Do kina marsz: Marzec 2019Baaardzo bogate zapowiedzi filmowe na marzec. Niby sezon oscarowy już za nami, ale naprawdę będzie co oglądać w kinach, a i na płytach parę ciekawych pozycji się pojawi.
EsensjaDo kina marsz: Marzec 2019Baaardzo bogate zapowiedzi filmowe na marzec. Niby sezon oscarowy już za nami, ale naprawdę będzie co oglądać w kinach, a i na płytach parę ciekawych pozycji się pojawi. Marsz do kina Witajcie w Marwen (2018, reż. Robert Zemeckis) Steve Carell w roli mężczyzny, który po brutalnym pobiciu szuka terapii w budowie makiety małego miasteczka i jego mieszkańców. Z biegiem czasu będzie musiał dokonać wyboru pomiędzy fikcyjnym życiem z lalkami, a tym rzeczywistym, którego unikał od czasu pobicia. Nowy film Roberta Zemeckisa. Kapitan Marvel (2019, reż. Anna Boden, Ryan Fleck) Długo oczekiwany pierwszy film w uniwersum Marvela poświęcony kobiecej superbohaterce. W roli Kapitan Marvel nagrodzona Oscarem za „Pokój” Bree Larson. Nie możemy się doczekać. Pierwsza tajemnica (2015, reż. Josephine Bornebusch) „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Pierwsza tajemnica” to oczywiście filmowa wersji przygód uwielbianych przez dzieci małych detektywów z Valleby, pochodzących z książek Martina Widmarka. Film nie jest ekranizacją żadnej z książeczek, to osobna wizja tego, jak Lasse poznał się z Mają, delikatnie odchodząca do kanonu, ale całkiem udana. Dzieciakom z pewnością się spodoba. Szczęśliwy Lazzaro (2018, reż. Alice Rohrwacher) Wieloznaczna, enigmatyczna, metaforyczna opowieść o „bożym prostaczku” z zapadłej włoskiej wioski, której mieszkańcy od lat wykorzystywani są do pracy przez lokalną księżną, nie wiedząc nawet, że może istnieć inne życie. Film jest metaforą współczesnych czasów, społecznych relacji, relacji między światem bogatych i biednych, wyzyskiwaczy i wyzyskiwanych. Nagroda w Cannes. High Life (2018, reż. Claire Denis) W odległym kosmosie, poza układem słonecznym, na pokładzie statku kosmicznego żyje astronauta Monte i jego córeczka Willow. Monte nie został ojcem z własnej woli. Był w grupie więźniów, którzy dostali szansę wzięcia udziału w podróży w przestrzeń kosmiczną wiedząc, iż nigdy z niej nie wrócą. Intrygująco zapowiadające się kameralne SF z Robertem Pattinsonem i Juliette Binoche, ale bez większych zachwytów w opiniach krytyki. Monument (2018, reż. Jagoda Szelc) Kolejny film Jagody Szelc, reżyserki niepokojącej „Wieży. Jasny dzień”, filmu, który zachwycił wielu krytyków. Czy „Monument” okaże się być równie intrygujący? Przemytnik (2018, reż. Clint Eastwood) Ile to już razy Clint Eastwood zapowiadał zakończenie kariery, czy to reżyserskiej czy aktorskiej? Ale wciąż powraca. Tym razem w roli dziewięćdziesięcioletniego weterana wojny koreańskiej, który na starość bierze się za przemyt narkotyków. Przepraszam, że przeszkadzam (2018, reż. Boots Riley) Alternatywne współczesne Oakland, czarnoskóry telemarketer Cassius Green odkrywa magiczny klucz do sukcesu w zawodzie. Tyle że szybko wpada w machinę sukcesu, która wprawdzie zapewnia mu finansowy sukces, ale psuje relacje z dziewczyną. Kiedy koledzy Cassiusa rozpoczynają strajk w sprawie ucisku, on ulega czarowi swego uzależnionego od kokainy szefa, który proponuje mu pieniądze, o jakich Cassius nawet nie śnił. Wszyscy wiedzą (2018, reż. Asghar Farhadi) Asghar Farhadi twórca znakomitej „Co wiesz o Elly”, wybitnego „Rozstania” (Oscar) i głośnego „Klienta” (również Oscar) tym razem kręci poza Iranem, z Javierem Bardemem i Penelope Cruz w rolach głównych. Efekt, podobno, słabszy, ale możemy się przekonać. Ciemno, prawie noc (2018, reż. Borys Lankosz) Długo oczekiwana ekranizacja głośnej, nagrodzonej nagrodą Nike powieści Joanny Bator o kobiecie szukającej mrocznych sekretów przeszłości po powrocie po latach do rodzinnego Wałbrzycha. Za kamerą twórca „Rewersu” i „Ziarna prawdy” Borys Lankosz. To my (2019, reż. Jordan Peele) Kolejny horror twórcy znakomicie przyjętego (także u nas) „Uciekaj”. Przyznajemy, że zwiastun wygląda znakomicie. Mamy nadzieję, że podobnie jak w poprzednim filmie obraz będzie nie tylko straszył, ale też alegorycznie mówił coś o naszym świecie (bądź ludzkiej naturze) i już ostrzymy sobie ząbki. Złodziejaszki (2018, reż. Hirokazu Koreeda) Historia ubogiej japońskiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio, utrzymującej się z dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży, która postanawia otoczyć opieką bezdomną dziewczynkę. Dzieło twórcy „Jak ojciec i syn” oraz „Naszej młodszej siostry”, nagrodzone Złotą Palmą w Cannes. Dumbo (2019, reż. Tim Burton) Aktorski remake klasyku Disneya w reżyserii specjalisty od ekranowej magii Tima Burtona. I choć wydaje nam się, że w wersji aktorskiej machający uszami latający słoń wygląda… dziwnie, to i tak jesteśmy ciekawi co z tego wszystkiego wyjdzie. Przedszkolanka (2018, reż. Sara Colangelo) Lisa ma szczęśliwą rodzinę, pracę, którą lubi i ładny dom na przedmieściach Nowego Jorku, ale tak naprawdę od zawsze chciała być artystką. Kiedy przypadkiem odkrywa geniusz poetycki swojego pięcioletniego ucznia, postanawia zrobić wszystko, aby nie został zmarnowany. Wiara, że chłopiec, w przeciwieństwie do niej, ma szansę zostać wybitnym twórcą, zamienia się w niebezpieczną obsesję. W roli głównej Maggie Gyllenhaal. Wilkołak (2018, reż. Adrian Panek) Dobrze przyjęty w Gdyni rodzimy horror. Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci, wyzwolonych z obozu Gross-Rosen, zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. Marsz do kina… domowego – premiery Pewny kandydat (2018, reż. Jason Reitman) Hugh Jackman jako Gary Hart w dramacie o karierze i upadku kandydata na prezydenta. Charyzmatyczny polityk porwał młodych wyborców i stał się zdecydowanym liderem Demokratów w wyborach prezydenckich w 1988 roku. Jednak kampania zeszła na dalszy plan po ujawnieniu jego pozamałżeńskiego związku z Donną Rice. Damulka (2018, reż. David Zellner, Nathan Zellner) Western braci Davida i Nathana Zellnerów to przykład żartobliwego podejścia do ogranych tropów, idealnie oddający współczesny Zeitgeist. Nie żadna epicka, posępna rewizja mitów Dzikiego Zachodu, ale błyskotliwa komedia z feministycznym serduszkiem. Nędznicy (2018) Najnowsza adaptacja słynnego arcydzieła Victora Hugo, tym razem nie musicalowa, ale w postaci sześcioodcinkowego serialu telewizyjnego. Wprawne oko wypatrzy w zwiastunie Olivię Colman jako Madame Thénardier. Marsz do kina… domowego – powtórki Reżyser pod lupę swego socjologicznego badania bierze małą społeczność amerykańskiego Salem, gdzie wyciek prywatnych danych dotyka wszystkich mieszkańców: od burmistrza, dyrektora szkoły, po zwykłych mieszkańców i nastolatki. Odkrycie wszystkich sekretów wywołuje z miejsca prawdziwe średniowieczne polowanie na czarownice – na wierzch wypływają zdrady, tajemnice i polityczne hipokryzje. Stonowany, wyciszony, jakże inaczej wyglądający od oczekiwań film zaskakuje swoją formą, prowadząc widza w zupełnie inne rejony rozważań, w kierunku tego małego kroku człowieka, a nie wielkiego skoku ludzkości, patrząc na świat z osobistej, a nie kosmicznej perspektywy. A do tego dodajmy samą sekwencję lądowania na Księżycu – rozegraną w przejmującej ciszy, w oderwaniu od szaleństwa oczekiwania na Ziemi, pokazującą osamotnienie astronautów ww wrogiej kosmicznej pustce, wśród urządzeń, w których niezawodność nie można wierzyć do końca, zawieszonych między życiem i śmiercią. „Creed II” w całym głównym wątku sportowym jeszcze bardziej przystaje do uniwersum „Rocky’ego” niż poprzednik. Jeszcze mocniej bazuje na nostalgii. Coogler kierował tę historię na nowe tory, zaś jego następca, Steven Caple Jr., poniekąd z powrotem ją cofa, przywraca stare postaci, odgrzewa stare konflikty, znów oglądamy starcie Creeda z Drago, co jest jak déjà vu względem „Rocky’ego IV”, tyle że tym razem walczą synowie tamtych bohaterów. ![]() 28 lutego 2019 |
"Odkrycie wszystkich sekretów wywołuje z miejsca prawdziwe średniowieczne polowanie na czarownice – na wierzch wypływają zdrady, tajemnice i polityczne hipokryzje".
Wielkie polowania na czarownice miały miejsce w Renesansie i później, więc sugeruję zostawić Średniowiecze w spokoju :-) Wydarzenia w Salem rozgrywały się w 1692 r. więc łapią się na początki Oświecenia:-D , a nie żadne Średniowiecze.
Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Jako że niezmiennie obserwuję z zainteresowaniem wszystko, co dzieje się w świecie kultury, a zwłaszcza filmu, nie mogłam nie zauważyć postępującego trendu, który polega na oskarżaniu filmów i seriali o to, że są coraz bardziej woke (tzn. świadome nierówności społecznych i nakierowane na próby ich niwelowania poprzez odpowiedni przekaz kulturowy).
więcej »Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Uśmiech umila życie
— Jarosław Loretz
Krótko o filmach: Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Krótko o filmach: Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński
Do kina marsz: Sierpień 2019
— Esensja
Krótko o filmach: Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski
Do kina marsz: Lipiec 2019
— Esensja
Oko Furii i ostatni Vers
— Sebastian Chosiński
Prostaczek o złotym sercu
— Marcin Mroziuk
Mam wiersz
— Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Remanent filmowy 2022: „Idiota” za kratkami
— Sebastian Chosiński
Ultimate Goth
— Miłosz Cybowski
Z bachorami trzeba ostro
— Jarosław Loretz
Krótko o filmach: Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński
Artystką być
— Adam Lewandowski
Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch
American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski
Kiedy irański mężczyzna kocha irańską kobietę
— Karolina Kopcińska
Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
"...błyskotliwa komedia z feministycznym serduszkiem."
Ekhm...