Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić

21 WMFF, czyli mozolne szukanie perełek

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
« 1 2 3

Konrad Wągrowski

21 WMFF, czyli mozolne szukanie perełek

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
„Dni i godziny” to nowy film bośniackiego reżysera, Pjera Żalicy, który niesłusznie nie wygrał zeszłorocznego festiwalu doskonałym „Zapalnikiem”. Żalica ponownie podejmuje temat sytuacji współczesnej Bośni, leczącej rany po wielu latach wyniszczającej wojny domowej, ale tym razem robi to w zupełnie odmiennej formie niż w swym poprzednim filmie. „Zapalnik” był tragikomedią o niezłym tempie, dobrym pomyśle wyjściowym (wizyta prezydenta Clintona w małym bośniackim miasteczku), kapitalnej galerii postaci charakteryzujących wszelkie rodzaje powojennych bośniackich postaw życiowych i odrobiną mistyki zadumy w końcówce. „Dni i godziny” to dzieło zupełnie odmienne. Prawie cały film składa się ze spokojnych rozmów między kilkorgiem mieszkańców miasteczka – dwojgiem staruszków, którzy w czasie wojny stracili syna, ich bratankiem próbującym ułożyć sobie życie z kobietą, która wróciła właśnie z emigracji, ale nie zachwyca jej to, co zastała na miejscu, ich sąsiadami... O wojnie nie pada prawie żadne słowo, ale jakby cały czas była obecna w umysłach bohaterów. Akcja toczy się niezwykle wolno; to spokojne kino obyczajowe z celebrowaniem podawania lokalnego ciasta, parzenia herbaty, etc., świetnie przedstawiające realia tej postjugosłowiańskiej republiki. To po prostu film od „Zapalnika” zupełnie różny, ale też piękny, w zupełnie inny sposób mówiący o współczesnej Bośni, nostalgicznie smutny, jednak na koniec porywający bardzo silną nutą optymizmu, jakby zaklęciem reżysera, który tak bardzo pragnie, aby jego kraj wreszcie zaleczył rany, zaczął żyć normalnie i tą nadzieją chce dzielić się ze swymi widzami. Trzeba pozazdrościć Bośniakom tak znakomitego kronikarza, jakim jest Pjer Żalica.
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Docieram powoli do końca tej relacji. Pozostał już tylko jeden, jedyny film – film najlepszy, „Kierowca Wiery” Pawła Czukraja. Film porównywany jest ze słynnymi „Spalonymi słońcem” Michałkowa i ma rzeczywiście z nimi nieco wspólnego – realia życia w komunistycznym reżimie sowieckiej Rosji, piękne krymskie pejzaże... Ale to też film inny. Po pierwsze: jego akcja nie toczy się podczas stalinowskiego terroru, tylko w czasie chruszczowowskiej odwilży. Wydaje się, że jest to czas w tragicznej historii Rosji spokojniejszy, w którym można wreszcie odetchnąć swobodniej. I rzeczywiście – do Rosji trafia zachodnia muzyka rozrywkowa, zaczyna królować jazz, młodzież chce się bawić. Poznajemy losy trojga postaci: generała Sierowa (w tej roli znów absolutnie genialny Bohdan Stupka), bohatera II Wojny Światowej, obecnie rozpaczliwie próbującego utrzymać swą pozycję w niekończących się rozgrywkach z KGB, jego kalekiej córki Wiery, która pragnie po prostu być szczęśliwa i młodego żołnierza Wiktora, wychowanka domu sierot (a wiadomo przecież jak zostawało się sierotą w latach 30. w tym kraju), który z kolei postawił sobie cel dobrego ustawienia się w życiu, nawet kosztem innych, bo nie chce już zaznać takiego życia, jakim było jego dzieciństwo. Nikt z nich nie jest bez wad, ale po prostu jest to troje ludzi, którzy rozpaczliwie próbują żyć normalnie w nienormalnym kraju. To jednak jest opowieść ze wschodniej Europy – happy end możliwy więc nie jest. Zmiana Stalina na Chruszczowa wydaje się być tu zmianą po prostu pewnego miana – reguły są takie same. Warunki dyktuje bezpieka, marny los każdego, kto wejdzie im w drogę. Los postronnych obserwatorów nie obchodzi nikogo. Ale nie ma wyjścia, nie ma decyzji, które mogą zapewnić życiowy spokój, tak czy inaczej wszystko musi skończyć się źle, jak w greckiej tragedii. Po prostu nie można żyć normalnie w nienormalnym kraju. Jedyne, co można robić, to próbować być porządnym człowiekiem, choć za to żadna nagroda się nie należy. Ale jednak nawet w skrajnym szaleństwie, okrucieństwie, w bohaterach budzi się iskierka człowieczeństwa. I choćby nic to nie mogło zmienić, pozostanie chociaż szacunek do samego siebie. Od strony filmowej to mistrzowska robota. Cudowne zdjęcia Krymu, piękna muzyka, dobry, złożony scenariusz, garść znakomitych ról. Z jednej strony lekcja historii, z drugiej – film naprawdę chwytający za gardło. Finałowe słowa Wiktora: „Ja wrócę” wbijają się w pamięć i dźwięczą jeszcze bardzo długo po zakończeniu seansu. Jeśli któryś z polskich dystrybutorów nie sprowadzi do nas tego wspaniałego filmu, stracę całkowicie już wiarę w ich filmowy gust.
Nagrody 21 Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego
Nagrody w Międzynarodowym Konkursie "Nowe Filmy, Nowi Reżyserzy"
Jury: Anna Maliszewska, Yesim Ustaoglu, Paweł Pawlikowski (przewodniczący), Cristi Puiu i Pjer Žalica.
1.1. Grand Prix NESCAFÉ - 5.000 Euro
OPROSTI ZA KUNG FU / PRZEPRASZAM ZA KUNG-FU / SORRY FOR KUNG FU, reż. Ognjen Sviličić, Chorwacja
uzasadnienie Jury: "za ujęcie złożonej sytuacji bohaterów w prostą, wzruszającą i zabawną opowieść"
1.2. Nagroda Cinemax za Najlepszy Scenariusz
ANKLAGET / OSKARŻONY / ACCUSED, scenariusz Kim Fupz Aakeson, reż. Jacob Thuesen, Dania
uzasadnienie Jury: "za precyzyjny obraz moralnego zagubienia"
1.3. Wyróżnienie Jury
PERVIYJE NA LUNE / PIERWSI NA KSIĘŻYCU / FIRST PEOPLE ON THE MOON, reż. Aleksiej Fedorczenko, Rosja
uzasadnienie Jury: "za fantazję i poczucie humoru"

