Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Makabra (anatomiczna)

Esensja.pl
Esensja.pl
Tak to już jest, gdy reżyser chce błysnąć w filmie makabrycznym widoczkiem, ale ulega scenografowi przekonującemu, że ładniej będzie zrobić to na odwyrtkę. I zamiast ładniej, robi się dziwniej…

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Makabra (anatomiczna)

Tak to już jest, gdy reżyser chce błysnąć w filmie makabrycznym widoczkiem, ale ulega scenografowi przekonującemu, że ładniej będzie zrobić to na odwyrtkę. I zamiast ładniej, robi się dziwniej…
Dzisiejszy kadr pochodzi z antologii czterech nowelek grozy, zatytułowanej „XX”, a wypuszczonej na rynek w 2017 roku. Cechą charakterystyczną antologii było to, że wszystkie cztery filmy zostały wyreżyserowane przez kobiety. Niestety, projekt okazał się w sumie niewypałem. Owszem, historie zostały zrealizowane doskonale pod względem technicznym, ale już fabularnie po prostu rozczarowują.
Najlepiej wypada pierwszy filmik, „The Box”, będący ekranizacją opowiadania popularnego u nas ostatnio Jacka Ketchuma. Jadący z matką i starszą siostrą metrem chłopiec wyprasza u jednego z pasażerów rzut oka do pudełka z wigilijnym prezentem. Od tej pory konsekwentnie odmawia jedzenia czegokolwiek. Wkrótce dzieli się sekretem z siostrą i… ta także przestaje jeść. Historia intryguje niemal do samego końca, tyle że koniec… No cóż, jest rozczarowująco nijaki i nie stanowi zwieńczenia intrygi, będąc jedynie czymś w rodzaju przekłucia flaczejącego już balonika.
Pozostałe trzy nowelki są znacznie słabsze. „The Birthday Party” nieumiejętnie próbuje grać humorem, kręcącym się wokół prób ukrycia zwłok ojca dziewczynki, mającej akurat przyjęcie urodzinowe. „Don’t Fall”, poruszające temat jakiejś prastarej, może indiańskiej klątwy, fabularnie się rozsypuje, nie potrafiąc osiągnąć ani sensownego punktu kulminacyjnego, ani zwieńczenia historii. „Her Only Living Son” natomiast jest niezbyt ciekawą, rozłażącą się fabularnie wariacją na temat demonicznego syna, który właśnie ma obchodzić 18 urodziny, decydujące dla losów nie tylko jego, ale i być może świata.
Załączony kadr pochodzi – czego nietrudno się domyślić – z noweli „The Box”. I nie, nie jest to żadne zwieńczenie fabuły ani spoiler. Podziwiając sielski obrazek (kobieta wbrew pozorom żyje, i chyba w dodatku dobrowolnie ułożyła się na stole) warto zwrócić uwagę na obraną z mięsa nogę. Otóż – nie ma w niej żadnej kości. Ani udowej, ani piszczelowej. Nie ma też śladu ich usuwania. Zostawiono tylko nienaruszone kolano, bo bez kolana w ogóle byłoby dziwnie. Innymi słowy – dla ładnych, soczystych kawałków mięsa kobieta musiałaby leżeć na stole brzuchem, ale że utrudniłoby to pokazanie jej twarzy, a w dodatku wyeksponowane pośladki mogłyby sprowadzić niektórych widzów na manowce, ułożono aktorkę na plecach. I zrobiono „skrót myślowy”, bo jedynym, co w pokazanej sytuacji dawałoby się wykroić z przeznaczonej do konsumpcji ofiary, byłyby nieapetyczne podroby bądź… piersi. Jak najbardziej apetyczne, tyle że niezbyt mile widziane w amerykańskiej kinematografii (nie mające za to nic przeciwko spożywaniu mięsa bliźnich).
koniec
15 kwietnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
Jarosław Loretz

8 IV 2019

Gdy nadchodzi czas wyboru budynku, w którym będzie się rozgrywać fabuła kręconego filmu, zaczyna się szarpanina między ekipą realizatorską a producentem. Ci pierwsi chcieliby pięknej rezydencji z mnóstwem pomieszczeń, ten drugi natomiast najchętniej nie wypuściłby nikogo ze studia, co najwyżej dopuszczając sfilmowanie fasady oryginalnej budowli. Są jednak i najprawdziwsi skąpcy.

więcej »

Do kina marsz: Kwiecień 2019
Esensja

2 IV 2019

Kwietniowe premiery kinowe stoją pod znakiem superbohaterów. Tak dla odmiany.

więcej »

Z filmu wyjęte: Dzielny mały skuter
Jarosław Loretz

1 IV 2019

Jak można wnioskować z poniższego kadru, Japończycy już w 1954 roku przeprowadzali testy z samodzielnie poruszającymi się pojazdami mechanicznymi.

więcej »

Polecamy

Makabra (anatomiczna)

Z filmu wyjęte:

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Wyścig donikąd
— Jarosław Loretz

Wycieczka donikąd
— Jarosław Loretz

Życie w zawieszeniu
— Jarosław Loretz

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Wyścig donikąd
— Jarosław Loretz

Wycieczka donikąd
— Jarosław Loretz

Życie w zawieszeniu
— Jarosław Loretz

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Szpiedzy z tamtych lat
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Polska atomem liźnięta
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Nocne podsysanie
— Jarosław Loretz

A mówili zakochaj się…
— Jarosław Loretz

Na kole podbiegunowym pasożyty znów żrą ludzi
— Jarosław Loretz

Warszawski spleen
— Jarosław Loretz

Archeologiczne wykopki
— Jarosław Loretz

Z kufy do Offa
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Melodramat z wymieraniem
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Homo autisticus nadzieją ludzkości
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.