Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

‹22 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Warszawska Fundacja Filmowa
CyklWarszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy
MiejsceWarszawa
Od6 października 2006
Do15 października 2006
WWW

WMFF, dzień drugi. Dłużyzny!

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Dzień dzisiejszy przeżyłem ciężko. Seanse dłużyły się straszliwie, fabuły nie porywały, pogoda na zewnątrz niebrzydka i parę razy przez myśl mi przechodziło, czy na pewno najlepszym wyborem jest w tym momencie siedzenie w kinie.

Konrad Wągrowski

WMFF, dzień drugi. Dłużyzny!

Dzień dzisiejszy przeżyłem ciężko. Seanse dłużyły się straszliwie, fabuły nie porywały, pogoda na zewnątrz niebrzydka i parę razy przez myśl mi przechodziło, czy na pewno najlepszym wyborem jest w tym momencie siedzenie w kinie.

‹22 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Warszawska Fundacja Filmowa
CyklWarszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy
MiejsceWarszawa
Od6 października 2006
Do15 października 2006
WWW
Całe szczęście, że w tym roku ograniczono ilość kin i festiwal w lwiej części odbywa się w nieodległych od siebie „Relaksie” i „Kinotece”. Gdyby było inaczej, gdyby trzeba było przenosić się np. do „Iluzjonu” czy „Kultury”, przy prawdopodobieństwu wpadnięcia na jedną z 3. wielkich i 5. malutkich demonstracji paraliżujących dziś Warszawę, zdążenie na następny seans byłoby bardzo trudne. A przy oszołomieniu wlokącą się akcją filmów, można byłoby się nie zorientować, czy się protestuje przeciw rządowi, czy też opozycji.

Jan Svankmajer
‹Szaleni›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzaleni
Tytuł oryginalnySílení
ReżyseriaJan Svankmajer
ZdjęciaJuraj Galvánek
Scenariusz
ObsadaPavel Liska, Anna Geislerová, Jaroslav Dusek, Jan Svankmajer
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiCzechy, Słowacja
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Szaleni
Po jakichś trzech godzinach seansu horroru filozoficznego Jana Svankmajera „Szaleni”, spojrzałem na zegarek i okazało się, że minęła dopiero godzina seansu. Niestety, była to dopiero połowa filmu.
Svankmajer na wstępie filmu starannie wyjaśnia o co mu chodzi (oczywiście z odpowiednią dozą ironii). Twierdzi, że film jest horrorem, choć zdaje sobie sprawę z wszelkich wad tego gatunku. Czerpie z twórczości Edgara Allana Poe i markiza de Sade i w sumie widać to na ekranie (a nawet słychać w literalnych cytatach). Oczywiście opowieść o szpitalu wariatów ma tu być tym, czym bywa każda opowieść o szpitalu wariatów – alegorią naszego świata.
Problem w tym, że ta rozciągnięta do granic przyzwoitości, pretensjonalna, artystyczna wypowiedź do nikąd nie prowadzi. Ot, taka zabawa konwencją prowadzona przez artystę, niczego nie odkrywająca, odgrywająca znane wątki przy ubarwieniu ich (bez żadnego sensownego uzasadnienia), łącząc realia XIX-wiecznej Francji i współczesnych Czech (karoce obok samochodów, komputer w przytułku dla obłąkanych). I tak otrzymujemy horror, który nie straszy, alegorię, która niczego nie niesie, a nawet pomysłowe wstawki wykonane animacją poklatkową z maszerującymi kotletami mięsa zaczynają nużyć i tylko dorzucają zbędnych minut do tego seansu. Na dodatek wielka szkoda, że twórca nie miał innego pomysłu na zakończenie niż banalne „szpital wariatów i z normalnego uczyni szaleńca”. Na osłodę jedynie kilka nagich kobiet (w tym znana u nas z „Żelarów” sprzed 2 lat Anna Geislerova) w sekwencji markizowej.

Fabián Bielinsky
‹Aura›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAura
Tytuł oryginalnyEl Aura
ReżyseriaFabián Bielinsky
ZdjęciaChecco Varese
Scenariusz
ObsadaRicardo Darín, Dolores Fonzi, Pablo Cedrón
MuzykaLucio Godoy
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiArgentyna, Francja, Hiszpania
Czas trwania134 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Aura
Dość dziwny thriller z Argentyny. Spokojny taksidermista (znaczy wypychacz zwierząt) zostaje porzucony przez żonę i, aby ochłonąć, wybiera się z kolegą na polowanie, choć sam nie uznaje zabijania zwierząt. Postanawia jednak się przełamać i… zabija przypadkowo człowieka, który w tym czasie również poluje. Jak się okazuje ów człowiek był zamieszany w pewien złożony plan przestępczej akcji, a nasz taksidermista, wyposażony w umiejętność zapamiętywania najmniejszych nawet szczegółów, od lat bawi się w wymyślanie doskonałych planów włamań i napadów. Tym razem ma szansę doświadczyć tego na własnej skórze…
Byłby to dość zwyczajny thriller kryminalny z elementami filmu noir (choć pokazywany w dużej mierze wśród malowniczych argentyńskich lasów), prowadzony przez większość filmu w raczej powolnym tempie, gdyby nie dolegliwość głównego bohatera, który przy tym wszystkim jest epileptykiem. Jego ataki poprzedzane są tytułową „aurą” – stanem, w którym doznaje swego rodzaju olśnienia. To wszystko każe zadać pytanie, czy cała kryminalna intryga nie jest czasem tylko wytworem chorego umysłu bohatera, realizującego jego wyobrażenia. Tak czy inaczej – David Lynch to nie jest (a i całość zdecydowanie za długa – aż 2h 15).

Dunya Smirnova
‹Związki›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZwiązki
Tytuł oryginalnySvyaz
ReżyseriaDunya Smirnova
Scenariusz
ObsadaAnna Michałkowa, Michaił Porieczenkow, Irina Rozanova, Leonid Yarmolnik
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania80 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Związki
Dzień krótkich tytułów. Na szczęście rosyjski film nie należy już do obrazów udziwnionych czy z wielkimi artystycznymi ambicjami, bo trzeciego takiego tytułu jednego dnia mógłbym już nie zdzierżyć. To tym razem spokojna i normalna opowieść o romansie dwojga ludzi w średnim wieku – żonatego właściciela sklepu myśliwskiego z Moskwy i zamężnej pracowniczki jakiegoś magazynu z St. Petersburga. Nie jest to romansidło, raczej próba zmierzenia się z tematem, jakie mogą być przyczyny skoku w bok (we współczesnej Rosji, ale narodowe uwarunkowania nie zmieniają tu wiele w porównaniu do innych krajów) i jakie jego późniejsze reperkusje na wszelkie tytułowe związki – dwa małżeństwa i parę kochanków.
Proste, miłe, ze smakiem robione kino, nie pozbawione elementów delikatnego humoru, dobrze zagrane, nieźle wyreżyserowane, którego jedyną wadą jest fakt, że ten temat podejmowany był na całym świecie już tysiące razy, a obraz Smirnowej do niego niczego nowego nie wnosi.
koniec
8 października 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Wymiona pragnień
Jarosław Loretz

4 VII 2022

Gorączkowe pragnienie mleka może powodować omyłkowe chwytanie w trakcie prób dojenia krowy za elementy niebędące w istocie wymionami.

więcej »

Z filmu wyjęte: Sporty letnie
Jarosław Loretz

27 VI 2022

Ponieważ mamy kanikułę, czas porzucić (przynajmniej na chwilę) dziedzinę horroru i nacieszyć wzrok lżejszymi widokami.

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą VII: Bolid pożądania
Jarosław Loretz

20 VI 2022

Zdarza się, że horror zahacza o inne, mniej „grzeczne” gatunki. Na szczęście pozory często mylą…

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Do księgarni marsz: Maj 2022
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Wiekopomne dzieło króla Długouchych
— Konrad Wągrowski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Koniec wojny, koniec serii
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Ciotka chce czerwony haczyk
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.