Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Gdy mści się niechlujstwo

Esensja.pl
Esensja.pl
Kręcąc filmy osadzone w konkretnej, minionej już epoce, trzeba szczególnie zwracać uwagę na to, co się pokazuje…

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Gdy mści się niechlujstwo

Kręcąc filmy osadzone w konkretnej, minionej już epoce, trzeba szczególnie zwracać uwagę na to, co się pokazuje…
Jedną z rzeczy, na którą trzeba uważać podczas kręcenia filmu, są samochody. W większości przypadków, nawet jeśli nastąpi jakieś potknięcie i w filmie mówiącym o roku 1980 znajdzie się auto wyprodukowane dwa lata później, zwykły laik nie spostrzeże nieprawidłowości. Owszem, niefrasobliwość ekipy filmowców zostanie dostrzeżona przez miłośników motoryzacji, ale nawet i oni nie będą jakoś dramatycznie rozdzierać szat. Choć – oczywiście – nie omieszkają wytknąć błędu, co notabene na ogół złości filmowców i prowokuje do komentarzy w rodzaju „[piiip] szczególarze, przy[piiip] się do nieistotnych rzeczy”. Gorzej, że podobne wpadki na ogół nie wpływają na staranność ekipy przy kręceniu kolejnego filmu. Ale to już temat na inną okazję…
Wspomniane potknięcia zdarzają się wszędzie na świecie, i w sumie trudno ich uniknąć. Jednak obok tego istnieje niechlujność innego rodzaju – gdy filmowana jest twarz bohatera, podczas gdy za oknem pojazdu toczy się zwykłe, codzienne życie. Całkiem współczesne nam, a nie bohaterowi. Tak było choćby w „Siedemnastu mgnieniach wiosny”, gdy za oknem pojazdu Stirlitza, oficjalnie oficera SS, przejechał ciężarowy ZiŁ z połowy lat 1960. Tak też dzieje się w „Zwerbowanej miłości”, polskim filmie z 2009 roku.
Jego fabuła została osadzona w roku 1989, w okresie obrad Okrągłego Stołu, akcja zaś koncentruje się na próbach odzyskania wywiezionych do Wiednia mikrofilmów ze sporządzonymi przez bezpiekę aktami czołowych polityków tak partyjnych, jak i opozycyjnych. W rozgrywkę zostaje wplątana prostytutka (Joanna Orleańska), nakłoniona do wyprawy do Austrii w zamian za sfinansowanie przeszczepu szpiku. Problem w tym, że kobieta tak naprawdę wcale na białaczkę nie jest chora. Film ogląda się zaskakująco gładko, zwłaszcza że intryga jest ładnie skomplikowana, a propaganda anty-PRL-owska nie gryzie mocno w oczy. Niestety, miłość w wykonaniu Więckiewicza to kompletna abstrakcja (aktorowi najwyraźniej wtedy zrabowano mimikę), scenarzysta zapomniał podać paru elementów, więc chwilami nie za bardzo wiadomo, o co w ogóle chodzi, zaś do tego trafia się dość długa scena rozmowy w jadącym samochodzie, podczas której – za oknem – widać ciąg mijanych nowoczesnych aut. Żeby uświadomić, jak bardzo widok ten gryzie się z epoką 1989 roku i utrudnia odbiór filmu, wybrałem kadr z charakterystyczną sylwetką Fiata Pandy, wypuszczonego do sprzedaży na jesieni 2003 roku…
koniec
15 lipca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Polska szkoła plakatu
Jarosław Loretz

19 VIII 2019

Wbrew pozorom hasło „Polska szkoła plakatu” swego czasu znaczyło całkiem dużo. Tak dużo, że dzieła rodzimych plakacistów można było niekiedy zauważyć nawet w zagranicznych filmach. I to tych lepszych.

więcej »

Z filmu wyjęte: Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
Jarosław Loretz

12 VIII 2019

Utrapienie rodzimych kierowców, czyli niszcząca podwozia i karoserie samochodów sól, sypana na jezdnie hojną ręką przez pracowników firm działających na zlecenia magistratów, może niekiedy doprowadzić do prawdziwie opłakanych skutków.

więcej »

Z filmu wyjęte: Drzewa-zabójcy
Jarosław Loretz

5 VIII 2019

Zdawałoby się, że coś takiego jak heroiczna walka z drzewami-zabójcami wyskakującymi na jezdnie dróg tuż przed samochody, to sprawa ogólnoświatowa. A tu wychodzi na to, że antydrzewny heroizm to domena wyłącznie polska…

więcej »

Polecamy

Polska szkoła plakatu

Z filmu wyjęte:

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Wizyta w raju. Ponoć.
— Jarosław Loretz

Bazarki z kosmosu
— Jarosław Loretz

Krótko o książkach: I wśród hałd może być kolorowo
— Jarosław Loretz

Międzygwiezdne czułości
— Jarosław Loretz

Święto zmarłych na ckliwie
— Jarosław Loretz

Brudne szpony bioenergoterapeutów
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Kwestia zaufonia
— Jarosław Loretz

Obraz niezdecydowania
— Jarosław Loretz

Wędrować też trzeba umieć
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.