Do kina marsz: Listopad 2016Po kilku miesiącach przerwy powracamy do jednego z naszych sztandarowych cykli, prezentując najciekawsze naszym zdaniem zapowiedzi kinowe na listopad 2016. Tym niemniej jesteśmy ciekawi Waszych opinii na temat ewentualnych zmian w formule naszego cyklu. A listopad w kinach zapowiada się całkiem interesująco.
EsensjaDo kina marsz: Listopad 2016Po kilku miesiącach przerwy powracamy do jednego z naszych sztandarowych cykli, prezentując najciekawsze naszym zdaniem zapowiedzi kinowe na listopad 2016. Tym niemniej jesteśmy ciekawi Waszych opinii na temat ewentualnych zmian w formule naszego cyklu. A listopad w kinach zapowiada się całkiem interesująco. Marsz do kina Srebrne Lwy na festiwalu w Gdyni (podczas gdy konkurencja w tym roku była naprawdę silna) zwracają uwagę. „Jestem mordercą” to fabularna opowieść o śledztwie w głośnej w latach 70. sprawie „wampira z Zagłębia”, który miał (rzekomo) zamordować wówczas 14 kobiet, w tym bratanicę Edwarda Gierka. Po latach pojawiło się wiele wątpliwości na temat rzetelności prowadzonego śledztwa. Maciej Pieprzyca poświęcił temu tematowi wcześniej film dokumentalny, w lipcu zobaczymy jego kolejne zmierzenie się z historią Zdzisława Marchwickiego. Mel Gibson może i jest na cenzurowanym ale filmy, zwłaszcza wojenne potrafi kręcić. Jest duża szansa, że i tym razem, bo na warsztat wziął fascynującą historię Desmonda Dossa – człowieka, który odmówił wzięcia broni do ręki i dostał za swoje czyny Medal Honoru. To idealny bohater dla Gibsona… albo Eastwooda. Gibson był szybszy. O „Służącej” twórcy „Trylogii Zemsty” i „Stokera” Park Chan-wooka pisaliśmy w Esensji tak: „Służąca” składa się z wielu filmowych warstw. W syntezie form, stylów i faktur jest miejsce na wielopoziomowe intrygi, zdrady, sugestywną erotykę i przeszywające bólem obrazy tortur. Dość powiedzieć, że to zgrabny mariaż kina wielu gatunków i feministycznego manifestu. I jak tu nie wielbić Park Chan-wooka? No właśnie, jak? Kosmici, którzy nie mówią po angielsku? Od razu robi się ciekawie. Samo zagadnienie komunikacji między odrębnymi cywilizacjami to temat ciekawy i dający pole do pogłębionych refleksji, można więc oczekiwać interesującego seansu. Dodajmy, że film jest ekranizacją jednego z najlepszych opowiadań świetnego Teda Chianga. No i Jeremy Renner na dokładkę! ![]()
Wyszukaj / Kup Stella Nostra (2015, reż. Pontus Klänge, Walter Söderlund) Seria kryminałów dla dzieci Martina Widmarka „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai” (zwana ze względu na tytuły także „Tajemnicami”) to prawdziwy fenomen wydawniczy. Szwedzki pisarz znalazł jakiś magiczny sposób na przyciągnięcie kilkuletnich czytelników, bo każda z jego książek jest rozchwytywana na pniu przez licznych miłośników przygód Lassego i Mai. Na motywach książek (choć nie będąc bezpośrednimi ekranizacjami konkretnych tomów) nakręcono trzy familijne filmy, pokazywane z sukcesem na dziecięcych festiwalach i kinowych porankach i bardzo dobrze odebrane przez młodych widzów. Jeden z nich, „Stella Nostra”, trafia w listopadzie do kin. ![]()
Wyszukaj / Kup Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć (2016, reż. David Yates) Chyba nie tylko zagorzali fani Harry′ego Pottera czekają na ten film – szczególnie, że akcja rozgrywa się na kilkadziesiąt lat przez znanym nam cyklem, a zatem stanowi odrębną całość, niewymagającą znajomości kolejnych tomów. Byle tylko twórcy nie przesadzali z efektami specjalnymi… Whistleblower-bohater czy zdrajca? Człowiek działający w społecznym interesie, patriota czy rosyjski szpieg? Dyskusja na temat Edwarda Snowdena, który zdradził sekrety działań inwigilacyjnych amerykańskich służb specjalnych nie gaśnie i coraz chętniej przenosi się na ekrany kinowe. Mieliśmy w zeszłym roku dokumentalny „Citizenfour”, w tym miesiącu zobaczymy „Snowdena” Oliviera Stone’a, twórcy głośnego twórcy, choć ostatnio głównie ze względu na specyficzne polityczne sympatie. W każdym razie możemy być pewni, że film będzie mocno krytyczny wobec amerykańskiej administracji. ![]()
Wyszukaj / Kup Vaiana: Skarb oceanu (2016, reż. Ron Clements, John Musker, Don Hall, Chris Williams) Studio Disneya eksplorowało w swoich animacjach najróżniejsze strony świata – od Chin po Hawaje – nic więc dziwnego, że przyszedł czas i na Nową Zelandię. Ten krąg kulturowy jest nam niezbyt znany, więc przynajmniej pod względem scenerii i obyczajów będzie czymś nowym. A bohaterka? Wygląda na energiczną jak Merida i odważną jak Mulan. Co ciekawe, w pierwotnych szkicach, ujawnionych kilka lat temu, była o dobrych kilka kilogramów grubsza – szkoda, że wytwórnia znów postawiła na banalnie seksowną talię. ![]() 1 listopada 2016 |
Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Jako że niezmiennie obserwuję z zainteresowaniem wszystko, co dzieje się w świecie kultury, a zwłaszcza filmu, nie mogłam nie zauważyć postępującego trendu, który polega na oskarżaniu filmów i seriali o to, że są coraz bardziej woke (tzn. świadome nierówności społecznych i nakierowane na próby ich niwelowania poprzez odpowiedni przekaz kulturowy).
więcej »Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2017: Film
— Esensja
Do kina marsz: Sierpień 2017
— Esensja
Esensja ogląda: Maj 2017
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Do kina marsz: Maj 2017
— Esensja
Nie ten człowiek!
— Sebastian Chosiński
Do kina marsz: Kwiecień 2017
— Esensja
Ranking filmów Oscarowych 2017
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski
Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Zaufaj indonezyjskiej smoczycy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
W otchłani jazzu
— Sebastian Chosiński
Niuchacz, czarownica i stary Kredens
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski
W poszukiwaniu samego siebie
— Marcin Szałapski
Esensja ogląda: Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz
Muzyka stop!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Brakowało mi tego cyklu. Dzieki, że wróciliscie.