcza w przypadku takiej produkcji jak „Surogaci” – science fiction podpierającego się efektami specjalnymi, używającego odmłodzonych wizerunków gwiazd – aż się prosi o reportaż typu „making of” (oczywiście wspomina o takich rzeczach Mostow w swoim komentarzu, ale jednak chciałoby się zobaczyć np. proces charakteryzacji na własne oczy) czy wywiad z Bruce’em Willisem z pytaniem, jak się czuje z odmłodzoną cerą i włosami.
koniec
22 maja 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

„Milczeć nie mogę…”
Sebastian Chosiński

12 IV 2022

Ileż jeszcze jest w naszej historii takich postaci, jak Szmul Zygielbojm, którym należy się upamiętnienie w formie filmowej! Nie ma jednak co przesadnie narzekać. Dobrze, że chociaż co parę lat powstają na ich temat obrazy biograficzne. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego to zresztą drugie podejście do tematu. W 2000 roku powstał bowiem tak samo zatytułowany dokument Dżamili Ankiewicz.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Terminator: Maszyny bynajmniej nie zbuntowane
— Kamila Sławińska

Terminator: Domknięcie
— Janusz A. Urbanowicz

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.