Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW

Esensja przyznaje Oscary 2011

Esensja.pl
Esensja.pl
Jak co roku tuż przed wręczeniem statuetek redakcyjnie typujemy zwycięzców i wskazujemy miejsca, w których – naszym zdaniem – Akademia podejmie błędne decyzje. Nie typujemy filmu nieanglojęzycznego – tu sytuacja jest oczywista: Dostanie: „Rozstanie”. Powinno dostać: „Rozstanie”.

Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja przyznaje Oscary 2011

Jak co roku tuż przed wręczeniem statuetek redakcyjnie typujemy zwycięzców i wskazujemy miejsca, w których – naszym zdaniem – Akademia podejmie błędne decyzje. Nie typujemy filmu nieanglojęzycznego – tu sytuacja jest oczywista: Dostanie: „Rozstanie”. Powinno dostać: „Rozstanie”.

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW
TYPUJE PIOTR DOBRY:
Tegoroczna edycja przemawia za tym, by w głównej kategorii powrócić do formuły nominowania pięciu filmów. Dokładnie tyle bowiem mamy tym razem filmów zasługujących na nominacje – „Artystę”, „Spadkobierców”, „Moneyball”, „Hugo” i „Służące”. „Drzewo życia” jest ambitną porażką, ale jednak porażką. „Czas wojny” to najsłabszy film, jaki kiedykolwiek nakręcił Spielberg, zaś „O północy w Paryżu” to tradycyjnie już w ostatnich latach słaby film Allena. No i prawdziwe kuriozum w postaci „Strasznie głośno, niesamowicie blisko” – strasznie pretensjonalnej, niesamowitej chały. Jeszcze chyba nigdy w historii Oscarów nie było tak dużego rozdźwięku między najlepszymi a najgorszymi z nominowanych tytułów; z reguły przodował jakiś faworyt, tak jak teraz „Artysta”, ale jednak pozostałe filmy trzymały mniej więcej równy poziom. Nie wiadomo też, dlaczego w tym roku nominacji jest akurat dziewięć, i dlaczego nie znalazło się miejsca na przykład dla „Drive”, „50/50”, „Dziewczyny z tatuażem” i jeszcze paru tytułów o niebo lepiej ocenianych przez krytyków i widzów niż bełkotliwy twór Daldry′ego. Niezbadane są wyroki Akademii.
Z kolei w kategoriach aktorskich mamy najmocniejsze rozdanie od lat. Wrażenie robi szczególnie reprezentacja aktorek pierwszego planu – pięć fantastycznych kreacji, z których żadna, co rzadko spotykane, nie dominuje nad pozostałymi. Chwila przed wyczytaniem nazwiska laureatki będzie z pewnością jednym z niewielu ekscytujących momentów oscarowej nocy.
NAJLEPSZY FILM
Dostanie: „Artysta”
Powinien: „Spadkobiercy”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Jean Dujardin „Artysta”
Powinien: Jean Dujardin „Artysta”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Meryl Streep „Żelazna Dama”
Powinna: Viola Davis „Służące”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Christopher Plummer „Debiutanci”
Powinien: Jonah Hill „Moneyball”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Octavia Spencer „Służące”
Powinna: Octavia Spencer „Służące”
REŻYSERIA
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Michel Hazanavicius „Artysta”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Rango”
Powinien: „Kot w Paryżu”
ZDJĘCIA
Dostanie: Emmanuel Lubezki „Drzewo życia”
Powinien: Guillaume Schiffman „Artysta”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Asghar Farhadi „Rozstanie”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Steve Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin „Moneyball”
Powinien: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash „Spadkobiercy”
MUZYKA
Dostanie: Ludovic Bource „Artysta”
Powinien: Ludovic Bource „Artysta”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: „Hugo i jego wynalazek”
Powinien: „Planeta Małp”
• • •
TYPUJE PATRYCJA ROJEK:
W konsternację wprawia bezbarwność ogólnego poziomu tegorocznych nominacji do najlepszego filmu. Trudno było oczywiście liczyć na zestaw dziewięciu (dziesięciu? pięciu?) arcydzieł, choć na obecność przynajmniej jednego była w tym roku szansa – dla mnie w postaci nieodżałowanej „Melancholii”. Rozumiem, że nie o takie tylko filmy Akademii chodzi – zwykle po uśrednieniu opinii na temat nominowanych wychodziło coś w stylu: zawsze angażujące, ogólnie przyjemne, zwykle ładne. W tym roku – jakby nie liczyć – taki wynik nie wychodzi. Są oczywiście jaśniejsze punkty, które (mam szczerą nadzieję) przełożą się na statuetki. I niestety, wbrew powszechnej opinii, taką gwiazdeczką nie są dla mnie wcale „Spadkobiercy” – umiarkowanie ładni, średnio przyjemni i nieangażujący w ogóle. Zasłużoną statuetkę mogliby dostać za imponujący arsenał koszul w palemki, ale niestety takiej nominacji za kostiumy nie było. Wielkim przegranym będzie „Moneyball” – najlepszy film w zestawieniu i dowód na to, że dobrze chwyconym tematem oczarować można nawet największego dyletanta. Nie obrażę się za nagrody dla krzepkich i bezpretensjonalnych „Służących”. Dla „Artysty” również – za może mało wymyślną, lecz chwytającą za serce wierność kinu niememu.
NAJLEPSZY FILM
Dostanie: „Spadkobiercy”
Powinien: „Moneyball”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Jean Dujardin „Artysta”
Powinien: Jean Dujardin „Artysta”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Meryl Streep „Żelazna Dama”
Powinna: Meryl Streep „Żelazna Dama”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Kenneth Branagh „Mój tydzień z Marylin”
Powinien: Jonah Hill „Moneyball”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Octavia Spencer „Służące”
Powinna: Octavia Spencer „Służące”
REŻYSERIA
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Martin Scorsese „Hugo i jego wynalazek”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Rango”
Powinien: „Chico i Rita”
ZDJĘCIA
Dostanie: Robert Richardson – „Hugo i jego wynalazek”
Powinien: Emmanuel Lubezki „Drzewo życia”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Asghar Farhadi „Rozstanie”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash „Spadkobiercy”
Powinien: Steve Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin „Moneyball”
MUZYKA
Dostanie: Ludovic Bource „Artysta”
Powinien: Ludovic Bource „Artysta”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: „Hugo i jego wynalazek”
Powinien: „Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II”
• • •
TYPUJE KONRAD WĄGROWSKI:
Największe kontrowersje widzę na poziomie nominacji – jak można było wyróżnić „Czas wojny”, czy „Strasznie głośno, niesamowicie blisko” kosztem „Szpiega”, „Drive”, „Dziewczyny z tatuażem”, „Melancholii”, czy „Rozstania"? Naciągane wydają się też nominacje dla „O północy w Paryżu” i „Drzewa życia” (przy całej mojej sympatii dla tych tytułów). Ale wiadomo, że przy decydującym rozdaniu żaden z tych filmów nie będzie się liczyć – główne rozdanie nastąpi między „Artystą”, „Hugo” i „Spadkobiercami” i każdy z tych filmów, choć żaden nie jest kamieniem milowym kinematografii, na nagrodę zasługuję – nie widzę więc opcji kompromitującej pomyłki sprzed roku, gdy zachowawczy „Jak zostać królem” triumfował nad genialnym i ważnym „The Social Network”.
Ciekawiej jest w kategoriach aktorskich – Jean Dujardin i George Clooney stworzyli role znakomite, a jednocześnie niezmiernie trudne do porównania. Meryl Streep jest faworytką, ale czy to nie nudne? Może lepiej nagrodzić kogoś nieoczekiwanego? Inne kategorie zostaną rozdzielone między trójkę faworytów.
NAJLEPSZY FILM
Dostanie: „Artysta”
Powinien: „Spadkobiercy”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Jean Dujardin „Artysta”
Powinien: George Clooney „Spadkobiercy”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Meryl Streep „Żelazna Dama”
Powinna: Rooney Mara „Dziewczyna z tatuażem”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Christopher Plummer „Debiutanci”
Powinien: Christopher Plummer „Debiutanci”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Octavia Spencer „Służące”
Powinna: Octavia Spencer „Służące”
REŻYSERIA
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Michel Hazanavicius „Artysta”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Rango”
Powinien: nie mam typu
ZDJĘCIA
Dostanie: Emmanuel Lubezki „Drzewo życia”
Powinien: Emmanuel Lubezki „Drzewo życia”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Asghar Farhadi „Rozstanie”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash „Spadkobiercy”
Powinien: Bridget O’Connor, Peter Straughan „Szpieg”
MUZYKA
Dostanie: Ludovic Bource „Artysta”
Powinien: Ludovic Bource „Artysta”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: „Hugo i jego wynalazek”
Powinien: „Hugo i jego wynalazek”
• • •
KAMIL WITEK:
W tym roku, podobnie jak w ostatnich latach nie ma zdecydowanego faworyta. Zasypywany nagrodami „Artysta” może okazać się za mało przystępny licznej i zróżnicowanej Akademii. Natomiast jego główny konkurent w postaci „Spadkobierców” ustępuje znacznie w liczbie branżowych wyróżnień niememu rywalowi. Zdobyty Złoty Glob nie jest też najlepszym oscarowym prognostykiem. Tymbardziej, że w ostatnich dwóch latach najważniejsza nagroda zagranicznych dziennikarzy nie miała żadnego pokrycia z wyborem Akademii. Choć w liczbie nominacji lideruje „Hugo i jego wynalazek”, to niestety w najważniejszych rozdaniach nie będzie się liczyć. Typuję, iż szalę zwycięstwa na swoją korzyść przechyli francuska sensacja. Aczkolwiek będzie to wygrana filmu, o którym wiele się mówi, ale mało kto go tak naprawdę widział.
Wśród aktorów same pyszności. W męskiej kategorii aktorskiej obserwować będziemy pojedynek mistrzowskiej klasy. Jean Dujardin wydaje się pewniakiem, lecz piekielnie mocno depcze mu po piętach uwielbiany(i słusznie!) w Hollywood George Clooney. Niestety tylko nominacją w tym roku będą musieli zadowolić moi prywatni faworyci – Bratt Pitt i Gary Oldman. Przy takiej rywalizacji można tylko żałować, że statuetka może być tylko jedna… U pań sytuacja jest o wiele bardziej klarowna. Każdy inny wynik jak trzeci i prawdopodobnie ostatni Oscar dla Meryl Streep będzie można uznać za spore zaskoczenie.
NAJLEPSZY FILM
Dostanie: „Artysta”
Powinien: „Hugo i jego wynalazek”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Jean Dujardin „Artysta”
Powinien: Gary Oldman „Szpieg”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Meryl Streep „Żelazna Dama”
Powinna: Michelle Williams „Mój tydzień z Marilyn”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Christopher Plummer „Debiutanci”
Powinien: Jonah Hill „Moneyball”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Octavia Spencer „Służące”
Powinna: Octavia Spencer „Służące”
REŻYSERIA
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Martin Scorsese „Hugo i jego wynalazek”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Rango”
Powinien: „Rango”
ZDJĘCIA
Dostanie: Guillaume Schiffman „Artysta”
Powinien: Robert Richardson – „Hugo i jego wynalazek”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Michel Hazanavicius „Artysta”
Powinien: Michel Hazanavicius „Artysta”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Steve Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin „Moneyball”
Powinien: Bridget O’Connor, Peter Straughan – „Szpieg”
MUZYKA
Dostanie: Ludovic Bource „Artysta”
Powinien: Ludovic Bource „Artysta”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: „Hugo i jego wynalazek”
Powinien: „Transformers 3”
koniec
26 lutego 2012

