6. American Film Festival: 6 filmów nie do przegapieniaIdąc szkolną nomenklaturą, 6. American Film Festival nie do końca zasłużył na swój numer. Duża ilość przeciętności dosięgnęła każdą sekcję, co w przypadku konkursów sprawiło, że zwycięzców można było bez problemu wytypować bez nerwowego oczekiwania na końcową galę. Oto sześć filmów, które wybiły się ponad średnią, bez podziału na kategorie wagowe.
Kamil Witek6. American Film Festival: 6 filmów nie do przegapieniaIdąc szkolną nomenklaturą, 6. American Film Festival nie do końca zasłużył na swój numer. Duża ilość przeciętności dosięgnęła każdą sekcję, co w przypadku konkursów sprawiło, że zwycięzców można było bez problemu wytypować bez nerwowego oczekiwania na końcową galę. Oto sześć filmów, które wybiły się ponad średnią, bez podziału na kategorie wagowe. ![]()
Wyszukaj / Kup 6. Serce psa (reż. Laurie Anderson) Poetycki, filmowy esej. Jeśli już na dźwięk tego terminu ktoś zaczynał szukać innej propozycji w bogatym festiwalowym programie, stracił naprawdę sporo. Film Laurie Anderson należy do tych, w które trzeba powoli się zanurzyć i poddać sunącej po ekranie wizji. To przykład ekranowej kontemplacji, fuzji filozofii i języka kina – wymieszanie wielkich słów wprost z Tybetańskiej Księgi Umarłych z traumą 9/11 i miłości do psiego przyjaciela jest tu bardzo przemyślane i konsekwentne. Piękne kino – wizualnie i treściowo. ![]()
Wyszukaj / Kup 5. Transfatty żyje (reż. Patrick O’Brien) Najbardziej prawdziwy dokument całej sekcji, nie dziwi zatem, że w cuglach wygrał z konkursową konkurencją. Jego autor – Patrick O’Biren – w centrum umieścił samego siebie i osobiste zmagania z okrutną chorobą jaką jest ALS(stwardnienie rozsiane boczne). Dokumentując krok po kroku umieranie własnego ciała daje zarazem wizytówkę swojej niezłomności i pewnej pogody ducha, jaką zachował mimo postępującej przypadłości. Jednocześnie to film-testament skierowany w stronę własnego syna, uczciwy i prawdziwy do bólu, po którym ciężko się otrząsnąć. ![]()
Wyszukaj / Kup 4. Carol (reż. Todd Haynes) W „Notatkach o skandalu” Cate Blanchett musiała opierać się miłosnemu afektowi ze strony Judi Dench. W filmie Todda Haynesa jej rola niejako się odwraca, bo to bohaterka grana przez australijską aktorkę, jest w budzącej się uczuciowej relacji z postacią Rooney Mary dominująca siłą. W stylowym i eleganckim dramacie Haynes zderza ze sobą gorset konwenansów z seksualną samoświadomością, nadszarpuje wizerunkiem sztywnej i jasno zarysowanej granicy klas społecznych. Powolnie lecz drobiazgowo budowana akcja to niejako alegoria dramatu obu bohaterek – zmuszonych do ukrywania uczuć wobec panującej w latach 50. sztywnej i iluzyjnej etykiety. ![]()
Wyszukaj / Kup 3. Dope (reż. Rick Famuyiwa) Konkursowy pewniak wśród fabuł, czego zresztą można się było spodziewać obserwując drogę jaką przeszedł w drodze na AFF: startował w Sundance, wybrano go do jednej z sekcji w Cannes, wygrał w Deauville a amerykańscy dystrybutorzy bili się o prawa do jego wyświetlania. Zwariowane perypetie trójki nastolatków próbujących pozbyć się sporej ilości tytułowego „Dope” są kombinacją wszystkich sprawdzonych przepisów na udany film kultowy – zabawnej komedii, wyrazistych outsiderskich bohaterów, i mrugania do widza bez światopoglądowych i cenzorskich hamulców. A wszystko to w klimacie sentymentu za latami 90., hołdu dla kultury geek, manifestu black power w rytmie hip-hopowo punkowej hybrydy. Mówiłem, że to pewniak? ![]()
