Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 września 2023
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Wrażenia po nominacjach

Esensja.pl
Esensja.pl
Już 27 lutego w Teatrze Kodaka w Hollywood zostaną wręczone najważniejsze nagrody filmowe. Na razie poznaliśmy nominowanych. Większych zaskoczeń zwyczajowo brak, aczkolwiek bardzo miłą niespodzianką są 2 nominacje dla Polaków: Jana A.P. Kaczmarka za muzykę do "Marzyciela" oraz Hanny Polak i Andrzeja Celińskiego za krótkometrażowy film dokumentalny "Ballada Dworcowa" (The Children Of Leningradsky).

Piotr Dobry

Wrażenia po nominacjach

Już 27 lutego w Teatrze Kodaka w Hollywood zostaną wręczone najważniejsze nagrody filmowe. Na razie poznaliśmy nominowanych. Większych zaskoczeń zwyczajowo brak, aczkolwiek bardzo miłą niespodzianką są 2 nominacje dla Polaków: Jana A.P. Kaczmarka za muzykę do "Marzyciela" oraz Hanny Polak i Andrzeja Celińskiego za krótkometrażowy film dokumentalny "Ballada Dworcowa" (The Children Of Leningradsky).
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
W najważniejszych kategoriach przewijają się tytuły filmów i nazwiska twórców, o których w ostatnich miesiącach było szczególnie głośno - zgarniały/li Złote Globy, Satelity, Złote Lwy, Screen Actors Guild, BAFTA, Europejskie Nagrody Filmowe i inne mniej lub bardziej znaczące nagrody. Oscary są dla przeważającej większości z nich zwieńczeniem tej drogi i raczej na próżno szukać tu filmów bądź twórców "znikąd", o których do tej pory byśmy nie słyszeli. Ale to żadne novum, tak jest co roku. Tegoroczne novum przejawia się ewentualnie w tym, że brak jest zdecydowanego faworyta - wygrać może praktycznie każdy, bo prawie każdy jest już utytułowany i doceniony tak przez krytyków, jak i widzów.
Natomiast szalenie miłym wydarzeniem jest fakt, iż po raz pierwszy od niepamiętnych czasów (ja w każdym razie takich czasów nie pamiętam) mamy w Polsce okazję zapoznać się z całą nominowaną do Najlepszego Filmu piątką jeszcze przed ceremonią: "Ray", "Marzyciel" i "Bezdroża" wchodzą na ekrany naszych kin 4 lutego, zaś "Aviator" i "Za wszelką cenę" 18 lutego. To cieszy, gdyż wreszcie będzie okazja kibicować naprawdę najlepszemu, a nie kibicować jakiemuś, bo reszty się nie zna (pamiętam jak wielu kolegów było zawiedzonych swego czasu przegraną "Amelii" - ale część z nich tylko do momentu, dopóki nie zobaczyli zwycięskiej "Ziemi niczyjej").
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Zwycięzcy? Już w tej chwili jest nim Jamie Foxx, który z mało komu znanego komika (gorąco polecam przezabawny "Podryw" Jeffa Pollacka z 1997)przedzierżgnął się jednego roku w znakomitego aktora dramatycznego, którego nazwisko znalazło się w 2004 na ustach wszystkich fanów kina i nie schodziło ze stron branżowych i plotkarskich pism. Foxx zgarnął aż 2 nominacje - dla Najlepszego Aktora za "Raya" i Najlepszego Aktora Drugoplanowego za "Zakładnika" (choć tu by można się spierać - czasu ekranowego miał więcej niż Cruise), trzyma już w domu Złotego Globa za "Raya", i ma bardzo duże szanse na choć jedną statuetkę.
Za wygranych mogą się także uważać aktorzy, dla których sama nominacja jest już wielkim sukcesem, a więc ci jeszcze nieuznani bądź z kolei ci dawno zapomniani, którzy w nowych wcieleniach okazali się na tyle dobrzy, że zaskoczyli nie tylko widzów i Akademię, ale i chyba samych siebie. Natalie Portman dorosła (patrz również: "Powrót do Garden State"), Clive Owen zrzucił przyciężką zbroję króla Artura, i oboje zostali wyróżnieni za drugoplanowe role w adaptacji sztuki teatralnej "Bliżej". Z kolei Virginia Madsen ma w końcu szansę przestać być kojarzona wyłącznie jako ofiara Candymana, a Thomas Haden Church może się wreszcie uwolnić od etykietki głupka ze "Skrzydeł" - oboje dostali nominacje za drugoplanowe role w niszowym "Bezdrożu".
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Osobiście bardzo się cieszę z nominacji dla Jana A.P. Kaczmarka - bynajmniej nie przez wzgląd na lokalny patriotyzm, którego nigdy nie posiadałem. Miałem już po prostu okazję oglądać "Marzyciela" i trzeba przyznać, iż przepięknie ilustrująca sekwencje zarówno realne jak i odrealnione, bardzo emocjonalna muzyka Kaczmarka jest jednym z większych atutów tego, swoją drogą znakomitego, filmu. Nie muszę chyba dodawać, że wielkim atutem nr 2 jest niezawodny Johnny Depp - ciężko wskazać film, którego Depp atutem by nie był.
Właściwie jedynym większym nieporozumieniem wydaje się być nominacja w kategorii Najlepszy Film Animowany dla "Rybek z ferajny". Przychylałbym się tu raczej do Złotej Maliny, no ale cóż - Akademia zdecydowała się na ten krok chyba tylko z braku laku, czyli poważniejszych kandydatów spoza USA w minionym roku (wyświetlane u nas w 2004 "Trio z Belleville" jest z roku 2003 - i za ten rok było zresztą podczas poprzedniej odsłony Oscarów nominowane).
Polski kandydat - film "Pręgi" - nie przeszedł nominacji do nominacji. Jak wspominałem - zaskoczeń brak. Może za kilka pokoleń coś się zmieni...
A oto pełna lista nominowanych:
Najlepszy film:
"Aviator"
"Marzyciel"
"Za wszelką cenę"
"Ray"
"Bezdroża"
Najlepszy aktor:
Don Cheadle - "Hotel Rwanda"
Johnny Depp - "Marzyciel"
Leonardo DiCaprio - "Aviator"
Clint Eastwood - "Za wszelką cenę"
Jamie Foxx - "Ray"
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Najlepszy aktor drugoplanowy:
Alan Alda - "Aviator"
Thomas Haden Church - "Bezdroża"
Jamie Foxx - "Zakładnik"
Morgan Freeman - "Za wszelką cenę"
Clive Owen - "Bliżej"
Najlepsza aktorka:
Annette Bening - "Being Julia"
Catalina Sandino Moreno - "Maria Full of Grace"
Imelda Staunton - "Vera Drake"
Hilary Swank - "Za wszelką cenę"
Kate Winslet - "Zakochany bez pamięci"
Najlepsza aktorka drugoplanowa:
Cate Blanchett - "Aviator"
Laura Linney - "Kinsey"
Virginia Madsen - "Bezdroża"
Sophie Okonedo - "Hotel Rwanda"
Natalie Portman - "Bliżej"
Najlepszy film animowany:
"Iniemamocni"
"Rybki z ferajny"
"Shrek 2"
Najlepsza reżyseria:
Martin Scorsese - "Aviator"
Clint Eastwood - "Za wszelką cenę"
Taylor Hackford - "Ray"
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Alexander Payne - "Bezdroża"
Mike Leigh - "Vera Drake"
Najlepsze zdjęcia:
"Aviator"
"Dom latających sztyletów"
"Pasja"
"Upiór w operze"
"Bardzo długie zaręczyny"
Najlepszy scenariusz adaptowany:
"Przed zachodem słońca"
"Marzyciel"
"Za wszelką cenę"
"Dzienniki motocyklowe"
"Bezdroża"
Najlepszy scenariusz oryginalny:
"Aviator"
"Zakochany bez pamięci"
"Hotel Rwanda"
"Iniemamocni"
"Vera Drake"
Najlepszy film zagraniczny:
"As It Is In Heaven"
"Pan od muzyki"
"Upadek"
"W stronę morza"
"Yesterday"
Najlepszy film dokumentalny:
"Born Into Brothels"
"The Story Of The Weeping Camel"
"Super Size Me"
"Tupac: Zmartwychwstanie"
"Twist Of Faith"
Najlepszy montaż:
"Aviator"
"Zakładnik"
"Marzyciel"
"Za wszelką cenę"
"Ray"
Najlepsza muzyka:
"Marzyciel"
"Harry Potter" i więzień Azkabanu"
"Lemony Snicket i seria niefortunny zdarzeń"
"Pasja"
"Osada"
Najlepsza piosenka:
"Accidentally In Love" - "Shrek 2"
"Al Otro Lado Del Río" - "Dzienniki motocyklowe"
"Believe" - "Ekspres polarny"
"Learn To Be Lonely" - "Upiór w operze"
"Look To Your Path (Vois Sur Ton Chemin)" - "Pan od muzyki"
Najlepsza charakteryzacja:
"Lemony Snicket i seria niefortunnych zdarzeń"
"Pasja"
"W stronę morza"
Najlepsza scenografia i dekoracja wnętrz:
"Aviator"
"Marzyciel"
"Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń"
"Upiór w operze"
"Bardzo długie zaręczyny"
Najlepsze kostiumy:
"Aviator"
"Marzyciel"
"Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń"
"Ray"
"Troy"
Najlepsze efekty specjalne:
"Harry Potter i więzień Azkabanu"
"Ja, robot"
"Spider-Man 2"
Najlepszy montaż dźwięku:
"Iniemamocni"
"Ekspres polarny"
"Spider-Man 2"
Najlepszy dźwięk:
"Aviator"
"Iniemamocni"
"Ekspres polarny"
"Ray""
"Spider-Man 2"
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:
"Autism Is A World"
"The Children Of Leningradsky"
"Hardwood"
"Mighty Times: The Children′s March"
"Sister Rose′s Passion"
Najlepszy animowany film krótkometrażowy:
"Birthday Boy"
"Gopher Broke"
"Guard Dog"
"Lorenzo"
"Ryan"
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy:
"Everything In This Country Must"
"Little Terrorist"
"7:35 In The Morning"
"Two Cars, One Night"
"Wasp"
koniec
26 stycznia 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: „Przebierz się, Pawłowski!”
Sebastian Chosiński

26 IX 2023

W drugiej części wyreżyserowanego przez Andrzeja Zakrzewskiego spektaklu „Stirlitz” słynny sowiecki agent, w Polsce znany głównie z powieści „Siedemnaście mgnień wiosny” Juliana Siemionowa, musi nie tylko wysłać łącznika z arcyważną wiadomością z Berlina do Berna w Szwajcarii, ale również uniknąć śmiertelnie groźnej pułapki, jaką zastawia na niego szef Gestapo Heinrich Müller.

więcej »

Z filmu wyjęte: Międzygwiezdne fotele w natarciu
Jarosław Loretz

25 IX 2023

Dzisiaj przedstawiam żarłoczne pluszowe stwory z kosmosu, połykające swoje ofiary w całości, co też zresztą widać na załączonym obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Stirlitz versus Hans Kloss
Sebastian Chosiński

19 IX 2023

Hans Kloss czy Max Otto von Stirlitz – który z nich narodził się wcześniej? Ten pierwszy zadebiutował w spektaklu teatralnym w styczniu 1965 roku, temu drugiemu Julian Siemionow przydał niemiecką tożsamość dopiero w wydanej dwa lata później powieści „Major Wicher”. Na słynne „Siedemnaście mgnień wiosny” trzeba było czekać jeszcze rok. A na dwuczęściowe przedstawienie polskiego Teatru Sensacji „Stirlitz” autorstwa Andrzeja Zakrzewskiego – kolejne cztery.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja

100 najlepszych filmów dekady
— Esensja

Clint Eastwood: Aktor i reżyser
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Porażki i sukcesy A.D. 2005
— Esensja

Jubileusz: Ranking Esensji – najlepsze filmy pięciolecia

Biografia według przepisu
— Konrad Wągrowski

Emocjonalny nokaut
— Konrad Wągrowski

Cudowny Pinot, pieprzony Merlot
— Konrad Wągrowski

Upadek Ikara
— Ewa Drab

Łza wyobraźni
— Ewa Drab

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski

Wielkopostne podpłomyki
— Wojciech Lewandowski

O pustej Golgocie
— Przemysław Ciura

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

7. American Film Festival: Siedmiu wspaniałych
— Kamil Witek

7. American Film Festival: Znaczy kapitan
— Kamil Witek

To mógł być dobry film
— Konrad Wągrowski

Staruszek, kompresor i milion dolarów
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.