Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 kwietnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Książkę należy szanować niezależnie od okoliczności

Esensja.pl
Esensja.pl
Ani pośpiech, ani gorączka twórcza i związane z nią źródłowe poszukiwania, nie usprawiedliwiają brzydkiego traktowania książek, nawet tych najpodlejszych.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Książkę należy szanować niezależnie od okoliczności

Ani pośpiech, ani gorączka twórcza i związane z nią źródłowe poszukiwania, nie usprawiedliwiają brzydkiego traktowania książek, nawet tych najpodlejszych.
Jak widać na dzisiejszym kadrze, twórcy jednego z filmów postanowili błysnąć konceptem i zaserwować widzowi książkę wciśniętą w posiłek, dodatkowo tymże posiłkiem ubabraną. W założeniu miało to podkreślić zaaferowanie bohatera, prowadzącego pewnego skomplikowane poszukiwania dotyczące lokalnej historii, w praktyce jednak – ponieważ scena pojawia się na samym początku filmu – widok ufaflunionej książki co najwyżej nastraja negatywnie do całej historii. Bo zrozumienie sceny i wstąpienie w klimat opowieści bynajmniej nie potrzebują krzywdzenia naszego brata w celulozie. Na to powinien być wręcz jakiś paragraf.
Cały twórczy trud idzie jednak i tak na marne, bo film – a mowa tu o brytyjskim horrorze „Demon Eye”, nakręconym w 2019 roku – zrealizowany porządnie od strony technicznej i posiadający szereg całkiem oryginalnych elementów fabuły, w pewnym momencie zaczyna uginać się pod ciężarem mnogich, zapożyczanych z prawa i lewa straszydełek, ledwo doczołgując się do finału w oparach chaosu i sztampy. Mimo to warto nań rzucić okiem, bo kilka scen potrafi postawić włosy na karku, a nad rdzeniem intrygi scenarzysta (i reżyser w jednej osobie) rzeczywiście spędził sporo czasu, fundując widzowi ciasny kłąb splątanych fabularnych nici.
Na koniec dwa słowa o fabule. Bohaterką jest córka zmarłego w dziwnych okolicznościach reportera bulwarówki z jakiejś zapadłej wyspiarskiej dziury. Mimo że od kilku lat mieszka w USA, przyjeżdża w rodzinne strony i z mety otrzymuje posadę po ojcu. Zaraz też rozpoczyna romans z dawnym współpracownikiem ojca. Co jest o tyle istotne, że współpracownik ma narzeczoną, i to dość zaborczą, zaś cały romans staje się możliwy tak naprawdę wyłącznie dzięki tajemniczemu amuletowi, odziedziczonemu przez bohaterkę po ojcu. Kłopot w tym, że amulet może i spełnia życzenia, ale jednocześnie zsyła na właściciela niebezpieczne, bardzo namacalne wizje, w których główną rolę odgrywa pewna dziewczyna i pies, spaleni żywcem w połowie XIX wieku. Wystarczy nadmienić, że zjawiska nadprzyrodzone występują raz za razem, a i trup pada – choć może nie tak gęsto, jak można by z początku sądzić.
koniec
16 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

10 najlepszych filmów Stuarta Gordona
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

6 IV 2020

Stuart Gordon nie był wybitnym reżyserem. A jednak jak mało kto potrafił odtworzyć klimat lovecraftowskiej grozy na taśmie celuloidowej. Co ciekawe, mimo szeregu rewelacyjnych i zapadających w pamięć horrorów, największą sławę (i pieniądze) zdobył dzięki produkcji rodzinnej. Zmarł 24 marca 2020 roku w wieku 72 lat.

więcej »

Nie przegap: Marzec 2020
Esensja

31 III 2020

Tradycyjny miesięczny przegląd naszych recenzji, odcinek kolejny.

więcej »

Z filmu wyjęte: Opłakane skutki nieuwagi w trakcie kąpieli
Jarosław Loretz

30 III 2020

Przyjemnie ciepła woda, odprężenie, niekiedy niebezpiecznie balansujące na krawędzi senności. Kto by w tym momencie sprawdzał, czym został zakorkowany odpływ…

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Z tego cyklu

Opłakane skutki nieuwagi w trakcie kąpieli
— Jarosław Loretz

Trudny taniec na trudne czasy
— Jarosław Loretz

Przecież nikt nie zauważy różnicy
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy kontratakują
— Jarosław Loretz

Na spokojny sen
— Jarosław Loretz

Zupa z wkładką
— Jarosław Loretz

(Nie)życie toczy się dalej
— Jarosław Loretz

Planowanie na szybko
— Jarosław Loretz

Obcy po taniości
— Jarosław Loretz

Śliczne japońskie domki
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Nazwobójca
— Jarosław Loretz

Siódma dusza po kisielu
— Jarosław Loretz

Wąż zwany Hydrą
— Jarosław Loretz

Pół-wampiry i pół-Niemcy
— Jarosław Loretz

Kiedy rozum śpi, budzą się upiory
— Jarosław Loretz

Światło wiekuiste
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (1/4)
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.