Do kina marsz: Luty 2012Jaki jest najlepszy sposób na panujące obecnie mrozy? Oczywiście grzane piwo, ciepły koc i wygodna kanapa vis a vis kina domowego. Zwłaszcza, że w lutym pojawia się z przeznaczeniem na DVD sporo interesujących filmów, które nie miały u nas swojej premiery lub wznowień klasyków. A kino? Też repertuar jak marzenie, w końcu to oscarowy okres. Jednym słowem świetny miesiąc.
EsensjaDo kina marsz: Luty 2012Jaki jest najlepszy sposób na panujące obecnie mrozy? Oczywiście grzane piwo, ciepły koc i wygodna kanapa vis a vis kina domowego. Zwłaszcza, że w lutym pojawia się z przeznaczeniem na DVD sporo interesujących filmów, które nie miały u nas swojej premiery lub wznowień klasyków. A kino? Też repertuar jak marzenie, w końcu to oscarowy okres. Jednym słowem świetny miesiąc. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Wojciech Smarzowski nie tworzy kina lekkiego i przyjemnego. W „Róży” również nie oszczędza swoich bohaterów. Polski żołnierz Tadeusz (Marcin Dorociński) przybywa na Mazury, gdzie odnajduje wdowę po pewnym niemieckim wojskowym (Agata Kulesza). W zgliszczach życia po zakończeniu II WŚ, między nieszczęsną dwójką rodzi się nieoczekiwana relacja… Oczywiście bez happy endu, ale z dużą dozą drastycznych scen. Dlaczego? Bo Smarzowski uwielbia realizm i naturalizm, co zawsze manifestuje w swych produkcjach. Nagroda dziennikarzy i publiczności w Gdyni, nagroda jury i publiczności w Warszawie, chyba najbardziej oczekiwany polski film roku. Polityczny thriller z udziałem dwóch, chwytliwych nazwisk: Ryanem Goslingiem („Drive”) i Georgem Clooneyem, który zresztą wyreżyserował „Idy marcowe” i był współautorem scenariusza. Jego najnowsza produkcja odsłania mroczne kulisy wyborów prezydenckich, relacji polityków z dziennikarzami, nadużywania władzy i kłamstw. Fikcyjny charakter całej historii nie ujmuje jej walorom rozrywkowym, a George Clooney przy „Good Night and Good Luck” udowodnił już, że ma smykałkę do reżyserowania. „Hugo i jego wynalazek” to pierwszy film 3D w bogatym dorobku reżyserskim Martina Scorsese. Familijna, baśniowa podróż w czasie do Paryża lat 30tych, w której przewodnikiem i narratorem widzów będzie Hugo. Osierocony chłopiec postanawia dokończyć dzieło życia swego ojca, lecz – jak to w baśniach bywa – na drodze do sukcesu czeka go wiele niespodzianek. Klasyczna, ciepła, wysokobudżetowa produkcja dla całej rodziny, z jedenastoma nominacjami do Oskara! „Żelazna dama” to prawie dwugodzinna lekcja historii o byłej premier Wielkiej Brytanii, z udziałem aktorki-kameleona – Meryl Streep. W filmowym świecie chodzą słuchy, że postać Margaret Thatcher może jej zapewnić trzeciego w dorobku Oskara. Podobieństwo jest niesłychane – jak obstawiacie? Gdy żona Matta Kinga (George Clooney) trafia do szpitala, na jaw wychodzą niepożądane fakty z życia jego rodziny. Nie dość, że żona przyprawiała mu rogi, to jeszcze kompletnie nie radzi sobie z dwiema, dorastającymi córkami… Twórca „Bezdroży” Alexander Payne, uwielbia reżyserować niepozorne komediodramaty, które zwinnie wkraczają na festiwalowe salony i zachwycają krytyków. To właśnie ta produkcja zgarnęła tegorocznego Złotego Globa za najlepszy dramat, a George Clooney – dla aktora w dramacie. Brzmi poważnie, lecz znając twórczość pana Payne’a, można liczyć na humorystyczne akcenty. „Sponsoring” to jeden z najbardziej oczekiwanych i jednocześnie kontrowersyjnych polskich filmów tego roku, podchwytujący popularny ostatnimi czasy temat prostytucji wśród uczennic i studentek. Akcja najnowszej produkcji Szumowskiej („33 sceny z życia”) rozgrywa się w paryskim środowisku uniwersyteckim i stanowi odpowiedź na polskie „Galerianki” czy francuskie „Studentki”. Choć pierwsze recenzje nie są zbyt pochlebne (Variety: „Nawet Juliette Binoche nie powstrzymała filmu przed wirem pseudointelektualnych pozorów i ogólną banalnością”), jesteśmy dumni, bo to właśnie „Sponsoring” otworzy sekcję Panorama na tegorocznym MFF w Berlinie. Jedyny horror w lutowym zestawieniu DKMu, z udziałem samego Harry’ego Pottera. Daniel Radcliffe wciela się w postać młodego prawnika, który wyjeżdża na przedmieścia, by uporządkować sprawy majątkowe pewnej zmarłej wdowy. Wkrótce zostaje wplątany w wir przerażających wydarzeń z pogranicza jawy i snu. Iście angielski horror o starym, nawiedzonym domu, w którym aż roi się od niespokojnych duchów. Będzie strasznie. Trzy lata temu reżyser Steve McQueen poraził widzów i krytyków „Głodem” – dosadnym, naturalistycznym obrazem granic wytrzymałości i etapów wyniszczenia człowieka. „Wstyd” koreluje z poprzednią produkcją, lecz tym razem twórca postawił na historię o dekadenckiej naturze seksoholizmu, relacjach rodzinnych i próbach odcięcia się od przeszłości. Najnowsza produkcja McQueena, dzierżąca potężny atut w postaci Michaela Fassbendera – plądruje kolejne filmowe nagrody. Można się więc spodziewać, że będzie szokować, dziwić, być może niesmaczyć, ale nie pozostawi widza obojętnym. „Artysta” – niezależny, czarno-biały i na domiar złego niemy film – kosi kolejne, intratne nagrody filmowe, konsternując twórców „pewniaków”, takich jak „Moneyball”, „Spadkobiercy” czy „Żelazna dama”. Produkcja nagrodzona m.in. Złotym Globem dla najlepszego musicalu opowiada o George’u Valentinie, dla którego zmierzch kina niemego, oznacza koniec kariery. Zrządzeniem losu poznaje tancerkę Peppę Miller i (początkowo) zupełnie nieświadomie, pomaga jej zaistnieć w świecie show biznesu lat 20tych. Krytyk z „New York Timesa” twierdzi, że „Artysta” to coś więcej niż tylko pastisz starodawnych rozrywek. Czy jednak tak finezyjne kino, przemówi do polskiej widowni? Wielka Brytania lat 50. Marilyn Monroe pracuje na planie „Księcia i aktoreczki”, gdzie poznaje asystenta – Colina Clarksa. Pod nieobecność męża Marylin, który przybył z aktorką do Anglii, chłopak postanawia pokazać amerykańskiej gwieździe najlepsze strony brytyjskiego życia… „Mój tydzień z Marylin” to doborowa obsada (Judi Dench, Emma Watson) z zachwycającą Michelle Williams w roli tytułowej ikony kina. I właśnie za tę kreację stanie w oskarowe szranki m.in. ze wspomnianą wyżej Meryl Streep. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że „Mroczne widmo” w 3D po prostu zobaczyć trzeba. Dla starwarsowych geeków to pozycja bardziej niż obowiązkowa, szczególnie, że Ci, którzy mieli już okazję zapoznać się z nową wersją pierwszej części Sagi wszechczasów donoszą, iż Lucas znowu dokonał w niej kilku poprawek. Nas oczywiście najbardziej ciekawi to, czy w trójwymiarowym formacie młody Anakin Skywalker dalej pozostanie równie płaski jak miało to dotychczas miejsce w nowej trylogii… Złoty Lew na ostatnim festiwalu w Wenecji to wystarczająca rekomendacja. „Faust” to domknięcie tetralogii o ludziach władzy, aczkolwiek jedyny film z cyklu, który nie