Do kina marsz: Styczeń 2012Styczeń wita nas całym zestawem filmów szykujących się do walki o nagrody filmowe – nowe dzieła Agnieszki Holland, Davida Finchera, Stevena Spielberga czy Romana Polańskiego będą z pewnością dużym wydarzeniem. Ale nie zabraknie przecież też propozycji lżejszych, czy familijnych…
EsensjaDo kina marsz: Styczeń 2012Styczeń wita nas całym zestawem filmów szykujących się do walki o nagrody filmowe – nowe dzieła Agnieszki Holland, Davida Finchera, Stevena Spielberga czy Romana Polańskiego będą z pewnością dużym wydarzeniem. Ale nie zabraknie przecież też propozycji lżejszych, czy familijnych… W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Niektórzy twierdzą, że to najbardziej interesujący film Holland od czasów „Europa, Europa”, który (jeśli dobrze pójdzie) będzie miał okazję powalczyć o Oscara w kategorii film zagraniczny. Leopold Socha (Robert Więckiewicz) patrzy na świat przez pryzmat korzyści i dóbr materialnych. Z tego właśnie powodu postanawia pomóc grupie Żydów, ukrywających się w kanałach. Cena za usługi Polaka jest wysoka, ale uciekinierzy z getta nie mają wyboru. Wraz z upływem kolejnych miesięcy między Żydami a Leopoldem nawiązuje się silna, emocjonalna więź… Pani Agnieszka Holland jest bardzo zadowolona z końcowego efektu „W ciemności”, a zagraniczne media piszą o filmie w samych superlatywach. Peter Debruge z Variety określił go nawet „odpowiedzią na Listę Schindlera”. Kino rozrywkowe ze sprawdzonej półki. Kontynuacja filmowych przygód Sherlocka Holmesa z 2009 roku z większym budżetem i plejadą gwiazd z pierwszej części, wzbogaconą o nowe, intrygujące nazwiska (m.in. Noomi Rapace, znaną ze skandynawskiej ekranizacji trylogii Stiega Larssona). Może „Gra cieni” nie należy do najbardziej ambitnych pozycji w styczniowym zestawieniu DKM, ale możecie być pewni, że w tej produkcji nie zabraknie klimatu dusznej, wiktoriańskiej Anglii, wielkich wybuchów i 1001 pomysłów na nietypowe wyjście z opresji. Idealny suplement karnawałowego szaleństwa. Kevin (Ezra Miller) nie jest łatwym dzieckiem. Jego matka Eva (Tilda Swinton) stara się rozszyfrować mroczne myśli syna i pomóc sfrustrowanemu nastolatkowi, ale kompletnie sobie nie radzi. Mentalne problemy Kevina doprowadzają w końcu do olbrzymiej tragedii… Mroczny dramat o trudach dojrzewania na kanwie powieści o tym samym tytule, to intrygujące studium moralnego upadku dziecka, opowiedziane z perspektywy matki. Intrygująca rola Swinton, nagroda BFI dla najlepszego filmu. Pomysł na ekranizację sztuki „Bóg mordu” narodził się, gdy Polański przebywał w areszcie domowym w Gstaad. „Rzeź” opowiada o dwóch parach, które spotykają się, by omówić bójkę ich synów, ale wizyta szybko zamienia się w eksplozję pokładów głęboko skrywanej frustracji. Roman Polański nazwał swą najnowszą, czarną komedię (cytując za „Rzeczpospolitą”) „satyrą tradycyjnych mieszczańskich wartości, politycznej poprawności i hipokryzji salonowej uprzejmości”. Gwarantem doskonałego aktorstwa będą same znakomite nazwiska w obsadzie: Jodie Foster, John C. Reilly, Kate Winslet oraz Christoph Waltz. Zacieramy ręce! Premiera każdej produkcji Davida Finchera to filmowe wydarzenie. Po „Ciekawym przypadku Benjamina Buttona” i biograficznym „The Social Network”, reżyser podjął wyzwanie zekranizowania kultowej już, szwedzkiej powieści Stiega Larssona. Duet Daniel Craig i Rooney Mara (nie do poznania w wersji „Lisbeth Salander”) postarają się pokonać w rankingach skandynawską ekranizację. Czy Fincher udźwignie kompleksowość i perfekcjonizm książki? Dajmy mu szansę, odwiedzając salę kinową. Kolejna już ekranizacja książki w naszym styczniowym zestawieniu. Olivier Tate (Craig Roberts) to popularny i zdolny piętnastolatek, szaleńczo zakochany w swojej rówieśniczce. Życie uczuciowe chłopaka jest niemniej skomplikowane niż jego sytuacja rodzinna, dlatego postanawia uporządkować te dwie, kłopotliwe sfery. Zamierza więc stracić dziewictwo i dopomóc rodzicom, których małżeństwo wisi na włosku. „Moja łódź podwodna” to