Rok 2004 w USA (w telegraficznym skrócie)Kamila Sławińska Na zakończenie filmowych podsumowań 2004 roku, Kamila Sławińska wybiera swoje "naj" spośród filmów prezentowanych w amerykańskich kinach.
Kamila SławińskaRok 2004 w USA (w telegraficznym skrócie)Na zakończenie filmowych podsumowań 2004 roku, Kamila Sławińska wybiera swoje "naj" spośród filmów prezentowanych w amerykańskich kinach. ![]()
Wyszukaj / Kup Najważniejsze wydarzenie filmowe: Sarabanda Bergmana. Tak, proszę państwa, to wedle wszelkich znaków na niebie i ziemi naprawdę OSTATNI film tego wybitnego reżysera. A jaki piękny... Najbardziej inspirujące zjawisko roku: Wysyp wspaniałych, inspirujących, odważnych dokumentów, zrealizowanych przez kobiety – i niekoniecznie o kobietach. Wygląda, że panie, zbyt często trzymane na dystans przez Hollywood, a przez niezależnych szufladkowane jako autorki chick-flicks, odnalazły się z powodzeniem w dokumentalistyce. Najbardziej niepokojące zjawisko roku: Zmierzch bogów. Tarantino i Stone, Coenowie, Zemeckis i Petersen, Spielberg i Smith... to tylko początek listy reżyserów, którzy będą pamiętać 2004 jako rok wypuszczenia do kin najsłabszych filmów w swojej dotychczasowej karierze. Zmęczenie? Brak prawdziwych wyzwań? Brak odważnych producentów, mimo atutów w postaci wielkich nazwisk? ![]()
Wyszukaj / Kup Najbardziej niesamowita ekranowa metamorfoza: Jamie Foxx jako Ray Charles Najbardziej niezapomniany film roku: Powrót Zwiagincewa Najbardziej odjechana komedia romantyczna: Eternal Sunshine of the Spotless Mind Kaufmana i Gondry’ego. Najlepsza komedia egzystencjalna: I ♥ Hucklebees Davida Russela Najpiękniejszy plastycznie film roku: Dom latających sztyletów Zhanga Yimou. Ci, co wzruszają się do łez na pięknych koncertach w filharmonii, niech przygotują się na podobne doznania w kinie. Najbardziej przejmujący film dokumentalny: The Corporation Jennifer Abbot i Marka Achbara ![]()
Wyszukaj / Kup Najbardziej pretensjonalny film roku: Notre Musique Godarda. Pozostaje Największą Tajemnicą Roku, co w tym filmie widzą zachwycający się nim krytycy. Najsmutniejsze wydarzenie roku: śmierć Spaldinga Graya Największa nadzieja na nadchodzący rok: Koreańczycy. Chyba nie ulega już wątpliwości, że kiedy Amerykanie starali się robić kino według recept księgowych, a Europejczycy starali się być jak Amerykanie – w Południowej Korei wyrosła kinematografia, zdolna zaćmić i zadziwić i jednych, i drugich. Najbardziej udany follow-up po poprzednim sukcesie: Bezdroża Alexandra Payne’a. A wydawało się, że nie sposób będzie przebić Schmidta! Najbardziej interesujący mentalny striptease: Pięć nieczystych zagrań von Triera. ![]()
Wyszukaj / Kup Największy przegrany roku: Michael Moore, któremu nie udało się wpłynąć na wynik wyborów prezydenckich. Na szczęście otrzyma też nagrodę pocieszenia – część z ponad 100-milionowych wpływów z dystrybucji filmu. Najlepsza adaptacja roku: Hellboy (hmm, tu dopiero widać, jak kiepsko stały nie-komiksowe adaptacje w tym roku...) Wyróżnienie „Chcieć to móc”: eks-inżynier i filmowiec-samouk Shane Carruth za Primer, najoryginalniejszy film SF w tym roku, zrealizowany za zaledwie trzy tysiące (!) dolarów. Wyróżnienie „Portret artysty z czasów młodości”: trzynastoletni Jonathan Cahouette udający pobitą żonę alkoholika w Tarnation. Wyróżnienie specjalne „Z Polski rodem”: zdobywca Oscara Harvey Krumpet (aka Miłosz Krumpecki) z animowanego filmu Adama Elliota ![]()
Wyszukaj / Kup Wyróżnienie „Mizantrop Roku”: Todd Solondz za Palindromem Wyróżnienie „Feminist(k)a roku”: Osamane Sembene za Moolade (i znowu wychodzi, że najlepsze feministki to faceci!) Wyróżnienie „Aktor, na którego warto mieć oko”: Gael Garcia Bernal. Potrafi zagrać równie genialnie młodego rewolucjonistę, drag queen, zakłamanego księdza, młodocianego włóczęgę... Zwala z nóg swoją pasją, naturalnością i świetnym warsztatem, a ma dopiero 26 lat! Wyróżnienie „Ciaptak Roku”: Napoleon Dynamite z filmu pod tym samym tytułem Wyróżnienie „Małe jest piękne”: Coffee & Cigarettes – mało które pełnometrażowe filmy w tym roku zawierały tyle treści co te krótkie etiudy. Najbardziej prawdopodobna teoria spiskowa roku: Za powrotem mody na wielkie antyczne epopeje stoją producenci skórzanych sandałów. Największy szok roku: Angelina Jolie jako czyjaś matka?!! (A zwłaszcza matka Colina Farella w Aleksandrze??) Najlepsza hollywoodzka dieta roku: cokolwiek to było, co jadł Christian Bale przed rozpoczęciem prac nad The Machinist Największe rozczarowanie roku: brak kolejnej części Władcy Pierścieni na Gwiazdkę... ![]() 25 stycznia 2005 |
Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Jako że niezmiennie obserwuję z zainteresowaniem wszystko, co dzieje się w świecie kultury, a zwłaszcza filmu, nie mogłam nie zauważyć postępującego trendu, który polega na oskarżaniu filmów i seriali o to, że są coraz bardziej woke (tzn. świadome nierówności społecznych i nakierowane na próby ich niwelowania poprzez odpowiedni przekaz kulturowy).
więcej »Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
10 najlepszych filmów science fiction XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
50 najlepszych filmów o miłości
— Esensja
Koniec ze słodyczami!
— Ewa Drab
Porażki i sukcesy A.D. 2005
— Esensja
Jubileusz: Ranking Esensji – najlepsze filmy pięciolecia
Halo, chciałbym nawiązać dialog: I Heart Huckabees
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor
DVD: Zakochany bez pamięci
— Ewa Drab
East Side Story: (Nie) chcieć, (nie) żyć, (nie) kochać
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Styczeń 2016 (2)
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
East Side Story: Jednostka niczym!
— Sebastian Chosiński
O potworach i ludziach
— Jarosław Robak
Esensja ogląda: Październik 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Robak, Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady
Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz
Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab
Transatlantyk 2013: Dzień 8
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Iwona Michałowska
Rok 2008 w USA (w telegraficznym skrócie)
— Kamila Sławińska
Rok 2007 w USA (w telegraficznym skrócie)
— Kamila Sławińska
Magiczna latarnia
— Kamila Sławińska
Rok 2006 w USA (w telegraficznym skrócie)
— Kamila Sławińska
Rok 2005 w USA (w telegraficznym skrócie)
— Kamila Sławińska
Żegnaj, Bud
— Kamila Sławińska
Krótkie jest piękne
— Kamila Sławińska
Filmowe Naj... 2003
— Kamila Sławińska
Krew i woda
— Kamila Sławińska
Columbine to my
— Kamila Sławińska