Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek, ale…

Esensja.pl
Esensja.pl
…są sytuacje, gdy zaciska zęby.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek, ale…

…są sytuacje, gdy zaciska zęby.
Jak już w jednym z wcześniejszych odcinków cyklu pisałem, twórcy irytująco często pozwalają bohaterom swoich opowieści chować różne dziwne przedmioty w wydrążonych woluminach. Na widok tak barbarzyńsko zamordowanych książek czytelnika dusza wyje z najczystszej zgrozy. Bywają jednak sytuacje, gdy wycie to startuje i… niespodziewanie cichnie, emitowane już tylko jakby siłą rozpędu. Bo obok czytelniczej duszy zasiadła dusza złakniona sztuki, stwierdzając: „Hej, ale to jest nawet ładne.” Tak jest w przypadku seansu filmu „Earl i ja, i umierająca dziewczyna”, gdzie trafia się widok twórczo potraktowanego przewodnika po amerykańskich wyższych uczelniach. Na widok trójwymiarowej kompozycji naprawdę ciężko się gniewać. A poza tym – przewodnik to taka nie do końca książka, czyż nie…?
„Earl i ja, i umierająca dziewczyna” to z grubsza młodzieżowy dramat, proponujący jednak dość uniwersalne i mimo wszystko pogodne podejście do trudnego tematu, jakim jest nowotwór u nastoletniej osoby. Bohaterem opowieści jest chłopak próbujący prześlizgnąć się przez liceum bez nadepnięcia komukolwiek na odcisk. Dostaje jednak od rodziców zadanie, przekazane w formie ultimatum – ma zaprzyjaźnić się z koleżanką, u której zdiagnozowano białaczkę. Opiera się, ale w końcu zaczyna do niej regularnie chodzić i zabawiać ją rozmową, a w końcu – wespół z czarnoskórym przyjacielem jeszcze z czasów przedszkola – zaczyna kręcić dla niej film. W końcu obaj od najmłodszych lat oglądają klasykę kina i od czasu do czasu kręcą błahe, ale inteligentnie skonstruowane krótkometrażówki, będące przeróbkami znanych obrazów. Z biegiem czasu klimat filmu zabarwia się goryczą, aczkolwiek nawet wtedy historia potrafi błysnąć humorem. No i te piękne sceny z depczącym wiewiórkę włóczkowym łosiem, symbolizującym kobietę nie spostrzegającą swojego wpływu na mijanych mężczyzn. Kino ładne, mądre, i zarazem dowcipne.
koniec
5 czerwca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Prehistoria, panie dzieju
Jarosław Loretz

12 IV 2021

Kiedy to było, gdy polski sprzęt elektroniczny wędrował w świat, pomagając nawet tworzyć… roboty.

więcej »

Z filmu wyjęte: A na co mi ta noga…
Jarosław Loretz

5 IV 2021

Czasami podczas oglądania filmów pojawiają się zdrożne myśli, podające w wątpliwość kwalifikacje co poniektórych członków ekipy realizacyjnej. Na przykład w materii znajomości ludzkiej anatomii.

więcej »

Nie przegap: Marzec 2021
Esensja

31 III 2021

Patrząc na listę zrecenzowanych w marcu tytułów musimy przyznać jedno: nie leniuchowaliśmy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Prehistoria, panie dzieju
— Jarosław Loretz

A na co mi ta noga…
— Jarosław Loretz

Kosmiczny wędkarz
— Jarosław Loretz

Za wysokie progi
— Jarosław Loretz

Techniczne faux pas
— Jarosław Loretz

Odpocząć w brzuchu
— Jarosław Loretz

Nadmiar filmów szkodzi
— Jarosław Loretz

Jsem mořská hvězdice
— Jarosław Loretz

Dwunogi rekin
— Jarosław Loretz

Siła nostalgii
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Pożegnania 2020 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (1/4)
— Jarosław Loretz

Podboje i wyboje
— Jarosław Loretz

Wątpliwa reklamówka
— Jarosław Loretz

Krok w dobrą złą stronę
— Jarosław Loretz

Zabiedzona flota: Nielotny
— Jarosław Loretz

Kryminalna grabież czasu
— Jarosław Loretz

Anioł w zielonych kaloszach
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.