Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja przyznaje Oscary 2007

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2 3

Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Kamil Witek

Esensja przyznaje Oscary 2007

Najlepsza aktorka
Dostanie: Marion Cotillard („Niczego nie żałuję – Edith Piaf”)
Powinna dostać: Marion Cotillard („Niczego nie żałuję – Edith Piaf”)
Edith Piaf to rola idealnie skrojona pod gusta Akademii. Od dawna takie wcielenia są doceniane, a aktorki odgrywające postacie autentyczne w ciągu ostatnich ośmiu lat zgarnęły nagrodę sześć razy. Może być podobnie jak z Adrienem Brodym i „Pianistą” – Cottilard dostanie Oscara na dobry start kariery.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dostanie: Javier Bardem („To nie jest kraj dla starych ludzi”)
Powinien dostać: Casey Affleck („Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda”)
Bardem przeraża chłodem, socjopatyczną mimiką i martwym spojrzeniem. Akademicy takich uwielbiają. Udowodnili to, dając nagrody Forestowi Whitakerowi, Philipowi Seymourowi Hoffmanowi, Seanowi Pennowi i innym Hannibalom Lecterom. Jednak Affleck odgrywa mieszankę desperacji, determinacji, podniecenia i zazdrości dyskretniejszymi środkami i bez problemu ciągnie trudniejszy film niż świetnie skonstruowany „To nie jest kraj dla starych ludzi”. Nawiasem mówiąc, wydaje mi się, że Affleckowi zwyczajnie się ten Oscar bardziej przyda. Bardem ma markę, a Caseyowi statuetka może posłużyć jako magnes dla dobrych scenariuszy i ciekawych wcieleń. I może się okazać dopiero początkiem jego nowego aktorskiego życia.
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Dostanie: Cate Blanchett („I’m Not There”)
Powinna dostać: Cate Blanchett („I’m Not There”)
W żadnym wypadku nie uważam, żeby Oscar dla Blanchett w tej kategorii był rekompensatą za jego brak za rolę pierwszoplanową w „Elizabeth: Złoty wiek”. To, co ta kobieta wyrabia w „I’m Not There”, to lśniąca perełka, która spycha innych – równie przecież dobrych – aktorów w cień. Owszem, Blanchett nadrabia wyglądem, skórą, fryzurą i gestami zdartymi z piosenkarza i jako jedyna z siedmiu odtwórców tej roli jest fizycznie do Dylana podobna. Jednak mam wrażenie, że tylko jej wątek spokojnie obroniłby się jako samodzielny film, podczas gdy pozostałe nie mają odpowiedniej charyzmy. Ona w „I’m Not There” radzi sobie na obu frontach: gra swój mały film w wielkim dziele i jednocześnie gra ułamek konkretnej wizji reżyserskiej, który współpracuje z innymi wątkami i tworzy spójną całość.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Najlepszy reżyser
Dostaną: Ethan i Joel Coen („To nie jest kraj dla starych ludzi”)
Powinni dostać: Ethan i Joel Coen („To nie jest kraj dla starych ludzi”)
Jeśli w kategorii najlepszy film wygra „Aż poleje się krew”, Coenowie na pewno postawią kolejną statuetkę na kominku za reżyserię jako nagrodę pocieszenia. Dostawią do niej następną za scenariusz i będą prawie wygranymi tego wieczoru. Choć zarówno „Aż poleje się krew”, jak i „To nie jest kraj dla starych ludzi” są wyreżyserowane bez zarzutu, konsekwentnie, ze stuprocentowym panowaniem nad każdym elementem, to Coenowie odrobili swoją pracę bardziej kompleksowo. Pogodzili artyzm z rozrywką. Anderson uprawia w swoim filmie kino czysto autorskie i utrzymuje konkretny styl. Dobre, ale dla wybranych.
Najlepszy film animowany
Dostanie: „Ratatuj”
Powinien dostać: „Persepolis”
Oba filmy cenię niemal jednakowo, ale wygrana „Persepolis” byłby znakomitym docenieniem inności, oryginalności i użycia animacji do czegoś więcej niż kolejnej słodkiej opowieści o kolejnym uroczym zwierzaczku, jego przyjaciołach, wrogach i forsowaniu trudności życiowych. Oscar dla Satrapi byłby wydarzeniem na miarę nagrody dla Miyazakiego i miłą niespodzianką.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Robert Elswit („Aż poleje się krew”)
Powinien dostać: Janusz Kamiński („Motyl i skafander”)
Kamiński bije w tym roku rywali na głowę. W dużej mierze jest współtwórcą „Motyla i skafandra” i jest to bardziej zauważalne niż w przypadku reszty nominowanych operatorów. Dzięki jego zdjęciom widz jest po prostu zmuszony wtopić się w bohatera i jego sytuację niezależnie od aktorstwa, ekspozycji postaci, czasu na emocjonalne sprzężenie oglądającego z facetem na ekranie i empatii dla jego losów. Kamiński odwala za Schnabela połowę, jeśli nie większość roboty, bo to, co zaproponował jako operator, „robi” ten film.
Najlepszy scenariusz oryginalny
Dostanie: Diablo Cody („Juno”)
Powinna dostać: Nancy Oliver (“Lars and the Real Girl”)
Już wyjściowy pomysł „Lars and the Real Girl” jest o niebo oryginalniejszy od scenariusza Diablo Cody. Ale to film Reitmana płynie na fali sukcesów, a kategoria scenariusza oryginalnego od lat jest najlepszym miejscem do docenienia niezależnych i zrobionych za garść dolarów produkcji, żeby sumienie członków Akademii było czyste. Choć niewykluczone, że czarnym koniem wyścigu o nagrodę w tej rywalizacji będzie „Michael Clayton” Tony’ego Gilroya.
Najlepszy scenariusz adaptowany
Dostanie: Ethan i Joel Coen („To nie jest kraj dla starych ludzi”)
Powinni dostać: Ethan i Joel Coen („To nie jest kraj dla starych ludzi”)
Najlepiej poprowadzona, najsprawniej opowiedziana historia spośród piątki nominowanych. Coenowie pokazują, że na pograniczu czarnego kryminału i thrillera nie mają sobie równych. Takie rzeczy zawsze świetnie im wychodzą.
Najlepsza muzyka
Dostanie: Dario Marianelli („Pokuta”)
Powinien dostać: Dario Marianelli („Pokuta”)
Najchętniej statuetkę przyznałabym ścieżce dźwiękowej z „Aż poleje się krew” podpisanej przez Jonny’ego Greenwooda – dawno nie słyszałam tak oryginalnej muzyki, brzmiącej z siłą, ale nieprzytłaczającej scen. Szkoda, że nie ma jej wśród nominowanych. „Pokuta” ma szansę na statuetkę w ramach nagrody pocieszenia, bo zapewne w pozostałych kategoriach nie ma na co liczyć.
Najlepsze efekty specjalne
Dostanie: „Transformers”
Powinien dostać: „Transformers”
Efekty w „Złotym kompasie” nie robią żadnego wrażenia, efekty z „Piratów 3” robią takie samo wrażenie jak efekty z „Piratów 2” i drogą eliminacji nie pozostaje mi nic innego, jak wybrać „Transformersów”. Ale Michael Bay miewał lepsze kawałki.
Urszula Lipińska
koniec
« 1 2 3
22 lutego 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą VII: Bolid pożądania
Jarosław Loretz

20 VI 2022

Zdarza się, że horror zahacza o inne, mniej „grzeczne” gatunki. Na szczęście pozory często mylą…

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą VI: Basenowy wąpierz
Jarosław Loretz

13 VI 2022

Niekiedy nowe idee w horrorze są nie tyle niemądre (żeby nie powiedzieć głupie), ile po prostu… dziwne.

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą V: Świder
Jarosław Loretz

6 VI 2022

Połączenie pornosa z horrorem? No właśnie nie, nawet jeśli skojarzenia są dość jednoznaczne.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Mąż stanu, którego trudno polubić
— Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Iniemamocni 2
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Szycie wewnętrzne
— Jarosław Robak

One Man Show
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (5)
— Sebastian Chosiński, Kamil Witek

Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Solidarni z uchodźcami
— Piotr Dobry

Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.