Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą VI: Basenowy wąpierzNiekiedy nowe idee w horrorze są nie tyle niemądre (żeby nie powiedzieć głupie), ile po prostu… dziwne.
Jarosław LoretzZ filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą VI: Basenowy wąpierzNiekiedy nowe idee w horrorze są nie tyle niemądre (żeby nie powiedzieć głupie), ile po prostu… dziwne. W szóstej odsłonie podcyklu o osobliwych konceptach kina grozy proponuję kadr z nowoczesną wersją ochrony przeciwko wampirom. Składa się na nią wieniec czosnku, używany jako naszyjnik, oraz… uplecione w gruby, sterczący krzyż włosy. Z oczywistych względów taki strój mogą nosić jedynie kobiety, chyba że przedstawiciel tzw. płci brzydkiej dysponuje odpowiednio bujnym włosiem, tudzież peruką. Dzięki takiej ochronie nie trzeba kłopotać się noszeniem odrębnego, drewnianego krzyża, który na ogół zajmuje tak potrzebną w próbach ocalenia własnego życia rękę. Dodatkowym wyposażeniem sportretowanej niewiasty jest szklana waza, czy też misa, wypełniona najprawdziwszym rumuńskim czosnkiem. Gdyby ten z naszyjnika – jako zapewne chiński – się nie sprawdził. Powyższa scena pochodzi z tajlandzkiego filmu, którego międzynarodowy tytuł brzmi „Oh My Ghosts! 2”, czyli – w luźnym tłumaczeniu – „O mój upiorze! 2”. Film powstał w 2011 roku i wbrew pozorom jest już trzecią, a nie drugą częścią cyklu (pierwsza była dystrybuowana czemuś jako „Haunting Me”, czyli z grubsza „Nawiedzanie mnie”), liczącego dziś już sześć odsłon. Wszystkie te filmy są specyficzne – głównie dlatego, że główna obsada to… kathoey, czyli lady boye. Na zdjęciu powyżej nie mamy więc formalnie niewiasty, a… eee… niewiasta. Tego niewiasta. Co więcej, wszyscy ci kathoey – a jest ich tu przynajmniej trójka – są lubianymi tajskimi komikami, co tłumaczy sporą popularność serii, wciąż mogącej liczyć na kontynuacje. Niestety, dla widza spoza Tajlandii, który nie miał jak zapoznać się wcześniej z twórczością komików, wszystkie te filmy są przaśnymi, głupawymi komediami, którym irytująco blisko do praktycznie wymarłego już (i słusznie) slapsticku. Większość humoru obraca się bowiem wokół facetów robiących notorycznie za durniów i biegających w damskich kieckach (a na koniec nawet z gołą dupą). Rzecz ogląda się więc z pewnym zażenowaniem, choć trzeba przyznać, że szereg scen i pomysłów (np. truskawka niewidzialności – gdy się ja ma w ustach, wampir nas nie widzi) potrafi wywołać uśmiech na twarzy. Co do samej fabuły – jest zaskakująco skomplikowana. Grupa, która w poprzedniej części zneutralizowała parę tancerek-duchów, składająca się z dwóch matron, syna jednej z nich oraz kobiety ciągającej za sobą muszlę klozetową, w której siedzi duch jej bliźniaczki (zabiła się kiedyś uderzając czołem o kant rzeczonego urządzenia), zostaje ściągnięta do nawiedzonego męskiego akademika. Tam bliźniaczka z toalety wchodzi w romans z rezydującym w basenie duchem młodego przystojniaka. A ponieważ jej bliźniaczce i matronom młodzieniec także się podoba, zaczyna się wyścig o jego wdzięki. Co z kolei irytuje właścicielkę akademika, mającą co nieco wspólnego ze śmiercią chłopaka. Na tyle mocno irytuje, że ściąga egzorcystkę, która zdejmuje z twarzy ducha muszkę i… voilà, mamy wampira. Co tam dalej się działo, napiszę za tydzień – oczywiście ogólnie, żeby nie zdradzać kompletu intrygi – bo na swoją kolejkę czeka jeszcze jeden kadr… ![]() 13 czerwca 2022 |
Ponieważ mamy kanikułę, czas porzucić (przynajmniej na chwilę) dziedzinę horroru i nacieszyć wzrok lżejszymi widokami.
więcej »Zdarza się, że horror zahacza o inne, mniej „grzeczne” gatunki. Na szczęście pozory często mylą…
więcej »Połączenie pornosa z horrorem? No właśnie nie, nawet jeśli skojarzenia są dość jednoznaczne.
więcej »Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński
Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński
Sporty letnie
— Jarosław Loretz
W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą VII: Bolid pożądania
— Jarosław Loretz
W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą V: Świder
— Jarosław Loretz
W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą IV: Rybek
— Jarosław Loretz
W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą III
— Jarosław Loretz
W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą II
— Jarosław Loretz
W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą
— Jarosław Loretz
Horror jak się patrzy
— Jarosław Loretz
A skoro już przy wodzie jesteśmy...
— Jarosław Loretz
Ach, cóż za ścisk!
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (4/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (3/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (2/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (1/4)
— Jarosław Loretz
Jak dobrze nam mutantem być
— Jarosław Loretz
Danie w średnim stanie
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2020 (4/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2020 (3/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2020 (2/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2020 (1/4)
— Jarosław Loretz