odnosi się bezpośrednio do autentycznej postaci. Kto do tej pory nie mógł przekonać się do trudnego i specyficznego stylu Aleksandra Sokurowa, to interpretacja dzieła niemieckiego romantyka może być ostatnią szansą na zrozumienie jego fenomenu. • • • MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: Klasyka w nowej oprawie Wielki błękit (BR) Kultowy film w reżyserii Luca Bessona o przyjaźni i rywalizacji dwóch mistrzów swobodnego nurkowania. Piękne, podwodne sceny, świetne aktorstwo bez zbędnego dramatyzmu i świetna, bazująca na autentycznych wydarzeniach historia, opowiedziana pozornie leniwym tonem, absolutnie niepodobnym do twórcy „Leona zawodowca”, choć to jedna z najważniejszych pozycji w jego dorobku. Siedem (BR) Pierwsze w Polsce wydanie słynnego thrillera Davida Finchera na Blu-Ray. Chyba nie trzeba nic więcej dodawać. Przylądek strachu 1962/1991 (BR) Dwie klasyczne ekranizacje trzymającej w napięciu powieści o wychodzącym z więzienia gwałcicielu, który zamienia w koszmar życie prawnika odpowiedzialnego za jego skazanie. Oba filmy, choć dzieli je 30 lat, to znakomite thrillery w genialnej obsadzie i rozważania kto lepiej wypada jako zło wcielone, Robert De Niro czy Robert Mitchum, jawią się jako zupełnie zbędne. Na zachodzie bez zmian (BR) To dziw, że tak znana i popularna powieść była tak rzadko ekranizowana – z rozmachem na dużym ekranie pojawiła się tylko raz, tuż po wydaniu książki, czyli ponad 80 lat temu! To szmat czasu, ale film Lewisa Milestone’a (pierwszego zdobywcy Oscara za reżyserię – za „Na zachodzie bez zmian” dostał swoją drugą statuetkę) wciąż warto oglądać i to wcale nie dlatego, że ma mało konkurentów w temacie I wojny światowej. Zabić drozda (BR) Nagrodzona Pulitzerem powieść, klasyka literatury amerykańskiej, ale podobnie jak dzieło Remarque’a niezbyt chętnie przenoszona na duży ekran. Tym bardziej warto przypomnieć sobie ekranizację z 1962 roku z Gregory Peckiem, który zgarnął za ten film Złotego Globa i Oscara. Tych ostanich „Zabić drozda” otrzymało zresztą jeszcze dwa (z ośmiu w sumie nominacji) i to w najważniejszych kategoriach – za scenariusz i reżyserię. Zakochany kundel (BR) Absolutna klasyka Disneya, w końcu na nowym nośniku. Mimo dość częstej obecności w telewizji warto mieć, by po kilka razy wyświetlać dzieciom. I to nie tylko jedną scenę z makaronem. • • • Z kina na płytę Rozstanie (DVD) Jeden z najlepszych filmów roku (także w naszym notowaniu), laureat z Berlina, murowany kandydat do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego, nominowany także za scenariusz. Nie widzieliście w kinie? Jest szansa, by nadrobić braki. Wszyscy wygrywają (DVD) Filmy sportowe są za sprawą „Moneyball” na fali, ale „Wszyscy wygrywają”, komediodramat o prawniku, który zaczyna trenować drużynę zapaśniczą broni się ponoć sam o czym świadczyć mogą praktycznie same entuzjastyczne recenzje za oceanem. Plus zawsze świetny Paul Giamatti. • • • Ominęły kino Droga życia (DVD) Film drogi o ojcu, który po śmierci syna, wyjeżdża do Francji, by odzyskać jego ciało. Gdy dociera na miejsce postanawia przemierzyć ostatnią trasę swojego dziecka, by – paradoksalnie – poznać je i zrozumieć… Pozytywna opowieść o przemianach i przyjaźni, bez kasowego sukcesu i nagród, ale odpowiednia na ponure, zimowe wieczory. Strach (DVD) „Pirania”, „Gremliny”, „Na przedmieściach” – Joe Dante to klasyk popularnego w latach 