Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Jak Verne’a filmowano

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Zamiast zwykłej recenzji najnowszej ekranizacji prozy Juliusza Verne’a „W 80 dni dookoła świata” proponujemy mały przegląd najciekawszych dotychczasowych ekranizacji prozy francuskiego wizjonera. Ale i na recenzję filmu Franka Coraciego też się znajdzie miejsce.

Frank Coraci
‹W 80 dni dookoła świata›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW 80 dni dookoła świata
Tytuł oryginalnyAround the World in 80 Days
Dystrybutor Monolith
Data premiery1 października 2004
ReżyseriaFrank Coraci
ZdjęciaPhil Meheux
Scenariusz
ObsadaKathy Bates, Macy Gray, Owen Wilson, Luke Wilson, Jackie Chan, John Cleese, Ewen Bremner, Jim Broadbent, Rob Schneider, Arnold Schwarzenegger, Mark Addy, Steve Coogan, Cécile De France, Maggie Q, Daniel Wu
MuzykaTrevor Jones
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekkomedia, przygodowy
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Łódź podwodna, statki powietrzne, lot na Księżyc – o tym, że Julisz Verne był wizjonerem nie trzeba nikogo przekonywać. Nie trzeba też chyba udowadniać, że jego książki wywarły niezatarte piętno na XX wiecznej fantastyce i przygodzie, tak literackiej, jak i filmowej… A na technice? Wiecie, że to Verne wymyślił, że na Księżyc trzeba wysłać trzech astronautów, startować z Florydy i wylądować w Oceanie Spokojnym? Kilkadziesiąt lat później wystarczyło powielić jego pomysł, nawet nazwiska załóg, które okrążyły Księżyc jako pierwsze w literaturze i dziejach były zbliżone. Barbicane, Nicholl, Ardan u Verne’a, Borman, Lovell i Anders na Apollo 8. Przypadek?
Przypomnijmy przy okazji kolejnej wersji kilka (spośród ponad 90) ciekawszych filmowych podejść do powieści Juliusza Verne’a
Na Księżyc!
Miano prekursora zobowiązuje. Verne wytyczał szlaki fantastyce literackiej, Georges Melies rozwijał filmową i już w 1902, jeszcze za życia pisarza, powstał film inspirowany jego powieścią „Lot na Księżyc”. „La voyage dans la Lune” to jeden z pierwszych filmów science fiction w historii kina (za pierwszy uchodzi „Sen astronoma”, też Meliesa), choć jego fabuła odbiega bardzo od powieści. U Verne’a pocisk tylko okrążył Księżyc, u Meliesa ląduje w jego prawym oku, astronauci wpadają w ręce (odnóża) mieszkańców Srebrnego Globu, ale uwalniają się i uciekają. 21-minutowy film, ale i tak klasyka kina.
Radzieckie kino młodzieżowe
Lot na księżyc
Lot na księżyc
Co pchało radzieckich twórców filmowych do przygodowych fabuł powieści Juliusza Verne’a w najbardziej ponurych latach stalinizmu? Może właśnie chęć ucieczki od otaczającej rzeczywistości do lektur dzieciństwa? W Związku Sowieckim przed 1950 rokiem powstały aż trzy ekranizacje, uważane za nad wyraz udane – „Dzieci kapitana Granta” (1936), „Tajemnicza wyspa” (1941) i „Piętnastoletni kapitan” (1946).
Disney i energia atomowa
Gdy po Verne’a sięga wytwórnia Walta Disneya, wiadomo, że można się spodziewać efektownego widowiska przygodowego dla całej rodziny. I tak też się stało z ekranizacją „20 000 mil podmorskiej żeglugi” z 1954 roku. Efektowny film z Jamesem Masonem jako kapitanem Nemo i samym Kirkiem Douglasem w roli impulsywnego harpunnika Neda Landa okazał się wielkim sukcesem i wszedł do klasyki kina przygodowego. Disney w jednym odszedł od Verne’a – „Nautilus” jest napędzany energią atomową, której tajemnice posiadł legendarny kapitan Nemo.
To chyba też niezłe miejsce, aby wspomnieć, że sam kapitan Nemo w pierwszej wersji powieści był …Polakiem, który mści się na Rosjanach za śmierć na Syberii swej rodziny. Niestety, wydawca nakazał to z powieści wyrzucić, aby nie popaść w konflikt z kręgami rosyjskimi obecnymi we Francji. I w końcu, w „Tajemniczej wyspie” Nemo został Hindusem. Tak minęła nas szansa przygarnięcia jednej z najsłynniejszych postaci kultury popularnej.
5 Oscarów za podróż dookoła świata
20000 mil podmorskiej żeglugi
20000 mil podmorskiej żeglugi
Największy sukces komercyjny i artystyczny. „W 80 dni dookoła świata” z Davidem Nivenem w roli Phileasa Fogga i plejadą gwiazd w tle (m.in. Marlena Dietrich, Fernandel, Buster Keaton, Frank Sinatra) otrzymuje aż 5 Oscarów w tym najważniejszy – dla najlepszego filmu. Ogromne koszty, wystawna scenografia i jeszcze większy sukces kasowy.
Czeska rycina
