Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Rozbrykana rogacizna

Esensja.pl
Esensja.pl
To prawda, strach ogarnia na samą myśl, że krowy mogłyby latać. Ale co w sytuacji, gdyby krowy mogły na przykład… tańczyć?

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Rozbrykana rogacizna

To prawda, strach ogarnia na samą myśl, że krowy mogłyby latać. Ale co w sytuacji, gdyby krowy mogły na przykład… tańczyć?
Dzisiaj trochę archeologii, czyli kadr pochodzący z zamierzchłej przeszłości kina – z roku aż 1902. Wówczas filmy miały po najwyżej pięć minut – poza najstarszą znaną ekranizacją baśni „Jack i czarodziejska fasola” / „Jack i magiczna fasola” / „Jack i łodyga fasoli” / „Jaś i łodyga fasoli” / „Jaś i fasola” (to fascynujące, ileż wariantów polskiej wersji tytułu można wymyślić dla prostej frazy „Jack and the Beanstalk”). Ten film trwał zawrotne 10 minut, bowiem jego producent, Thomas Edison, zamarzył sobie zaszokować widzów długim metrażem, i to od razu wypchanym po brzegi efektami specjalnymi. Niektóre z tych efektów dziś już śmieszą (krowa, „łodyga fasoli”, czyli ordynarna drabina opleciona prawdopodobnie sztucznymi liśćmi), ale niektóre zostały zaskakująco udanie skopiowane z filmów Georgesa Mélièsa i robią wrażenie po dziś dzień.
Ze względu na ograniczony metraż fabuła filmu siłą rzeczy jest dość skromna. Prowadzący krowę na targ Jack zostaje zaczepiony przez nieznajomego. Rozmowa kończy się zamianą zwierzęcia – czyli dwóch podtańcowujących sobie facetów w narzuconej na plecy sztywnej krowopodobnej skorupie – na kapelusz pełen nasion fasoli. Matka Jacka oczywiście wpada w gniew i wyrzuca nasiona w krzaki. Po zmroku pojawia się przed domem wróżka, która zaaranżowała całą wymianę, doprowadza do wyrośnięcia fasolowej łodygi (czyli tej drabiny) oraz zsyła na bohatera sen o dobrodziejstwach, jakie można pozyskać za pomocą łodygi. Nazajutrz Jack wspina się na łodygę i – po kolejnym krzepiącym, bogatym w wizje śnie – rusza okraść mieszkającego w zamku olbrzyma z kury niosącej magiczne jaja. Reszta jest raczej oczywista – Jack ucieka i ścina łodygę, powodując śmierć goniącego go olbrzyma, a wtedy zjawia się wróżka i wyjawia mu, że jest synem zdetronizowanego króla i odtąd będzie żył w przynależnym mu bogactwie.
Film jest już dzisiaj raczej naiwną ramotką, ale ogląda się z uśmiechem na twarzy głównie dzięki ciekawym efektom specjalnym. Oraz kiczowatej, absurdalnej krowie. Dla chętnych – link do Youtube′a:
koniec
26 sierpnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Po szkielecie poznasz ich
Jarosław Loretz

9 IX 2019

Mawia się, że w łańcuchu ewolucyjnym człowieka wciąż są tzw. zaginione ogniwa, czyli formy pośrednie między małpą a homo sapiens. Niewykluczone, że hinduscy twórcy filmowi odkryli niedawno jedno z takich ogniw.

więcej »

Do kina marsz: Wrzesień 2019
Esensja

6 IX 2019

Zapraszamy na przegląd najciekawszych premier kinowych września 2019.

więcej »

Z filmu wyjęte: Uwaga na glizdoludzi!
Jarosław Loretz

2 IX 2019

Skoro w poprzednim odcinku przerabialiśmy tańczące krowy, to teraz pochylimy się nad krzyżówką człowieka z dżdżownicą. Tak jest, istnieje w historii światowej kinematografii coś takiego.

więcej »

Polecamy

Po szkielecie poznasz ich

Z filmu wyjęte:

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Uwaga na glizdoludzi!
— Jarosław Loretz

Rozbrykana rogacizna
— Jarosław Loretz

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Uwaga na glizdoludzi!
— Jarosław Loretz

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Klasyka gryziona po kostkach
— Jarosław Loretz

Wizyta w raju. Ponoć.
— Jarosław Loretz

Bazarki z kosmosu
— Jarosław Loretz

Krótko o książkach: I wśród hałd może być kolorowo
— Jarosław Loretz

Międzygwiezdne czułości
— Jarosław Loretz

Święto zmarłych na ckliwie
— Jarosław Loretz

Brudne szpony bioenergoterapeutów
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Kwestia zaufonia
— Jarosław Loretz

Obraz niezdecydowania
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.