80-tych horroru z mniejszym lub większym zacięciem komediowym, który w nowym stuleciu nieco przystopował tempo. Ale „Strachem” (w oryginale znanym jako „Dziura 3D”) wraca do korzeni. Może nie śmieszy tak otwarcie jak „Gremliny”, ale ze swoimi nastoletnimi bohaterami i ich strachami wpisuje się podobny klimat. Widzom za oceanem się spodobało. Szanghaj (DVD) Nic nie wskazuje na to by film szwedzkiego reżysera był jakimś arcydziełem, ale urzeka nas możliwość zobaczenia Gong Li, Chow Yun-fata i Kena Watanabe w jednym filmie. I w intrygujących kostiumach – bo „Szanghaj” to kryminał szpiegowski osadzony w czasach II wojny światowej. Sobowtór diabła (DVD) Mieszanka akcji i dramatu na dość aktualny temat – arabskich watażków i dyktatorów. Tytułowym „diabłem” jest Udaj Husaj, syn Saddama (ale w tle przewija się też np: Hosni Mubarak), znany ze swoich brutalnych i szalonych zachowań, który, jak każdy szanujący się watażka, ma swojego sobowtóra. I ten ostatni zaczyna mieć coraz więcej moralnych wątpliwości co do swojej „pracy”. W podwójną rolę wcielił się Dominic Cooper – stanowiący ponoć najjaśniejszy punkt filmu. Zabić Irlandczyka (DVD) Przyzwoicie oceniany kryminał o najlepszych czasach irlandzkiej mafii w USA… i jej współpracy z FBI. Plus zachęcająca obsada: Christopher Walken, Ray Stevenson, Robert Davi, Vincent D’Onofrio – właściwie każdy z nich w roli mafioso mógłby sam pociągnąć film. Pół na pół (DVD) Powszechnie chwalony komediodramat o młodym dziennikarzu chorującym na raka (Joseph Gordon-Levitt, plus w roli najlepszego kumpla bohatera Seth Rogen), nominowany do Złotego Globu dla najlepszego filmu. I chyba właśnie dlatego pojawia się u nas na DVD – szkoda, że ominął kina. Mój przyjaciel delfin (DVD) Delfiny to zawsze wdzięczny temat w filmach familijnych, a jeśli fabułę oprze się na prawdziwej historii (o okaleczonym, cudem uratowanym delfinie, który został zaopatrzony w sztuczny ogon umożliwiający mu pływanie) i okrasi gwiazdami w rodzaju Morgana Freemana czy Krisa Kristoffersona, to wychodzi mała perełka. W amerykańskich kinach zarabiająca krocie, u nas na dużym ekranie nie wiedzieć czemu niechciana. Zagubiony w La Manchy (DVD) Dokumenty o kręceniu filmów to zazwyczaj dodatek do wydań DVD wielkich przebojów kasowych. Tym razem taki dokument jest samodzielną produkcją, bo… właściwy film nigdy nie powstał. Mowa oczywiście o niesławnym „The Man Who Killed Don Quixote” Terry’ego Gilliama, który jest w fazie przed-produkcji od wielu, wielu lat. Zresztą dokument nakręcono dokładnie dekadę temu – po pierwszym zamrożeniu filmu. Ponoć Gilliam wznowił produkcję, a wokół filmu unoszą się nazwiska Ewana McGregora, Roberta Duvalla i chyba wciąż Johnny’ego Deppa. Tym ciekawiej poznać historię mordęgi reżysera z jego opus magnum. Wojownik (DVD) Okładka DVD zachęca muskularnymi klatami Toma Hardy’ego i Joela Egertona, ale wysportowani mężczyźni i emocjonujące sceny walk w klatkach to nie jedyne zalety „Wojownika”. W tle rozgrywa się bowiem dramatyczna i wzruszająca historia dysfunkcyjnej rodziny, której członkowie – ojciec (dobry w roli pijaka Nick Nolte) i dwóch synów – próbują odnowić więzy. Lepsze życie (DVD) Znak czasów, choć i tak nieco spóźniony – po produkcjach „afroamerykańskich” przyszedł moment na filmy „latynoamerykańskie”. Co prawda na razie emigranci z Meksyku nie mają swojego Spike’a Lee, ale już cała historia opowiada o mniejszości