Do kina marsz: Luty 2010Po bardzo dobrym kinowo styczniu, luty zapowiada się… prawie równie ciekawie. Nowy Polański, nowy wilkołak, jeden z oscarowych faworytów, kilka ciekawych pozycji niszowych i superprodukcja dla młodzieży. A do tego dwa powroty. Jest w czym wybierać.
EsensjaDo kina marsz: Luty 2010Po bardzo dobrym kinowo styczniu, luty zapowiada się… prawie równie ciekawie. Nowy Polański, nowy wilkołak, jeden z oscarowych faworytów, kilka ciekawych pozycji niszowych i superprodukcja dla młodzieży. A do tego dwa powroty. Jest w czym wybierać. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Kto by pomyślał, że minęło już 15 lat od premiery pierwszej pełnometrażowej animacji Pixara zrealizowanej w całości techniką komputerową. W oczekiwaniu na „Toy Story 3" będziemy mieli okazję przypomnieć sobie nie tylko pierwszą część, ale i równie udany sequel. Oczywiście dla najmłodszych ponowne wprowadzenie „Toy Story" do kin będzie pierwszym spotkaniem z Buzzem i Chudym, bo przez te 15 lat wyrosły pokolenia, które nie wiedzą, że zabawki mówią ludzkim głosem i mają swoje własne życie, gdy ich właściciel wychodzi z pokoju. Dla starszych z kolei, seans z „Toy Story" będzie uroczym powrotem do dawnych lat, a nawet do dzieciństwa. Pozycja obowiązkowa – w końcu to kawał historii animacji! Andrea Arnold nie opuszcza blokowisk. Podobnie jak w swoim debiucie, „Red Road" osadziła fabułę „Fish Tank" między ponurymi mieszkańcami szarych bloków. Jednym z nich jest Mia, stłoczona w mieszkaniu z siostrą, zagubioną matką i jej przystojnym kochankiem (właściwej wagi Michael Fassbender). Frustracja narasta, a Mia próbuje ją zwalczyć pasją – tańcem. Po premierze tego filmu na zeszłorocznym festiwalu w Cannes, Arnold wyróżniono nagrodą jury i nazwano damskim odpowiednikiem Kena Loacha. Tych skojarzeń raczej nie przywiodła jedynie grająca rolę matki Kierston Wareing (znana u nas dzięki dramatowi „Polak potrzebny od zaraz"), ale także wybór amatorki, Katie Jarvis do zagrania Mii. Laureat nagrody publiczności na zeszłorocznym festiwalu Era Nowe Horyzonty. Bestsellerowa sztuka Iwana Wyrypajewa przeniesiona z desek teatru na duży ekran i to razem z odtwórczynią głównej roli – Karoliną Gruszką. Historia miłosna opowiedziana w dziesięciu piosenkach śpiewanych na zmianę przez kobietę i mężczyznę. Sańka (Aleksiej Filimonow), uwiedziony ognistymi włosami Saszy, zabija swoją żonę i wyrusza tropem tajemniczej dziewczyny. W rytmie rapu poznajemy kolejne odsłony ich burzliwego związku. Dla jednych rzecz świeża i oryginalna. Dla innych – pretensjonalna wydmuszka. Ale już sam fakt zrobienia filmu w konwencji soundtracku wskazuje, że „Tlen" to eksperyment jakich mało. W kinie warto sprawdzić czy udany. Kolejna książkowa seria zaadaptowana na potrzeby kina z nadzieją na przedzierżgnięcie się w wielki przebój filmowy dla młodzieży. Zresztą oczekiwania nie są nieuzasadnione: nastoletni bohaterowie, gwiazdorska obsada (Pierce Brosnan, Sean Bean, Uma Thurman, Rosario Dawson itd.) oraz autor sukcesu pierwszej części filmowego „Harry′ego Pottera", Chris Columbus, na fotelu reżysera. A do tego historia: Percy Jackson dowiaduje się, że greccy bogowie nadal stąpają po ziemi, a on sam jest potomkiem jednego z nich. Kiedy Zeus uznaje, że Percy ukradł mu piorun, pojawia się ryzyko bitwy bogów… Na pewno otrzymamy rozrywkowe kino pełne efektów specjalnych. Co prawda Roman Polański w mediach obecny jest co najmniej od kilku miesięcy, głównie ze względu na jego problemy z prawem, to chyba każdy zgodzi się z tym że jego kolejny film to również wydarzenie, o którym z pewnością powinno być głośno. W „Autorze widmo" słynny reżyser porusza temat tajemnic i sekretów na najwyższym szczeblu. Film ma być wartko prowadzonym thrillerem z równie istotnym dylematem obecnym w wielu jego filmach – postrzeganiu prawdy i spojrzenia na nią z różnych perspektyw. Jeśli dorzucimy do tego Ewana McGregora i Pierca Brosnana w obsadzie, to już nie możemy się doczekać. Gratka dla wszystkich wielbicieli horrorów o wilkołakach. Joe Johnston zebrał rewelacyjną obsadę – Anthony′ego Hopkinsa, Benicia Del Toro, Emily Blunt i Hugo Weavinga – by nakręcić mroczne, gotyckie w nastroju kino, z jakim kiedyś był kojarzony temat wilkołaków. W dobie komercjalizacji tak wilkołaków, jak i wampirów, film Johnstona niewątpliwie będzie intrygującą propozycją powracającą do korzeni kina grozy, ale wspieraną nowoczesnymi fajerwerkami CGI. Oby te ostatnie nie zastąpiły niezbędnego dla tematu nastroju… Jason Reitman dziękował za palenie i twierdził, że ciąża to problem nie większy niż sprawdzian z matematyki. Teraz wysyła widzów do