Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Young-Joo Byun
‹Helpless›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHelpless
Tytuł oryginalnyHoa-cha
ReżyseriaYoung-Joo Byun
Scenariusz
ObsadaSeon-gyun Lee, Min-hie Kim, Seong-ha Jo, Byeol Kim, Duek-mun Choi, Hee-joon Lee, Min-jae Kim, Il-hwa Choi, Kim Tae-in
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania117 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Orient Express: Historia pewnego zniknięcia

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdyby reżyserka Byeon Yeong-ju pozostała wierna swojej pasji do tworzenia filmów dokumentalnych, skupiających się na problemach kobiet, nie byłoby „Helpless”, który stanowi doskonały przykład kunsztu południowokoreańskich twórców.

Joanna Pienio

Orient Express: Historia pewnego zniknięcia

Gdyby reżyserka Byeon Yeong-ju pozostała wierna swojej pasji do tworzenia filmów dokumentalnych, skupiających się na problemach kobiet, nie byłoby „Helpless”, który stanowi doskonały przykład kunsztu południowokoreańskich twórców.

Young-Joo Byun
‹Helpless›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHelpless
Tytuł oryginalnyHoa-cha
ReżyseriaYoung-Joo Byun
Scenariusz
ObsadaSeon-gyun Lee, Min-hie Kim, Seong-ha Jo, Byeol Kim, Duek-mun Choi, Hee-joon Lee, Min-jae Kim, Il-hwa Choi, Kim Tae-in
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania117 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ostatnie lata filmowej obfitości udowodniły, że twórcy z Korei Południowejœświetnie spełniają się w zagadkowych thrillerach. Te ostatnie stały się nieoczekiwanie, niekwestionowaną dominantą południowokoreańskiej kinematografii, która porusza również zachodnią publiczność. Przykłady można mnożyć – trzymające w napięciu „W pogoni” (2008), kontrowersyjna „Matka” (2009) sadystyczne „Widziałem diabła” (2010), nieco mniej brutalne „Man of Vendetta” (2010) czy sensacyjne „Morze żółte” (2010) to zaledwie garstka produkcji, będących owocem chwytliwego nurtu. „Helpless”, które okazało się jednym z najchętniej oglądanych filmów pierwszego kwartału tego roku, to najlepszy dowód na to, że południowokoreańska sensacja na dobre opuściła swoją niszę i stała się kołem zamachowym rodzimej fabryki filmowej.
Prolog filmu, zaczyna się sceną niczym ze „Zniknięcia” Sluizera. Para narzeczonych jedzie do rodziców przyszłego pana młodego, by ci poznali jego uroczą wybrankę. Mun-ho (Lee Sun-gyun) zatrzymuje się na stacji benzynowej, by kupić kawę, ale po powrocie do auta nie zastaje w nim Sun-yeong. Mężczyzna początkowo myśli, że dziewczyna zaraz wróci, ale czas upływa, a narzeczonej nie ma… Zdeterminowany Mun-ho postanawia odnaleźć Sun-yeong, ale zgłębiając tajemnicę zniknięcia wybranki serca, odkrywa mroczną prawdę i drugie oblicze dziewczyny, z którą chciał dzielić swoje życie…
Mimo że „Helpless” świetnie pasuje do wzorca współczesnych południowokoreańskich thrillerów, reżyserce i scenarzystce Byeon Yeong-ju udało się uniknąć efektu kalki. Duża w tym zasługa źródła inspiracji, jakim dla twórczyni stała się bestsellerowa powieść japońskiej pisarki Miyabe Miyuki. Sama pani Byeon, która porzuciła swoje prestiżowe, prawnicze wykształcenie na poczet kariery filmowej, w rodzimym kraju znana jest bardziej jako reżyserka produkcji dokumentalnych niż mistrzyni suspensu. Jej w pełni fabularne „Helpless” okazało się jednak marketingowym strzałem w dziesiątkę – nie wiadomo, czy to z powodu fali popularności powieści Miyabe Miyuki (która doczekała się również ekranizacji w Japonii), czy po prostu nieukrywanej słabości Azjatów do dobrych thrillerów. Niemniej jednak film w reżyserii pani Byeon, to przemyślana, sprawnie poprowadzona i zaadaptowana do południowokoreańskich realiów historia, która choć w porównaniu do wymienionych wcześniej poprzedników jest mniej naturalistyczna i brutalna, podtrzymuje moje zdanie o Koreańczykach, jako o mistrzach azjatyckiego suspensu.
koniec
1 grudnia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie przegap: Listopad 2021
Esensja

30 XI 2021

Na coraz dłuższe wieczory proponujemy lekturę naszych listopadowych recenzji.

więcej »

Z filmu wyjęte: Szerokie usta 2: Poszerzenie
Jarosław Loretz

29 XI 2021

Cykl „twarzowy” kończę kadrem znowuż przedstawiającym kobietę, choć trudno się w jej przypadku zdecydować, czy jeszcze się zalicza do homo sapiens, czy jednak już nie.

więcej »

Z filmu wyjęte: Szerokie usta
Jarosław Loretz

22 XI 2021

Prawem serii dzisiaj trzecia kobieca twarz. Tym razem ludzka, choć nikomu bym nie życzył doświadczania tak szerokiego rozwarcia szczęk.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 7
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 6
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 5
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 4
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 3
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 2
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 1
— Joanna Pienio

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Joanna Pienio, Agnieszka Szady, Kamil Witek

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.