Do kina marsz: Marzec 2009Zapowiada nam się fascynujący miesiąc. Oscarowe „dożynki” w postaci „Lektora”, „Zapaśnika” czy „Człowieka na linie”, no i od dawna wyczekiwani „Strażnicy”. Wszystko wskazuje, że banał „dla każdego coś miłego” w marcu w polskich kinach będzie nad wyraz prawdziwy.
EsensjaDo kina marsz: Marzec 2009Zapowiada nam się fascynujący miesiąc. Oscarowe „dożynki” w postaci „Lektora”, „Zapaśnika” czy „Człowieka na linie”, no i od dawna wyczekiwani „Strażnicy”. Wszystko wskazuje, że banał „dla każdego coś miłego” w marcu w polskich kinach będzie nad wyraz prawdziwy. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Byliśmy sceptyczni wobec tej ekranizacji. „Strażnicy” Alana Moore’a to komiks kultowy, a oddanie całej jego złożoności na ekranie wydaje się zadaniem jeśli nie niemożliwym, to bardzo trudnym. Do tego osoba reżysera sugerowała raczej podejście wizualne niż próbę oddania kompleksowości komiksowej treści. Tymczasem każda nowa informacja z planu potwierdza, że Zack Snyder podchodzi do pierwowzoru z ogromnym szacunkiem, wizualne projekty intrygują, a pierwsze relacje widzów są więcej niż pozytywne. Czyżby czekały nas wrażenia na miarę tych, które w zeszłym roku zapewnił „Mroczny Rycerz”? Ekranizacja świetnej powieści Neila Gaimana dla młodego czytelnika i dzieło twórcy cenionego (także przez naszych recenzentów) „Miasteczka Halloween”. Zwiastun oraz pojawiające się tu i ówdzie kadry z tej animowanej produkcji zapowiadają dzieło wysmakowane plastycznie. Co do fabuły też nie ma obaw – Gaiman w dobrej formie to zawsze świetny materiał na opowieść filmową. Wysokie oceny na IMDb i Rotten Tomatoes też mówią za siebie. Ostatni z filmów nominowanych do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej w najważniejszej kategorii, którego nie widzieliśmy jeszcze w naszych kinach. Ekranizacja powieści Davida Hare’a z oscarową rolą Kate Winslet. Aktorka gra Hannę Schmitz – trzydziestolatkę, która nawiązuje romans z piętnastolatkiem. Po kilku miesiącach ich drogi się rozchodzą, aby spotkać się ponownie osiem lat później. Michael jest już studentem prawa i trafia na praktyki do sądu, gdzie toczy się proces przeciw byłym strażniczkom obozu koncentracyjnego. Jedną z oskarżonych jest Hanna. Kolejny rozdział niemieckiej historii na ekranach. Uli Edel przedstawia wystudzone emocjonalnie studium działania terrorystów z grupy Baader-Meinhof. W obsadzie najlepsi niemieccy aktorzy, między innymi Moritz Bleibau (który Andreasa Baadera grał już w „Monachium” Spielberga) i Martina Gedeck (która u Spielberga jeszcze nie grała, ale zapadła w pamięć dzięki „Życiu na podsłuchu” von Donnersmarcka i „Dobremu agentowi” De Niro). Brązowa Żaba za zdjęcia na festiwalu Camerimage i nominacja do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Mimo Złotego Lwa na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji o „Zapaśniku” mówi się głównie z myślą o Mickeyu Rourke’u i jego powrocie do prawdziwego grania po kilkunastu latach aktorskiej posuchy. Tym bardziej że fikcyjna historia wrestlera Randy’ego „The Rama” ma z biografią aktora wiele wspólnego. A jak osobiste potraktowanie roli wpływa na jej wiarygodność, niech świadczy to, że nie przez przypadek na Rourke’a spłynął deszcz ważnych nagród i nominacji. Do tego za kamerą stanął Darren Aronofsky – autor kultowych „Requiem dla snu” i „Pi” – i choćby dlatego nawet tak odległy temat jak amerykański wrestling nie powinien zniechęcić Was do pójścia do kina. Dokument od kilku lat trzyma się mocno, o czym wie każdy bywalec Planete Doc Review. Kto tam nie bywa, niech spojrzy w długą listę nagród, jakie „Człowiek na linie” zdobył: Oscar, BAFTA, British Independent Film Award, laur na Sundance, nagroda amerykańskich montażystów oraz krytyków z Bostonu, Ohio, Florydy, Kansas, Las Vegas, Los Angeles i prawie wszystkich pozostałych stanów. A może po prostu przekona was niewiarygodna historia, którą dokumentuje film? James Marsh towarzyszy bowiem linoskoczkowi, Phillippe Petitowi, w przygotowaniach do niezwykłego wyczynu: przejścia po linie rozciągniętej między – jeszcze istniejącymi – wieżami World Trade Center. Podobno rolą w „Gran Torino” Clint Eastwood żegna się już na dobre z aktorstwem. Byłaby to wielka szkoda, bo w zdecydowanej większości zagraniczni krytycy rozpływają się nad jego występem, twierdząc, że Clint jest jak wino – im starszy, tym lepszy. Uznanie krytyków to jedno, dwa – historia Walta Kowalskiego, weterana wojny w Korei, zagorzałego patrioty i pełnego uprzedzeń emeryta, okazała się za Oceanem największym kasowym hitem w karierze Eastwooda – tak reżysera, jak i aktora. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: Dziki Zachód. Dwóch doświadczonych rewolwerowców do wynajęcia (Ed Harris i Viggo Mortensen) staje w obronie małego miasteczka najeżdżanego przez złowrogiego bandytę i jego bandę. A że bandytą jest nie kto inny jak Jeremy Irons, można się spodziewać, że łatwo na pewno nie będzie. Odpowiadający także za reżyserię Ed Harris nie jest pierwszym, który w ostatnim czasie odświeżył zakurzony nieco gatunek. Co więcej, ostatnie udane produkcje („3:10 do Yumy”, „Zabójstwo Jessiego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda”) dają coraz mocniejszy sygnał, że western ma się coraz lepiej. „Appaloosa” spotkała się z ciepłym przyjęciem wśród krytyków i widzów, i choć – jak donosi nasza recenzentka w relacji z Camerimage – aktor-reżyser zabawił się trochę skostniałą formą, to zrobił to z pozytywnym skutkiem. ![]() Bollywoodzki megahit. Ponad trzygodzinne widowisko historyczne, nieustępujące rozmachem najlepszej konkurencji z Hollywood. Dworskie intrygi, batalistyczne potyczki i wpleciony w to wszystko romans miedzy muzułmańskim cesarzem Akbarem (Hrithik Roshan) a hinduską księżniczką Jodhą (Aishwaraya Rai Bachchan). Do tego starcie kultur i religii, a także znakomita lekcja, że już wieki temu Indie, a właściwie Hindustan, były jednym wielkim wielonarodowym tyglem. Całość okazała się na tyle kontrowersyjna, że obraz został zakazany w kilku indyjskich stanach, a gorące emocje towarzyszące filmowi groziły wybuchem religijnych zamieszek. Wszystko na szczęście skończyło się bez rozlewu krwi, a „Księżniczka i cesarz” stał się głównym faworytem tegorocznych nagród FilmFare, uznawanych za indyjski odpowiednik Oscarów. ![]() Wielki powrót Guya Ritchiego. Może nie wielki, ale podobno jego najlepszy film od czasu „Przekrętu” (wielka szkoda, że u nas tylko w dystrybucji DVD). Krótko mówiąc – rozwód mu służy. Znów zobaczymy angielskich mafiosów, znów przewrotną intrygę kryminalną i zapewne niemało czarnego humoru. Znów na ekranie pojawi się urocza Strawberry Fields, czyli Gemma Arterton, ale także cała plejada innych ślicznych dziewcząt. W sumie więc nic nowego czy odkrywczego, ale zobaczyć warto. ![]() 28 lutego 2009 |
Wprawdzie oficjalnie nastała już wiosna, ale pogoda wciąż może zaskoczyć. Może więc warto w te mniej wiosenne dni nadrobić coś z naszych marcowych recenzji?
więcej »Oglądając po latach wyreżyserowaną przez legendarnego Józefa Słotwińskiego sztukę Marka Domańskiego „Mord w hurtowni”, można głośno się śmiać. Tyle że powinien to być śmiech przez łzy. Autor w groteskowy sposób przedstawił bowiem problem, z jakim borykaliśmy się w PRL-u i jaki wcale nie zniknął w III RP – to gospodarcze kombinatorstwo i złodziejstwo.
więcej »Oprócz solidnych dekoracji warto mieć na planie filmowym także przygarść sensownych rekwizytów. Choć chyba nie każda ekipa o tym pamięta…
więcej »Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
Do sedna: Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja
Western, czyli wstydliwe marzenia kowboja
— Łukasz Twaróg
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
Clint Eastwood: Aktor i reżyser
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Najlepsze filmy 2009 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji
— Esensja
Porażki i sukcesy A.D. 2009
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Jakub Gałka, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski
Krótko o filmach: Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński
Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Darren Aronofsky. Czarny łabędź
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński
Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski
Tu potrzebne są rozwiązania systemowe
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja