Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Tajemnica wiary

Esensja.pl
Esensja.pl
Oglądanie filmów niekiedy potrafi poszerzać nam horyzonty również pod względem religijnym. Bywa, że w dość niespodziewany sposób.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Tajemnica wiary

Oglądanie filmów niekiedy potrafi poszerzać nam horyzonty również pod względem religijnym. Bywa, że w dość niespodziewany sposób.
Dzisiaj na chwilę wrócimy jeszcze do przedstawionego w poprzednim odcinku indyjskiego filmu „Suhaag”. Tym razem jednak nie będę przedstawiał kolejnego barwnego potknięcia, a ciekawostkę z zakresu szeroko stosowanej religii. Otóż na kadrze widać łaciński krzyż. Nie jest to znowuż taka rzadkość w Indiach, a zwłaszcza w południowych stanach, gdzie wyznawców chrześcijaństwa jest nawet do 20% ogółu mieszkańców. Ten krzyż jest jednak specyficzny. Ma na szczycie napis INRI, ale z kolei próżno na nim szukać figury Chrystusa, co jest o tyle dziwne, że w Indiach krzyże albo są absolutnie proste i bez zdobień, albo bogate, z kolorową figurą Zbawiciela. Tu oczywiście mógł być jakiś wyjątek od reguły, więc nie ma co rozdzierać szat. Najciekawsze jest to, co namalowano na ramionach krzyża. Na własny użytek stworzyłem sobie dwa wytłumaczenia – proste oraz wyrafinowane.
To pierwsze opiera się na założeniu, że ze względu na wciąż mocno się trzymający w Indiach analfabetyzm może być to coś w rodzaju komiksu – rysunkowego przedstawienia kolejnych etapów cierpienia Chrystusa. Byłoby to o tyle zrozumiałe, że krzyż znajduje się u stóp jakiejś dużej świątyni, zapewne zachęcającej osoby zaintrygowane piktogramami do wejścia w progi budynku i rzucenia okiem na rytuały, a może nawet i do przystąpienia do wspólnoty.
Druga, mniej przyjemna, choć niemożliwa do wykluczenia opcja, mówi o instrukcji postępowania. Jak już masz krzyż i chcesz zrobić z niego użytek – nieważne, na serio czy po prostu w ramach świątecznej inscenizacji – będziesz potrzebować takich to, a takich narzędzi, przy czym należy ich używać w ustalonej kolejności, a także w wyznaczonych miejscach.
Jak by nie było, kadr – w zasadzie zupełnie przypadkowy, nie mający żadnego konkretnego związku z opisaną w poprzednim odcinku fabułą – jest niemożliwy do puszczenia mimo oka, zwłaszcza w kręgu zachodnioeuropejskiej kultury chrześcijańskiej, gdzie krzyże nie miewają takich zdobień.
Na koniec akcent grozy – za tydzień będzie jeszcze jeden kadr z „Suhaaga”.
koniec
5 lipca 2021

Komentarze

07 VII 2021   00:04:14

Koryguję przekaz. Chodzi o Narzędzia Męki Pańskiej . Na zdjęciu widać też np. Koronę Cierniową i włócznie. Ich przedstawienia wywodzą się ze sztuki europejskiej. Wystarczy wpisać w Google po łacinie "Arma Christi" i pojawi się mnóstwo tego typu obrazków, także z Polski.
Katolicyzm w indyjskim Goa wprowadzali Portugalczycy, więc pewnie filmowy krzyż był wzorowany na tych z Półwyspu Iberyjskiego.

07 VII 2021   11:45:37

Możliwe. Dziękuję za podanie fachowego terminu, bo mnie odszukanie go zajęłoby chyba dłuższą chwilę. Zaznaczę jednak przy okazji, że akurat Korona Cierniowa jest częścią krzyża (jest wyrzeźbiona), podczas gdy reszta elementów jest malowana. Pewnie ma to jakieś znaczenie, ale nie podejrzewam, żeby leciał z nami znawca chrześcijaństwa rejonu indyjskiego. ;)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Wylewność
Jarosław Loretz

25 X 2021

Otóż nie, nie jest to nic z rzeczy, które przychodzą na myśl jako pierwsze. Twórcy z Indonezji nie poszli na aż taką łatwiznę.

więcej »

Z filmu wyjęte: Trochę nam nie wyszło
Jarosław Loretz

18 X 2021

Dzisiaj trochę grozy. W kwestii efektów specjalnych.

więcej »

Z filmu wyjęte: Polecieć sobie po kulki
Jarosław Loretz

11 X 2021

Można nakręcić „Ad Astra” z gwiazdorską obsadą za 90 milionów dolarów, ale można podobną historię zaserwować też w cenie wakacji na Balearach. Oczywiście niski budżet niesie za sobą łatwo zauważalne konsekwencje…

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Wylewność
— Jarosław Loretz

Trochę nam nie wyszło
— Jarosław Loretz

Polecieć sobie po kulki
— Jarosław Loretz

Duchy na dorobku
— Jarosław Loretz

Więzienie marzeń
— Jarosław Loretz

Czternaście lat po zniszczeniu Los Angeles
— Jarosław Loretz

Spiski, wszędzie spiski
— Jarosław Loretz

Jubileusz w złocie
— Jarosław Loretz

Meandry amerykańskiego budownictwa
— Jarosław Loretz

Westchnienie za starymi kamienicami
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Danie w średnim stanie
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (1/4)
— Jarosław Loretz

Podboje i wyboje
— Jarosław Loretz

Wątpliwa reklamówka
— Jarosław Loretz

Krok w dobrą złą stronę
— Jarosław Loretz

Zabiedzona flota: Nielotny
— Jarosław Loretz

Kryminalna grabież czasu
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.