Komentarze

26 II 2012   11:50:19

a jak tam oceniacie szanse w kategorii film zagraniczny?
w końcu nominowany jest polski film

26 II 2012   14:44:36

Piotr M-> Zgodnie w redakcji typujemy "Rozstanie" :)

27 II 2012   03:11:48

ta niezręczna cisza :)
typowaliście dobrze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Karnawał osobliwości
Jarosław Loretz

14 I 2019

Towarzyszący komuś pęk balonów niekoniecznie musi oznaczać, że zanosi się na huczne świętowanie.

więcej »

Pożegnania 2018 (4)
Jarosław Loretz

11 I 2019

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2018 roku. Dziś miesiące październik-grudzień.

więcej »

Pożegnania 2018 (3)
Jarosław Loretz

10 I 2019

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2018 roku. Dziś miesiące lipiec-wrzesień.

więcej »

Polecamy

Karnawał osobliwości

Z filmu wyjęte:

Karnawał osobliwości
— Jarosław Loretz

Jeszcze à propos jedzenia
— Jarosław Loretz

Smacznego z Ameryki
— Jarosław Loretz

Telewizja cię zje!
— Jarosław Loretz

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zombie a… kobieta?
— Jarosław Loretz

Robot a kobieta
— Jarosław Loretz

Gardło Innym Podrzynam Dibbler
— Jarosław Loretz

Zacząć dzień z przytupem
— Jarosław Loretz

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Oscary 2015: Esensja przyznaje Oscary 2015
— Esensja

Tegoż autora

Mój ojciec jest naleśnikiem, a matka się złamała
— Konrad Wągrowski

Do czego służy mapa?
— Konrad Wągrowski

Okrucieństwo świata skrzatów
— Konrad Wągrowski

Polska nie musi wstawać z kolan, za to może wstać z kanapy
— Piotr Dobry

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Zbuduj swój mózg
— Konrad Wągrowski

Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry

Niespełnione argentyńskie marzenie
— Konrad Wągrowski

Wiatraki pokonane!
— Kamil Witek

Tok, tok, tok!
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.