Czeski reżyser Karel Zeman sięga w 1958 roku po szereg motywów z mniej znanych powieści Juliusza Verne’a i tworzy jeden z najoryginalniejszych filmów science fiction tamtych czasów. „Diabelski wynalazek” okazuje się być interesującym połączeniem filmu aktorskiego i animacji wzorowanej na XIX-wiecznych rycinach.
Animacje
Niemało ekranizacji Verne’a to filmy animowane. Najbardziej znana z nich to „20 000 mil podmorskiej żeglugi” z 1973 roku (pokazywana nieraz w naszej telewizji w latach 80-tych), ale wiele osób pamięta też z pewnością serial „W 80 dni dookoła świata” z rysunkowymi zwierzętami w rolach głównych.
Młody Phileas Fogg
Który to już raz Phileas Fogg okrąża świat! W serialu telewizyjnym z 1989 roku angielskiego gentlemana odmłodzono i dano mu wygląd Pierce’a Brosnana. Partneruje mu Eric Idle z ekipy Monty Pythona i śliczna Julia Nickson, a przygód przeżywają tyle, że i w 180 dni nie powinni tej Ziemi okrążyć. Ale im się udaje, a serial okazuje się całkiem sympatyczny.
Dookoła świata z Monty Pythonem
Ericowi Idle pozazdrościł inny Python, Michael Palin, i postanowił też wyruszyć dookoła świata. W dowcipnym i inteligentnym serialu dokumentalnym próbuje sam okrążyć świat, nie korzystając z samolotów. Kawał świetnej telewizyjnej roboty.
W 80 dni dookoła świata
W 80 dni dookoła świata
Dookoła świata w rytmie kung fu
„W 80 dni dookoła świata” Franka Coraciego odchodzi daleko od fabuły Verne’a. Z samego doskonałego pomysłu powieści wzięto tylko główną ideę – zakład, że pan Phileas Fogg zdoła okrążyć nasz glob w 80 dni, reszta jest już inwencją scenarzystów. Fogg nie jest już spokojnym angielskim gentlemanem, w filmie staje się kimś w rodzaju szalonego naukowca, znika znana z powieści hinduska księżniczka, zastąpiona przez energiczną francuską dziewczynę, zaś Passepartout, w książce sprytny francuski służący Fogga, w filmie staje się Chińczykiem, a w jego rolę wciela się Jackie Chan, jednocześnie będąc producentem filmu (walki kung fu są więc zapewne jego pomysłem). Wszystkie przygody Fogga znane z Verne’owskiej wersji zostają zastąpione zupełnie nowymi. Nikogo też nie zdziwi, że służący okaże się mistrzem kung fu, a filmowi bliżej do oglądanego niedawno „Ong-Bak” (i tu, i tu chodzi o odzyskanie cennego posągu dla spokojnej wioski). Co ciekawe – pomysł oryginalny, że Fogg jest niesłusznie ścigany za kradzież, tu jest pomysłowo przetworzony – włamanie jednak miało miejsce, choć to nie Fogg, lecz ktoś inny z jego świty będzie odpowiedzialny.
Oczywiście film skierowany jest do młodego widza, więc nikogo nie powinno dziwić lekkie potraktowanie realiów, postawienie na akcję i tempo. Ale film Coraciego tematycznie powinien raczej trafiać do dzisiejszych trzydziestolatków, w młodości zafascynowanych zarówno powieściami Verne’a, jak i filmami z Bruce Lee. Scenariusz momentami staje się dla nich zbyt infantylny, a podejrzewam, że młodym widzom w obecnych czasach nazwisko Verne’a niewiele już mówi. Ale film jest kolorowy, bohaterowie bez wyjątku sympatyczni, a dla starszych pojawiają się przebłyski interesującej parodii, postmodernistycznej zabawy historią i literaturą (świetna scena z braćmi Wright, wynalazcami samolotu). Szkoda tylko, że twórcy skopiowali finalny pomysł z Verne’a, który logicznie do ich zakończenia nie pasował…
koniec
29 października 2004
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek czyta wszędzie
Jarosław Loretz

12 II 2018

Jeśli podczas stania w kolejce nie sposób porozmawiać, należy sięgnąć po książkę.

więcej »

Z filmu wyjęte: Wyćwiczyć można wszystko
Jarosław Loretz

5 II 2018

W poprzednim odcinku zapoznaliśmy się z opadem szczęki. Dziś pokazujemy język.

więcej »

Pożegnania 2017 (4)
Jarosław Loretz

4 II 2018

Przypomnijmy sobie, kto odszedł w roku 2017. Dziś miesiące październik-grudzień.

więcej »

Polecamy

Każdy kadr to Ameryka

Dobry i Niebrzydki:

Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż autora

Nasz człowiek w Rio Klawo
— Konrad Wągrowski

Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

„Love Story” w wykonaniu Patryka Vegi
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Paddington daje sobie radę
— Konrad Wągrowski

Sympatyczna telepatyczna błahostka
— Konrad Wągrowski

Sztuka narodowa musi dawać po pysku. Metakomiks narodowy
— Konrad Wągrowski

Bolesne tajemnice różańca
— Konrad Wągrowski

Czerwony kapturek je puszystego króliczka
— Konrad Wągrowski

Apokalipsa i gadające psy
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.