
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić |
(2017, reż. Michael Showalter)
Do kina marsz: Styczeń 2018Oto (lekko spóźniona, ale Nowy Rok, sami rozumiecie) pierwsza tegoroczna edycja naszego przeglądu premier kinowych. Styczeń 2018 zapowiada się interesująco i zachęca zróżnicowanym repertuarem (a są to też nierzadko filmy, które mogą się liczyć w wyścigu po tegoroczne nagrody).
EsensjaDo kina marsz: Styczeń 2018Oto (lekko spóźniona, ale Nowy Rok, sami rozumiecie) pierwsza tegoroczna edycja naszego przeglądu premier kinowych. Styczeń 2018 zapowiada się interesująco i zachęca zróżnicowanym repertuarem (a są to też nierzadko filmy, które mogą się liczyć w wyścigu po tegoroczne nagrody). Znakomicie oceniana komedia romantyczna z przełamywaniem barier kulturowych w tle. Znany m.in. z serialu „Dolina krzemowa” Kumail Nanjiani – tu także scenarzysta – jak na rasowego stand-upowca przystało, oparł skrypt w dużej mierze o własne doświadczenia i przeżycia. W tych o dziwo nie roi się od rozporkowo-fekaliowych dowcipów, dlatego inteligentny humor może być skuteczną odtrutką dla wszystkich, którzy mają już dość żartów umoczonych w najniższych poziomach rynsztoka. Światowej klasy zawodniczka w narciarstwie alpejskim, która przez lata prowadziła najbardziej ekskluzywny, nielegalny klub pokerowy w USA. Film ze scenariuszem i reżyserią Aarona Sorkina, autora skryptów do takich seriali jak „Prezydencki poker”, „Newsroom”, czy filmów „Social Network”, „Moneyball” i „Steve Jobs”. Aaron Sorkin to oczywiście laureat Oscara, a „Gra o wszystko” zdobyła już dwie nominacje do Złotych Globów. Brytyjska mieszczańska farsa, która zwraca na siebie uwagę świetną obsadą – Kristin Scott Thomas, Timothy Spall, Cillian Murphy, Bruno „Adolf Hitler” Ganz i kradnąca cały show fenomenalna Patricia Clarkson. Zrealizowany w konwencji sztuki teatralnej krótki 70-minutowy film jest zjadliwą satyrą na brytyjskie lewicowe elity. Na przyjęciu z okazji awansu głównej bohaterki na stanowisko ministra zdrowia wychodzą na wierzch ukryte grzechy, urazy i animozje. Alexander Payne, mistrz kina obyczajowego („Schmidt”, „Bezdroża”, „Spadkobiercy”, „Nebraska”) w zupełnie nowej roli. „Pomniejszenie” to fantastycznonukowa (!) satyra na nasz pogrążony w konsumpcjonizmie świat. Genialny wynalazek może spowodować koniec problemów z zanieczyszczeniem planety i kurczeniem się zasobów naturalnych, pytanie tylko, czy ludzkość będzie potrafiła mądrze go użyć? Czy mamy już polskie „Dzikie historie”? „Atak paniki” może nie jest jeszcze dziełem na miarę filmu Damiána Szifrona, ale naprawdę niewiele mu brakuje. Debiutancki film Pawła Maślony już zebrał wiele w pełni zasłużonych pochwał. „Atak paniki” to naprawdę świetna robota. Film nakręcony jest w doskonałym tempie, znakomicie zmontowany. Dialogi są napisane soczyście i wiarygodnie, a cała ekipa aktorska radzi sobie znakomicie. Lekko przerysowana gra wykonawców pasuje doskonale do klimatu i tematu filmu i nigdy nie wydostaje się spod reżyserskiej kontroli. Nie przegapcie więc „Ataku paniki”, gdy trafi już do kin. Nastoletni chłopak zakochuje się w gościu, który przyjechał na wakacje do jego rodziców. Czarująca historia miłosna i przenikliwa opowieść o edukacji sentymentalnej, nie bez powodu kojarząca się z filmami Bernardo Bertolucciego czy Erica Rohmera. Trzy nominacje do Złotego Globa – najlepszy dramat, najlepsza rola męska, najlepsza rola drugoplanowa. Wyreżyserowana przez Ridleya Scotta opowieść o porwaniu 16-letniego Johna Paula Getty’ego III, wnuka miliardera, którego trzeba przekonać do zapłacenia okupu. Film stał się głośny po decyzji, by już po zakończeniu zdjęć usunąć z niego całkowicie Kevina Spaceya i podmienić go w 22 (!) scenach Christopherem Plummerem. Mieliśmy w zeszłym roku świetną „Dunkierkę”, pokazującą, co działo się w 1940 na froncie, teraz mamy „Czas mroku”, który opowie o gabinetach polityków. Film jest biograficzną opowieścią o Winstonie Churchillu (Gary Oldman), podejmującego kluczowe decyzje w czasach, gdy Wielka Brytania pozostała jedynym przeciwnikiem dla nazistowskich Niemiec. I tylko ten tytuł jakoś tak nie brzmi najlepiej, zwłaszcza że cytat ze słynnej przemowy Churchilla tłumaczony był zwykle jako „najmroczniejsza godzina”. „Dusza i ciało”, dość niespodziewany zwycięzca tegorocznego Berlinale, to film nie poddający się jednoznacznej interpretacji. Na pierwszym poziomie jest to opowieść o ludziach, którzy pokonują ułomności własnego ciała i umysłu, aby zacząć w miarę normalnie funkcjonować w dzisiejszym świecie i dzisiejszym społeczeństwie. Na drugim mamy przewrotną i oryginalną komedię romantyczną z solidną dawką czarnego humoru. Na trzecim poziomie film Ildikó Enyedi jawi się filozoficzną opowiastką o ograniczeniach cielesności i meandrach duchowości, z elementami surrealizmu i naturalizmu. ![]() 4 stycznia 2018 |
Harry Carmichael, który naprawdę nazywał się Leopold Horace Ognall, nie miał w Polsce Ludowej takiego szczęścia, jak inni klasyczni twórcy brytyjskiej powieści detektywistycznej. Nie tłumaczono jego powieści – a byłoby z czego wybierać! – choć jedna z nich stała się kanwą przedstawienia zaprezentowanego w ramach Teatru Sensacji „Kobra”. Spektakl nosił tytuł „Czy pan nie rozumie? To pomyłka!”.
więcej »O ileż prościej by było, gdyby zamiast wyciągać z ziemi jakieś skraweczki i okruszki – po prostu znajdować ładne, pełne pozostałości z dawnych epok…
więcej »Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz
Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Mąż stanu, którego trudno polubić
— Sebastian Chosiński
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Do kina marsz: Lipiec 2018
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Do kina marsz: Maj 2018
— Esensja
Najlepsze filmy I kwartału 2018 r.
— Esensja
Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 6. Przeszłość jest kluczem do przyszłości
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 5. Jak trwoga, to do Sola
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 4. Wiara, logika i miłość
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 3. Matka najlepiej zna swoje dzieci
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 2. Sprawiedliwość czy przebaczenie
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Odc. 10. Więcej pytań niż odpowiedzi
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Odc. 9. Niech się dzieje wola Sola
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja