Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek czyta wszędzie

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli podczas stania w kolejce nie sposób porozmawiać, należy sięgnąć po książkę.
Czytanie w trakcie oczekiwania na swoją kolej jest i kształcące, i uspokajające, a na dokładkę pozwala pożytecznie zagospodarować czas, który w przeciwnym wypadku byłby zupełnie stracony. Czytamy pokasłując przed lekarskim gabinetem, ściskając w dłoni numerek na poczcie, pełznąc do kasy w markecie czy na przykład… dokonując rachunku sumienia przed konfesjonałem…? Poniższy kadr wprowadza w lekką konfuzję, bowiem wszystko wskazuje na mocno maszynowe odbębnianie sprawy zarówno przez księdza (lampka z oznaczeniem wolny/zajęty), jak i przez wiernych, stojących w ogonku i niecierpliwiących się jak w pierwszym lepszym urzędzie czy banku. W tym momencie można tylko zgadywać, co czyta kobieta (najpewniej jakąś beletrystykę, ale – kto wie – może i książkę religijną, zbiór modlitw bądź wręcz Biblię?), czy na pewno robi to dla zabicia czasu (może przypomina sobie z notesika własne grzeszki?), i czemu w ogóle oddaje się lekturze, skoro w teorii do kościoła idzie się obcować z Bogiem? A Jemu przecież czasu się nie liczy…
Scena jest zastanawiająca, aczkolwiek oryginalnie trwa ledwie chwilkę i pewnie osobom, które nie mają lekkiego świra na punkcie książek, w ogóle podczas seansu umyka. A z jakiego filmu pochodzi? Otóż z niezbyt znanego, niezbyt wybitnego, ale całkiem ciekawego thrillera, noszącego po polsku tytuł „Ostatni sakrament”. Film powstał w roku 1988 i opowiada o wywodzącym się z mafijnej rodziny księdzu (Tom Berenger), który przeciwstawia się własnej siostrze, przejmującej rządy w nowojorskiej mafii, i udziela schronienia kochance odstrzelonego właśnie przez siostrę mafioza, będącego zresztą jej mężem. A ponieważ dziewczę, na którego życie dybią płatni zabójcy, jest nad wyraz urodziwe i z pyszczka niewinne (w końcu to Daphne Zuniga), księdzu zaczynają coraz wyraźniej ciążyć śluby czystości. Film ma przyzwoite tempo, sensowne aktorskie kreacje, bardzo przyjemny klimat i doskonałą sekwencję pokazującą w świetnie zmontowanym telegraficznym skrócie codzienną rzeczywistość kapłańskiej posługi – od uroczystości kościelnych po wizyty w szpitalu i niesienie pomocy duchowej przypadkowym osobom na ulicy. Jeśli więc tylko kiedyś się trafi w telewizji czy na VODzie, swobodnie można nań rzucić okiem.
koniec
12 lutego 2018
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Oscary 2018: Kategorie techniczne
Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

19 II 2018

Dziś rozpoczynamy cykl tekstów poświęconych tegorocznym Oscarom. Zaczynamy od dyskusji na temat nominacji i szans na zwycięstwo w najważniejszych kategoriach. Zaczynamy od tych z pozoru mniej prestiżowych, choć i tak mocno pożądanych – kategorii technicznych.

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek
Jarosław Loretz

19 II 2018

Wszyscy chyba pamiętają cwaniaków, którzy wycinali środek książki, żeby umieścić w nim na przykład rewolwer. Niektórym jednak udawało się tam upchnąć zupełnie co innego…

więcej »

Z filmu wyjęte: Wyćwiczyć można wszystko
Jarosław Loretz

5 II 2018

W poprzednim odcinku zapoznaliśmy się z opadem szczęki. Dziś pokazujemy język.

więcej »

Polecamy

Każdy kadr to Ameryka

Dobry i Niebrzydki:

Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Kulturalny człowiek nie niszczy książek
— Jarosław Loretz

Wyćwiczyć można wszystko
— Jarosław Loretz

Gimnastyka to podstawa
— Jarosław Loretz

Krzepka służba zdrowia
— Jarosław Loretz

Potęga ducha II
— Jarosław Loretz

Potęga ducha
— Jarosław Loretz

Nauka w lesie
— Jarosław Loretz

Kantować też trzeba umieć
— Jarosław Loretz

Nasi u nas
— Jarosław Loretz

Nasi w Azji
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Pożegnania 2017 (4)
— Jarosław Loretz

Esensja czyta: Styczeń 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Pożegnania 2017 (3)
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (2)
— Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożegnania 2017 (2)
— Jarosław Loretz

Lokalny kryminał
— Jarosław Loretz

Jamochłon na niebiesiech
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2017 (1)
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Umordowana
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.