Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ranking na premierę: 7 wyjątkowo tajemniczych filmowych pudełek

Esensja.pl
Esensja.pl
Zgodnie z tytułem nowego filmu Richarda Kelly’ego, istotną rolę w jego fabule gra pudełeczko – nieduże, proste, ale w jakiś sposób złowrogie (zwłaszcza ten czerwony przycisk) – a widz ma za zadanie zastanawiać się, co przyniesie jego otwarcie. Nie pierwszy raz: w historii kina wielokrotnie pudła i pudełka (ten termin pozwoliliśmy sobie odczytać bardzo szeroko…) o tajemniczej zawartości napędzały akcję filmu.

Jakub Gałka

Ranking na premierę: 7 wyjątkowo tajemniczych filmowych pudełek

Zgodnie z tytułem nowego filmu Richarda Kelly’ego, istotną rolę w jego fabule gra pudełeczko – nieduże, proste, ale w jakiś sposób złowrogie (zwłaszcza ten czerwony przycisk) – a widz ma za zadanie zastanawiać się, co przyniesie jego otwarcie. Nie pierwszy raz: w historii kina wielokrotnie pudła i pudełka (ten termin pozwoliliśmy sobie odczytać bardzo szeroko…) o tajemniczej zawartości napędzały akcję filmu.
7. Allspark od Transformerów
Wielki, pokryty runami sześcian z kosmosu, pochodzący nie wiadomo skąd i nie wiadomo co w sobie zawierający (komiksowe apokryfy wspominają ponoć, że kryje się tam żyjąca istota, a przynajmniej świadomość). Wiadomo natomiast, co robi – ożywia roboty. Ba, nie tylko przywraca do życia Transformery (również te leciwe jak Jetfire), ale tworzy zupełnie nowe ze sprzętów gospodarstwa domowego. Implikuje to dość oczywiste następstwa fabularne – Deceptikony chcą stworzyć całe armie robotów na swój wzór i podobieństwo, by zawładnąć całym wszechświatem.
6. Niebieskie pudełko od Davida Lyncha
Niepozorne, niewielkie, niebieskie. I jest do niego niebieski kluczyk. Gdy dopasują się do siebie, efektem będzie nie tylko miła dla męskich oczu scena z dwoma paniami, ale i kompletna zmiana toru fabuły, postaci, aktorów i jeszcze większe – o ile to możliwe u Davida Lyncha – zagmatwanie fabuły. Właściwie dopiero po otwarciu niebieskiego pudełka zaczyna się jazda po „Mulholland Drive”, ale nie każcie nam próbować tłumaczyć, o co właściwie chodziło.
5. Karton od Johna Doe
W filmie, który uczynił gwiazdą zarówno reżysera Davida Finchera, jak i Brada Pitta, psychopata kryjący się pod pseudonimem John Doe napomina ludzi za grzechy. Twórczo rozwijając ideę siedmiu grzechów głównych, karze brutalnie – na miarę Jigsawa z „Piły” – za obżarstwo, chciwość, pychę, lenistwo i nieczystość. Dwa ostatnie grzechy – zazdrość i gniew – zostawia sobie na deser, wiążąc je z kartonowym pudłem, które każe dostarczyć na środek pustyni do odbioru dwóch ścigających go policjantów. Jego zawartość (zanim znalazła się w pudełku) wywołała zazdrość mordercy, a później (już będąc w pudełku) szaleńczy, morderczy gniew stróża prawa. Co to było? – przeczytacie w tekście o 10 najpaskudniejszych spoilerach filmowych.
4. Kostka od Cenobitów
Ponoć starożytni Japończycy i Chińczycy bardzo chętnie bawili się pudełeczkami, które otworzyć można było dopiero po odnalezieniu na opakowaniu szyfru – naciskając odpowiednie miejsca, przekręcając itp. Okazuje się, że ta idea jest żywa do dziś, i to nie tylko w postaci kostki Rubika. Stworzona przez Philipa Lemarchanda kostka umożliwia bowiem otwarcie przejścia do innego, piekielnego wymiaru, zamieszkałego przez sycących się sadyzmem, okaleczaniem i bólem Cenobitów. Kostka przywoływała potwornych innowymiarowców – na czele z kultowym Pinheadem – w 8 filmach, serii komiksów i zbiorze opowiadań Clive’a Barkera.
3. Pudełko ze świecącą zawartością od fizyków jądrowych
Świecącą walizkę znamy bardzo dobrze (ale walizki to temat na osobny ranking) – biegali za nią Vince i Jules w „Pulp Fiction” i ostatecznie nie dowiedzieliśmy się, co jest w środku. 40 lat wcześniej na ekranach był jednak nie neseser, a spore pudło, które po otwarciu również nieziemsko błyszczało. Niezależnie od tego, za czym uganiali się gangsterzy Marsellusa Wallace’a, zawartość pudełka z „Kiss Me Deadly” i tak była najprawdopodobniej bardziej zabójcza. W finale filmu bohaterka zostaje przez jej zawartość spopielona żywcem, a pierwotne zakończenie, pokazywało wręcz chaos piekielnego ognia rozprzestrzeniający się na otoczenie, a w domyśle i cały świat. Oczywiście nawet gdyby nie zostało to wyjaśnione wprost, nietrudno wykoncypować, że w 1955 roku mogło chodzić tylko o radioaktywne materiały i przestrogę przed nuklearną apokalipsą.
2. Morderczy sześcian od Kanadyjczyków
Zbiór pomieszczeń, a właściwie cały budynek lub – jak się okazuje w kolejnych częściach – może nawet miejsce zahaczające o inne wymiary. Tak czy inaczej, ma kształt sześciennego pudełka podzielonego na mniejsze sześciany, pomiędzy którymi porusza się grupka przypadkowo zebranych tam ludzi. Jak się szybko okazuje, wcale nie tak przypadkowo, a tryb dokonany to lekka przesada – praktycznie każde poruszenie, przejście do kolejnego pomieszczenia okupione jest ofiarą ginącą w wyszukany i okrutny sposób. To jednak nie kolejny klon „Se7en” i inspiracja dla twórców „Piły” (choć to oczywiście też) – oryginał Vincenza Natalii to tyleż horror, co dramat psychologiczny badający reakcje różnych typów ludzi, w którym najciekawsze jest, jak zachowają się zamknięte w sześcianie osobniki, a nie w jaki sposób zginą. Choć to ostatnie też rajcuje, a pytanie, czym właściwie jest sześcian, jest mimo dwóch słabych kontynuacji aktualne i intrygujące.
1. Arka Przymierza od Boga
Pudełeczko, a właściwie spora skrzynia o konotacjach religijno-horrorowych. Przedmiot pożądania lubujących się w okultyzmie nazistów, którzy wierzą (pomijając oczywiście ich ateizm), że starożytna Arka Przymierza może stanowić – jak to podaje Biblia – potężną broń. Nie wierzy w to z kolei próbujący im przeszkodzić doktor Indiana Jones, ale na szczęście tylko chwilowo. Rewiduje swoje poglądy w odpowiednim momencie, by uniknąć wraz z przyjaciółką oglądania morderczej zawartości Arki. Widzów nie pozostawiono w niedopowiedzeniu – widzimy wyraźnie, że zamieszkują ją dość tandetne, przezroczyste duszki. Ale że potrafią być groźne, to owszem – trudno się nie zgodzić (tym dziwniejszy jest fakt, że leży sobie grzecznie przez całe lata w magazynie, doczekując się tylko marnego cameo w najnowszej odsłonie przygód Indiany).
• • •
Na deser:
Pudełko czekoladek od Forresta Gumpa
Pudełko najprostsze, najbardziej codzienne, a jednocześnie najbardziej pojemne znaczeniowo. Dla opóźnionego umysłowo, choć posiadającego wielkie serce Forresta Gumpa bombonierka jest metaforą życia – w jednym z najsłynniejszych filmowych cytatów wszech czasów mówi, że „Życie jest jak pudełko czekoladek: nigdy nie wiesz, na co trafisz”.
koniec
18 marca 2010

Komentarze

18 III 2010   13:21:18

6. niebieskie pudełko i dwie panie - ale dlaczego tylko "męskich oczu"?

18 III 2010   14:42:15

bo Esensja jest na cenzurowanym u feministek

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Polecieć sobie po kulki
Jarosław Loretz

11 X 2021

Można nakręcić „Ad Astra” z gwiazdorską obsadą za 90 milionów dolarów, ale można podobną historię zaserwować też w cenie wakacji na Balearach. Oczywiście niski budżet niesie za sobą łatwo zauważalne konsekwencje…

więcej »

Z filmu wyjęte: Duchy na dorobku
Jarosław Loretz

4 X 2021

W dalekiej Tajlandii duchy też muszą zarobić jakoś na swoje utrzymanie. Szczególnie łatwo mają te posiadające wyuczony (za życia) zawód – na przykład dentyści.

więcej »

Nie przegap: Wrzesień 2021
Esensja

30 IX 2021

Bez zbędnych słów: oto zestawienie naszych wrześniowych recenzji.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski

Porażki i sukcesy 2013, czyli filmowe podsumowanie roku
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.