doskonale przyjęty debiut reżyserski Richarda Ayoade′a – produkcja umiejętnie odcina się od stereotypowych, niewyrafinowanych komedyjek o seksualnych perturbacjach nastolatków. Choć muppety mają już ponad 40 lat, nadal bawią widzów na całym świecie. W tym miesiącu na ekranach naszych kin zagości pełnometrażowa opowieść o przygodach sympatycznych stworów. Razem z pomocą wiernych fanów, muppety spróbują ocalić swój teatr przed właścicielami pewnego koncernu naftowego, który zamierza rozpocząć tam prace wydobywcze… Na ekranie zobaczymy oczywiście Kermita, Piggy, Gonzo i resztę w towarzystwie Amy Adams („Julie i Julia”) oraz Jasona Segela („Zła kobieta”). Rozrywka dla całej rodziny. A na naszych łamach niejednokrotnie chwaliliśmy genialne pomysły promocyjne (pamiętacie „Świnię z żabim tatuażem” i Bellę Swine?). Nie „Czas wojny”, lecz „Koń wojny” – bo taki tytuł nosi w oryginale najnowszy film Stevena Spielberga. Rozumiem, że dystrybutor bał się tytułu bardziej familijnego, ale raczej niesłusznie, bo „War Horse” to film o wojnie skierowany do młodych ludzi. Spielberg, biorąc na warsztat powieść dla młodzieży Michaela Morpurgo, powiedział, że nie chce kręcić nowego „Szeregowca Ryana”, ale opowieść o wojnę, którą będą mogli obejrzeć młodzi widzowie wraz z rodzicami, by czegoś się o niej nauczyć. Spielberg zawsze jest gwarancją pewnej jakości, nie mamy wątpliwości, że w opowieści o ciężkich losach pewnego konia będzie wiele okazji do wzruszeń, do kin więc z pewnością należy zabrać chusteczki. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO Jeden z najlepszych filmów 2011 roku „Drive” Nicolasa Windiga Refna z Ryanem Goslingiem w roli głównej w styczniu pojawi się na DVD. Jeśli nie widzieliście – będzie szansa nadrobić zaległość. Jeśli widzieliście – warto zobaczyć jeszcze raz, choćby po to by delektować się zdjęciami i genialną ścieżką muzyczną. ![]() Zakazane imperium, sezon 1 Pierwszy sezon „Zakazanego imperium”, jednego z najgłośniejszych seriali minionego roku, w którym maczał palce sam Martin Scoresese, już w styczniu na DVD i Blu-Ray. Genialną rolę Steve’a Buscemiego, budującego swe imperium w czasach prohibicji po prostu trzeba zobaczyć. Do tego w tle mnóstwo autentycznych postaci z tamtych czasów, z Alem Capone na czele. ![]() 31 grudnia 2011 |
Twórcy filmów pornograficznych też od czasu do czasu próbują nakręcić coś z gatunku science fiction, ale mają o tyle trudniej, że w ich przypadku słowo „budżet” jest Złotym Graalem zza siedmiu mórz. Innymi słowy – nikt w branży już nie pamięta, co to za zwierzę.
więcej »Tak to już jest, że przy braku funduszy trzeba łatać filmową produkcję czym się da. Niekiedy jednak to „czym się da” zaczyna zakrawać na absurd…
więcej »Oto co zrecenzowaliśmy w pierwszej połowie wakacji.
więcej »Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński
Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Oscary 2015: Ranking polskich nominacji Oscarowych
— Esensja
30 najlepszych filmów 2012 roku
— Esensja
Najlepsze filmy na prezent
— Esensja
Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Król jest nagi. Rzecz o kinie Davida Finchera
— Łukasz Gręda
I want to drive you through the night…
— Judyta Żelosko
Najlepsze filmy I kwartału 2012 r.
— Esensja
Życiowe kino, kinowe życie…
— Gabriel Krawczyk
„Już pora na muzykę, na świateł rampy blask…”
— Agnieszka Szady
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
W kraju zbożem i mlekiem płynącym
— Sebastian Chosiński
Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek
Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (3)
— Kamil Witek
Bez dobrej nowiny
— Adrian Jankowski
Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Styczeń 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski
Najlepszego sortu Amerykanin
— Jarosław Robak
Szpiedzy, szpiedzy wszędzie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów wojennych XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych westernów XXI wieku
— Esensja
Czas Wojny - ale opowieść o wojnę (wojnie)