WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Wałęsa. Człowiek z nadziei |
Dystrybutor | Vue Movie Distribution |
Data premiery | 4 października 2013 |
Reżyseria | Andrzej Wajda |
Zdjęcia | Paweł Edelman |
Scenariusz | Janusz Głowacki |
Obsada | Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Iwona Bielska-Grabowska, Zbigniew Zamachowski, Maria Rosario Omaggio, Mirosław Baka, Remigiusz Jankowski, Piotr Probosz, Marcin Hycnar |
Rok produkcji | 2013 |
Kraj produkcji | Polska |
Gatunek | biograficzny, dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Światła na scenę: Monolog nad umarłym światemMarcin T.P. ŁuczyńskiŚwiatła na scenę: Monolog nad umarłym światem„Mr. Speaker! O głos prosi przewodniczący Związku Zawodowego «Solidarność», Lech Wałęsa!” Wśród wielkiej owacji, ściskając wyciągane doń ręce, Lech Wałęsa powoli, na oczach całego świata wkracza na mównicę. Z góry, z galerii dla korespondentów i gości specjalnych, patrzą na to Jan Nowak-Jeziorański i Zbigniew Brzeziński. Płaczą jak bobry. Zapada cisza. Speaker dokonuje wprowadzenia: „Członkinie i członkowie Kongresu! Poczytuję sobie za wielki przywilej i zaszczyt, i za wielką osobistą przyjemność możliwość przedstawienia wam szanownego pana Lecha Wałęsy, przewodniczącego «Solidarności»”. Znowu wielka owacja na stojąco. Lech Wałęsa zerka na tekst przemówienia, napisanego dlań przez Kazimierza Dziewanowskiego, ambasadora Polski w Stanach Zjednoczonych. Napisanego pod Amerykanów, bo zaczynającego się od słów, którymi otwiera się preambuła do ich Konstytucji (a nie, jak się często mylnie uważa – nawet sam Głowacki w swojej książce – Deklaracja Niepodległości): „We the People of the United States, in Order to form a more perfect Union, establish Justice, insure domestic Tranquility, provide for the common defence, promote the general Welfare, and secure the Blessings of Liberty to ourselves and our Posterity, do ordain and establish this Constitution for the United States of America.” Ponownie zapada cisza. Wałęsa wypowiada dwa słowa, natychmiast przetłumaczone na angielski: „My, naród.” I tym razem to już nie jest owacja, tylko szał. Wszystko się wypełnia, wielkie symboliczne zwycięstwo idzie telewizorami na cały świat, z serca największego imperium na ziemi, które zbudowano ongiś, by uciec z Europy przed uciskiem. Bajkowy moment, na trwałe zapisany w historii. W archiwach, jak wszystko inne. • • • Film Andrzeja Wajdy jest w przewrotnym sensie idealnym filmem o Lechu Wałęsie. Doskonale doń dopasowanym. Jest nierówny, jak sama postać, o której opowiada. Ma naprawdę dużo mocnych punktów, które opisałem powyżej. Ma smaczki, jak cudowne scenki cameo, gdzie pojawiają się postacie przywołane z „Człowieka z żelaza": Krystyna Janda (Agnieszka) i Jerzy Radziwiłłowicz (Maciek Tomczyk, syn Mateusza Birkuta), roznoszący po pociągu egzemplarze „Robotnika”, jeden egzemplarz wkładając w ręce Lecha Wałęsy (cóż za wspaniała sztafeta!). Marian Opania (redaktor Winkel), idący cokolwiek bezradnie w stronę mównicy opustoszałej Hali, tuż po podpisaniu Porozumień Sierpniowych i wyniesieniu przez robotników Lecha Wałęsy na rękach, ku bramie. Kapitalnie przewrotne, ale udane było obsadzenie Zbigniewa Zamachowskiego, bohatera „Zawróconego”, w roli SB-ka Nawiślaka. Sympatycznie wypadł Maciek Stuhr w roli księdza, odprawiającego nabożeństwa dla Wałęsy podczas internowania w Arłamowie. Za to Dorota Welmann w roli Henryki Krzywonos to jakieś nieporozumienie, nawet jak na rolę drugoplanową. Podejrzewam najgorsze: czyjeś parcie na szkło albo czyjeś parcie na znane ze szkła twarze. Andrzej Wajda |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Ziemia obiecana |
Dystrybutor | Vision |
Data premiery | 13 października 2000 |
Reżyseria | Andrzej Wajda |
Zdjęcia | Witold Sobociński |
Scenariusz | Andrzej Wajda |
Obsada | Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Anna Nehrebecka, Tadeusz Białoszczyński, Franciszek Pieczka, Bożena Dykiel, Marian Glinka, Andrzej Szaławski, Danuta Wodyńska, Zbigniew Zapasiewicz, Jerzy Zelnik, Kazimierz Kaczor, Marek Walczewski, Kalina Jędrusik, Kazimierz Wichniarz, Stanisław Igar, Andrzej Łapicki, Włodzimierz Boruński, Lidia Korsakówna, Jadwiga Andrzejewska, Kazimierz Opaliński, Aleksander Dzwonkowski, Emilia Krakowska, Bogusław Sochnacki, Tomasz Lengren, Piotr Fronczewski, Krzysztof Majchrzak, Jerzy Nowak |
Muzyka | Wojciech Kilar |
Rok produkcji | 1975 |
Kraj produkcji | Polska |
Czas trwania | 179 min |
WWW | Polska strona |
Gatunek | dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Zawsze pojawia się pewna niezręczność, gdy marchew mrugnie do nas okiem.
więcej »Oto pierwsza porcja recenzji na tegoroczne jesienne wieczory.
więcej »W drugiej części wyreżyserowanego przez Andrzeja Zakrzewskiego spektaklu „Stirlitz” słynny sowiecki agent, w Polsce znany głównie z powieści „Siedemnaście mgnień wiosny” Juliana Siemionowa, musi nie tylko wysłać łącznika z arcyważną wiadomością z Berlina do Berna w Szwajcarii, ale również uniknąć śmiertelnie groźnej pułapki, jaką zastawia na niego szef Gestapo Heinrich Müller.
więcej »Warzywny dramat
— Jarosław Loretz
Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz
Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz
Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz
E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz
Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz
Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz
Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz
Pracownik idealny
— Jarosław Loretz
Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz
Oscary 2015: Ranking polskich nominacji Oscarowych
— Esensja
11 najlepszych polskich filmów 2013 roku
— Krzysztof Spór
10 najlepszych filmów Andrzeja Wajdy
— Esensja
Co nam w kinie gra: Wałęsa. Człowiek z nadziei
— Marta Bałaga
Do kina marsz: Październik 2013
— Esensja
Wenecja 2013: Przypadkowy bohater
— Marta Bałaga
Tam, na piętrze…
— Marcin T. P. Łuczyński
Rozmowa przy kawie
— Michał Kubalski
Miasto za rzeką
— Marcin T. P. Łuczyński
Za dwadzieścia dolarów
— Marcin T. P. Łuczyński
Luke i jego Cień
— Konrad Wągrowski
Jednemu z tych braci moich najmniejszych…
— Marcin T. P. Łuczyński
Diamentowy pocisk
— Marcin T. P. Łuczyński
Graal dla każdego
— Marcin Łuczyński
Właściwie dlaczego pan pisze?
— Joanna Kapica-Curzytek
Dżanus o Dżerzim
— Joanna Kapica-Curzytek
By nie pozostał po nim nawet powidok…
— Sebastian Chosiński
Bez słabych punktów
— Joanna Kapica-Curzytek
„Idę sobie rześko Krakowskim Przedmieściem”
— Joanna Kapica-Curzytek
CamerImage 2016: Ostatnie dzieło mistrza
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Piotr Dobry
Wstawaj, Dżerzi!
— Alicja Siwik
Grobowiec z kliszy
— Piotr Dobry
Nie mam już pomysłów, ale wciąż chce mi się kręcić
— Eryk Remiezowicz
Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski
Wracaj, gdy masz do czego
— Marcin T.P. Łuczyński
Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński
Psia tęsknota
— Marcin T.P. Łuczyński
Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz
Zagraj to jeszcze raz, odtwarzaczu…
— Marcin T.P. Łuczyński
Esensja czyta: Maj 2013
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek
Esensja ogląda: Maj 2013 (1)
— Anna Kańtoch, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński
Panie Stanisławie, Mrogi Drożku!
— Marcin T.P. Łuczyński
Towarzyszka nudziarka
— Marcin T.P. Łuczyński