Do kina marsz: Sierpień 2013Sierpień raczej relaksowy, ale coś tam jednak ciekawie zapowiadającego się udało nam się wyszukać – nowy Allen, nowy „Kick-Ass”, powrót twórcy „Dystryktu 9” z kolejnym obrazem SF, coś dla młodszych i coś dla koneserów.
EsensjaDo kina marsz: Sierpień 2013Sierpień raczej relaksowy, ale coś tam jednak ciekawie zapowiadającego się udało nam się wyszukać – nowy Allen, nowy „Kick-Ass”, powrót twórcy „Dystryktu 9” z kolejnym obrazem SF, coś dla młodszych i coś dla koneserów. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. MARSZ DO KINA: Wszyscy ci, którzy zastanawiają się, co stało się z prawdziwymi, ociekającymi krwią wampirami, i tęsknią za starymi dobrymi czasami, kiedy Neil Jordan nakręcił ekranizację powieści Anne Rice „Wywiad z wampirem”, powinni zacierać ręce, bo reżyser ma najwyraźniej nadzieję powtórzyć swój poprzedni sukces z krwiopijcami. „Byzantium” zapowiada się na soczysty kawałek wampirycznego kina z tragedią nieśmiertelności i dramatem napiętych relacji między matką i córką w tle. W głównych rolach wystąpiły Brytyjki – Gemma Arterton, każdą kreacją udowadniająca, że odnajduje się w repertuarze lekkim (Hansel i Gretel), jak i dramatycznym (Uprowadzona Alice Creed), i Saoirse Ronan, wschodzącą gwiazda, która od „Pokuty” wyrosła pod czujnym okiem Joe′ego Wrighta na obiecującą aktorkę. To na pewno propozycja przede wszystkim dla koneserów, jak i dla tych, którzy są otwarci na filmowe eksperymenty. „Śnieżka” Pablo Bergera jest bowiem czarno-białą, niemą wariacją baśni o Królewnie Śnieżce, przeniesioną do Andaluzji lat 20. Film okazał się hitem festiwalu w San Sebastian, a także wziął przebojem hiszpańskie nagrody Goya, które zgarnął w najważniejszych kategoriach, w tym dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki, Maribel Verdu. Natychmiast nasuwają się skojarzenia z niedawno odkurzonym kinem niemym w „Artyście” Michela Hazanaviciusa, ale Berger zarzeka się, że te dwa pomysły były od siebie od początku niezależne. I faktycznie, wygląda na to, że „Śnieżka” eksploruje zupełnie inne obszary czarno-białego filmu niż „Artysta”. Najlepiej jednak ocenić samemu. Choć fabuła „Elizjum” nie wygląda bardzo oryginalnie, to jednak mamy duże oczekiwania, bo rozsławiony „Dystryktem 9” Neil Blomkamp to twórca nietuzinkowy, ambitny, który każe długo czekać na kolejne projekty. W najnowszym filmie ludzie podzielili się na dwie grupy: nielicznych, którzy żyją w luksusie w tytułowej kosmicznej stacji oraz masy, które egzystują na wyniszczonej planecie i nie pragną bardziej niczego, niż dostać się na Elizjum. Mamy nadzieję, że w tej treści kryje się więcej smaczków. Blomkamp w „Dystrykcie 9” przez pryzmat SF opowiadał o całkiem ziemskim dramacie imigrantów, tym razem wyraźnie bierze na tapetę jeszcze bardziej aktualny temat coraz silniejszego społecznego rozwarstwienia, możemy się więc spodziewać fantastyki z mocnym społecznym podtekstem, nie rezygnującej z widowiskowości. A w obsadzie Jodie Foster, Matt Damon i znany z „Dystryktu 9” Sharlto Copley. Po „Autach” przyszedł czas na „Samoloty”. Animacja jawnie nawiązująca do przebojów Pixara (choć warto zauważyć, że tym razem Pixar nie jest oficjalnym producentem filmu) przenosi nas z powrotem do świata zamieszkałego przez inteligentne samochody, ale tym razem koncentruje się na nieco innej populacji – tej latającej (niektórych przedstawicieli mieliśmy okazję zobaczyć w „Autach”). Nie ma wątpliwości, że animacja będzie olśniewająca, nie ma wątpliwości, że raczej skierowana do chłopców, nie ma też wątpliwości, że rynek zasypią kolejne linie zabawek. I tylko to ostatnie każe się obawiać, że przesłanki stojące za tym filmem nie wynikały z chęci opowiedzenia ciekawej, oryginalnej fabuły… Ale zobaczymy. Kolejny film Woody′ego Allena, który owoce swojej twórczej refleksji dostarcza z zastraszającą rokroczną regularnością, ma rewelacyjną obsadę z Cate Blanchett na czele i choćby dla aktorów warto przekonać się, co tym razem spłodził autor „Annie Hall”. A chociaż wielu widzów i krytyków postawiło już na Allenie krzyżyk, to tym razem niedowiarków może czekać zaskoczenie, ponieważ „Blue Jasmine” zbiera bardzo dobre recenzje (na serwisie gromadzącym oceny krytyków Rotten Tomatoes film uzyskał 86% pozytywnych opinii), jak również zafundował reżyserowi najlepsze otwarcie w box offisie w historii. Fabularnie zapowiada się tradycyjnie: neurotyzm, załamanie nerwowe i poszukiwanie sensu w bezsensie życia. Ale wytrawny obserwator potrafi wyciągnąć maksimum nawet z najprostszej historii. Część pierwsza „Kick Ass” podzieliła widzów, z których jedni komplementowali nowatorstwo i zabawę mitem superbohatera, a inni krytykowali pustkę i przemoc, ale i tak zyskała niekwestionowany status kultowości. Część druga ponownie zbiera razem sprawdzonych bohaterów (Kick-Ass i Hit-Girl), Red-Mist zdobywa malownicze miano „The Mother Fucker”, nie zabraknie też niejakiej Night Bitch. Aby film odniósł sukces, musi iść jeszcze bardziej po bandzie niż część pierwsza. Czas pokaże. Miano „The Mother Fucker” jednak zobowiązuje. Warto wspomnieć, że uśmierconego w części pierwszej Nicolasa Cage′a zastępuje w obsadzie Jim Carrey. • • • DVD i Blu-Ray Tak to już jest, że filmu o baseballu, ze względu na hermetyczność tego sportu, trafiają u nas najwyżej do dystrybucji DVD/BR. I tak w sierpniu pojawia się na półkach biograficzny, dobrze przyjęty przez recenzentów (77% pozytywnych opinii na Rottentomatoes.com) „42” – historia Jackiego Robinsona, pierwszego afroamerykańskiego baseballisty, który zagrał w amerykańskiej Major League. Ciekawostką jest udział w tym filmie samego Harrisona Forda. Amerykański dramat polityczny z romansem w tle, którego akcja toczy się w tuż powojennej Japonii, z wątkiem kontrowersyjnej ówczesnej decyzji o pozostawieniu na tronie cesarza Hirohito. W rolach głównych rzadziej ostatnio oglądany Matthew „Jack Shephard” Fox i Tommy Lee Jones jako generał Douglas MacArthur. Kolejna komedia sensacyjna, która ominęła nasze kina, mimo doskonałej (choć nieco już podstarzałej) obsady – Al Pacino, Christopher Walken, Alan Arkin, czyli trzech laureatów Oscara w jednym filmie! Być może jednak dystrybutor uznał, że ich czas przeminął, a może przestraszył się średnich recenzji. Na spokojny letni wieczór ta produkcja wydaje się być całkiem odpowiednia. „Czas zemsty” (tytuł oryginalny dużo, dużo fajniejszy – „Dead Man Down”) to hollywoodzki debiut duńskiego reżysera Nielsa Ardena Opleva, twórcy skandynawskiej wersji „Dziewczyny z tatuażem”. Debiut, jak to zwykle, słabszy od europejskich dokonań – thriller o niezłej obsadzie (Collin Farrell, Noomi Rapace) zebrał średnie recenzje. • • • Z kina na płytę Niepamięć – czytaj recenzję Jack, pogromca olbrzymów • • • Zestawy do samodzielnego kompletowania Jak dowiedli choćby Tomack i Baldwin w wyświetlanym na Nowych Horyzontach dokumencie „Uwiedź i porzuć”, Ryan Gosling jest w tej chwili najgorętszą gwiazdą Hollywood. W sierpniu na rynku pojawia się dość zaskakujący pakiet, złożony z dwóch filmów z różnych epok pracy Goslinga. Starsza, przewrotna „Miłość Larsa” trafiła do naszego rankingu 50 najlepszych filmów o miłości, a „Drive”, cóż, to „Drive”, zasłużony obiekt kultu, dla nas najlepszy film 2011 roku. ![]() 31 lipca 2013 |
Oglądając po latach wyreżyserowaną przez legendarnego Józefa Słotwińskiego sztukę Marka Domańskiego „Mord w hurtowni”, można głośno się śmiać. Tyle że powinien to być śmiech przez łzy. Autor w groteskowy sposób przedstawił bowiem problem, z jakim borykaliśmy się w PRL-u i jaki wcale nie zniknął w III RP – to gospodarcze kombinatorstwo i złodziejstwo.
więcej »Oprócz solidnych dekoracji warto mieć na planie filmowym także przygarść sensownych rekwizytów. Choć chyba nie każda ekipa o tym pamięta…
więcej »Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”
więcej »Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
Jakem ci ja wampir, zaraz cię tu dziabnę pazureckiem…
— Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady
Esensja ogląda: Marzec 2014 (2)
— Krystian Fred, Jarosław Loretz
50 najlepszych filmów 2013 roku
— Esensja
Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Listopad 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
10 najlepszych filmów III kwartału 2013
— Esensja
Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Espoo Ciné 2013: Kobieta na skraju załamania nerwowego
— Marta Bałaga
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek
Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Wrzesień 2016 (1)
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Październik 2015 (1)
— Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak
Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna
Esensja ogląda: Wrzesień 2015
— Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Sierpień 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Rozsądek i romantyczność
— Jarosław Robak
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Dodawajcie oryginalne tytuły filmów, obok polskich/ pozdrawiam