meksykańskiej, a przed kamerą występują praktycznie wyłącznie aktorzy z tego kraju. Jeden z nich zdobył zresztą nominację do Oscara, co w połączeniu z entuzjastycznymi recenzjami zachęca do obejrzenia. • • • Z małego ekranu Mildred Pierce (DVD) „Mildred Pierce” to historia niepozornej kobiety, która zmagając się z przeciwnościami losu, realizuje swoje wielkie marzenie. Mimo czasów wielkiego kryzysu i osobistych tragedii, tytułowa Mildred uparcie dąży do szczęścia i harmonii w życiu prywatnym i zawodowym… „Mildred Pierce” to inteligentny, świetnie zagrany (Złoty Glob dla Kate Winslet) dramat na kanwie powieści Jamesa M. Caina, rozpisany na pięć, godzinnych odcinków. Gdy już Was wciągnie, nie oderwiecie się od oglądania. Camelot (DVD) Ile razy można przenosić na taśmę filmową mit o królu Arturze? Pewnie tyle samo co historię Robin Hooda albo Zorro – bez końca. Kolejnym podejściem jest serial telewizyjny z Josephem Fiennesem i Evą Green, ostrożnie porównywany do „Spartakusa” i „Gry o tron” i chwalony za swobodne podejście do historii Artura. Na drugiej szali wypada za to położyć fakt, że serial zakończył się po jednym sezonie. Niewolnica (DVD) Telewizyjna historia Mende Nazer, mieszkającej w Wielkiej Brytanii Sudanki, która przez kilka lat była niewolnicą, a po latach rozpoczęła walkę o prawa człowieka i zniesienie nieformalnego niewolnictwa w Afryce. Film intrygujący tematycznie, ale i dobrze nakręcony, czego dowodem powinna być nominacja do nagrody BAFTA. • • • Pozostałe ciekawsze premiery DVD i Blu-ray lutego 2012 Kowboje i obcy (DVD+BR) Saga Zmierzch: Przed świtem (DVD+BR) Paranormal Activity 3 (DVD+BR) Drzewo życia (DVD) Niebezpieczna metoda (DVD) Inside Job (DVD) Jane Eyre (DVD) ![]() 31 stycznia 2012 |
Harry Carmichael, który naprawdę nazywał się Leopold Horace Ognall, nie miał w Polsce Ludowej takiego szczęścia, jak inni klasyczni twórcy brytyjskiej powieści detektywistycznej. Nie tłumaczono jego powieści – a byłoby z czego wybierać! – choć jedna z nich stała się kanwą przedstawienia zaprezentowanego w ramach Teatru Sensacji „Kobra”. Spektakl nosił tytuł „Czy pan nie rozumie? To pomyłka!”.
więcej »O ileż prościej by było, gdyby zamiast wyciągać z ziemi jakieś skraweczki i okruszki – po prostu znajdować ładne, pełne pozostałości z dawnych epok…
więcej »Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz
Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
10 najlepszych scen nowych „Gwiezdnych wojen”
— Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Prezenty świąteczne 2015: Film
— Esensja
Dziś Star Wars Day!
— Esensja
Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (1)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Porażki i sukcesy A.D. 2012
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
30 najlepszych filmów 2012 roku
— Esensja
Najlepsze filmy na prezent
— Esensja
Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Usłyszcie ich krzyk!
— Sebastian Chosiński
Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry
Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk
Krótko o filmach: Twarz
— Grzegorz Fortuna
Esensja ogląda: Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski
Dwa Brzegi 2017
— Konrad Wągrowski
Wielkopostne podpłomyki
— Wojciech Lewandowski
O pustej Golgocie
— Przemysław Ciura
Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
wow, coraz więcej filmów, dobry miesiąc :)