Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

10 filmowych królików na święta

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Króliki. Z bliżej niewiadomego powodu kojarzące się ze świętami prawie tak jednoznacznie jak pisanki. Poczciwi roślinożercy, znani też z… No, wiecie, z czego. Ale nie w filmach. W filmach króliki bywają krwawymi mordercami, mutantami, prorokami i uwodzicielami. Są seksowne i dowcipne. Sprawdźcie sami.
1. Bugs („Zwariowane melodie”)
Nie wypada zaczynać od kogokolwiek innego. Imię Bugs to jedno z najoczywistszych skojarzeń ze słowem „królik”. „Co jest, doktorku?” to najoczywistsze skojarzenie z imieniem Bugs. Legendarne uosobienie luzu, koneser marchewek, mistrz dowcipu sytuacyjnego i ciętej riposty. Gdy zaś cięta riposta nie wystarcza, przydatna okazuje się laska dynamitu. Bugs to niekwestionowana gwiazda kina. Rzec można: prawdziwa instytucja.
• • •
2. Frank („Donnie Darko”)
Królik Frank to interesująca postać. Ma dwa metry wzrostu, ludzką postawę i przybywa w nocy, by sugestywnym tonem poinformować was, że koniec świata nastąpi za 28 dni, 6 godzin, 42 minuty i 12 sekund. Naprawdę oczywiście Frank nie jest królikiem, ale nie mamy zamiaru zdradzać, kim jest. Tak czy inaczej, wiele byśmy dali za taki strój na bal maskowy. Oczywiście po to, aby na pytanie „Dlaczego nosisz ten głupi kostium królika?” odpowiadać „A dlaczego ty nosisz ten głupi kostium człowieka?”.
• • •
3. Króliczki Playboya („Czas Apokalipsy”)
Trzy dziewczyny występujące przed żołnierzami w Wietnamie poznajemy w dwóch scenach – podczas pełnego zabawy występu w wersji klasycznej filmu Coppoli i, dodatkowo, w niewesołej sytuacji w opuszczonej bazie w wersji „Redux”. Ciekawostką będzie fakt, że cała ta historia jest oparta na prawdziwym wydarzeniu – wizycie Playmate Roku na froncie w 1965 r. (zgodnie z polityką pisma dostarczała zaprenumerowane egzemplarze i, co nie dziwi, wzbudzała ogromne zainteresowanie żołnierzy). Aktorki grające Króliczki same w 2/3 Króliczkami były – Cynthia Wood to Playmate Roku 1974, a Linda Carpenter była Miss Sierpnia 1976.
• • •
4. Tata Ali („Kingsajz”)
Niechaj narodowie wżdy postronni znają, że Polacy nie gęsi i swoje króliki filmowe mają. A przynajmniej jednego – zaklętego w królika tatę Ali (Kasi Figury) z „Kingsajzu”. Rola jego jest niewielka – parę razy sobie kicnie, by na koniec wrócić do kształtu pierwotnego (prawie) z sałatą w zębach, stąd trudno się dziwić, że z tego filmu jednak lepiej zapamiętaliśmy jego córkę (bardzo sugestywne aktorstwo, zwłaszcza w scenach z krasnoludkami). Ale królik jest królik i się liczy.
• • •
5. Królik-bestia („Monty Python i Święty Graal)
Bestia pilnująca wejścia do jaskini wydaje się być niepozorna. Miękkie futerko i mały rozmiar, poczciwy wygląd, spokojne kicanie… Niemniej jednak – czego nie widać na pierwszy rzut oka – ostre nad wyraz zęby i nieodparte pragnienie, by wbijać je w tętnice pechowych rycerzy, czynią z niego idealnego strażnika pieczary. Nie obejdzie się bez świętego granatu ręcznego z Antiochii.
• • •
6. Zabójcze króliki-mutanty („Night of the Lepus”)
Pythonowski królik morderca nie jest jedynym drapieżnikiem wśród miłych z pozoru zjadaczy sałaty. Bohaterowie niskonakładowego horroru SF z 1972 r. również mają wiele na sumieniu. Nie jest to jednak ich wina. Kłapouchy padły ofiarą naukowego eksperymentu, mającego na celu zmniejszenie ich reprodukcji. Jak to zwykle w tanich horrorach bywa, eksperyment się nie powiódł, a efektem było powstanie rasy zabójczych królików-mutantów. Tak jest – to wygląda dokładnie tak idiotycznie jak brzmi.
• • •
7. Bridget Jones („Dziennik Bridget Jones”)
Przykra pomyłka. Nikt nie powiedział Bridget Jones, że bal przebierańców został odwołany i stroje na imprezę powinny wyglądać bardziej klasycznie. Dzięki temu dziewczyna zwraca uwagę swoim małym ogonkiem i dużymi uszami. Z królikiem z „Donnie Darko” tworzyliby bez wątpienia interesującą parę.
• • •
8. Królikołak („Wallace i Gromit: Klątwa królika”)
Zwany również Kic Kongiem, a czasami po prostu… Wallace’em. Kolejny mutant w tym gronie. Pół królik, pół człowiek, choć właściwie zazwyczaj jest w pełni człowiekiem lub w pełni – dość jednak dziwnym – królikiem. Taki ludzko-króliczy doktor Wallace i pan Królik.
• • •
9. Rodzina królików („Inland Empire”)
Sitcomowa rodzina królików z „Inland Empire” Davida Lyncha pochodzi oczywiście z jego wcześniejszej krótkometrażówki, ale jest tak fotogeniczna, że cieszy fakt, iż została zaangażowana do większej produkcji. To niezwykle dowcipna rodzinka – każde zdanie budzi salwy śmiechu (co prawda śmiechu podkładanego z taśmy, ale zawsze). Wszelkie rozważania na temat tego, co symbolizują te króliki, można uciąć prostym stwierdzeniem – gdyby kiedyś śniły się wam króliki, powinny wyglądać właśnie tak.
• • •
10. Roger („Kto wrobił królika Rogera?”)
Królik Roger to sfrustrowany i nieco neurotyczny gwiazdor filmowy. Ma pecha – został wrobiony w aferę kryminalną. Ma jednak też szczęście – jego żoną jest jedna z najseksowniejszych dziewczyn kina, pani Jessica Królik. Jest trochę podejrzeń co do jej wierności, ale co tam. Dla takiej kobiety (nawet narysowanej) warto jednak przymknąć oko. Okazuje się, że króliki też mogą mieć powodzenie u kobiet. I to nie ze względu na to, z czym króliki się zwykle kojarzą, bo Jessica twierdzi, że u Rogera ujęło ją poczucie humoru…
koniec
24 marca 2008
dodajdo

