Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Do kina marsz: Maj 2011

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie nastawiajmy się na arcydzieła w kinach w nadchodzącym miesiącu, ale wygląda na to, że przynajmniej miłośnicy fantastyki różnego sortu powinni być usatysfakcjonowani. Nie przegapcie też dwóch ciekawych premier DVD.

Esensja

Do kina marsz: Maj 2011

Nie nastawiajmy się na arcydzieła w kinach w nadchodzącym miesiącu, ale wygląda na to, że przynajmniej miłośnicy fantastyki różnego sortu powinni być usatysfakcjonowani. Nie przegapcie też dwóch ciekawych premier DVD.

W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków.

MARSZ DO KINA:
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Kod nieśmiertelności
Potencjalnej wyjątkowości tego filmu na tle innych thrillerów sf z ostatnich lat upatrujemy właściwie na podstawie jednego tylko czynnika – nazwiska reżysera. I to reżysera prawie-że-debiutanta. Wariactwo? Niekoniecznie, chodzi bowiem o Duncana Jonesa, który przebojem wdarł się do reżyserskiej ekstraklasy Hollywood dzięki niskobudżetowemu psychologicznemu dramatowi sf „Moon”. Sukces tego filmu wystarczył by Jonesa zaczęto łączyć z wielkimi blockbusterami w rodzaju kontynuacji „Supermana” i „Wolverine′a” i dawać wolną rękę w realizacji kolejnych niszowych, autorskich projektów fantastycznych (zapowiadany „Mute”, który ma nawiązywać klimatem do „Blade Runnera”). Tymczasem Jones zrobił coś pomiędzy: budżet średni (32 miliony), są gwiazdy (Jake Gyllenhaal) i obowiązkowy wątek miłosny (z Michelle Monaghan), ale też intrygujący pomysł (pętle czasowe, alternatywne rzeczywistości, zmienianie historii etc.) pozwalający wykazać się scenarzyście i reżyserowi. Zachodni krytycy twierdzą, że Jonesowi udało się doskonale zrównoważyć wszystkie te elementy.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Jaskinia zapomnianych snów
Herzog-dokumentalista ostatnio bywa ciekawszy od Herzoga-twórcy fabuł, więc należy z radością powitać kolejne jego dzieło w naszych kinach. Zwłaszcza, że jest to dzieło nad wyraz ciekawie się zapowiadające – trójwymiarowa (!) opowieść o malowidłach w prehistorycznej jaskini. Według tych co widzieli, zapierająca dech w piersiach i inspirująca wycieczka do początków naszej historii.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Woda dla słoni
Ekranizacja poczytnej powieści Sary Gruen powinna zainteresować widzów głównie ze względu na głośne nazwiska w obsadzie i czar godny staromodnych historii nakręconych z hollywoodzkim rozmachem. Na pewno ciekawostką będzie Robert Pattinson, znany przede wszystkim z okrytej niechlubną sławą serii „Zmierzch”, który wciela się w głównego bohatera, Jacoba, młodego studenta weterynarii rozpoczynającego pracę w cyrku. Jacob zaczyna romansować z żoną właściciela, co wciąga całą trójkę w sieć trudnych relacji i wyborów. Oprócz Pattinsona na ekranie zobaczymy charyzmatycznego Christopha Waltza, który szerszej publiczności dał się poznać w „Bękartach wojny i „Green Hornet”, a także Reese Witherspoon, gwiazdę kojarzoną raczej z lekkimi komediami niż kinem dramatycznym (wyjątek – oscarowa rola w „Spacerze po linie”). A wisienką na torcie niech będzie tresowana słonica, która podobno podczas pracy na planie zakochała się w odtwórcy głównej roli…
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach
Miała być trylogia, ale mamona wzięła górę (ponad 2,5 miliarda dolarów zarobione w kinach musiało robić wrażenie). Dał się namówić producent Jerry Bruckheimer (a wraz z nim polski operator Dariusz Wolski) i – przede wszystkim – Johnny Depp, bez którego fani nie wyobrażają sobie tej serii. Odmówił reżyser Gore Verbinski i para Keira Knightley – Orlando Bloom, ale na ich miejsce szybko znaleziono następców z Penelope Cruz na czele, przy okazji rezygnując z dziwacznego trójką między głównymi bohaterami. Co z tego wyjdzie? Zwiastun a także zapowiedź fabuły – z udziałem odważnej piękności (Cruz zamiast Knightley) i złego uber-pirata (legendarny Czarnobrody grany przez Iana McShane′a) poszukujących skarbu (tym razem Fontanna Młodości) – sugerują, że nic nowego, mimo, że za czwartą odsłonę „Piratów” odpowiada Rob Marshall, specjalista od musicali. W sumie nic w tym dziwnego: poprzednie odsłony zarabiały setki milionów dolarów, a widzowie walili do kin drzwiami i oknami, więc jakaś poważniejsza zmiana mogłaby się okazać samobójczym strzałem. My jednak mamy nadzieję przynajmniej na odświeżenie schematu, bo niestety każda kolejna część była jak dotąd gorsza od poprzedniej…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Melancholia
Wieść, że Lars von Trier ma zekranizować apokaliptyczne sf zelektryzowała jakiś czas temu światek filmowy – nie byłby co prawda pierwszym, ale wciąż jednym z niewielu uznawanych reżyserów, którzy dają się skusić na kino bardziej komercyjne, którego dotąd unikali. Oczywiście szybko wyjaśniło się, a przynajmniej tak wynika z wypowiedzi von Triera i zwiastuna filmu, że historia o tajemniczej planecie znajdującej się na kolizyjnym kursie z Ziemią będzie jedynie pretekstem do studium charakterów i analizy różnych postaw wobec spodziewanego końca świata. Co nie zmienia faktu, że warto na film czekać – w końcu von Trier to klasa sama w sobie.
MARSZ DO KINA… DOMOWEGO:
Miasto złodziei
Ben Affleck, choć miewał lepsze role okazuje się być zdecydowanie lepszym za kamerą niż przed – do niegdysiejszego Oscara i Złotego Globa za scenariusz „Buntownika z wyboru” dołożył ostatnio szereg nagród debiutanckich za reżyserię „Gdzie jesteś Amando?”, pełnego dramatyzmu kryminału o zaginionej dziewczynce. Ten gatunek wyraźnie leży Affleckowi, bo i za udział w „Hollywoodland” zebrał dobre recenzje jako aktor, a teraz znów wyreżyserował kryminał o przestępcach i stróżach prawa, granica między którymi się zaciera. Tym razem okazało się, że Affleck nie tylko umie trzymać w ryzach fabułę i wyważyć proporcje między historią kryminalną a budowaniem charakterów, ale też znakomicie prowadzi aktorów – Jeremy Renner za udział w „Mieście złodziei” otrzymał nominację do Oscara i Złotego Globu. I tylko tajemnicą pozostaje dlaczego film, który zarobił za oceanem ponad 150 milionów dolarów (przy 40-milionowym budżecie) i zbiera same pozytywne recenzje nie znalazł w Polsce dystrybutora kinowego.
Ewa chce spać
Fenomenalny debiut Tadeusza Chimelewskiego z 1958 roku na DVD – to prawdziwa perełka. Komedia zabawna, spójna, czerpiąca pełnymi garściami z konwencji burleski, slapsticku i niecodziennego kina drogi. Intrygujący tytuł wymusza pytanie: dlaczego tytułowa Ewa chce spać? Oczywiście dlatego, że jest zmęczona. Ten z kolei stan spowodowany jest złośliwością scenarzystów, którzy skazali ją na całonocną włóczęgę, gdyż w przedzień rozpoczęcia roku szkolnego woźny nie wpuścił jej do internatu. Miasto, które poznaje wówczas Ewa, choć pełne oprychów wszelkiej maści, nie zrobi jej jednak żadnej krzywdy. Złodzieje bowiem pilnie uczą się tu swojego fachu w Akademii Sztuki Złodziejskiej, a dzielni stróże prawa usiłują wywabić ich na ulice grą na flecie. Wisienką na torcie jest jednak sama Ewa: uroczo dobroduszna, kreowana przez 17-letnią Barbarę Kwiatkowską – zaangażowaną do roli dzięki zwycięstwu w konkursie magazynu „Film” pod hasłem: „Piękne dziewczęta na ekrany”. Bonusowo zadanie dla uważnych: wśród tłumu kuriozalnych postaci wypatrzeć sobowtóra Aleksandra Forda.
koniec
30 kwietnia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie przegap: Listopad 2021
Esensja

30 XI 2021

Na coraz dłuższe wieczory proponujemy lekturę naszych listopadowych recenzji.

więcej »

Z filmu wyjęte: Szerokie usta 2: Poszerzenie
Jarosław Loretz

29 XI 2021

Dzisiejszy kadr – podobnie jak ten z zeszłego tygodnia – znów przedstawia kobietę rozwierającą nad wyraz szeroko usta, choć tym razem w „gimnastyce” znacznie wyraźniejszy udział miały komputerowe efekty specjalne. Dla pełnego opisania odmalowanej na zdjęciu sytuacji niezbędne będzie jednak krótkie pochylenie się nad fabułą filmu, z którego ów obrazek został wycięty.

więcej »

Z filmu wyjęte: Szerokie usta
Jarosław Loretz

22 XI 2021

Prawem serii dzisiaj trzecia kobieca twarz. Tym razem ludzka, choć nikomu bym nie życzył doświadczania tak szerokiego rozwarcia szczęk.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Najlepsze filmy science fiction – druga setka
— Esensja

100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja

Porażki i sukcesy A.D. 2011
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

„Szpieg” filmem roku 2011 według Stopklatki i „Esensji”!
— Esensja

„Melancholia” najlepszym filmem II kwartału 2011 w polskich kinach według Esensji i Stopklatki
— Esensja

Szarzyzna królestwa depresji
— Ewa Drab

Gdy na łajbie słabo buja…
— Ewa Drab

Z szacunkiem dla życia
— Ewa Drab

Z tego cyklu

Marzec 2020
— Esensja

Luty 2020
— Esensja

Styczeń 2020
— Esensja

Grudzień 2019
— Esensja

Listopad 2019
— Esensja

Październik 2019
— Esensja

Wrzesień 2019
— Esensja

Sierpień 2019
— Esensja

Lipiec 2019
— Esensja

Maj 2019
— Esensja

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Manifest artysty
— Miłosz Cybowski

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Seks, baśnie i krowa biała jak mleko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Berlinale 2015: Kwiat pustyni
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.