Wyszukaj / Kup 2. Earl i ja, i umierająca dziewczyna (reż. Alfonso Gomez-Rejon) Nagrodzony nagrodą publiczności w Sundance film nie kradnie serc widza wyświechtanymi schematami. Reżyser Alfonso Gomez-Rejon na spółkę ze scenarzystą Jesse Adrewsem wywraca do góry nogami gatunek coming-of-age zawierający dorosłe i trudne tematy, z którymi dorastająca młodzież do tej pory nie miała za wiele do czynienia. W przeciwieństwie do typowego romansu, w „Earlu…” nie doświadczamy łez wyciskanymi długimi spojrzeniami i deklaracjami o wiecznym uczuciu młodych i bezbronnych wobec przypadłości kochanków. Tymbardziej, że Gomez-Rejon wydaje się być pilnym uczniem Michela Gondry’ego. Nasza pełna recenzja – TUTAJ ![]()
Wyszukaj / Kup 1. Steve Jobs (reż. Danny Boyle) „Steve’a Jobsa” ogląda się jak wycinek z końcowego warsztatu artysty, tuż przed ukończeniem kompletnego dzieła, któremu brakuje tylko złożenia podpisu gdzieś na fragmencie płótna(czy raczej obudowie). To propozycja wizji człowieka pragnącego pełnej kontroli nad własnym wytworem, ale też sprawnie i nietuzinkowo odmalowany portret biznesmena o nowatorskim myśleniu o biznesie i technologii, bez którego współczesny świat byłby znacznie uboższy. Wystarczy rzucić okiem w swoim otoczeniu na obudowę komputera, telefonu czy tabletu, by dostrzec charakterystyczne logo z nadgryzionym jabłkiem. Może i Jobs nie napisał nigdy linijki kodu ani nie stworzył własnoręcznie żadnego projektu. Lecz mając do dyspozycji świetnych muzyków potrafił stworzyć z nich genialnie grającą orkiestrę, której twórczości świat słucha dziś jak nigdy dotąd. Nasza pełna recenzja – TUTAJ ![]() 29 października 2015 |
Tak to już jest, że przy braku funduszy trzeba łatać filmową produkcję czym się da. Niekiedy jednak to „czym się da” zaczyna zakrawać na absurd…
więcej »Oto co zrecenzowaliśmy w pierwszej połowie wakacji.
więcej »Kręcenie filmu wcale nie musi pochłaniać dziedzictwa przodków (znaczy się kawalerki po babci, Kossaka i kompletu sreber po nieznanej krewnej). Oczywiście, jakościowo produkcja będzie odstawać od blockbusterów, ale czasami nie ma co aż tak dramatyzować.
więcej »Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński
Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński
50 najlepszych filmów 2016 roku
— Esensja
Najlepsze filmy II kwartału 2016
— Esensja
Najlepsze filmy I kwartału 2016
— Esensja
Do kina marsz: Kwiecień 2016
— Esensja
Szczęście w nieszczęściu
— Piotr Dobry
Do kina marsz: Marzec 2016
— Esensja
50 najlepszych filmów 2015 roku
— Esensja
Filmy IV kwartału 2015
— Esensja
Nie przegap: Listopad 2015
— Esensja
Do kina marsz: Listopad 2015
— Esensja
I’m fuckin’ Steve Jobs!
— Kamil Witek
Wszyscy jesteśmy marionetkami
— Kamil Witek
Zrozumieć geniusza
— Kamil Witek
Najlepsze najgorsze czasy
— Kamil Witek
Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Mandalorian. Odcinek 8: Niańczyć i chronić
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 7: Człowiek honoru
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 6: Żadnych pytań
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 4: Dwójka wspaniałych
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 3: Tak każe obyczaj
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 2: Broń to część mojej religii
— Kamil Witek
Mandalorian, Odcinek 1: Bez hełmu byłoby łatwiej
— Kamil Witek
Gdzie się podziały tamte strzykawki?
— Przemysław Ciura
Mandalorian. Odcinek 8: Niańczyć i chronić
— Kamil Witek
Kurtka warta grzechu
— Kamil Witek
Gorzki smak socrealizmu
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 7: Człowiek honoru
— Kamil Witek
Ostateczny Porządek
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 6: Żadnych pytań
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 4: Dwójka wspaniałych
— Kamil Witek
Mąż i Żona
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 3: Tak każe obyczaj
— Kamil Witek