Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

‹22 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Warszawska Fundacja Filmowa
CyklWarszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy
MiejsceWarszawa
Od6 października 2006
Do15 października 2006
WWW

WMFF, dzień dziesiąty. Im gorsza władza, tym lepszy dowcip obywateli.

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Komunizm odszedł do historii. Pozostało tylko kilka jego wysp – Kuba, Korea Płn. francuskie uniwersytety… Po kilkunastu latach od polskiego czerwca 89’ i upadku muru tematyka powróciła na Warszawskim Festiwalu. A nawet zgranęła najważniejszą nagrodę.

Konrad Wągrowski

WMFF, dzień dziesiąty. Im gorsza władza, tym lepszy dowcip obywateli.

Komunizm odszedł do historii. Pozostało tylko kilka jego wysp – Kuba, Korea Płn. francuskie uniwersytety… Po kilkunastu latach od polskiego czerwca 89’ i upadku muru tematyka powróciła na Warszawskim Festiwalu. A nawet zgranęła najważniejszą nagrodę.

‹22 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Warszawska Fundacja Filmowa
CyklWarszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy
MiejsceWarszawa
Od6 października 2006
Do15 października 2006
WWW
Kolejny festiwal za nami. Z pewnym zaskoczeniem stwierdzam, że na zupełnie przyzwoitym poziomie – przynajmniej większość z tych 25 filmów, które w tym roku udało mi się zobaczyć (już za kilka dni uzupełnię „9 kompanię”). Do niewypałów muszę zaliczyć „Szalonych” Svankmajera, „Reżysera ceremonii ślubnych” Bellocchio i nieszczęsny „Summer love” Uklańskiego. Zdecydowanie na plus wyróżniły się „Babel”, „Życie na podsłuchu”, „Lato’04” i „Paprika”, ale szereg innych seansów był również przyjemny.
Ostatniego dnia dwukrotnie powracałem do komunizmu, choć na dwa zupełnie inne sposoby – w dokumencie o komunistycznym dowcipie i komedii satyrycznej o rumuńskiej rewolucji. To dobre podsumowanie, bo owe postkomunistyczne tematy były bardzo istotne na tym festiwalu. Najlepiej świadczą o tym wyniki głosowania plebiscytu publiczności.

Ben Lewis
‹Śmiech i młot: Dowcipy czasów komuny›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚmiech i młot: Dowcipy czasów komuny
Tytuł oryginalnyHammer & Tickle: The Communist Joke Book
ReżyseriaBen Lewis
ZdjęciaFrank-Peter Lehmann
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiFrancja, Kanada, Niemcy, USA, Wielka Brytania
Czas trwania89 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Śmiech i młot: dowcipy czasów komuny
Zamiast recenzować, może zacytuję parę dowcipów z filmu?
Święty Piotr budzi się któregoś ranka i patrzy, a tu przed bramami niebios tłoczy się grupa diabłów. „Co wy tu robicie?” – pyta. Słyszy w odpowiedzi: „Wczoraj do piekła trafił Stalin. My jesteśmy pierwszymi uchodźcami.”
Mężczyzna w kolejce strasznie przeklina Ceausescu (do podmiany na Jaruzelskiego, Honeckera, Kadara). Wreszcie mówi: „Mam tego dosyć. Idę go zabić.”. Po jakiejś godzinie wraca. „I co, zabiłeś?”. „Nieeee. Tam jest jeszcze większa kolejka niż tutaj.”
Rok 1989. Amerykanie i Niemcy z NRD podejmują wspólną próbę wydobycia wraku „Titanica”. Amerykanie chcą odzyskać zatopione skarby, a Enerdowcy pragną przeprowadzić badania orkiestry, która grała do końca…
Film, będący jedynym dokumentem, na jaki wybrałem się podczas tegorocznego festiwalu, dobrze oddaje rolę humoru w czasach komuny. Jego część ukazująca rys historyczny jest raczej bardzo pobieżna (choć nie zakłamana), ale charakterystyki dowcipów (śmianie się jako reakcja na terror, wyśmiewanie przywódców, propagandy i kryzysu ekonomicznego) dobrze oddaje duch tamtych czasów. A poza tym miło przypomnieć sobie kilka dobrych, starych kawałów…

Corneliu Porumboiu
‹12:08 na wschód od Bukaresztu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł12:08 na wschód od Bukaresztu
Tytuł oryginalnyA fost sau n-a fost?
Dystrybutor Vivarto
Data premiery18 maja 2007
ReżyseriaCorneliu Porumboiu
ZdjęciaMarius Panduru
Scenariusz
ObsadaMircea Andreescu, Teodor Corban, Ion Sapdaru
MuzykaRotaria
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiRumunia
Czas trwania89 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
12:08 na wschód od Bukaresztu
Mały świetny film. Kameralna opowieść, której większość dzieje się w studiu lokalnej telewizji, gdzie dziennikarz wraz z dwoma gośćmi zastanawiają się czy w ich miasteczku miała też miejsce rewolucja w 1989 roku. Jeden z gości, nauczyciel, opowiada, że tego dnia z kilkoma kolegami (żaden nie może już potwierdzić jego wersji) poszli protestować na główny plac jeszcze przed ogłoszeniem ucieczki Nicolae Ceausescu. Niestety nikt z dzwoniących nie chce potwierdzić tej wersji…
Film Corneliu Porumboiu sprawdza się świetnie zarówno jako satyryczna komedia, jak i opowieść alegoryczna. Mamy tu grupę ludzi, którzy w tej chwili są lokalnymi pijakami lub zrzędliwymi emerytami próbuje przyznać sobie prawo do bycia zasłużonymi opozycjonistami, mamy siermiężnie realizowany lokalny program, udający ważna historyczno-polityczną debatę, mamy mały przekrój zabawnych typów rumuńskiego społeczeństwa. Ale mamy też przenośnie, bo to małe miasteczko symbolizuje cały kraj – z jego niejasnościami co do tego, co dokładnie zdarzyło się w grudniu 1989 roku, z ludźmi zanurzonymi w systemie, ale udającymi kogoś zupełnie innego, z problemami dotarcia do prawdziwej wersji wydarzeń. Mamy też szczery głos kobiety, która w 1989 straciła syna – to ona ma prawo poczuwać się do bycia spadkobierczynią krwawych przemian tamtego czasu, które, choć z trudem, ale skierowały Rumunię we właściwym kierunku. Bardzo dowcipne ale i bardzo mądre kino.
A ja, zmęczony już mocno 25 seansami w tym roku, dziękuję wszystkim za uwagę. Do zobaczenia na 23 (jubileuszowym, rzecz jasna) WMFF.

Na koniec tegorocznej relacji – wyniki głosowania publiczności i decyzja jury festiwalowego:
  1. „Życie na podsłuchu”
    reż. Florian Henckel von Donnersmarck, Niemcy

  2. „Mała miss”
    reż. Jonathan Dayton i Valerie Faris, USA

  3. „Grbavica”
    reż. Jasmila Žbanić, Bośnia i Hercegowina/Chorwacja/Austria/ Niemcy

  4. „Duchy z Cité Soleil”
    reż. Asger Leth, Dania

  5. „Babel”
    reż. Alejandro Gonzáles Inárritu, USA/Gwatemala

  6. „Eden”
    reż. Michael Hofmann, Niemcy/Szawjcaria

  7. „Posterunek graniczny”
    reż. Rajko Grlić, Serbia i Czarnogóra/Chorwacja, Słowenia/Bośnia i Hercegowina/Macedonia

  8. „Offside”
    reż. Jafar Panahi, Iran

  9. „9. Kompania”
    reż. Fiodor Bondarczuk, Rosja/Finlandia/Ukraina

  10. „Szkice Franka Gehry”
    reż. Sydney Pollack, Niemcy/USA

  • Jury w składzie: Petr Zelenka, Ilja Chrzanowski, Alberto Fuguet, Ognjen Sviličić i Piotr Szczepański przyznało nagrodę: Grand Prix NESCAFÉ i 5 tys. euro filmowi "Euphoria / Euforia" reż. Ivan Vyrypaev (Rosja).

  • Nagrodę Cinemax za Najlepszy Scenariusz otrzymał film „Z odzysku” reż. Sławomir Fabicki (Polska), scenariusz: Sławomir Fabicki, Denijal Hasanović, Marek Pruchniewski.

  • Specjalną Nagrodę Jury za wyjątkowe wrażenia wizualne i dźwiękowe otrzymał film „Z odzysku” reż. Sławomir Fabicki (Polska).

  • Specjalną Nagrodę Jury za przedstawienie prawdziwego życia na ekranie otrzymał film „Sehnsucht / Tęsknota” reż. Valeska Grisebach (Niemcy).

  • W Konkursie Regionalnym dla filmów z Europy Środkowej i Wschodniej, jury w składzie: Ellis Driessen, Gilli Mendel, Peter Belsito przyznało Nagrodę Telewizji Polsat filmowi „Svobodnoe plavanye / Dryfowanie” reż. Boris Khlebnikov (Rosja).

  • W Konkursie Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych jury w składzie: Siergiej Lavrentiev, Ewa Banaszkiewicz, Stefan Uhrik przyznało nagrodę filmowi „God is my DJ / Bóg jest moim DJ-em” reż. Carin Goeijers (Holandia).

  • Nagrodę FIPRESCI dla najlepszego pierwszego lub drugiego filmu w dorobku reżysera z Europy Środkowej i Wschodniej jury w składzie: Ronald Bergan, Jan Olszewski i Michael Ranze przyznało filmowi „Friss levegő / Świeże powietrze” reż. Ágnes Kocsis (Węgry).
koniec
16 października 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Pośladki nawiedzenia
Jarosław Loretz

17 I 2022

Nikt nie spodziewa się hiszpańskiej inkwizycji, tak jak i nikt nie spodziewa się, że jakikolwiek duch chciałby nam zajrzeć w okrężnicę. A tu proszę.

więcej »

Z filmu wyjęte: Spokojnie, przecież nikt nie zwróci na to uwagi
Jarosław Loretz

10 I 2022

Niektórzy z twórców nieco bardziej niż inni idą na skróty, gdy dostają do ręki zbyt kusy budżet. Potem można się trochę pośmiać z ich produkcji.

więcej »

Z filmu wyjęte: Fampirem jeftem
Jarosław Loretz

3 I 2022

Nie zawsze kinematograficzne wampiry miały dystyngowane kły. Bywały i takie z kłami à la mors.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Transatlantyk 2013: Dzień 1 i 2
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Wiekopomne dzieło króla Długouchych
— Konrad Wągrowski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Koniec wojny, koniec serii
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Ciotka chce czerwony haczyk
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Centrala każe uczyć się karate
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.