Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Dom jak malowanie

Esensja.pl
Esensja.pl
Każdy pewnie marzył, żeby jego dom – nieważne, czy willa, czy niebotyk – stał w zielonym zagajniku. Niektórzy w tej sytuacji sadzą drzewa, a niektórzy po prostu sięgają po… zieloną farbę.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Dom jak malowanie

Każdy pewnie marzył, żeby jego dom – nieważne, czy willa, czy niebotyk – stał w zielonym zagajniku. Niektórzy w tej sytuacji sadzą drzewa, a niektórzy po prostu sięgają po… zieloną farbę.
Jak obiecałem w zeszłym tygodniu, dzisiaj drugi – i ostatni, żeby nie było – kadr z indyjskiego dramatu „Jaani Dushman: Ek Anokhi Kahani”. Jednak o ile poprzednio pastwiłem się nad umiejętnościami speców od efektów komputerowych, tak teraz zwrócę uwagę na wirtuozerię pacykarzy. Znaczy się chciałem powiedzieć – malarzy od scenografii.
Otóż – jak zwykle w indyjskim przemyśle filmowym – niezależnie od budżetu filmu większość zdjęć twórcy starają się nakręcić w studiu. Całymi dekadami było to przekleństwem tamtejszego kina, bowiem film za filmem kręcono w jawnie tekturowo-gipsowych dekoracjach, zamiast poszukać sobie jakiegoś normalnego budynku z solidnymi ścianami i normalnym widokiem za oknem. Tworzyło to niekiedy zupełnie kuriozalne sytuacje, o czym jednak napomknę później, w jednym z kolejnych odcinków cyklu. Wracając zaś do „Jaani Dushman” – film powstał w 2002 roku i zdawałoby się, że epoka malowanych akwarelkami pejzaży – swego czasu obecna nawet w Hollywood – dawno już odeszła do lamusa. A tu trafia się taki piękny kadr – z namalowanym blokiem, bardzo naturalnie fioletowym niebem oraz szeregiem drzew, którym nie poskąpiono zielonej farby, zapominając jednak o podsuszeniu całości, wskutek czego paćnięcia się rozmazały, a farba ściekła strugami na dół płótna.
Malowane tło to jednak nie wszystko. Przecież aktorka nie może przechadzać się wyłącznie na tle niechlujnie maźniętego płótna (w sumie – niby dlaczego nie?). Dostawiono więc przed malunkiem kilka wiązek uschniętych badyli, w zamierzeniu udających gęste zarośla. I już można kręcić scenę ucieczki przed gwałcicielami. Nic to, że jak wpatrzeć się w obrazek, to wychodzi na jaw rozczulająco skromna wielkość sceny, mającej w porywach ze dwa metry głębokości. To się dopiero nazywa magia kina…
koniec
16 września 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Niezgłębione meandry nowoczesnego designu
Jarosław Loretz

9 XII 2019

Czasami doprawdy nie sposób pojąć ścieżek, jakimi podąża umysł architekta. Zdarzają się projekty, metkowane zapewne jako doskonały przykład śmiałego wzornictwa, które tak na zdrowy rozsądek wyglądają jak skomplikowana pułapka mająca doprowadzić do śmierci bądź przynajmniej trwałego kalectwa zleceniodawcy.

więcej »

Z filmu wyjęte: Suspens rzecz niełatwa
Jarosław Loretz

2 XII 2019

Mając skromny budżet i zgraną ekipę można zdziałać cuda. Wystarczy jednak, że trafi się w takiej ekipie ktoś, komu trochę mniej zależy i… No cóż, film zaczyna kuleć. Co dla takiego na przykład horroru oznacza praktycznie śmierć.

więcej »

Do kina marsz: Grudzień 2019
Esensja

1 XII 2019

Zapraszamy do przeglądu najciekawszych premier kinowych grudnia 2019.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky „mother!”

Do sedna:

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Niezgłębione meandry nowoczesnego designu
— Jarosław Loretz

Suspens rzecz niełatwa
— Jarosław Loretz

Wejście piankowego cybernatora
— Jarosław Loretz

Balonowa bujda
— Jarosław Loretz

Patriotyzm lokalny. Z grubsza.
— Jarosław Loretz

Śmigłowiec rzecz droga
— Jarosław Loretz

Samochód rzecz święta
— Jarosław Loretz

Idea wiecznie żywa
— Jarosław Loretz

Dalekowschodnie nauki
— Jarosław Loretz

Jubileuszowy ptak
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Krótko o filmach: Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Niania średnio tania
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Krótko o książkach: Lektura w splotach
— Jarosław Loretz

Klasyka gryziona po kostkach
— Jarosław Loretz

Wizyta w raju. Ponoć.
— Jarosław Loretz

Bazarki z kosmosu
— Jarosław Loretz

Krótko o książkach: I wśród hałd może być kolorowo
— Jarosław Loretz

Międzygwiezdne czułości
— Jarosław Loretz

Święto zmarłych na ckliwie
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.