Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Weekendowa Bezsensja: Komuniści

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Zainspirowani słynną wystawą Piotra Uklańskiego „Naziści” (która przy okazji udowodniła na pewnym uzbrojonym w szablę przykładzie, że można jednocześnie być świetnym aktorem i niezbyt mądrym człowiekiem), przedstawiamy analogiczny ranking – tym razem znanych aktorów w mundurach radzieckich. I także mamy nadzieję, że któryś z nich w przypływie wściekłości posieka ekran swojego komputera mieczem Conana. Grunt to kontrowersja.

Konrad Wągrowski

Weekendowa Bezsensja: Komuniści

Zainspirowani słynną wystawą Piotra Uklańskiego „Naziści” (która przy okazji udowodniła na pewnym uzbrojonym w szablę przykładzie, że można jednocześnie być świetnym aktorem i niezbyt mądrym człowiekiem), przedstawiamy analogiczny ranking – tym razem znanych aktorów w mundurach radzieckich. I także mamy nadzieję, że któryś z nich w przypływie wściekłości posieka ekran swojego komputera mieczem Conana. Grunt to kontrowersja.
Jude Law we „Wrogu u bram”
O ile wystawa Uklańskiego udowodniła, że w mundurze Nazisty seksownie wyglądałby nawet Philip Seymour Hoffman, to nasz ranking udowadnia, że w mundurze czerwonoarmisty seksownie nie wygląda nawet taki przystojniak jak Jude Law. We „Wrogu u bram” jest bohaterem nad wyraz pozytywnym, specjalistą w swej dziedzinie (snajperstwie), prywatnie uchodzi za jednego z najseksowniejszych aktorów, a w tych smutnych ciuchach wygląda… no, słabo. Podejrzewamy, że nawet sam Stirlitz po zakończeniu wojny, z westchnieniem żalu zamieniał ukradkiem mundur krasnoarmiejca na swojski mundur esesmana, by ponapawać się własnym odbiciem w lustrze.
Barbara Bach w „Szpiegu, który mnie kochał”
Dla odmiany kobiety w mundurze sowieckim wyglądają bardzo sexy. A przynajmniej Ania Amasowa, rywalka i sojuszniczka Jamesa Bonda. Choć przez większość filmu Ania pojawia się raczej w cywilnych ciuchach, to na początku oglądamy ją w pełnym umundurowaniu. I musimy przyznać, że projektantów mody na Kremlu czy innej Łubiance mają pierwszej klasy. Zapewne uprowadzonych z Paryża w świetnie przygotowanych misjach komandosów KGB.
Arnold Schwarzenegger w „Czerwonej gorączce”
„Czerwona gorączka” zyskała rozgłos pod koniec lat 90. jako filmowy dowód na postępy Pieriestrojki – oto bowiem zachodnia ekipa uzyskała możliwość do nakręcenia paru scen na Placu Czerwonym, z samym Arnoldem Schwarzeneggerem w roli radzieckiego milicjanta. Potem jednak Arnie mundur zdejmuje, film przenosi się do USA i staje się mdłą i schematyczną opowieścią sensacyjną, jakich tysiące.
Sean Connery w „Polowaniu na Czerwony Październik”
Gdyby Connery nie urodził się Szkotem, powinien urodzić się Rosjaninem. Wróć! Oczywiście – Estończykiem, bo taka jest narodowość kapitana Marko Ramiusa, który odważa się uciec na zachód, porywając ni mniej, ni więcej tylko atomową radziecką łódź podwodną. A Connery jako kapitan Floty Radzieckiej wygląda re-we-la-cyj-nie. Nie mam zresztą pojęcia, czy dzięki uniformowi, czy eleganckiej brodzie wilka morskiego. Jedno tylko się nie zgadza – na okręty podwodne z wiadomych względów rekrutowani byli ludzie niskiego wzrostu. Connery ma zaś 1,89 m – robił przy okazji za peryskop?
Harrison Ford w „K-19”
Kolejny amerykańsko-radziecki kapitan atomowego okrętu podwodnego, tym razem jednak w historii opartej w jakimś stopniu na faktach, a nie fikcji literackiej (ze szkodą zresztą dla historii). Wygląda, że w mundurze sowieckim czuje się nienajlepiej, podobnie zresztą w mówieniu z rosyjskim akcentem. Ford ma zaś 1,85, co znów każe zdać pytanie o sensowność doboru kadry oficerskiej dla floty podwodnej w ZSRR. To zresztą małe miki – jego zastępca, którego gra Liam Neeson, ma 1,93 i na okręcie mieści się jedynie poziomo umieszczony w wyrzutni torpedowej.
Pola Raksa w „Czterech pancernych i psie”
Polskich aktorów w rosyjskich mundurach było oczywiście multum, ale nasze poszukiwanie takiego, który by chciał przemocą rozpieprzyć nasz ranking nie dało rezultatów, więc typujemy urodę. „Za jej Poli Raksy twarz, każdy by się zabić dał”, więc prezentujemy Marusię, rzekomo rudowłosą (choć nawet na czerni i bieli widać, że blond), muzę załogi czołgu o numerze 102. Jak wiemy, zainteresowania Marusi ograniczały się głównie do rosyjskiego folkloru, ale z drugiej strony Janek też nie był zbytnio skomplikowany, więc stworzyli udaną parę.
Dolph Lundgren w „Czerwonym Skorpionie”
Szwed, który wygląda jak Rosjanin. A przynajmniej tak sądzą o nim filmowcy, dwukrotnie dając mu rolę gierojów Sowieckiego Sojuza – raz w „Rockym IV”, w którym, jako bokser Iwan Drago spuszczał łomot Jankesom i raz w innym przeboju VHS z lat 80. – „Czerwonym Skorpionie”, gdzie, jako rzetelny czerwonoarmista, jechał spuszczać łomot Bogu ducha winnym Angolczykom (na szczęście potem się nawraca na kapitalizm, ale to już inna historia). Lundgren mundurem nie epatuje, raczej prezentując tezę, że i goła klata zdobi czerwonoarmistę.
Steven Berkoff w „Ośmiorniczce” i „Rambo 2”
Steven Berkoff może nie należy do bardzo znanych aktorów, ale dwie role zapewniły mu rozpoznawalność (a może nawet wieczną pamięć kinomanów) – traf chce, że były to dwie role rosyjskich wrednych i paskudnych wyższych oficerów – generała Orłowa z „Bonda” i pułkownika Podowskiego z drugiego „Rambo”. Zapewne więc by te niemiłe skojarzenia odsunąć od swej osoby, w serialu „Wojna i pamięć” zagrał… Adolfa Hitlera.
Cate Blanchett w „Indianie Jonesie i Królestwie Kryształowej Czaszki”
Mundur z pozoru raczej szpecący – smutne szare wdzianko, przywodzące na myśl uniformy robotników budowlanych. Ale za to krój bez zarzutu i efekt finalny naprawdę całkiem, całkiem. I w ten sposób bezwzględna pani z KGB, zimna i wyrachowana ideowa komunistka, co to z pozoru bardziej do traktora winna pasować, wygląda tutaj w pewien perwersyjny sposób intrygująco.
koniec
30 maja 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Niezgłębione meandry nowoczesnego designu
Jarosław Loretz

9 XII 2019

Czasami doprawdy nie sposób pojąć ścieżek, jakimi podąża umysł architekta. Zdarzają się projekty, metkowane zapewne jako doskonały przykład śmiałego wzornictwa, które tak na zdrowy rozsądek wyglądają jak skomplikowana pułapka mająca doprowadzić do śmierci bądź przynajmniej trwałego kalectwa zleceniodawcy.

więcej »

Z filmu wyjęte: Suspens rzecz niełatwa
Jarosław Loretz

2 XII 2019

Mając skromny budżet i zgraną ekipę można zdziałać cuda. Wystarczy jednak, że trafi się w takiej ekipie ktoś, komu trochę mniej zależy i… No cóż, film zaczyna kuleć. Co dla takiego na przykład horroru oznacza praktycznie śmierć.

więcej »

Do kina marsz: Grudzień 2019
Esensja

1 XII 2019

Zapraszamy do przeglądu najciekawszych premier kinowych grudnia 2019.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky „mother!”

Do sedna:

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Kochankowie z przeciwnych biegunów
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Skruszony
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Pewnego razu w Brazylii
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: You play the guitar on the MTV!
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Wstrzykiwanie moczu do pęcherza
— Konrad Wągrowski

Here's Danny!
— Konrad Wągrowski

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Bliskie spotkania owczego stopnia
— Konrad Wągrowski

Sześćdziesiąt lat minęło a niebo wciąż na swoim miejscu...
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.