Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Weekendowa Bezsensja: Terefere! Ty też terefere! (3)

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Dziś część trzecia i ostatnia przeglądu poprawek dubbingowych w amerykańskiej telewizji, usuwających słowa powszechnie (albo i mniej powszechnie) uznane za obelżywe. Pomysłowość „tłumaczy” jest godna podziwu.
Jeśli nie wiecie, o co chodzi, przeczytajcie koniecznie odcinek sprzed dwóch tygodni, a potem od razu odcinek sprzed tygodnia.
Jeśli już wiecie – zapraszam do zapoznania się z kolejną garścią smakowitych przykładów. Jak poprzednio, zaczerpniętych z książeczki „Cinema Sewer”.
W „Beksie” („Cry Baby” – taki film Johna Watersa, w którym obok Johnny’ego Depta gra eksgwiazda porno Traci Lords) słowa „Fuck you!” zamienione są na… „Fink you”. Co to właściwie znaczy? „Fink you very much”?
W filmie Spike’a Lee „Rób co należy” („Do the Right Thing”) „Motherfucker” został zamieniony na „Mikki Frikki” (brzmi jak postać z programu Mini Mini).
W filmie „Urodzony we wschodnim Los Angeles” (1987, w reżyserii Cheecha Marina) słowa „I’m gonna sit around and get stoned” (Mam zamiar siedzieć tu i się upalić) przekształciły się w „I’m gonna sit around and… just say no” (Mam zamiar siedzieć i po prostu mówić nie). Swoją drogą definicja tego, co TV uważa za „brzydkie słowo” jest wyraźnie szeroka.
Bardzo smakowite, bo z głośnego filmu. W „Milczeniu owiec” Buffalo Bill staje nago przed lustrem, udając kobietę, i mówi „Would you fuck me? I’d fuck me” (Przelecisz mnie? Ja bym siebie przeleciał.) staje się romantycznym „Would you marry me? I’d marry me” (Wyjdziesz za mnie? Ja bym wyszedł za siebie.).
Dużo roboty oczywiście było z dostosowaniem do potrzeb widza telewizyjnego „Pulp Fiction”. Każde „Motherfucker” stało się… „Mother Fletcher”. „Shit, nigga!” zmienione zostało zaś na… „Shoot Negro”.
Nawet familijne w sumie „Ghostbusters” nie uniknęło poprawek. Bill Murray z dumą ogłasza „We came, we saw, we kicked it’s ass!” (Przyszliśmy, zobaczyliśmy i skopaliśmy mu dupę). W wersji telewizyjnej otrzymujemy zupełnie co innego: „What a knockabout of pure fun that was!” (Ale była dobra zabawa!).
Bardzo zabawne. W „Biali nie potrafią skakać” wszystkie dupki (assholes) stały się… astronautami (astronauts).
Na koniec drobiazgi:
  • Motherfucker -> Mothertrucker („Liczą się tylko Frankliny”)
  • Bullshit -> Bullshake („Liczą się tylko Frankliny”)
  • Nuts -> Guts (wszędzie, m.in. „Człowiek z blizną” i „Dziewczyna z komputera”)
  • I’d like to talk about my dick -> I’d like to talk about my… doll („Można oszaleć”)
  • …i wiele, wiele więcej.
koniec
11 września 2010
dodajdo

Komentarze

11 IX 2010   11:12:11

Jak powszechnie wiadomo, "fink" to kapuś. Całe sformułowanie wygląda jakby chcieli napisać "chcę cię zakapować", tylko zgubili jedno słówko ;-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Oscary 2018: Kategorie techniczne
Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

19 II 2018

Dziś rozpoczynamy cykl tekstów poświęconych tegorocznym Oscarom. Zaczynamy od dyskusji na temat nominacji i szans na zwycięstwo w najważniejszych kategoriach. Zaczynamy od tych z pozoru mniej prestiżowych, choć i tak mocno pożądanych – kategorii technicznych.

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek
Jarosław Loretz

19 II 2018

Wszyscy chyba pamiętają cwaniaków, którzy wycinali środek książki, żeby umieścić w nim na przykład rewolwer. Niektórym jednak udawało się tam upchnąć zupełnie co innego…

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek czyta wszędzie
Jarosław Loretz

12 II 2018

Jeśli podczas stania w kolejce nie sposób porozmawiać, należy sięgnąć po książkę.

więcej »

Polecamy

Każdy kadr to Ameryka

Dobry i Niebrzydki:

Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

60 najgorszych okładek płyt 2017 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (23)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (22)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

40 najgorszych okładek płyt 2016 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (21)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (20)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (19)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (18)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najseksowniejszych okładek płyt 2015
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

50 najgorszych okładek płyt 2015 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Nasz człowiek w Rio Klawo
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Dobry i Niebrzydki: Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Styczeń 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja czyta: Grudzień 2017
— Dominika Cirocka, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.