Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Rachid Bouchareb
‹London River›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLondon River
ReżyseriaRachid Bouchareb
ZdjęciaJérôme Alméras
Scenariusz
ObsadaBrenda Blethyn, Sotigui Kouyaté, Roschdy Zem
MuzykaArmand Amar
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiAlgieria, Francja, Wielka Brytania
Czas trwania87 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

25. WMFF. Dzień trzeci: Rumuński samochód i londyński autobus

Esensja.pl
Esensja.pl
Dzisiejszy dzień stoi pod znakiem filmów ze środkiem transportu jako siłą napędową fabuły. Jednak ani brytyjsko-francuski „London River” ani rumuńska „Najszczęśliwsza dziewczyna na świecie” nie są filmami drogi w tradycyjnym rozumieniu.

Urszula Lipińska

25. WMFF. Dzień trzeci: Rumuński samochód i londyński autobus

Dzisiejszy dzień stoi pod znakiem filmów ze środkiem transportu jako siłą napędową fabuły. Jednak ani brytyjsko-francuski „London River” ani rumuńska „Najszczęśliwsza dziewczyna na świecie” nie są filmami drogi w tradycyjnym rozumieniu.

Rachid Bouchareb
‹London River›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLondon River
ReżyseriaRachid Bouchareb
ZdjęciaJérôme Alméras
Scenariusz
ObsadaBrenda Blethyn, Sotigui Kouyaté, Roschdy Zem
MuzykaArmand Amar
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiAlgieria, Francja, Wielka Brytania
Czas trwania87 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„London River” (reż. Rachid Bouchareb)
Ekstrakt: 80%
Jeśli na poprawnym politycznie festiwalu w Berlinie nagrodę aktorską przyznano grającemu tu Sotigui Kouyaté, to partnerującej mu Brendzie Blethyn należą się dwie albo nawet trzy nagrody. Jak wiele ta aktorka wnosi do filmu udowadnia choćby scena jej rozmowy z nauczycielką córki, w której tylko wielka królowa społecznego kina umiałaby zmieścić tak wiele. Bouchareb świetnie zdaje sobie sprawę z potencjału Blethyn i właściwie opiera film na jej postaci: emocjonalnej, spontanicznej i ujmującej prostotą, skontrastowanej z martwym bohaterem granym przez Kouyaté.
Punktem wyjścia „London River” jest wybuch bomby w jednym z londyńskich autobusów w 2005 roku. Oburzona tym faktem Elisabeth natychmiast wykonuje telefon do mieszkającej tam córki, jeszcze nie zdając sobie sprawy, że jej dziecko znalazło się bliżej wypadku niż mogłaby się tego spodziewać. Zaniepokojona brakiem odpowiedzi od córki kobieta wyrusza na poszukiwania do Londynu, gdzie trafi w świat niemal rodem z „Planu doskonałego” Spike’a Lee: miejsce koegzystencji wielu narodowości i religii, które budzą szereg podejrzeń i uprzedzeń.
Właściwie już od początku wszystko w tym filmie wydaje się jasne, oczywiste oraz przewidywalne i chyba największą zaletą „London River” jest to, że co chwila widz jest z tego bezpiecznego przekonania wyprowadzany. Bouchareb nie zwodzi oglądającego dla samej satysfakcji z zabawy w kotka i myszkę. On obnaża naszą chęć do wydawania prostych i szybkich ocen sytuacji, dowodzi wątłości tego mechanizmu i naszych sądów. Podobną postawę, jak widz podczas oglądania, uosabia Elisabeth, która też na podstawie stereotypów i niewiedzy próbuje odnaleźć w swojej tragedii jakieś odpowiedzi i konkrety. „London River” należy do jednego z najlepszych i najbardziej nieoczywistych podejść do tematu terroryzmu w kinie ostatnich lat. Czyli jednak jeszcze można coś z tego wycisnąć…

Radu Jude
‹Najszczęśliwsza dziewczyna na świecie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNajszczęśliwsza dziewczyna na świecie
Tytuł oryginalnyCea mai fericita fata din lume
Dystrybutor Vivarto
Data premiery24 czerwca 2011
ReżyseriaRadu Jude
ZdjęciaMarius Panduru
Scenariusz
ObsadaAndreea Bosneag, Doru Catanescu, Alexandru Georgescu
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, Holandia, Japonia, Rumunia
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Najszczęśliwsza dziewczyna na świecie” („The Happiest Girl in the World”, reż. Radu Jude)
Ekstrakt: 70%
Delia wygrywa samochód w konkursie zorganizowanym przez producenta pomarańczowego napoju i musi wystąpić w reklamie promującej ów produkt, dzięki któremu jest rzekomo „najszczęśliwszą dziewczyną na świecie”. Nie ma jeszcze prawa jazdy, ale w szkole już się pochwaliła, że za dwa lata jedzie z koleżanką nad morze własną bryką. Rodzice mają inny pomysł. Chcą sprzedać wygraną i za zarobione pieniądze otworzyć pensjonat. Twierdzą, że to najlepsza inwestycja w przyszłość córki i przekonują, że za te dwa lata Delia będzie miała zabezpieczony dobrobyt i jeszcze fajniejszy samochód, który sama sobie wybierze. Bo ten, który wygrała, to „zbyt męski” model. Dziewczyny takim nie jeżdżą. Zwłaszcza te najszczęśliwsze na świecie.
Delia nie uśmiecha się w filmie ani razu. Wygrana zamiast cokolwiek rozwiązywać tylko komplikuje jej relacje z rodzicami, uruchamiając całą serię pretensji, w których zwycięską dziewczynę zaczyna traktować się jak małą niewdzięcznicę. Satyra na reklamę, która, wydaje się, była celem reżysera będącego autorem ponad stu spotów telewizyjnych, ma naprawdę niewielką wagę w porównaniu do krytyki instytucji rodziny zawartej w tym filmie. Rodzice, niepocieszeni chęcią córki do zatrzymania samochodu, okazują się istotami zupełnie nieodpowiedzialnymi a przede wszystkim – chyba bardziej rozpieszczonymi niż ich dziecko. Decyzja Delii nie idzie po ich myśli, więc uznają, że to świetna chwila na wypomnienie ile musieli dla niej poświęcić. Bo jak to możliwe, że oni jej zmieniali pieluchy i wychowali jak księżniczkę za nauczycielską pensję, a ona teraz nie chce oddać im wygranej? Radu Jude przedstawia ten zapętlający się konflikt w sposób humorystyczny i groteskowy, ale ostateczna refleksja należy raczej do tragicznych. Prostota znowu okazała się najmocniejszą stroną rumuńskiego kina.
koniec
11 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą III
Jarosław Loretz

23 V 2022

Zostawmy głowy (z poprzednich odcinków) w spokoju. Dzisiaj coś specjalnego. Crème de laaa… No dobrze, może nie przesadzajmy.

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą II
Jarosław Loretz

16 V 2022

W poprzednim odcinku przedstawiłem odwróconą do góry nogami głowę. No to teraz coś z innej – choć w sumie podobnej – beczki…

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą
Jarosław Loretz

9 V 2022

W ostatnich latach nasila się przeświadczenie, że w kinie grozy było już wszystko. Niektórzy twórcy wyłażą więc ze skóry, żeby pokazać, iż jest to opinia pozbawiona podstaw. Efekty tego są niekiedy dyskusyjne.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Tegoż autora

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.