Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 października 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

10 najciekawszych filmow o kidnaperach

Esensja.pl
Esensja.pl
Z okazji premiery „Oszukanej” Clinta Eastwooda z Angeliną Jolie w roli głównej przygotowaliśmy kolejny miniranking. Tym razem 10 najważniejszych filmów, w których… porywano dzieci.

Jakub Gałka

10 najciekawszych filmow o kidnaperach

Z okazji premiery „Oszukanej” Clinta Eastwooda z Angeliną Jolie w roli głównej przygotowaliśmy kolejny miniranking. Tym razem 10 najważniejszych filmów, w których… porywano dzieci.
Człowiek, który wiedział za dużo (1934/1956)
Klasyk dreszczowca od mistrza grozy – samego Alfreda Hitchcocka – i to dwa razy! To jedyny film, który Hitchcock sam przerobił – po ponad 20 latach, z inną obsadą i zmieniając szczegóły. A krytycy byli zgodni: wersja wcześniejsza była dziełem utalentowanego amatora, a nowa to majstersztyk profesjonalisty. Samo porwanie pełni w fabule co prawda służebną rolę – dziecko jest zakładnikiem, mającym zmusić tytułowego, przypadkowo zdobywającego groźną wiedzę bohatera, by nie rozpowiadał zbyt wielu osobom tego, o czym się dowiedział. Oczywiście, jak to u Hitchcocka bywa, zwykli ludzie radzą sobie z kryminalistami nadspodziewanie dobrze, więc mimo wielkiego napięcia w trakcie wszystko dobrze się kończy.
Złote dziecko (1986)
Porwanie na tle religijnym, bo dokonane przez samego diabła. W Tybecie rodzi się tytułowe Złote Dziecko, chłopiec o cudownych możliwościach, którego śmierć sprowadziłaby niewyobrażalne zło na nasz świat. Oczywiście znajdzie się taki, któremu na tym zależy – wspomniany demon, który wyrzyna mnichów w pień i porywa dziecko. Wybranym, by je odnaleźć, okazuje się amerykański specjalista od poszukiwań dzieci, który oczywiście w żadne demony ani cudowne dzieci nie wierzy. Film nie należy do arcydzieł ani nawet najlepszych w dorobku Eddiego Murphy’ego, ale ma kilka fajnych pomysłów na podanie kultury dalekowschodniej w formie pop (choćby kobieta-smok). Byłoby lepiej, gdyby za reżyserię odpowiadał wyznaczony początkowo John Carpenter – on zrobił jednak opartą na podobnych motywach i dużo lepszą „Wielką drakę w chińskiej dzielnicy”.
Labirynt (1986)
Porwanie w krainę czarów. Jednocześnie porwanie sprowokowane przez samą rodzinę – to opiekująca się małym Tobym starsza siostra w złości wypowiada zaklęcie powodujące uprowadzenie braciszka przez Króla Goblinów. Chcąc nie chcąc, dziewczyna rusza na ratunek, co jest pretekstem do fantastycznej wyprawy przez tytułowy Labirynt w towarzystwie niesamowitych stworów. Erupcja geniuszu od Jima Hensona, a dzięki roli Davida Bowiego i przesłaniu o konieczności harmonizacji między dzieciństwem a dorosłością nie gorsza od „Ciemnego kryształu”.
Hook (1991)
Raz jeszcze o uprowadzeniu do magicznej krainy i raz jeszcze o konieczności harmonijnego przejścia z dzieciństwa w dorosłość – z przesłaniem, że nie powinno się to odbywać przy całkowitym odcinaniu się od marzeń. Oto mamy podtatusiałego, wkręconego w korporacyjne tryby… Piotrusia Pana. A właściwie Petera Banninga, który po powrocie z Nibylandii zapomniał o o swoim poprzednim życiu. Jednak od przeszłości odciąć się nie może, bo tytułowy Kapitan Hak porywa mu dzieci. Co gorsza syn, dla którego Peter nie miał czasu, zaczyna patrzeć na Haka jak na wymarzonego ojca. Przesłodzone, ale jako familijna rozrywka niezgorsze, między innymi dzięki roli Dustina Hoffmana.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Doskonały świat (1993)
Porwanie przeradzające się w przyjaźń. Zbiegły kryminalista porywa przypadkowego chłopca, staje w jego obronie (zabijając przy okazji swojego kompana) i powoli wciela się w rolę ojca, pokazując chłopcu świat wolności i odpowiedzialności, którego nigdy nie zaznał (wychowywany w rodzinie o konserwatywnych wartościach religijnych), samemu sobie zaś rekompensując w jakiś sposób brak własnego dzieciństwa i ojca. Jak się więc okazuje, bandyta nie jest wcale taki zły i w doskonałym świecie wszystko skończyłoby się w miarę dobrze, bo stary, doświadczony szeryf – niczym Tommy Lee Jones w „Ściganym” – to nie tylko pies gończy, ale też inteligentny i gruncie rzeczy wrażliwy człowiek. Ale nie żyjemy w doskonałym świecie…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Na żywo (1995)
Porwanie dziecka nie dla okupu, ale jako szantaż – i to zupełnie przypadkowej osoby. Dlaczego? Żeby wykorzystać ją jako mordercę ważnego polityka. Mordercę w założeniu idealnego, bo posłusznego, kierującego się obawą o życie porwanej córki. Oczywiście tylko w założeniu i plan ostatecznie spala na panewce. Thriller jeden z wielu, z poprawnymi kreacjami Christophera Walkena i Johnny’ego Deppa, ale wyróżnia go forma – dekadę przed „24” nakręcono thriller w czasie rzeczywistym, i to pełnometrażowy.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Okup (1996)
Remake filmu z 1956 roku – porwanie jako psychologiczna wojna nerwów. Kidnaperzy porywają syna bogatego biznesmena, ale ten też nie jest niezaradnym świętoszkiem (ma zresztą kilka grzechów na sumieniu), więc robi to, czego się nauczył w trakcie wielu lat kariery – gra ostro, bardzo ostro. Przeciwstawienie się porywaczom, wbrew rozpaczy żony i radom policji, to jeden z najlepszych i najbardziej dramatycznych zwrotów akcji w kinie. Pomysł jest prosty: jeśli oni chcą za syna 2 miliony, to ja daję 4 miliony za ich głowy – bo przecież jeśli bym zapłacił, to i tak by zabili porwanego, a tak jest szansa, że zaczną zdradzać się nawzajem. Oczywiście wszystko kończy się dobrze, ale napięcie jest niesamowite.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Człowiek w ogniu (2004)
Remake filmu z 1987 roku. O tym, jak początkowa niechęć zamienia się w przyjaźń i przywiązanie – a gdy to następuje, ochroniarz po przejściach nie ma innego wyjścia, jak tylko otrząsnąć się z alkoholizmu i ruszyć na poszukiwania swojej porwanej podopiecznej. Poszukiwania bardzo brutalne i bardzo skuteczne. Koncertowe role Denzela Washingtona i Dakoty Fanning, znakomita reżyseria Tony’ego Scotta i świetnie dawkowane napięcie przeplatające się ze wzruszeniami. Historia może być nieskomplikowana i w sumie wtórna, ale jeśli dobrze ją opowiedzieć, powstaje małe arcydzieło.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Gdzie jesteś, Amando? (2007)
Porwanie jako forma wyzwolenia i ucieczka do lepszego życia. To, co zaczyna się jak skomplikowany policyjny kryminał pełen przeplatających się wątków, kończy się etycznym problemem związany z adopcją: czy lepsza jest cudza, ale kochająca i dobrze sytuowana rodzina, czy ta biologiczna, ale za to z problemami? Ben Affleck pokazał tym frapującym filmem, że jest lepszym reżyserem niż aktorem.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Uprowadzona (2008)
Raz jeszcze brutalna krucjata w poszukiwaniu porwanego dziecka. Tym razem jednak bohater nie ma wyjścia ani dylematów między paktowaniem z porywaczami a walką z nimi. Oni bowiem nie oczekują okupu: nastoletnią dziewczynę porywają, by sprzedać ją do luksusowego burdelu. Na szczęście jej ojciec jest byłym agentem CIA, więc wie, jak i gdzie szukać takich wrednych typów. Kilka świetnych pomysłów i porządne, efektowne (i bardzo efektywne!) łubudu w postbourne′owskim stylu. Znów bardzo wyborne danie, choć przygotowane z odgrzewanych składników.
koniec
27 lutego 2009

Komentarze

27 XII 2009   10:43:56

"Labirynt" - świetny ^^ film familijny
fajny ranking, podoba mi się ;) ale "na żywo" dałabym troszkę wyżej :P

14 V 2010   20:36:40

"dekadę przed „24” nakręcono thriller w czasie rzeczywistym"

No nie do końca - pierwszy sezon 24 został wyemitowany w 2001 roku.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Trochę nam nie wyszło
Jarosław Loretz

18 X 2021

Dzisiaj trochę grozy. W kwestii efektów specjalnych.

więcej »

Z filmu wyjęte: Polecieć sobie po kulki
Jarosław Loretz

11 X 2021

Można nakręcić „Ad Astra” z gwiazdorską obsadą za 90 milionów dolarów, ale można podobną historię zaserwować też w cenie wakacji na Balearach. Oczywiście niski budżet niesie za sobą łatwo zauważalne konsekwencje…

więcej »

Z filmu wyjęte: Duchy na dorobku
Jarosław Loretz

4 X 2021

W dalekiej Tajlandii duchy też muszą zarobić jakoś na swoje utrzymanie. Szczególnie łatwo mają te posiadające wyuczony (za życia) zawód – na przykład dentyści.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

10 naj...: Dzień Nauczyciela
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najśmieszniejszych lub najdziwniejszych książkowych scen ze zwierzętami
— Esensja

10 naj… : Zwierzęta
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 naj…: 11 twarzy jesieni
— Esensja

10 naj...: Żółty, jesienny liść
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najlepszych slasherów komediowych
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 slasherów oddających hołd klasykom
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 teorii spiskowych odnośnie pandemii koronawirusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 komiksowych zaraz, wirusów i pandemii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 filmowych epidemii, zaraz i wirusów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

7. American Film Festival: Siedmiu wspaniałych
— Kamil Witek

7. American Film Festival: Znaczy kapitan
— Kamil Witek

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

To mógł być dobry film
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski

Porażki i sukcesy 2013, czyli filmowe podsumowanie roku
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.