Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

Z filmu wyjęte: Zła passa Cyganów

Esensja.pl
Esensja.pl
Okazuje się, że nie tylko u nas Cyganie nie cieszą się powszechnym szacunkiem…

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Zła passa Cyganów

Okazuje się, że nie tylko u nas Cyganie nie cieszą się powszechnym szacunkiem…
Dzisiejszy kadr przedstawia nie aż tak leciwą taksówkę, która jest wyraźnie poobijana, nadgryziona korozją, a zamiast bocznych szyb posiada elegancko zlepione plastrem płaty tektury. Prócz tego – czego nie sposób już wywnioskować z kadru – posiada również problemy z silnikiem i układem hamulcowym. Należy zaś do korporacji… Gypsy Cab Co., czyli Korporacja Cygan Taxi (albo Cygańskie Taxi).
Oczywiście korporacja jest fikcyjna, tak samo zresztą, jak i lekko odrealniony Nowy Jork. Wes Anderson celowo oderwał swój film – a mowa tu o „Genialnym klanie” z 2001 roku – od twardej rzeczywistości. Z jakiejś przyczyny postawił jednak właśnie na cygańską korporację, nie zaś hinduską czy jamajską, mimo że to kierowcy tych akurat narodowości dość mocno dali się w ostatnich dekadach we znaki nowojorczykom i do dziś pojawiają się w wielu hollywoodzkich filmach jako akcent humorystyczny, nierzadko wyjątkowo wredny. Jak by nie było, w filmie pojawia się jeszcze przynajmniej jedna taksówka cygańskiej korporacji, równie zrujnowana, jak ta na obrazku.
Żeby zwyczajowi stało się zadość, dwa słowa o fabule. Film opowiada historię dysfunkcyjnej, wielkomiejskiej rodziny, w której wszyscy zapętlili się w toksycznych związkach. Matka (Anjelica Huston), od lat nie mogąca wydębić od męża rozwodu, flirtuje ze swoim księgowym (Danny Glover). Mąż (Gene Hackman) – wyrzucony notabene z hotelu, w którym przemieszkał ostatnie dwadzieścia lat – wraca do żony, symulując śmiertelną chorobę i licząc na litościwe przygarnięcie pod dach. W tym samym czasie do domu zwala się trójka ich dorosłych dzieci: owdowiały, niedoszły geniusz marketingu (Ben Stiller) z dwójką synów, upadły tenisista (Luke Wilson) oraz niedoszła autorka sztuk teatralnych (Gwynteh Paltrow), męcząca się w nieudanym związku (męża gra Bill Murray). Bywa cynicznie, bywa ciepło, bywa zabawnie – a wszystko w doskonale wyważonych proporcjach, zresztą jak zwykle u Andersona. I z doskonałą obsadą. Po prostu film, który koniecznie trzeba znać.
A co do Gypsy Cab Co. – wyszło na to, że nikt się za tę nazwę nie obraził i dziś można w sieci nabyć legginsy, dwa rodzaje T-shirtów (nr 1 i nr 2), a także kubki. Co tak na marginesie oznacza, że „Genialny klan” wciąż jest żywy i nie daje o sobie zapomnieć.
koniec
28 stycznia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Gdy mści się niechlujstwo
Jarosław Loretz

15 VII 2019

Kręcąc filmy osadzone w konkretnej, minionej już epoce, trzeba szczególnie zwracać uwagę na to, co się pokazuje…

więcej »

Serialomaniak.pl: Premiery i powroty seriali – lipiec 2019
Julia Deja

11 VII 2019

Jak na razie lato rozpieszcza nas (czy też męczy – w zależności od gustu) wysokimi temperaturami. Równie gorąco jest wśród serialowych premier. Na nasze ekrany powróci długo oczekiwana kontynuacja „Stranger Things”, zobaczymy też po latach nowy sezon kultowej „Veroniki Mars”. Co jeszcze obejrzymy w lipcu?

więcej »

Z filmu wyjęte: 22 tancerzy i świński pęcherz
Jarosław Loretz

8 VII 2019

Dziś coś dla sympatyków piłki nożnej. Czyli ranna piłka na noszach i „samolot” w wykonaniu jednego z zawodników.

więcej »

Polecamy

Gdy mści się niechlujstwo

Z filmu wyjęte:

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Brudne szpony bioenergoterapeutów
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Kwestia zaufonia
— Jarosław Loretz

Obraz niezdecydowania
— Jarosław Loretz

Wędrować też trzeba umieć
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Bracula
— Jarosław Loretz

Polska atomem liźnięta
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.