Zgryźliwi prorocy: Edycja 7, wakacje 2006Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski Urozmaicając nasz znany i lubiany serwis „Zgryźliwi tetrycy”, przewidujemy przyszłość – najodważniejsi tetrycy typują jakie oceny wystawią zbliżającym się premierom i uzasadniają, czego się po ocenianych na wyrost filmach spodziewają. W siódmej edycji "Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka", "Superman: Powrót", "Palimpsest", "Miami Vice", "Moja super eksdziewczyna" i "Dom nad jeziorem".
Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad WągrowskiZgryźliwi prorocy: Edycja 7, wakacje 2006Urozmaicając nasz znany i lubiany serwis „Zgryźliwi tetrycy”, przewidujemy przyszłość – najodważniejsi tetrycy typują jakie oceny wystawią zbliżającym się premierom i uzasadniają, czego się po ocenianych na wyrost filmach spodziewają. W siódmej edycji "Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka", "Superman: Powrót", "Palimpsest", "Miami Vice", "Moja super eksdziewczyna" i "Dom nad jeziorem". ![]()
Wyszukaj / Kup Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka Piotr Dobry (8) Na IMDB widzowie tworzą analogie do „Imperium kontratakuje”. Że większa miodność, powalające efekty, Sparrow charyzmatyczny jak Han Solo, Elizabeth Swann charakterna niczym Leia, a Davy Jones to najlepszy czarny charakter od czasów Vadera. Podobają mi się te zależności i jakoś bardziej wierzę takim entuzjastycznym opiniom filmowych zajarańców, niż stosunkowo słabym recenzjom zaoceanicznych krytyków. Rekord otwarcia wszech czasów też działa na wyobraźnię, tym bardziej że po pierwszym weekendzie ludzie wciąż walą do kin, pomagając „Piratom 2” bić kolejne rekordy, więc to nie może być tylko kwestia megasprawnego marketingu. W dużej mierze jest, na pewno, ale marketing to jedno, a DEPP – drugie. Bartosz Sztybor (9) Za pierwszym razem „Piraci z Karaibów” zrobili na mnie niewielkie wrażenie. Później obejrzałem ich drugi raz, trzeci i niedawno czwarty. Zakochałem się. Odżyły wspomnienia z dzieciństwa. Gore Verbinski nakarmił tęsknotę za Burtem Lancasterem i „Karmazynowym piratem” (szczególnie w scenie ze skradaniem się pod łódką). Zwiastuny pokazują, że „Skrzynia umarlaka” będzie piekielnie efektowna, a muszę przyznać, że właśnie „jedynka” wizualnie mnie nie olśniła. Verbinski postanowił też rozszerzyć mit piratów. Kościotrupy z „Klątwy Czarnej Perły” wpisywały się jeszcze w legendy o morskich rozbójnikach (wizerunek na czarnej fladze musiał się przecież skądś wziąć) Natomiast cała rzesza potworów morskich i dziwnie wyglądających stworzeń ze „Skrzyni umarlaka”, to ciekawa fantazja i dopisywanie własnego rozdziału do mitu o bocianich gniazdach, haków zamiast dłoni i romantycznych awanturnikach przełamujących fale na pięknych karawelach. Konrad Wągrowski (7) Sequel not equal? Podejrzewam, że niestety tak, ale i tak mamy tu naprawdę wysoki poziom, z którego można odrobinę spaść. Bowiem „Piraci z Karaibów” naprawdę odświeżyli formułę kina przygodowego, a rola Deppa – gdyby istniała taka nagroda – powinna zostać uznana za najlepszą kreację w filmach czysto rozrywkowych. Boje się, że w drugiej części więcej będzie efektów, a mniej spójnej fabuły, ale i tak zabawa powinna być przednia. ![]()
Wyszukaj / Kup Superman: Powrót Piotr Dobry (5) No nie wiem, trailery mnie nie przekonują, mimo kilku mistrzowskich, typowych dla Singera ujęć. Ani Routh, ani Bosworth, ani nawet Spacey nie robią na mnie najmniejszego wrażenia i mam przeczucie, że najbardziej spodoba mi się tu Frank Langella i wyciągnięty z archiwów Brando. Poza tym, cóż, nie chce mi się wymyślać na poczekaniu jakichś naciąganych powodów przeciw – po prostu nigdy nie lubiłem tego lalusia w pedalskim trykociku i tyle. Bartosz Sztybor (7) Clark „Superman” Kent był dla mnie zawsze lalusiem i pierdołą. Nigdy nie darzyłem go sympatią i do filmów z Christopherem Reeve podchodziłem z ogromnym dystansem. Zawsze okazywało się, że po musiałem rozpoczynać sesję samobiczowania, bo adaptacje – szczególnie dwie pierwsze – były bardzo miłymi niespodziankami. Nie mam wielkich oczekiwań, a jedynie wierzę w Bryana Singera. Zobaczymy czy jest ekspertem od komiksów, tylko z „X-Menami” mu się udało. Konrad Wągrowski (6) Z Supermanem, jako bohaterem filmowym i komiksowym mam dwa problemy. Po pierwsze jest idiotycznie ubrany – któż zakłada majtki na dresik? Po drugie – jest właściwie wszechmocny, a to już bywa nudne. Na razie nie widziałem nic, co by dało mi pewność, że będzie to Powrót na miarę batmanowskiego Początku, ale zobaczymy. ![]()
Wyszukaj / Kup Palimpsest Piotr Dobry (7) Już w zaskakująco dobrze zmontowanym zwiastunie wyczucia się napięcie i intrygę, jakich w krajowych produkcjach nigdy pod dostatkiem. Czyżby pierwszy w dziejach porządny polski thriller? Niewolski pokazał w „Symetrii”, że ma cenny i rzadko u nas spotykany talent samouka, i oby tylko nie przedobrzył w filozofowaniu, bo do tego też ma niestety tendencje. Co jeszcze... Aha – plakat jest zajebisty! Bartosz Sztybor (6) Niewolski na pewno ma wizję swojej kariery i skrupulatnie planuje kolejne filmy. Człowiek ma pasję, umiejętności i tylko szkoda, że we wszystkich wywiadach wychodzi na buca i debila. Ważne, że filmy robi dobre i prawdopodobnie taki też będzie „Palimpsest”. Dobry pomysł z wpływem stanu psychicznego policjanta na prowadzenie przez niego sprawy, ładne zwiastunowe zdjęcia i fajny tyłeczek Cieleckiej (mam nadzieję) na plakacie. Zapowiada się polskie połączenie „Siedem” i „Nagiego instynktu”. Oby Niewolski bardziej chciał naśladować Finchera, niż Verhoevena. Konrad Wągrowski (6) Niewolski w „Symetrii” mnie do końca nie przekonał. Umiał stworzyć nastrój, pokazać realia (znane zresztą z autopsji), umiał pokierować aktorami, ale nie potrafił stworzyć przekonujących postaci, ani w pełni udanej historii. Przyznam jednak, że zapowiedź „Palimpset” wygląda niezwykle intrygująco (jak na polskie kino) i jestem ciekaw co z tego wyniknie. Jakiejś katastrofy być nie powinno. ![]()
Wyszukaj / Kup Miami Vice Piotr Dobry (8) Tego nie wolno spieprzyć. I producent oryginału Michael Mann – przy okazji wybitny reżyser – na bank nie spieprzy. Ma w końcu charyzmatycznych Farrella i Foxxa, którzy powinni się jeszcze mniej pieprzyć z bedgajami, za to bardziej pieprzyć z laskami, niż Don Johnson i Philip Michael Thomas. Tylko dlaczego trailer wygląda jak „Bad Boys” na poważnie? Czyżby jednak nie ten klimat, nie ten dystans? Wszystkie znaki na niebie wskazują, że tak, i właśnie dlatego sądzę, że nie. Mann zaskoczy po raz wtóry. Bartosz Sztybor (7) Ufam, że Michael Mann nie zapomniał klimatu „Miami Vice”, za który w ogromnym stopniu odpowiadał. Cieszę się bardzo, że wybrał Foxxa i Farrella, bo darzę ich dużą sympatią. Cieszę się też, że zdjęcia dla Manna robi znowu Dion Beebe, bo w „Zakładniku” poradził sobie doskonale. W ogóle cieszę się, że „Miami Vice” zapowiada się tak, jak się zapowiada, bo serial był jednym z uzależnień mojego dzieciństwa i żywię do niego najszczerszy sentyment. Konrad Wągrowski (8) Choć raz muszę w pełni zgodzić się z Piotrkiem – Michael Mann wielki jest, należy na pewno do pierwszej piątki najlepszych współczesnych reżyserów, a „Gorączka” i „Informator” to rzeczy bez wątpienia wybitne. No to jak mógłby schrzanić „Miami Vice”? Choc przyznam, że nie mam pojęcia, w którą stronę pójdzie i jestem tego bardzo ciekaw. ![]()
Wyszukaj / Kup Moja super eksdziewczyna Piotr Dobry (6) Komedia romantyczna połączona z filmem superbohaterskim. Sześćdziesięciolatek Reitman wciąż jest w formie (patrz: niedoceniona „Ewolucja”), Uma Thurman z wiekiem nabrała seksapilu (patrz: niedocenione „Serce nie sługa”). To będzie sympatyczne kino rozrywkowe. Bartosz Sztybor (6) Pomysł cacy, ale jestem prawie pewny, że okaże się niewykorzystany. Wszystko przez dziwny zwiastun, który zamiast reklamować, raczej streszcza cały film. Zejście, rozejście, ponowne zejście. Może być tutaj coś jeszcze? Jeśli tak, to super. Jeśli nie, to chyba tylko będę czekał do sceny z rekinem, bo na dużym ekranie musi wyglądać wspaniale. Konrad Wągrowski (3) Jakoś to brzmi dla mnie jak kolejna komediowa porażka, jakich dziesiątki mieliśmy w ostatnich latach. Stwierdzam to ze smutkiem, bo lubię Umę Thurman. ![]()
Wyszukaj / Kup Dom nad jeziorem Piotr Dobry (7) To będzie ładny melodramat w duchu realizmu magicznego. Alejandro Agresti robi filmy bardzo nastrojowe, piękne wizualnie. Że Bullock i Reeves pasują do siebie, wiemy od czasów „Speeda”, a tutaj niepotrzebne będą żadne nadzwyczajne umiejętności aktorskie, wystarczy chemia. Pozytywne nastawienie gasi mi tylko nieco osoba scenarzysty Davida Auburna, autora pretensjonalnego „Dowodu”, który w dialogach i budowie postaci może nam kolejny raz zafundować nie film, a teatr. No, ale na szczęście Agresti nie jest Johnem Maddenem. Bartosz Sztybor (7) W „Speedzie” była między nimi chemia, więc tutaj nie powinno być z tym problemu. Do tego świetnie zapowiadająca się fabuła i świadomość, że azjatycki pierwowzór uznano za film nowatorski i odkrywczy. Albo tak historia zostanie schrzaniona już po kilkunastu minutach, albo będzie zaskakiwała do samego końca. Coś mi mówi, że jednak to drugie. ![]() 18 lipca 2006 |
Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Jako że niezmiennie obserwuję z zainteresowaniem wszystko, co dzieje się w świecie kultury, a zwłaszcza filmu, nie mogłam nie zauważyć postępującego trendu, który polega na oskarżaniu filmów i seriali o to, że są coraz bardziej woke (tzn. świadome nierówności społecznych i nakierowane na próby ich niwelowania poprzez odpowiedni przekaz kulturowy).
więcej »Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Od Donnera do Singera, czyli ranking dawnych filmów o Supermanie
— Konrad Wągrowski
15 najbardziej spektakularnych akcji Supermana
— Kamil Witek
Dobry i Niebrzydki: Czas zakładać czerwone slipy na niebieskie pończochy!
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Moleskine: Dwie kreski koki
— Dominik Herman
Porażki i sukcesy A.D. 2006
— Esensja
Stukadełko w umrzyka skrzyni
— Marcin Łuczyński
To se ne vrati, czyli o paru powodach klapy „Miami Vice” w Stanach Zjednoczonych
— Dorota Chrobak
Zmarszczona tafla
— Ewa Drab
Ci wspaniali mężczyźni w swoich błyszczących samochodach
— Urszula Lipińska
Miej serce i patrzaj w serce
— Ewa Drab
Edycja 6, maj 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski
Edycja 5, kwiecień 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski
Edycja 4, marzec 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski
Edycja 3, luty 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski
Edycja 2, styczeń 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski
Edycja 1, grudzień 2005
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski
Freddie i jego koty
— Sebastian Chosiński
Killer Queen
— Piotr Nyga
Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Powszedniość końca świata
— Jarosław Robak
Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady
O mutancie, który skakał przez czas
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski
Gdyby Tarantino pracował u Disneya
— Agnieszka Szady
Wrogowie publiczni: Profesjonalizm i pasja
— Dominik Herman
Wrogowie publiczni: Ze śmiercią mu do twarzy
— Tomasz Rachwald
Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Statek szalony
— Konrad Wągrowski
Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski
Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski
Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski
Migające światła
— Konrad Wągrowski
Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski
Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski
Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski
Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski