Do kina marsz: Luty 2018To będzie truizm – ale jak najbardziej prawdziwy: w lutym w kinach każdy musi znaleźć coś dla siebie. Będą filmy walczące o Oscary, będzie nowy Marvel, nagradzane kino europejskie (w tym głośny film Andrieja Zwiagincewa) a nawet propozycja z… Bhutanu. Mamy dla Was aż 13 propozycji z kina i 4 z premier DVD i Blu Ray.
EsensjaDo kina marsz: Luty 2018To będzie truizm – ale jak najbardziej prawdziwy: w lutym w kinach każdy musi znaleźć coś dla siebie. Będą filmy walczące o Oscary, będzie nowy Marvel, nagradzane kino europejskie (w tym głośny film Andrieja Zwiagincewa) a nawet propozycja z… Bhutanu. Mamy dla Was aż 13 propozycji z kina i 4 z premier DVD i Blu Ray. Marsz do kina Nasz recenzent pisał: „Andriej Zwiagincew dostąpił zaszczytu należnego największym twórcom kina. Gdy na ekrany trafia jego nowy film, widzowie mówią, że wybierają się na „nowego Zwiagincewa”. Tak samo, jak niegdyś chodziło się na „nowego Tarkowskiego”, „nowego Bergmana” czy wciąż jeszcze chodzi się na „nowego Konczałowskiego” (Michałkow wypadł już z tej zaszczytnej listy). Jeśli więc tylko będziecie mieli taką okazję, idźcie na „Niemiłość”, bo to dzieło wybitne.”. Nic więcej nie trzeba chyba dodawać. Nominacja do Złotego Globa i Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. ![]()
Wyszukaj / Kup Trzy billboardy za Ebbing, Missouri (2017, reż. Martin McDonagh) „Trzy bilbordy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha, twórcy „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj” i „Siedmiu psychopatów” to jeden z faworytów tegorocznej oscarowej rozgrywki. Tragikomiczna opowieść o matce, która za pomocą tytułowych trzech bilbordów domaga się większego zaangażowania policji w śledztwo dotyczące morderstwa jej córki z jednej strony jest oryginalnym wizerunkiem współczesnej Ameryki, z drugiej dziełem łączących we właściwych proporcjach autentyczny dramat i dobry humor. A Sam Rockwell i Frances MaDormand tegoroczne Oscary mają już właściwie w kieszeni. Siedem nominacji do Oscara (najlepszy film, aktorka, 2 x aktor drugoplanowy, scenariusz, montaż, muzyka), cztery zdobyte Złote Globy – w tym za najlepszy film dramatyczny. „The Disaster Artist” Jamesa Franco to opowieść o tym, jak powstawał pewien kultowy zły film. Dzieło nie bardzo chce dociekać prawdy o reżyserze Tommym Wiseau – to po prostu filmowa celebracja „The Room”, kina tak złego, że aż dobrego. Nominacja do Oscara za najlepszy scenariusz. Złoty Glob dla Jamesa Franco za rolę tytułową i nominacja za najlepszy musical lub komedię. ![]()
Wyszukaj / Kup Winchester. Dom duchów (2018, reż. Michael Spierig, Peter Spierig) Horror oparty na całkiem interesująco wyglądającym koncepcie, do tego z Helen Mirren w roli głównej. Po tragicznej śmierci męża i syna, Sarah Winchester pogrąża się w żałobie i oddala od codziennego życia. Jest przekonana, że jej rodzinę nawiedzają duchy osób, które zostały zabite z broni skonstruowanej przez jej męża, czyli ze słynnego karabinu Winchester. By bronić się przed nimi Sarah zleca budowę niezwykłej posiadłości. Składający się z setek pokoi, skonstruowany jak labirynt, pełen prowadzących donikąd schodów i ślepych korytarzy dom ma być pułapką na duchy. Ów dom naprawdę istnieje – możecie poczytać o nim tutaj. Filmy Marvel Cinematic Universe mają już wśród fanów wyrobioną markę jako produkty pełne sympatycznych bohaterów, wciągającej akcji oraz umiejętnie dozowanego humoru. „Czarna Pantera” ma tę dodatkową przewagę, że do obejrzenia nie jest potrzebna znajomość kilkunastu poprzednich filmów MCU. Bohater co prawda pojawił się w „Wojnie bohaterów”, jednak dopiero tutaj poznamy w pełni jego i fikcyjny kraj, z którego pochodzi. Będzie szybko, barwnie, no i zwiastuny zapowiadają niebanalne połączenie zaawansowanej techniki z tradycyjną (w popkulturowym rozumieniu) afrykańską obrzędowością. Steven Spielberg znów mówi, jak być powinno. Tym razem chodzi o prasę. W oparciu o historię tzw. „Pentagon Papers”, tajnych dokumentów rządu amerykańskiego przedstawiających nieładną prawdę o wojnie wietnamskiej, opublikowanych przez „The Washington Post”, mówi o powinnościach dziennikarskich i relacji między prasą, biznesem i polityką. Temat aktualny również i w Polsce. Dwie nominacje do Oscara (najlepszy film i, jak każe tradycja, dla Meryl Streep) i sześć nominacji do Złotych Globów. Trzynaście nominacji do Oscarów i Złoty Glob dla najlepszego reżysera robi wrażenie! Najnowsze dzieło twórcy niezapominanego „Kręgosłupa diabła” i „Labiryntu Fauna”, wysmakowana baśń o przyjaźni kobiety i rybopodobnej istoty przetrzymywanej w tajnym laboratorium zapowiada się jako jeden z najlepiej ocenionych przez krytykę projektów Guillermo del Toro. Czy polecaliśmy już kiedyś film z Bhutanu? Raczej nie, czas więc nadrobić to niedopatrzenie. „Miód dla dakini” to kryminał opowiadający o śledztwie w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Jak pisze dystrybutor: „Film młodej bhutańskiej reżyserki to oryginalne połączenie kryminału noir z poetyką buddyjskich przypowieści i realistycznym portretem współczesnego Bhutanu.”. Najnowszy film Nicka Parka, który dał nam Wallace’a i (przede wszystkim) Gromita oraz „Uciekające kurczaki”. Tym razem o jaskiniowcach i mamutach. Na plastelinki zawsze miło popatrzeć, i choć nie spodziewamy się arcydzieła na miarę „Wściekłych gaci”, to na rottentomatoes film ma przyzwoite 83% pozytywnych recenzji. Kolejny film Paula Thomasa Andersona, twórcy m.in. „Magnolii”, „Aż poleje się krew” i „Wady ukrytej” z jednym z najwybitniejszych aktorów w historii kina Danielem Day-Lewisem w swej podobno ostatniej roli. Już to powinno wystarczyć za rekomendację, by zobaczyć ten kostiumowy dramat. A jeśli to za mało – dodajmy sześć nominacji Oscarowych (najlepszy film, reżyseria, aktor, aktorka, muzyka, kostiumy). ![]()
Wyszukaj / Kup Profesor Marston i Wonder Women (2017, reż. Angela Robinson) Oddajmy głos dystrybutorowi: Jeśli za plecami każdego wybitnego mężczyzny zawsze stoi kobieta, psycholog Uniwersytetu Harvarda, dr William Moulton Marston (Luke Evans), miał szczęście. Za jego plecami stały dwie wyjątkowe kobiety: jego żona Elizabeth Marston (Rebecca Hall) i ich wspólna kochanka – Olive Byrne (Bella Heathcote). Nie tylko pomogły mu udoskonalić detektor kłamstw, nad którym pracował, pomogły mu także w zaawansowanych badaniach nad ludzką psychiką. Te z kolei zainspirowały go do stworzenia pierwszej kobiecej postaci superbohatera – Wonder Woman. Dziś ikony, wtedy łamiącej bariery, kontrowersyjnej, cenzurowanej heroiny, którą od ośmiu dekad podziwiają fani na całym świecie. Tajemniczy mężczyzna codziennie siedzi przy tym samym stoliku w tej samej restauracji, rozmawiając z osobami, które przychodzą do niego po nietypową pomoc. Każdy z gości okazuje się czegoś pragnąć, ma marzenie trudne w realizacji, jeśli w ogóle nie niemożliwe. Jednak dla mężczyzny wszystko jest wykonalne. Ale warunkiem jest wykonanie specjalnego zadania. Nowy film reżysera „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”. Fatih Akin to niemiecki reżyser tureckiego pochodzenia, który w swych filmach regularnie wraca do swych korzeni i porusza tematy relacji między emigrancką mniejszością a Niemcami. Czynił tak w poważnym tonie w wielokrotnie nagradzanym „Głową w mur” (m.in. Złoty Niedźwiedź w Berlinie), czynił to też w lżejszej formie w komediowym „Soul Kitchen”. Nie inaczej jest w najnowszym filmie, nagrodzonym Złotym Globem „W ułamku sekundy”. Ale największą siłą filmu jest znakomita rola Diane Kruger. Marsz do… kina domowego „Blade Runner 2049” Denisa Villeneuve’a zebrał solidną porcję wyrazów uznania – również u nas – i był jedną z najciekawszych propozycji SF minionego roku. Z pewnością warto do filmu wrócić na małym ekranie, by poszukać smaczków i nacieszyć się jego warstwą wizualną. Pierwsza część zrobiła u nas furorę, druga przeszła praktycznie niezauważona, zbierając raczej przeciętne opinie widzów i krytyki. Mimo wszystko warto chyba przekonać się na własne oczy – jeśli nie widzieliście kontynuacji przeboju Matthew Vaughna w kinie, możecie to nadrobić na małym ekranie. Czy czasami tytuł tego filmu nie powinien brzmieć „Żegnaj Krzysiu”? Bo przecież Christopher Robin, syn Alana Alexandra Milne’a to Krzyś z „Kubusia Puchatka”, a jednocześnie syn autora (imię „Krzyś” wprowadziła tłumaczka Irena Tuwim, w oryginale Krzyś zawsze nazywany był Christopherem Robinem). A film jest biograficzną opowieścią o mrocznych skutkach sławy Misia o Małym Rozumku dla rodziny jego autora. Stylowa, kameralna opowieść Sofii Coppoli o grupie kobiet opiekujących się rannym jankeskim żołnierzem podczas Wojny Secesyjnej, remake filmu Dona Siegela z Clintem Eastwoodem z 1971 (a może raczej ekranizacja tej samej powieści). Opinie o filmie były niejednoznacznie, ale z pewnością warto posmakować jego klimatu. ![]() 31 stycznia 2018 |
Hans Kloss czy Max Otto von Stirlitz – który z nich narodził się wcześniej? Ten pierwszy zadebiutował w spektaklu teatralnym w styczniu 1965 roku, temu drugiemu Julian Siemionow przydał niemiecką tożsamość dopiero w wydanej dwa lata później powieści „Major Wicher”. Na słynne „Siedemnaście mgnień wiosny” trzeba było czekać jeszcze rok. A na dwuczęściowe przedstawienie polskiego Teatru Sensacji „Stirlitz” autorstwa Andrzeja Zakrzewskiego – kolejne cztery.
więcej »Myśleliście, że blaszana kosmiczna furgonetka albo UFO z ogrodowego parasola to szczyt dziadostwa budżetowego? Ha! Poznajcie statek na budżecie zerowym. Serio, nic nie kosztował.
więcej »W latach 80. XX wieku Wiaczesław Browkin wyspecjalizował się w przedstawieniach telewizyjnych, które prezentowane były najczęściej w ramach „Teatru Politycznego”. Czy to oznacza, że tym samym definitywnie odszedł od postaci komisarza Maigreta? Niekoniecznie. Znalazł bowiem taką powieść Georges’a Simenona, która pozwoliła mu połączyć oba wątki – kryminalny i polityczny. Tak powstał, mający premierę w czerwcu 1987 roku, spektakl „Maigret u ministra”.
więcej »Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz
Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz
E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz
Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz
Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz
Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz
Pracownik idealny
— Jarosław Loretz
Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz
Interpol muzealny
— Jarosław Loretz
Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów science fiction XXI wieku
— Esensja
Do kina marsz: Lipiec 2018
— Esensja
Do kina marsz: Czerwiec 2018
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Wakanda w moim sercu!
— Sebastian Chosiński
Najlepsze filmy I kwartału 2018 r.
— Esensja
Krótko o filmach: The Place
— Marcin Mroziuk
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski
Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski
Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Trudno uwolnić się od zła
— Joanna Kapica-Curzytek
Esensja ogląda: Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski
W poszukiwaniu samego siebie
— Marcin Szałapski
Esensja ogląda: Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz
Muzyka stop!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Niedojechanie
— Borys Jagielski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja