Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary

Esensja.pl
Esensja.pl
[1] 2 3 4 »
Redaktorzy działu filmowego jak co roku typują, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy po raz kolejny do zapoznania się z oscarowymi typami Esensji.

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW
Najlepszy film
Dostanie: „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”
Powinien dostać: „Slumdog. Milioner z ulicy”
Tak naprawdę wszystko się może zdarzyć. Nie ma w tegorocznym wyścigu żadnego żenującego filmu, ale żałuję też, że nie startuje w nim wybitna „Droga do szczęścia” Mendesa. Wtedy zawahałabym się nad Oscarem dla „Slumdoga”, a tak – bezapelacyjnie trzymam kciuki za kolorową, energetyczną bajkę Danny’ego Boyle’a. Mamy kryzys. W szaroburych latach 30. wygrywał Frank Capra, więc teraz wszystkim przyda się coś na poprawę humoru. Jednak nagroda dla „Ciekawego przypadku Benjamina Buttona” nadal będzie ładnie świadczyć o Akademii. Wystarczy film Finchera porównać chyba z najbardziej staromodnym wśród nominowanych „Lektorem”, żeby dostrzec, że Oscar dla „Buttona” to Oscar dla kina oryginalnego.
Najlepszy aktor
Dostanie: Mickey Rourke („Zapaśnik”)
Powinien dostać: Frank Langella („Frost/Nixon”)
Z pełnym przekonaniem Oscara na pewno nie dałabym Bradowi Pittowi. Chłopak ma talent, ale rolę w „Benjaminie” odrobiła za niego charakteryzacja. Jego lepsze wcielenia Akademia jak zwykle przespała. A poza tym walka jest dość wyrównana. Rourke zgarnia nagrodę za nagrodą i Oscara dostanie siłą rozpędu. Jednak Langella to aktorska klasa w każdym kadrze „Frost/Nixon”. Sam Nixon lepiej siebie by nie zagrał.
Najlepsza aktorka
Dostanie: Kate Winslet („Lektor”)
Powinna dostać: Anne Hathaway („Rachel wychodzi za mąż”)
To rok Kate Winslet. Gdyby to była Winslet w „Drodze do szczęścia”, dałabym jej wszystkie Oscary świata, jednak „Lektor” zaoferował aktorce rolę o mniejszym poziomie skomplikowania, która wydaje się zaledwie cieniem jej umiejętności. Hanna Schmitz jest kobietą prostą, niewykształconą, niepoddającą swoich działań ocenie. Twarz ma nieskalaną żadną głębszą myślą. Winslet oczywiście udało się to wszystko pokazać, ale grając postać niekryjącą nic „pod powierzchnią”, ma po prostu o połowę roboty mniej. Hathaway natomiast gra na pełnych obrotach.
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dostanie: Heath Ledger („Mroczny Rycerz”)
Powinien dostać: Heath Ledger („Mroczny Rycerz”)
Czy to naprawdę trzeba jeszcze tłumaczyć…?
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Dostanie: Amy Adams („Wątpliwość”)
Powinna dostać: Penelope Cruz („Vicky Cristina Barcelona”)
Mam wrażenie, że w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy na nagrodę zasłużył każdy z nominowanych, zaś pośród pań kandydujących do miana najlepszej aktorki drugoplanowej Oscara nie jest godna żadna. Violi Davies w „Wątpliwości” prawie nie ma, Amy Adams z kolei cały film rozwala groteską i przesadną karykaturalnością. Wcielenia Marisy Tomei i Taraji P. Henson to jeszcze za mało, żeby od razu opromieniać je Oscarami. Penelope została mi drogą eliminacji.
Najlepszy reżyser
Dostanie: David Fincher („Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”)
Powinien dostać: Danny Boyle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Oscar dla Finchera za „Ciekawy przypadek” (zamiast za „Siedem”, „Fight Club” a nawet „Grę”) byłby drobną porażką, bo przynajmniej dwóch panów w tym towarzystwie zasługuje na niego bardziej. „Frost/Nixon” to najlepszy film w karierze Rona Howarda i jeśli kiedykolwiek ten reżyser powinien dostać nagrodę, to teraz jest ta właściwa pora. Pod warunkiem, że odda Oscara za „Piękny umysł”. A tego nie zrobi więc, niestety, uruchamia się moja słabość do „Slumdoga”.
Najlepszy film animowany
Dostanie: „WALL·E”
Powinien dostać: „WALL·E”
Skoro nie ma w tej kategorii „Walca z Baszirem”, to nie ma o czym dyskutować. Nawet gdyby postać WALL·Ego nominowano za najlepszą kreację pierwszoplanową, byłby on większym zagrożeniem dla Seana Penna i Mickeya Rourke’a niż w tej kategorii są nim panda i pies.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Nagroda w ramach przeprosin za pominięcie filmu w wszystkich innych kategoriach. Jednak szczerze powiedziawszy, jedyną konkurencją dla „Slumdoga” jest tu „Mroczny Rycerz” z genialnymi zdjęciami Wally’ego Pfistera.

Danny Boyle, Loveleen Tandan
‹Slumdog. Milioner z ulicy›

WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSlumdog. Milioner z ulicy
Tytuł oryginalnySlumdog Millionaire
Dystrybutor Monolith Plus
Data premiery27 lutego 2009
ReżyseriaDanny Boyle, Loveleen Tandan
ZdjęciaAnthony Dod Mantle
Scenariusz
ObsadaDev Patel, Anil Kapoor, Saurabh Shukla, Rajendranath Zutshi, Freida Pinto, Irfan Khan, Uday Chopra
MuzykaA.R. Rahman
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Najlepszy scenariusz oryginalny
Dostanie: Dustin Lance Black („Obywatel Milk”)
Powinna dostać: Martin McDonagh („Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj”)
„Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj” to nie tylko dialogi, które jeden po drugim mogłyby wypełnić leksykon kultowych tekstów filmowych. Historia jest napisana znakomicie, postacie są soczyste i należycie rozpisane, a w sumie film to jeden z najoryginalniejszych kawałków kina sensacyjnego ostatnich lat.
Najlepszy scenariusz adaptowany
Dostanie: Simon Beaufoy („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: Peter Morgan („Frost/Nixon”)
W tej kategorii, mimo mojego uwielbienia dla „Slumdoga”, zrobiłabym ukłon w stronę filmu Rona Howarda. Podoba mi się w scenariuszu Petera Morgana ominięcie wszystkiego, co było w tej historii krzykliwe, spektakularne i mogło przyozdobić film schematyzmem. Zamiast pokazywać miliony Amerykanów z poruszeniem śledzących debatę przed telewizorem, film skupia się na walce dwóch osobowości. Morgan konsekwentnie trzyma się prezentowania wielkiego wydarzenia w kameralnej skali mikro. Skoro dialogi o mokasynach i cheeseburgerach wygrały nawet z takim miłośnikiem patetycznych haseł jak Howard, to mamy do czynienia z wybitnym autorem.
Najlepsza muzyka
Dostanie: A.R. Rahman („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: A.R. Rahman („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Najoryginalniejsza nominowana do Oscara ścieżka ostatnich kilku lat. Dzięki porywającym kompozycjom Rahmana „Slumdog” to żywioł, pochłaniający widza bez reszty. Jednak, co ważne, tego soundtracku słucha się świetnie także po filmie. A to się nieczęsto zdarza.
Najlepsze efekty specjalne
Dostanie: „Mroczny Rycerz”
Powinien dostać: „Mroczny Rycerz”
„Mroczny Rycerz” zgarnie tego Oscara w ramach rekompensaty za nominacje, których zapomniano mu przyznać, i nagrody, których nie dostanie. Szkoda, że tylko tyle. Ale nie oszukujmy się, historii kina nie pisze Amerykańska Akademia, tylko każdy widz we własnej głowie. Dla kogo „Mroczny Rycerz” cokolwiek znaczy, będzie to znaczył nadal, niezależnie od tego, czy ma dwanaście, czy tylko dwa Oscary.
Urszula Lipińska
• • •
[1] 2 3 4 »
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Oscary 2018: Kategorie techniczne
Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

19 II 2018

Dziś rozpoczynamy cykl tekstów poświęconych tegorocznym Oscarom. Zaczynamy od dyskusji na temat nominacji i szans na zwycięstwo w najważniejszych kategoriach. Zaczynamy od tych z pozoru mniej prestiżowych, choć i tak mocno pożądanych – kategorii technicznych.

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek nie niszczy książek
Jarosław Loretz

19 II 2018

Wszyscy chyba pamiętają cwaniaków, którzy wycinali środek książki, żeby umieścić w nim na przykład rewolwer. Niektórym jednak udawało się tam upchnąć zupełnie co innego…

więcej »

Z filmu wyjęte: Kulturalny człowiek czyta wszędzie
Jarosław Loretz

12 II 2018

Jeśli podczas stania w kolejce nie sposób porozmawiać, należy sięgnąć po książkę.

więcej »

Polecamy

Każdy kadr to Ameryka

Dobry i Niebrzydki:

Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Oscary 2015: Esensja przyznaje Oscary 2015
— Esensja

Oscary 2015: Rozdanie najgorsze i rozdanie ekscytujące. O nominacjach oscarowych dyskutuje Esensja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Jarosław Robak

Oscary 2015: Ranking filmów nominowanych do Oscara 2015
— Esensja

Oscary 2015: Ranking polskich nominacji Oscarowych
— Esensja

Z tego cyklu

10 przegranych oscarowych wyścigów
— Kamil Witek

Barometr trendów czy gorset konwenansów?
— Piotr Dobry, Urszula Lipińska

Tegoż twórcy

Gdzie się podziały tamte strzykawki?
— Przemysław Ciura

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Co nam w kinie gra: Steve Jobs
— Kamil Witek

6. American Film Festival: I’m fuckin’ Steve Jobs!
— Kamil Witek

Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński

Cannes 2015: Zagubieni
— Marta Bałaga

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Gorzkie gody
— Jarosław Robak

Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Tegoż autora

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Nasz człowiek w Rio Klawo
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Dobry i Niebrzydki: Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Styczeń 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

One Man Show
— Kamil Witek

Dobry i Niebrzydki: Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski

Nie interesuje mnie żaden związek
— Kamil Witek

Dobry i Niebrzydki: Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.