2. Nagroda Publiczności
ADAMS AEBLER / ADAM′S APPLES / JABŁKA ADAMA, reż. Anders Thomas Jensen, Dania (ocena 4,83)
Kolejne miejsca:
2. Kierowca Wiery, reż. Pavel Chukhray (4,82)
3. Żyj i stań się, reż. Radu Mihaileanu (4,81)
4. Jak w niebie, reż. Kay Pollak (4,72)
5. Gnijąca panna młoda (Corpse Bride), reż. Tim Burton, Mike Johnson (4,71)

3. Nagroda FIPRESCI - dla najlepszego pierwszego lub drugiego filmu z Europy Środkowej i Wschodniej
Jury: Andronika Martonova, Borislav Andjelić, Martin Blaney
SIVI KAMION RDEČE BARVE / SZARA CIĘŻARÓWKA W KOLORZE CZERWONYM / RED COLOURED GREY TRUCK, reż. Srdjan Koljević, Serbia i Czarnogóra / Słowenia /Niemcy

4. Nagrody na Targach CentEast - Warsaw Screenings
4.1. Nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polsat dla najlepszego filmu prezentowanego podczas Regionalnych Targów Filmowych CentEast – Warsaw Screenings - 10.000 złotych
ODGROBADOGROBA / OD POGRZEBU DO POGRZEBU / GRAVEHOPPING, reż. Jan Cvitkovič, Słowenia / Chorwacja
4.2. Nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej S.A. dla najlepszego polskiego filmu prezentowanego podczas Regionalnych Targów Filmowych CentEast - Warsaw Screenings - 10.000 złotych
Ex aequo (2 x 5.000 złotych):
JESTEM, reż. Dorota Kędzierzawska, Polska
TERAZ JA, reż. Anna Jadowska, Polska

5. Nokia Mobile Movie Competition
Jury: Juliusz Machulski, Andrzej Mleczko i Monika Chojnacka
Nagroda Jury: PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEJ KINEMATOGRAFII, reż. Piotr Szczepański, Polska
Nagroda Publiczności: WARSZAWA, reż. Wojciech Smarzowski, Polska.
koniec
« 1 2 3
29 listopada 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Dziurkacz w roli głównej
Sebastian Chosiński

28 III 2023

Oglądając po latach wyreżyserowaną przez legendarnego Józefa Słotwińskiego sztukę Marka Domańskiego „Mord w hurtowni”, można głośno się śmiać. Tyle że powinien to być śmiech przez łzy. Autor w groteskowy sposób przedstawił bowiem problem, z jakim borykaliśmy się w PRL-u i jaki wcale nie zniknął w III RP – to gospodarcze kombinatorstwo i złodziejstwo.

więcej »

Z filmu wyjęte: Pieczęć średniego zapieczętowania
Jarosław Loretz

27 III 2023

Oprócz solidnych dekoracji warto mieć na planie filmowym także przygarść sensownych rekwizytów. Choć chyba nie każda ekipa o tym pamięta…

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Oko wykol Krukowi!
Sebastian Chosiński

21 III 2023

Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”

więcej »

Polecamy

Pieczęć średniego zapieczętowania

Z filmu wyjęte:

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja

Piątka na piątek: Duchy niespokojne
— Esensja

Sputnik 2014: Dzień 8
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Bóg w krainie progresorów. Rosyjska filmowa fantastyka naukowa po Andrieju Tarkowskim
— Sebastian Chosiński

Sputnik 2014: Dzień 2
— Sebastian Chosiński

Najlepsze filmy science fiction – suplement (1)
— Konrad Wągrowski

10 filmów o trudnej miłości
— Ewa Drab, Kamil Witek

East Side Story: 15 najlepszych filmów rosyjskich XXI wieku
— Sebastian Chosiński

Wrogowie publiczni: Gangsterzy z różnych stron świata
— Ewa Drab, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Filmowe podróże na Księżyc
— Jakub Gałka, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Ultimate Goth
— Miłosz Cybowski

Klasyka kina radzieckiego: Ludzkie dramaty w nowofalowych rytmach
— Sebastian Chosiński

Wielkość i małość rodu Laurentów
— Sebastian Chosiński

Nienagannie ułożony drapieżnik
— Anna Nieznaj

East Side Story: Obcy w swoim kraju
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (5)
— Sebastian Chosiński, Kamil Witek

Solidarni z uchodźcami
— Piotr Dobry

Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Gdzie jest autor?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

San Sebastian 2014: Krytyczna decyzja
— Marta Bałaga

Tegoż autora

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Żyje się tylko dziewięć razy
— Konrad Wągrowski

Pościgi, wybuchy, cięte dialogi
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.