Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Rozbrykana rogacizna

Esensja.pl
Esensja.pl
To prawda, strach ogarnia na samą myśl, że krowy mogłyby latać. Ale co w sytuacji, gdyby krowy mogły na przykład… tańczyć?

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Rozbrykana rogacizna

To prawda, strach ogarnia na samą myśl, że krowy mogłyby latać. Ale co w sytuacji, gdyby krowy mogły na przykład… tańczyć?
Dzisiaj trochę archeologii, czyli kadr pochodzący z zamierzchłej przeszłości kina – z roku aż 1902. Wówczas filmy miały po najwyżej pięć minut – poza najstarszą znaną ekranizacją baśni „Jack i czarodziejska fasola” / „Jack i magiczna fasola” / „Jack i łodyga fasoli” / „Jaś i łodyga fasoli” / „Jaś i fasola” (to fascynujące, ileż wariantów polskiej wersji tytułu można wymyślić dla prostej frazy „Jack and the Beanstalk”). Ten film trwał zawrotne 10 minut, bowiem jego producent, Thomas Edison, zamarzył sobie zaszokować widzów długim metrażem, i to od razu wypchanym po brzegi efektami specjalnymi. Niektóre z tych efektów dziś już śmieszą (krowa, „łodyga fasoli”, czyli ordynarna drabina opleciona prawdopodobnie sztucznymi liśćmi), ale niektóre zostały zaskakująco udanie skopiowane z filmów Georgesa Mélièsa i robią wrażenie po dziś dzień.
Ze względu na ograniczony metraż fabuła filmu siłą rzeczy jest dość skromna. Prowadzący krowę na targ Jack zostaje zaczepiony przez nieznajomego. Rozmowa kończy się zamianą zwierzęcia – czyli dwóch podtańcowujących sobie facetów w narzuconej na plecy sztywnej krowopodobnej skorupie – na kapelusz pełen nasion fasoli. Matka Jacka oczywiście wpada w gniew i wyrzuca nasiona w krzaki. Po zmroku pojawia się przed domem wróżka, która zaaranżowała całą wymianę, doprowadza do wyrośnięcia fasolowej łodygi (czyli tej drabiny) oraz zsyła na bohatera sen o dobrodziejstwach, jakie można pozyskać za pomocą łodygi. Nazajutrz Jack wspina się na łodygę i – po kolejnym krzepiącym, bogatym w wizje śnie – rusza okraść mieszkającego w zamku olbrzyma z kury niosącej magiczne jaja. Reszta jest raczej oczywista – Jack ucieka i ścina łodygę, powodując śmierć goniącego go olbrzyma, a wtedy zjawia się wróżka i wyjawia mu, że jest synem zdetronizowanego króla i odtąd będzie żył w przynależnym mu bogactwie.
Film jest już dzisiaj raczej naiwną ramotką, ale ogląda się z uśmiechem na twarzy głównie dzięki ciekawym efektom specjalnym. Oraz kiczowatej, absurdalnej krowie. Dla chętnych – link do Youtube′a:
koniec
26 sierpnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

50 najlepszych filmów 2019 roku
Esensja

17 I 2020

Jak co roku prezentujemy Wam 50 najlepszych – naszym zdaniem – filmów minionych 12 miesięcy, wybranych spośród tych. które były pokazywane w polskich kinach w oficjalnej dystrybucji.

więcej »

Z filmu wyjęte: Zygzakiem po Neapolu
Jarosław Loretz

13 I 2020

Niekiedy trafia się film, w którym kamera zahacza o tak nietypowy budynek, że aż kusi wstrzymać seans i uważniej przyjrzeć się architektonicznemu dziełu. Na przykład kamienicy o grubości miniaturowego kredensu.

więcej »

Pożegnania 2019 (4/4)
Jarosław Loretz

11 I 2020

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2019 roku. Dziś miesiące październik-grudzień.

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Zygzakiem po Neapolu
— Jarosław Loretz

Uwaga, przejście dla pieszych! Do wtorku.
— Jarosław Loretz

Fajerwerki półproduktowe
— Jarosław Loretz

Polska technologia w „Star Treku”
— Jarosław Loretz

Studzienne refleksje
— Jarosław Loretz

Niezgłębione meandry nowoczesnego designu
— Jarosław Loretz

Suspens rzecz niełatwa
— Jarosław Loretz

Wejście piankowego cybernatora
— Jarosław Loretz

Balonowa bujda
— Jarosław Loretz

Patriotyzm lokalny. Z grubsza.
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Kiedy rozum śpi, budzą się upiory
— Jarosław Loretz

Światło wiekuiste
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (1/4)
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Niania średnio tania
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Krótko o książkach: Lektura w splotach
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.