nieba i to w towarzystwie samego George’a Clooneya. Pań zapewne nie trzeba już dalej namawiać, panom należy donieść, że Clooneyowi towarzyszy czarująca Vera Farmiga. Ta dwójka gra ludzi, którzy większość życia spędzają w samolocie. Ryan – lata po świecie, aby za tchórzliwych szefów zwalniać pracowników, Alex – prowadzi interesy w różnych częściach świata. Z czasem przyłącza się do nich Natalie (Ann Kendrick), która stworzyła system pozwalający się pozbyć takich zawodów, jak ten uprawiany przez Ryana. Podobno film jest wspaniałą propozycją w dobie kryzysu gospodarczego, ale z pewnością jest także wspaniałą propozycją pod rozwagę Amerykańskiej Akademii Filmowej. Czy Micheangelo Antonioniego trzeba jeszcze komuś rekomendować? Niedawno można było odświeżyć przeżycia dzięki wystawnemu pakietowi DVD z jego filmami wydanemu przez Gutek Film. Teraz jeszcze można odbyć podróż w jego świat dzięki „Zabriskie Point". Filmowi z pewnością niełatwemu, ale z którym warto się zmierzyć, nie tylko po to, aby potem nie wstydzić się w towarzystwie. Nakręcona czterdzieści lat temu produkcja to historia buntowników przeciwko systemowi tocząca się przy dźwiękach Pink Floyd. Koniec ich losów jest wybuchowy – choć jest to „wybuchowość" na miarę temperamentu Antonionego. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: ![]() Przed sukcesem artystycznym mrocznego, baśniowego „Labiryntu fauna" i zamieszaniem w kinie rozrywkowym spowodowanym serią o Hellboyu, Guillermo del Toro nakręcił „Kręgosłup diabła", który w lutym wchodzi na polski rynek DVD. Film, stanowiący mieszankę horroru i dramatu, przybliża nam historię 12-letniego chłopca rozgrywającą się w Hiszpanii, w latach 30. Carlos trafia do sierocińca i wkrótce zaczyna widzieć ducha…Ale tak jak w przypadku innych filmów Meksykanina, proste przyporządkowanie gatunkowe nie mają miejsca bytu także w „Kręgosłupie diabła", a zamiast typowego straszenia dostajemy historię i niesamowitą atmosferę. ![]() Dustin Hoffman i Emma Thompson w czysto dialogowym filmie o tym, że na zmiany nigdy nie jest za późno – dla fanów pary wybitnych aktorów to już wystarczy za rekomendację. Film Joela Hopkinsa ucieszy również wszystkich fanów niestandardowych komedii romantycznych, których bohaterowie nie są już młodzi, rozmarzeni i niedoświadczeni, a raczej trochę rozczarowani życiem. Proste, ale pokrzepiające kino. ![]() Kolejna, po kreacjach dziennikarza Frosta („Frost/Nixon") i premiera Wielkiej Brytanii, Tony′ego Blaira („Królowa"), biograficzna rola Michaela Sheena, który w „Przeklętej lidze" wciela się w Briana Clougha, trenera Derby County i Leeds United. Film Toma Hoopera skupia się na rekordowo krótkim okresie pracy Clougha właśnie w drużynie Leeds United. To tam kontrowersyjny trener skłócił się z właścicielami klubu i został zwolniony po zaledwie 44 dniach. Na ekranie Sheenowi partnerują znakomici aktorzy brytyjscy – Timothy Spall i Jim Broadbent. ![]() 31 stycznia 2010 |
Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Jako że niezmiennie obserwuję z zainteresowaniem wszystko, co dzieje się w świecie kultury, a zwłaszcza filmu, nie mogłam nie zauważyć postępującego trendu, który polega na oskarżaniu filmów i seriali o to, że są coraz bardziej woke (tzn. świadome nierówności społecznych i nakierowane na próby ich niwelowania poprzez odpowiedni przekaz kulturowy).
więcej »Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Nieudane wyprawy do krain fantasy
— Esensja
Filmowy rok 2010: Porażki i sukcesy 2010
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Artur Zaborski
Filmowy rok 2010: Autor widmo, czyli motywy, lęki i fobie Romana Polańskiego
— Ewa Drab, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski
„The Social Network” najlepszym filmem roku według Stopklatki i Esensji
— Esensja
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (16)
— Jakub Gałka
„Autor widmo” najlepszym filmem I kwartału 2010 w polskich kinach według Stopklatki i Esensji
— Esensja
Taniec bez gwiazd
— Michał Perzyna
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Esensja ogląda: Marzec 2017 (4)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady
7. American Film Festival: Dream Baby Dream
— Kamil Witek
East Side Story: Poszukiwania Boga w Himalajach
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Dozwolone od lat 45
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Grudzień 2013 (6)
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Grudzień 2013 (1)
— Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski
East Side Story: Taniec śmierci i miłości
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja