Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o filmach (7)Jak wysoki jest Devastator, z ilu części składa Megatron, co wspólnego z robotami ma Darth Vader zmieniający się we własny miecz świetlny i czy Megan Fox jest za chuda. Zapraszamy do zbioru ciekawostek o filmowych „Transformersach”.
Jakub GałkaWeekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o filmach (7)Jak wysoki jest Devastator, z ilu części składa Megatron, co wspólnego z robotami ma Darth Vader zmieniający się we własny miecz świetlny i czy Megan Fox jest za chuda. Zapraszamy do zbioru ciekawostek o filmowych „Transformersach”. ![]() Największym robotem w „Transformers 2” jest składający się z innych Deceptikonów Devastator. Oto kilka faktów dotyczących tego giganta: – ma wysokość 10-piętrowego budynku, – gdyby jego części rozłożyć jednak obok drugiej, utworzyłyby łańcuch 14-milowej długości, – jego komputerowe wyobrażenie składa się z 11 milionów 716 tysięcy 127 wieloboków, – gdyby budować go ze złota, całe wydobycie w historii ludzkości starczyłoby zaledwie na połowę robota, – gdy Devastator wyprowadza cios w piramidę Cheopsa, jego pięść pędzi z prędkością 390mil/h, – tworząc jego sposób poruszania się, animatorzy wzorowali się na gorylach. • • • ![]() „Transformers 2” wyświetlany jest również w wersji IMAXowej i częściowo pod ten rodzaj prezentacji został specjalnie nakręcony. I to nie była bułka z masłem: – w scenach walk w lesie pojawiający się na ekranie Optimus Prime będzie dokładnie naturalnej wielkości, – renderowanie wersji IMAXowej zajmuje 6-krotnie więcej czasu niż anamorficznej, – renderowanie jednej klatki z grafiką komputerową zajmuje w wersji IMAXowej 72 godziny, – renderowanie jednej sceny w wersji IMAX zajęłoby pojedynczemu komputerowi trzy lata. • • • ![]() Również „zwykła” wersja kinowa potrzebuje niebagatelnych mocy obliczeniowych: – gdyby ktoś zechciał renderować cały film na domowym pececie musiałby zacząć gdzieś w okolicach pojawienia się pierwszych malowideł naskalnych, zajęłoby mu to bowiem około 16 tysięcy lat, – pierwsza część zajmowała 20 terabajtów przestrzeni dyskowej, „Transformers 2” zajmuje 145 terabajtów czyli mniej więcej 35000 płyt DVD (ułożone jedna na drugiej dałyby wieżę wysoką na 145 stóp), – gdyby wszystkie tekstury użyte w filmie wydrukować jako kwadratowe płachty o boku jednego jarda, zajęłyby wielkość 13 boisk piłkarskich, – aby ułatwić tworzenie efektów komputerowych, podczas filmowania używano m.in. modelu Bumblebee w naturalnej wielkości, marionetek Ravage’a i Laserbeaka, szponu Megatrona i głowy Upadłego, – podczas animowania Devastatora jeden z komputerów przegrzał się i stopiły mu się przewody. • • • ![]() Kilka zupełnie bezsensownych ciekawostek: – Autobotka Arcee nie pojawiła się w pierwszym filmie, bo twórcy uznali, że wyjaśnianie niuansów jej płci byłoby zbyt skomplikowane – w drugiej części po prostu machnęli na to ręką, – poligon White Sands w Nowym Meksyku, który w pierwszym filmie udawał pustynie Kataru, tym razem podszywa się pod Egipt, – Autobot Sideswipe przekształcał się oryginalnie w Lamborghini, ale twórcy uznali, że lepszy będzie Chevrolet (w końcu to amerykańska marka), – scenarzyści zastanawiali się nad umieszczeniem w filmie Dinobotów (czyli, jak nazwa wskazuje, połączenie robotów i dinozaurów), ale ostatecznie odłożyli ich obecność na kolejny sequel, – bardzo kulturalny zwykle Steven Spielberg skomentował ponoć scenę z Devastatorem w Gizie okrzykiem „That is fucking awesome!”, – Megan Fox nie umie jeździć na motocyklu, więc ktoś musiał po zakończeniu ujęcia łapać ją w pełnym pędzie, co nie zawsze się udawało bez kontuzji, – Michael Bay zawsze był dziwny i uważał, że Fox jest zbyt chuda – przed zdjęciami do „Transformers 2” zapisał jej dietę „ciastkową”, – specjalista od efektów specjalnych pracował 7 miesięcy by skonstruować 1000-galonową bombę użytą podczas eksplozji w Gizie. • • • ![]() „Zemsta Upadłych” bije w kategoriach technicznych pierwszą część na głowę, ale i pierwowzór nie był łatwy do nakręcenia: – aby auta łatwiej i ładniej się wywracały, usunięto z nich silniki, – według grafików z ILM każda transformacja w filmie jest wyjątkowa, nawet jeśli kilkukrotnie przeprowadza ją ten sam robot: tysiące komponentów porusza się w innej kolejności i po innych drogach na ciele robota, – powyższe teoretycznie miało zależeć od prędkości robota, jego intencji jak akurat chce się przetransformować i warunków zewnętrznych (np. terenu) – w praktyce animatorzy przyznają, że starali się po prostu by wyglądało to cool, – Optimus składa się z 10108 elementów, Megatron 2411, Bumblebee z 7433, a każde z dział Ironhide z 10000 elementów, w sumie transformery składają się z 60217 kawałków, – w scenie ze Scorponokiem wyskakującym z piasku, żołnierze byli naprawdę zagrożeni wybuchami materiałów ukrytych pod piaskiem i wyraz napięcia i strachu na ich twarzach jest prawdziwy, – podczas odbijania Sama z konwoju rządowego przez Autoboty kierowcą ciężarówki jest statysta, który obawiał się, że zostanie zraniony w scenie rozbrajania agentów – Bay zapewniał go, że pistolety zostaną błyskawicznie i bezpiecznie usunięte za pomocą gumowych linek, ale… mężczyzna w trakcie kręcenia został bardzo boleśnie uderzony przez jeden z karabinów, – na potrzeby filmu zbudowano następujące makiety: miniaturę All Spark, głowę, klatkę korpus i stopę Optimusa, nogi szpony Megatrona, sensory Barricade, stopę Blackouta, szpon Bonecrushera, ogon i głowę Scorponoka, pełne modele Bumblebee (17 stóp) i Frenzy (4 stopy). • • • ![]() A na deser kilkanaście nikomu niepotrzebnych ciekawostek dotyczących pierwszej części: – tagline „Ich wojna, nasz świat” miał być użyty już na potrzeby filmu „Aliens vs. Predator”, – Michael Bay zalicza cameo w filmie jako jedna z ofiar przejścia Megatrona, – mały szpieg Decepticonów, Frenzy, jako jedyny wyłamuje się ze schematu Decepticony – czerwone oczy, Autoboty – niebieskie, – w filmie nazwa autoboty wcale nie pochodzi od zlepka auto + robot, ale oznacza „Autonomous Robotic Organism”, – Bumbleebee powinien występować jako volkswagen „garbus”, ale reżyser uznał, że Camaro będzie lepsze – żółty „garbus” pojawia się obok Bublebee w salonie samochodowym i zostaje przez niego zniszczony, – „Transformers” było największym projektem amerykańskiego departamentu Obrony od czasu „Helikoptera w ogniu”, prawdziwe samoloty udają m.in. Starscreama, a F-118, A-10, AC-130 i CV-22 po raz pierwszy pojawiły się w pełnometrażowym filmie fabularnym, poza tym żołnierze dostarczyli oryginalne mundury i pojawili się jako statyści, za co w zamian zostali nagrodzeni bezpłatnymi przedpremierowymi pokazami, – grafika komputerowa w filmie ograniczała się do robotów, a wszelkie sceny akcji i wybuchy robiono „ręcznie” (poza wystrzałami z samolotów, co byłoby za drogie i niebezpieczne); efektem było trzymanie kamery za kuloodpornym szkłem, na co Shia La Beouf narzekał, że aktorom taka ochrona nie przysługuje, – z oryginalnej obsady długometrażowych Transformerów (1984) powrócili tylko Peter Cullen i Charles Adler; ten pierwszy oczywiście jako Optimus, ale drugi zamiast wcielać się w Autobota Silverbolta, podkładał głos Starscreamowi z przeciwnej strony barykady, – jeszcze bardziej dwoistą naturę objawił aktor Jess Harnell, podkładający głos Autobotowi Ironhide i Decepticonowi Barricade, ![]() – w wersji helikopterowej Blackout ma numer burtowy 4500X – taki sam jak prywatny odrzutowiec Michaela Baya, – Starscream oryginalnie był myśliwcem F-15, ale w ślad za amerykańską armią wymienili go na nowszy model: F-22, – w filmie pojawia się kilka aluzji do produktów zabawkarskich Hasbro, m.in. My Little Pony, ciężarówka Furby i znak Takara Sushi – firmy, która w Japonii zajmowała się Transformerami przed sprzedaniem ich Hasbro, – oryginalnie Megatron powinien zamieniać się w… pistolet Walther P38, ale twórcy uznali to za pomysł zbyt banalny i w gruncie rzeczy głupi (argumentując posługiwali się przykładem Dartha Vadera zamieniającego się we własny miecz świetlny), – nick Sama na eBay – LadiesMan217 – nawiązuje do dnia urodzin Baya: 17 luty, – „Transformers” pobił rekord „Spider-Mana” na najlepsze weekendowe otwarcia filmu nie będącego sequelem (152,5mln$ wobec 151,6mln$), – „Transformers” został też najbardziej dochodowym filmem w historii w… Malezji, gdzie zarobił 5,2mln$, – według Baya kluczem do realizmu postaci robotów było oświetlenie – by każda ich część odbijała promienie słoneczne realistycznie, – próba połączenia się z Pentagonem, gdy operator prosi o nr karty kredytowej, to oczywiście ukłon do prób dodzwonienia się kapitana Mandrake’a do Pentagonu w „Dr. Strangelove”, – względem wersji animowanej zmieniono model ciężarówki w jaką zmienia się Optimus – dzięki temu, w wersji humanoidalnej robot urósł z 20 stóp do 32 stóp. ![]() 27 czerwca 2009 |
Oglądając po latach wyreżyserowaną przez legendarnego Józefa Słotwińskiego sztukę Marka Domańskiego „Mord w hurtowni”, można głośno się śmiać. Tyle że powinien to być śmiech przez łzy. Autor w groteskowy sposób przedstawił bowiem problem, z jakim borykaliśmy się w PRL-u i jaki wcale nie zniknął w III RP – to gospodarcze kombinatorstwo i złodziejstwo.
więcej »Oprócz solidnych dekoracji warto mieć na planie filmowym także przygarść sensownych rekwizytów. Choć chyba nie każda ekipa o tym pamięta…
więcej »Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”
więcej »Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
Napierformers
— Marcin T. P. Łuczyński
Jeden upadnie. Przetrwa tylko jeden
— Jakub Gałka
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka
Marne opiłki
— Ewa Drab
Do kina marsz…: Czerwiec 2009
— Esensja
Co nam w kinie zagra… w 2009 roku (1)
— Jakub Gałka
Esensja przyznaje Oscary 2007
— Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Kamil Witek
Ultimatum Bourne’a najlepszym filmem III kwartału 2007 w polskich kinach!
— Esensja
Gra w kości
— Ewa Drab
40 najgorszych okładek płyt 2021 roku… i bonus z pupą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Muzyka 18+, czyli muzyka a branża porno (reaktywacja)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (30)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (29)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
40 najgorszych okładek płyt 2020 roku i bonus
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (28)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (27)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Jak poradzić sobie z brakiem dostępu do fryzjera, czyli 10 filmów z niesfornymi włosami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Jeszcze więcej filmowych wirusów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (26)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (5)
— Sebastian Chosiński, Kamil Witek
Esensja ogląda: Wrzesień 2014 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Kamil Witek
Esensja ogląda: Październik 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Kamil Witek
Trójwymiarowy gwóźdź do trumny
— Mateusz Kowalski
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (7)
— Jakub Gałka
Ambicje szaleńca
— Ewa Drab
Umowa Oceny Nieruchomości
— Piotr Dobry
Nowości: Październik 2003
— Piotr Dobry
Very Bad Boys
— Piotr Dobry
Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski
Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka
O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka
Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka
Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski
Porażki i sukcesy 2013, czyli filmowe podsumowanie roku
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski
Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka
Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz