Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Koniec ze słodyczami!

Esensja.pl
Esensja.pl
Dzisiaj walentynki. Jak co roku jedni grzmią, że po co, że dla kogo, że sztuczne, że dla kasy i że generalnie fu! Inni z kolei wystawiają dzióbki, trzepoczą rzęsami i chodzą do kina na słodkie komedie romantyczne. Pewnie, słodycze są OK. Ale jest jeszcze trzecia grupa: oni też oglądają filmy o miłości, ale jednak ciut inne…

Ewa Drab

Koniec ze słodyczami!

Dzisiaj walentynki. Jak co roku jedni grzmią, że po co, że dla kogo, że sztuczne, że dla kasy i że generalnie fu! Inni z kolei wystawiają dzióbki, trzepoczą rzęsami i chodzą do kina na słodkie komedie romantyczne. Pewnie, słodycze są OK. Ale jest jeszcze trzecia grupa: oni też oglądają filmy o miłości, ale jednak ciut inne…
Ciut inne, bo przecież miłość można przedstawić w różny sposób, niekoniecznie według radosnego schematu używanego w komediach romantycznych. Każde uczucie, nie tylko miłość, ma różne oblicza, odcienie i kształty. Potrafi być zabawne, tragiczne, szczęśliwe, skomplikowane, piękne, niejednoznaczne, żywiołowe, niebezpieczne, niekontrolowane, subtelne, nieodwzajemnione, długie, krótkie, niespełnione, bolesne, unikalne i niejasne. Jedną z wielu dróg zobrazowania miłości wybrał każdy z reżyserów wymienionych poniżej filmów. Każdy z wybranych tytułów jest inny, tak samo jak kształt przedstawionej przez nie miłości, która stanowi jednak dla nich wszystkich paliwo napędowe, ostoję emocjonalną, a nawet ukryty fundament fabuły.
Iluzjonista
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Istotę filmu Burgera określa miłość. Oglądamy historię zdolnego magika scenicznego, ale nie wiemy, gdzie zaciera się granica między wyrafinowanymi technicznie sztuczkami a prawdziwą magią. Bo tę z kolei definiuje uczucie głównego bohatera: piękne, motywujące, silne, poruszająco zagrane przez Edwarda Nortona i magiczne właśnie. Wszystkie wydarzenia przedstawione na ekranie można uznać za tytułową iluzję; wszystkie – oprócz miłości, która stoi u podstaw fantastycznego spektaklu pomysłowości i intryg składających się na fabułę filmu. Uczucie magika Eisenheima przeistacza wizualny majstersztyk Burgera w baśń, w której miłość pary głównych bohaterów wydaje się odległa, wyidealizowana, epicka, bliższa wielkim dziełom literackim o nierozłącznych kochankach jak Tristan i Izolda niż rzeczywistości. Ale mimo to widz rozumie desperację tytułowego iluzjonisty i daje się porwać tej pięknej, nietuzinkowej bajce opowiadającej też o ludzkiej determinacji i eskapistycznych pragnieniach każdego człowieka.
Wierny ogrodnik
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Specyficzna love story Fernando Meirellesa łączy historię głębokiego uczucia ze wstrząsającymi tematami wykorzystywania Afryki przez Zachód i jego wielkie koncerny. Wszystko to podane w formie thrillera dawkującego napięcie rozedrganą kamerą, zmiękczonego siłą miłości głównych bohaterów. W filmie delikatne, wzruszające uczucie zostaje zestawione z niedolami, manipulacjami i wyrachowaniem tego świata. Uzyskany w ten sposób kontrast uderza mocno i znienacka, budząc całą gamę silnych emocji. Pozostawia w filmie również odrobinę nadziei na lepsze jutro, które może nadejść jedynie dzięki miłości. Dlatego można powiedzieć, że uczucie pełni tu rolę symbolu, ideału, podpory. Również narracyjnie Meirelles przedstawia miłość inaczej. Rozwój związku bohaterów oglądamy w retrospekcjach, aby potem lepiej zrozumieć cichą rozpacz i zdecydowanie Justina Quayle’a – rozbitego, ale jednocześnie zmotywowanego do działania morderstwem swojej ukochanej żony Tessy. W prawdziwym, poruszającym przedstawieniu uczucia bohaterów ogromną zasługę mają aktorzy: Ralph Fiennes i Rachel Weisz. Bez nich ta wyjątkowa ekranowa miłość nie chwytałaby tak za serce. A tak jeszcze ściska za gardło.
Zakochany bez pamięci
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
W zakręconej historii wymyślonej przez mistrza ekranowych dziwactw Charliego Kaufmana i wyreżyserowanej przez specjalistę od onirycznej konwencji Michela Gondry’ego chodzi przede wszystkim o miłość i związki między ludźmi. Chodzi także o wspomnienia, pamięć o wszystkich dobrych i złych chwilach spędzonych z ukochaną osobą, nawet jeśli ta osoba nie jest już ukochana, a związek okazał się niewypałem. Opowieść o Joelu, który dowiedziawszy się, że jego dziewczyna Clementine wymazała go sobie z pamięci, decyduje się na podobny zabieg, dostarcza nie tylko niesamowitości wizualnych i narracyjnych napędzanych intrygującą mieszanką myśli i wspomnień bohatera, ale także portret miłości jako uczucia niedającego się ot tak wykasować. Każdy związek tworzy część człowieka i staje się elementem jego życia. Tymczasem bohaterowie filmu Gondry’ego traktują swoje emocje i odczucia machinalnie, wręcz brutalnie, tak jakby życie dało się zaprogramować. Reżyser zręcznie operuje oryginalnymi wizjami Kaufmana, by opowiedzieć historię o miłości, ale wychodzącą poza utarte schematy. Także dzięki odtwórcom głównych ról. Kate Winslet i Jim Carrey to jeden z ciekawszych ekranowych duetów ostatniej dekady.
Osada
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Filmy M. Nighta Shyamalana kojarzą się raczej z inteligentnym straszeniem, wszechobecnymi lękami, starannie budowaną atmosferą napięcia i zagadki, wreszcie z zaskakującymi pomysłami fabularnymi i szokującymi twistami w zakończeniu. Tymczasem w „Osadzie” motorem zdarzeń okazuje się miłość. Nie tylko miedzy kobietą i mężczyzną, ale również miłość wewnątrz rodziny, chociażby rodziców do swoich dzieci. W świecie tytułowej osady uczucie pobudza do działania, jak również pozwala pokonać lęki, przekroczyć granice własnych słabości oraz znaleźć siłę, by sprzeciwić się nawet całemu światu i zasadami nim rządzącymi. Niewidoma Ivy gotowa jest na każde poświęcenie dla Luciusa, dla niego przezwycięży swój lęk i opuści bezpieczne schronienie, stawi czoła nieznanemu i zmobilizuje się, by znaleźć drogę do osiągnięcia celu. Tak jak zrobiła starszyzna osady, by chronić swoich bliskich przed cierpieniem, choć wiedziała, że to prawie niemożliwe. Zderzenie atmosfery lęku (charakterystycznej dla filmów Shyamalana) z wyeksponowaniem roli miłości w rezultacie okazuje się nawet bardziej zaskakujące i inteligentne niż sprytnie spreparowane zakończenie.
Pamiętnik
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Można uważać „Pamiętnik” za klasyczny romans. Ale to nieprawda. Film Cassavetesa oparty na bestsellerze mistrza sentymentalnych powieści Nicholasa Sparksa przedstawia losy miłości Allie i Noah od jej zakiełkowania, przez zwątpienie, po pełny rozkwit. Śledzi rozwój uczuć bohaterów, wzrusza i porusza, ale zdobywa widza dopiero drugą warstwą fabularną, w której oglądamy losy miłości starych ludzi, miłości, która nie umarła z upływem czasu i spiętrzeniem problemów, ale pozostała równie silna. Ewoluowała, zmieniła się, a jednak nie osłabła. Nawet wyniszczająca choroba taka jak choroba Alzheimera nie była w stanie jej zabić. To oczywiście ujmujący, wyidealizowany obraz miłości, ale – co najważniejsze – podnoszący na duchu i angażujący wszystkie emocje widza. Ucieleśnia marzenia każdego człowieka o byciu kochanym i kochaniu niezależnie od okoliczności.
• • •
Jeśli jednak komedie romantyczne to właśnie to, co lubisz najbardziej (zwłaszcza na walentynki), warto zajrzeć na blog Esensji.
koniec
14 lutego 2008

Komentarze

19 VI 2010   16:36:00

Ja kocham ten film nad życie !!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Tania siła robota
Jarosław Loretz

20 V 2019

Dzidy, blaszane roboty i fotel dentystyczny, a wszystko w rytmie country. Ach, te czasy, gdy przemysł filmowy zdominowany był przez różnej maści entuzjastów-amatorów…

więcej »

Z filmu wyjęte: Samopodający się talerz
Jarosław Loretz

13 V 2019

Jeszcze na chwilę wróćmy do stołu. Na ucztę, gdzie posiłek dociera do stołu o własnych siłach, i własnoręcznie serwuje się na talerzu.

więcej »

Z filmu wyjęte: Chatka niekoniecznie z piernika
Jarosław Loretz

6 V 2019

Co, jeśli ktoś nie ma ochoty na chatkę z piernika? Otóż zawsze można mu zaproponować chatkę z… parówek.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dobry, zły i łamliwy
— Konrad Wągrowski

Rozszczepieni
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Październik 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Robak, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Maj 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (5)
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Logika jest dla słabych
— Agnieszka Szady

Jestem Bogiem, ale mam swoje ograniczenia
— Marek Krysiak

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (3)
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.