Komentarze

14 IV 2010   08:07:18

"Donnie Darko" to jak dla mnie jeden z filmów wszech czasów. Ale koniecznie wersja NIE reżyserska, bo reżyserska (Director's cut)ten film niszczy - niepotrzebnie wydłuża, dodaje jakieś głupie animacje. Wersja 'normalna' - cudo.

14 IV 2010   12:22:32

A dla mnie "Donnie Darko" jest tak samo słabym filmem zarówno w wersji zwykłej, jak i reżyserskiej.

30 III 2013   11:06:51

"Donnie Darko" może być i złym filmem, co nie przeszkadza mu być filmem kultowym ;)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Oscary 2018: Kategorie techniczne
Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

19 II 2018

Dziś rozpoczynamy cykl tekstów poświęconych tegorocznym Oscarom. Zaczynamy od dyskusji na temat nominacji i szans na zwycięstwo w najważniejszych kategoriach. Zaczynamy od tych z pozoru mniej prestiżowych, choć i tak mocno pożądanych – kategorii technicznych.

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek
Jarosław Loretz

19 II 2018

Wszyscy chyba pamiętają cwaniaków, którzy wycinali środek książki, żeby umieścić w nim na przykład rewolwer. Niektórym jednak udawało się tam upchnąć zupełnie co innego…

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek czyta wszędzie
Jarosław Loretz

12 II 2018

Jeśli podczas stania w kolejce nie sposób porozmawiać, należy sięgnąć po książkę.

więcej »

Polecamy

Każdy kadr to Ameryka

Dobry i Niebrzydki:

Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż autora

Nasz człowiek w Rio Klawo
— Konrad Wągrowski

Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

„Love Story” w wykonaniu Patryka Vegi
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Paddington daje sobie radę
— Konrad Wągrowski

Sympatyczna telepatyczna błahostka
— Konrad Wągrowski

Sztuka narodowa musi dawać po pysku. Metakomiks narodowy
— Konrad Wągrowski

Bolesne tajemnice różańca
— Konrad Wągrowski

Czerwony kapturek je puszystego króliczka
— Konrad Wągrowski

Apokalipsa i gadające psy
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.