Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 13 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2 3

Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani

Piotr Dobry: „Mustang” jest piękny, choć nie sądzę, by mógł stanowić realną konkurencję dla obrazu tak faworyzowanego, jak „Syn Szawła”. Czy jest w ogóle wśród nas ktoś, kto widział inne nieanglojęzyczne filmy poza tymi dwoma?
Jarosław Robak: U mnie („Łódź, k…”) jeszcze „Mustanga” nie było, więc nawet mniej niż dwoma.
Krzysztof Spór: Oba piękne i ważne, ale w historii kina za kilka lat będzie pamiętany głównie „Syn Szawła”.
POZOSTAŁE KATEGORIE
Konrad Wągrowski: Emmanuel Lubezki po raz trzeci z rzędu zdobędzie statuetkę za zdjęcia i to po raz trzeci całkowicie zasłużenie. W muzyce kibicuję oczywiście Morricone. No i „Mad Max” powinien zgarnąć montaż, dźwięk i efekty wizualne, a nie można wykluczyć scenografii i kostiumów. Coś dodacie?
Piotr Dobry: Wydaje mi się, że w kategoriach technicznych „Mad Max” jednak podzieli się z „Przebudzeniem Mocy”. Akademia nie pozwoli sobie na całkowite zlekceważenie tak spektakularnego powrotu.
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Krzysztof Spór: Najciekawsza kategoria oscarowa w tym roku to Efekty Wizualne. „Przebudzenie Mocy” kontra „Zjawa” kontra „Mad Max”. Mam problem, bo wszystkie świetnie wywiązały się z zadania, ale skłaniam się do opinii Piotra, „Gwiezdne wojny” muszą coś dostać.
Konrad Wągrowski: No nie wiem… „Przebudzenie Mocy” nie miało efektu „wow”, poza tym nie zapomnijmy, że Trylogia Prequeli została koncertowo pominięta przez Akademię (pięć nominacji dla trzech filmów, zero statuetek), więc trudno stwierdzić, że nazwa „Gwiezdne wojny” elektryzuje akademików.
Piotr Dobry: No ale co Ty porównujesz? Trudno zestawiać tamtejsze plastikowe efekty, ze sztuczną kolorystyką, z CGI odcinającym się od scen rzeczywistych – z tym, co zrobił J.J. Abrams. On nie dokonał rewolucji, owszem, i osobiście wszystko, co tylko można przyznać za technikalia, dałbym Millerowi. Niemniej nie sądzę, by gremium w samym sercu Hollywood pozostało całkowicie nieczułe na sukces komercyjny i artystyczny nowej odsłony najpopularniejszego amerykańskiego mitu.
Krzysztof Spór: Niewidoczne efekty to podstawowa zasada. „Zjawa” tak ma i „Gwiezdne wojny”. W „Mad Maksie”, przy całym szacunku za robotę, są sceny gdzie widzę pracę komputerów. Pod tym względem lepiej wypada „Marsjanin”, ale musiałem się do tego przekonać, gdy obejrzałem specjalny filmik o efektach wizualnych.
Grzegorz Fortuna: Jak dla mnie zdjęcia to w tym roku najciekawsza kategoria ze wszystkich. Z jednej strony – Lubezki kręcący niesamowite sceny bez sztucznego światła, z drugiej – Richardson i taśma 70 mm, z trzeciej – Seale i perfekcja w scenach akcji, z czwartej – Deakins i atmosfera, którą można kroi nożem. No i jeszcze Lachman z „Carol”. Ktokolwiek by nie wygrał, wygra uczciwie, chociaż podejrzewam, że Lubezki ma spore szanse na trzeciego Oscara z rzędu.
Jarosław Robak: Pozwolę sobie na herezję, ale napiszę, że choć Lubezki jest geniuszem, w „Zjawie” jest on dla mnie częścią problemu, a nie środkiem znieczulającym wybryki reżysera. Dlatego kibicuję raczej Edwardowi Lachmanowi, bez którego stylizacja w „Carol” nie byłaby tak uwodzicielska – zdjęcia noirowo chłodne lub cieplejsze i romantyczne, w zależności od emocjonalnych tonów, w które w danej scenie uderza film. Mniej efektowne też może być wybitne.
Konrad Wągrowski: Kurcze, dla mnie Lubezki to bóg. Jestem wielkim fanem „Ludzkich dzieci”, oglądam sobie nieraz ten film tylko ze względu na zdjęcia, a w „Zjawie” są podobne chwyty. Jakże genialnie filmowana jest chociażby początkowa bitwa!
Piotr Dobry: I sądzę, że właśnie ta bezdyskusyjnie genialna scena masakry zapewni Lubezkiemu zwycięstwo, analogicznie jak to miało miejsce w przypadku Janusza Kamińskiego i otwarcia „Szeregowca Ryana” – pamiętam, że swego czasu różnie się wypowiadano o filmie Spielberga, ale sceną lądowania na plaży w Normandii „grzał” się każdy. Zarazem zgadzam się z Jarkiem, że czasem mniej znaczy więcej – i kibicuję Lachmanowi, który przygotował kadry niczym obrazy Edwarda Hoppera – mógłbym patrzeć bez końca.
Podsumowując – nie jestem fanem Beara Gryllsa, by kibicować „Zjawie”. Natomiast jako dziennikarz będę trzymał kciuki za „Spotlight”, jako rodzic – za „Pokój”, jako frankowicz – za „Big Short”. Ale jako kinoman – tylko za „Mad Maxa”, bo tam jest esencja, tam jest „magia”, tam jest ta naga emocja ruchomego obrazu.
koniec
« 1 2 3
27 lutego 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Zważaj na prędkość!
Jarosław Loretz

10 V 2021

Czy prędkość może zabić śmiechem? Otóż i owszem, może – aczkolwiek tylko podczas oglądania filmu.

więcej »

Z filmu wyjęte: Wsiąść do pociągu… i nie móc wyjechać
Jarosław Loretz

3 V 2021

Na lewo dom, na prawo dom, a w salon szyna wiedzie. To bardzo głęboka Rosja, nikt już stąd nie wyjedzie.

więcej »

Nie przegap: Kwiecień 2021
Esensja

30 IV 2021

Dla tych, którzy w majówkę chcą nadrobić zaległości, podręczny spis naszych recenzji opublikowanych w kwietniu.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

10 najlepszych filmów science fiction XXI wieku
— Esensja

100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Ranking filmów nominowanych do Oscara
— Esensja

Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.