Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Wycieczka donikąd

Esensja.pl
Esensja.pl
Czyli uroki wypraw trycyklowych w XIX-wiecznej Bawarii.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Wycieczka donikąd

Czyli uroki wypraw trycyklowych w XIX-wiecznej Bawarii.
Dzisiejszy kadr prezentuje praszczura dzisiejszego roweru treningowego – trycykl osadzony na gumowych kółkach. Cała konstrukcja funkcjonuje jak zwykły rower, tyle że stoi w miejscu, bowiem cały ruch ogromnych kół odbierają przytwierdzone do podłoża kółka. Wbrew pozorom jest to jednak wehikuł fikcyjny. Wskazuje na to nie tylko dość karkołomna forma urządzenia (przednie kółko wciąż jest skrętne, co nie ma większego sensu), ale także – a raczej przede wszystkim – zasada funkcjonowania trycykla. W połowie XIX wieku – a właśnie wówczas rozgrywa się akcja „Fałszywego króla” – nie używano do ich napędzania łańcuchów. Co więcej, małe kółko nie było wyposażone w kierownicę, sam zaś rower raczej jeździł tyłem naprzód, przy czym kółko pełniło w nim funkcję jedynie stabilizacyjną. Prowadzi to do prostego wniosku, że twórcy filmu doskonale się bawili, wymyślając szereg urządzeń, które bądź nigdy nie zaistniały w przedstawionym kształcie, bądź jeśli zaistniały, to w późniejszej epoce.
Kadr pochodzi z wymienionego wyżej „Fałszywego króla”, czyli tak naprawdę „Królewskiego Flasha” („Royal Flash”). Jego bohaterem jest kapitan Harry Flashman (w tej roli Malcolm McDowell – ten w mundurze), angielski awanturnik i zarazem tchórz, a do tego przypadkowo bohater narodowy (jako jedyny przeżył szturm w Afganistanie, ale tylko dlatego, że gdy próbował się poddać, na łeb spadła mu cegła z fortu). Nierozważnie nadepnąwszy na odcisk rozpoczynającemu karierę polityczną Ottonowi von Bismarckowi (Oliver Reed – ten na rowerze) – odbił mu luksusową, zadziorną kochankę (Florinda Bolkan), doprowadził do utraty zęba i ośmieszył towarzysko – zostaje podstępem ściągnięty do Bawarii i uwikłany w intrygę mającą na celu uzyskanie przez Bismarcka kontroli nad niedużym, fikcyjnym księstwem Strackenz. Zmuszony do podszycia się pod łudząco podobnego doń księcia duńskiego poślubia księżniczkę i… wszystko zaczyna się coraz bardziej plątać.
Film został zrealizowany na podstawie drugiej z kolei powieści George’a MacDonalda Frasera (pierwsza była zatytułowana po prostu „Flashman”). Niestety, mimo talentu Richarda Lestera, bogatej scenografii, garnituru porządnych aktorów (do wymienionych uprzednio dochodzą jeszcze m.in. Alan Bates i rozpoczynający karierę Bob Hoskins) i całkiem przyzwoitego humoru „Fałszywy król” poniósł finansową klapę, a Fraser – niezadowolony od odstępstw w stosunku do oryginału – kategorycznie odmówił zgody na kręcenie w przyszłości czegokolwiek na bazie jego prozy. Obecnie film jest więc raczej zapomniany, a i nie sposób trafić na jego oryginalną, dłuższą wersję (w pewnym momencie przycięto go ze 118 na 96 minut).
koniec
4 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Muzyka na kościach
Jarosław Loretz

1 VI 2020

Kto by pomyślał, że walające się po świecie ludzkie kości można wykorzystać w tak pożyteczny sposób…

więcej »

Nie przegap: Maj 2020
Esensja

31 V 2020

Spis naszych majowych recenzji jest wyjątkowo bogaty – sprawdźcie czy na pewno nie przegapiliście czegoś ciekawego!

więcej »

Z filmu wyjęte: Historia obrazkowa
Jarosław Loretz

25 V 2020

Potrzeba matką wynalazku, czyli jak przekazać szefowi, co się stało. Symultanicznie. Bo wielu nas na jednej sali…

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Muzyka na kościach
— Jarosław Loretz

Historia obrazkowa
— Jarosław Loretz

Podręczna salamandra
— Jarosław Loretz

Wytchnienie po meczu
— Jarosław Loretz

Niezbędne wyposażenie robota
— Jarosław Loretz

Koleś, robisz to niewłaściwie!
— Jarosław Loretz

Ekologiczne obuwie
— Jarosław Loretz

Komunikat bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Polska zaraza w Albionie
— Jarosław Loretz

Opłakane skutki nieuwagi w trakcie kąpieli
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Zabiedzona flota: Nielotny
— Jarosław Loretz

Kryminalna grabież czasu
— Jarosław Loretz

Anioł w zielonych kaloszach
— Jarosław Loretz

Krótko o książkach: Wiedźma na słodko
— Jarosław Loretz

Nazwobójca
— Jarosław Loretz

Siódma dusza po kisielu
— Jarosław Loretz

Wąż zwany Hydrą
— Jarosław Loretz

Pół-wampiry i pół-Niemcy
— Jarosław Loretz

Kiedy rozum śpi, budzą się upiory
— Jarosław Loretz

Światło wiekuiste
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.