Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek, ale…

Esensja.pl
Esensja.pl
…są sytuacje, gdy zaciska zęby.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek, ale…

…są sytuacje, gdy zaciska zęby.
Jak już w jednym z wcześniejszych odcinków cyklu pisałem, twórcy irytująco często pozwalają bohaterom swoich opowieści chować różne dziwne przedmioty w wydrążonych woluminach. Na widok tak barbarzyńsko zamordowanych książek czytelnika dusza wyje z najczystszej zgrozy. Bywają jednak sytuacje, gdy wycie to startuje i… niespodziewanie cichnie, emitowane już tylko jakby siłą rozpędu. Bo obok czytelniczej duszy zasiadła dusza złakniona sztuki, stwierdzając: „Hej, ale to jest nawet ładne.” Tak jest w przypadku seansu filmu „Earl i ja, i umierająca dziewczyna”, gdzie trafia się widok twórczo potraktowanego przewodnika po amerykańskich wyższych uczelniach. Na widok trójwymiarowej kompozycji naprawdę ciężko się gniewać. A poza tym – przewodnik to taka nie do końca książka, czyż nie…?
„Earl i ja, i umierająca dziewczyna” to z grubsza młodzieżowy dramat, proponujący jednak dość uniwersalne i mimo wszystko pogodne podejście do trudnego tematu, jakim jest nowotwór u nastoletniej osoby. Bohaterem opowieści jest chłopak próbujący prześlizgnąć się przez liceum bez nadepnięcia komukolwiek na odcisk. Dostaje jednak od rodziców zadanie, przekazane w formie ultimatum – ma zaprzyjaźnić się z koleżanką, u której zdiagnozowano białaczkę. Opiera się, ale w końcu zaczyna do niej regularnie chodzić i zabawiać ją rozmową, a w końcu – wespół z czarnoskórym przyjacielem jeszcze z czasów przedszkola – zaczyna kręcić dla niej film. W końcu obaj od najmłodszych lat oglądają klasykę kina i od czasu do czasu kręcą błahe, ale inteligentnie skonstruowane krótkometrażówki, będące przeróbkami znanych obrazów. Z biegiem czasu klimat filmu zabarwia się goryczą, aczkolwiek nawet wtedy historia potrafi błysnąć humorem. No i te piękne sceny z depczącym wiewiórkę włóczkowym łosiem, symbolizującym kobietę nie spostrzegającą swojego wpływu na mijanych mężczyzn. Kino ładne, mądre, i zarazem dowcipne.
koniec
5 czerwca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Tania siła robota
Jarosław Loretz

20 V 2019

Dzidy, blaszane roboty i fotel dentystyczny, a wszystko w rytmie country. Ach, te czasy, gdy przemysł filmowy zdominowany był przez różnej maści entuzjastów-amatorów…

więcej »

Z filmu wyjęte: Samopodający się talerz
Jarosław Loretz

13 V 2019

Jeszcze na chwilę wróćmy do stołu. Na ucztę, gdzie posiłek dociera do stołu o własnych siłach, i własnoręcznie serwuje się na talerzu.

więcej »

Z filmu wyjęte: Chatka niekoniecznie z piernika
Jarosław Loretz

6 V 2019

Co, jeśli ktoś nie ma ochoty na chatkę z piernika? Otóż zawsze można mu zaproponować chatkę z… parówek.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Bracula
— Jarosław Loretz

Polska atomem liźnięta
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Nocne podsysanie
— Jarosław Loretz

A mówili zakochaj się…
— Jarosław Loretz

Na kole podbiegunowym pasożyty znów żrą ludzi
— Jarosław Loretz

Warszawski spleen
— Jarosław Loretz

Archeologiczne wykopki
— Jarosław Loretz

Z kufy do Offa
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Melodramat z wymieraniem
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.