Z filmu wyjęte: Spaleni słońcemJeśli się nie jest Nikitą Michałkowem, to palenie słońcem może wyjść widzowi bokiem.
Jarosław LoretzZ filmu wyjęte: Spaleni słońcemJeśli się nie jest Nikitą Michałkowem, to palenie słońcem może wyjść widzowi bokiem. Dzisiaj proponuję kadr ze świeżego rosyjskiego filmu, na nim zaś… eee… powiedzmy, że zadziwienie. I postaci, bo jej mina wyraża zaskoczenie, i widza, że w dzisiejszej dobie można zrobić aż tak partacki makijaż. Domalowane na wargach zęby i naklejone na policzki gumowe ni to kości, ni to gnijące ścięgna, robią wrażenie. Oczywiście negatywne. Całość wieńczy zaś – niczym wisienka na torcie – gumowa żyłka na czole. Rozdwojona, żeby można było dodać jedno zero do gaży charakteryzatora. Bo nad kuriozalnie długimi, łukowatymi brwiami czy trochę dziwnymi tęczówkami rozwodzić się nie ma potrzeby. Połci nie urywają, ale dramatu też nie ma. A teraz druga wisienka na torcie – ten makijaż ma nas przekonać, że oto obcujemy z… wampirem! Dlaczego niby wampir miałby być gnijącym trupem? I czemu gnije tylko na twarzy, skoro dekolt i ręce zdają się być nietknięte procesami (gumowego) rozkładu? Aż ciekawe jestem, skąd u twórców wzięło się przekonanie, że tak powinien wyglądać nocny krwiopijca… Najzabawniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że film, z którego pochodzi ta scena – „Kljucz wriemieni” z 2019 roku, w Polsce dystrybuowany jako „Klucz czasu” – jest całkiem przyzwoitą familijną fantasy, z bardzo wysoką kulturą realizacji technicznej (poza charakteryzacją, co już ustaliliśmy) i dobrym aktorstwem. Podczas seansu trzeba jednak przymknąć oko na to, ze film czerpie przesadnie wielkimi szuflami z zachodniej kinematografii, sypiąc to do tygla, w którym wesoło buzuje lokalny patriotyzm. Że wymienię na przykład czarownicę poruszającą się skorodowaną, pozbawioną kół skorupą moskwicza czy istotny udział w intrydze… krążownika „Aurora”. Trochę też denerwuje klasyczna bolączka nowoczesnych rosyjskich filmów, czyli bohaterowie, którzy są obrzydliwie bogaci (ogromne mieszkanie, drogie samochody), mimo że ani nie mają lukratywnego zawodu (facet jest pisarzem, ale z wieloletnim blokiem twórczym, kobieta zaś w ogóle nie wiadomo, co robi), ani nie fatygują się chadzać gdzieś do pracy. Choćby na ćwierć etatu. Ot, pewnie na balkonie mają drzewko, z którego co rano zrywają tłuste kiście banknotów… Na koniec dwa słowa o fabule. Żona podejrzewająca męża-pisarza o wznowienie romansu z poprzedniczką, obecnie kierowniczką sierocińca, z którego para adoptowała dziewczynkę, postanawia śledzić taksówkę, którą gdzieś pojechał. Niestety, ma wypadek, w wyniku którego ląduje w szpitalu – z przybraną córką, którą z nieznanej przyczyny zabrała ze sobą. Ona wychodzi z kraksy w zasadzie bez szwanku, jednak dziewczynka wpada w śpiączkę i… to właśnie jej rojenia są naszym filmem, będącym w istocie wewnętrzną projekcją jej walki o życie, splecioną z czytanymi przez ojca kawałkami powieści. A jest niewesoło, bo – ze względu na niemożność odszukania ukochanej oraz córki – strażnik najważniejszego zegara w Petersburgu (od niego zaczęto budowę miasta) zaniechał jego nakręcania, w wyniku czego zegar stanął, a wraz z nim opadły na miasto ciemność, marazm i zepsucie. Córka musi teraz nakręcić zegar i go uruchomić, przy czym ma niewiele czasu. Zwrócona do sierocińca (skoro matka w szpitalu, a ojciec wyjechał w sprawach zawodowych), ucieka z pomocą szemranego typa żłopiącego podejrzane płyny i szlaja się z nim po spelunach (w jednej trafia się wampirzyca z kadru) w celu znalezienia klucza do nakręcenia zegara, obojgu zaś nieustannie depczą po piętach wysłannicy szefowej sierocińca, w rzeczywistości czarownicy. Film obejrzeć więc można, zwłaszcza że pod koniec trafia się w nim kilka sensownych mądrości życiowych, aczkolwiek jak ktoś ma wysypkę na produkcję sąsiada zza dalszej miedzy – to bez jego obejrzenia też da się żyć. ![]() 13 lutego 2023 |
Oglądając po latach wyreżyserowaną przez legendarnego Józefa Słotwińskiego sztukę Marka Domańskiego „Mord w hurtowni”, można głośno się śmiać. Tyle że powinien to być śmiech przez łzy. Autor w groteskowy sposób przedstawił bowiem problem, z jakim borykaliśmy się w PRL-u i jaki wcale nie zniknął w III RP – to gospodarcze kombinatorstwo i złodziejstwo.
więcej »Oprócz solidnych dekoracji warto mieć na planie filmowym także przygarść sensownych rekwizytów. Choć chyba nie każda ekipa o tym pamięta…
więcej »Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”
więcej »Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz
Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2022 (4/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2022 (3/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2022 (2/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2022 (1/4)
— Jarosław Loretz
Orient Express: Potwór grubszego kalibru
— Jarosław Loretz
Orient Express: Tanie lokum z haczykiem
— Jarosław Loretz
Z bachorami trzeba ostro
— Jarosław Loretz
W Indiach też straszy
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (4/4)
— Jarosław Loretz